chat

پست های مشابه

BMW XM غول مرحله آخر و قدرتمندترین خودرو بی ام و
auto.soroush
5 روز پیش
سایپا شاهین بخریم یا نه؟ بررسی مزایا و معایب شاهین سایپا
saipa.savaran
1 هفته پیش
کوییک بخریم یا نخریم؟ مزایا و معایب و نظرات در مورد کوییک
saipa.savaran
2 هفته پیش
طراحی سانتافه 2024 چطور شده؟ فاجعه نیست؟
miladsx
2 هفته پیش
سایپا سهند بخریم یا نه؟ بررسی مزایا و معایب سهند سایپا
saipa.savaran
2 هفته پیش
میباخ s680 شاهکار بنز رو ببینین قیمت شگفت انگیز
benz
3 هفته پیش
مزایا و معایب اطلس سایپا بخریم یا نه؟ نظرات + ویدیو
saipa.savaran
3 هفته پیش
مزایا و معایب و نظرات در مورد فونیکس fx
mohammad
3 هفته پیش
مزایا و معایب و نظرات در مورد لاماری ایما + ویدیو
lamari_club
3 هفته پیش
نظر در مورد فردا sx5 فاجعه ی چینی + ویدیو
miladsx
3 هفته پیش
من توی کمپر زندگی میکنم + سوال و جواب درباره کمپر
camper
4 هفته پیش
مزایا و معایب خرید پاژن هرور + نظرات
mohammad
4 هفته پیش
فقط 360 آخرش 😂 بعد میگن چرا طرف مرد
peugeot
1 ماه پیش
ببین آئودی چطور آلفارومئو , ولوو , بنز و bmw رو نابود میکنه
miladsx
2 ماه پیش
تصادف زنجیره ای جاده برفی ایران
miladsx
2 ماه پیش
محاسبه مصرف سوخت خودروها + چند راهکار ساده برای کاهش مصرف سوخت

محاسبه مصرف سوخت خودروها + چند راهکار ساده برای کاهش مصرف سوخت


امروزه با توجه به افزایش قیمت سوخت، میزان مصرف سوخت خودروهای مختلف و راهکارهای عملی برای کاهش مصرف سوخت از اهمیت بالایی برخودار است.


0 لایک 0 نظر

یکی از عوامل مهم در بررسی سلامت خودروهای مختلف، مخصوصا در هنگام خرید خودروی کارکرده و دست دوم محاسبه مصرف سوخت خودرو می‌باشد. علاوه بر این، با توجه به افزایش قیمت مصرف سوخت، یکی از پارامترهای مهم برای خرید خودرو، میزان مصرف سوخت ماشین می‌باشد که با معادله ساده ای قابل محاسبه است. اگر خودروی شما مصرف سوخت بالایی داشته باشد، میتوانید با چند راهکار ساده، مصرف سوخت خودروی خود را کاهش دهید. در این مقاله کارشناسان تندایران قصد دارند تا علاوه بر روش محاسبه میزان مصرف سوخت خودرو، چند راهکار عملی و ساده برای کاهش مصرف سوخت خودرو را به شما ارائه دهند.
محاسبه میزان مصرف سوخت خودرو، علاوه بر جنبه اقتصادی، یکی از راه‌های اطمینان از سلامت خودرو و عملکرد بهینه موتور می‌باشد.

محاسبه مصرف سوخت خودرو

محاسبه‌گر مصرف سوخت خودرو

میزان مصرف سوخت خودرو حین رانندگی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آنها میتوان به سرعت خودرو، شتاب خودرو، ترافیک جاده ، وزن خودرو، میزان بار و تعداد سرنشینان خودرو، کیفیت سوخت مصرفی، استفاده از کولر خودرو، میزان باد لاستیک و وضعیت سلامت موتور اشاره کرد.
برای محاسبه میزان مصرف سوخت خودروی خود، بعد از پر کردن باک خودرو، مسافت سنج را صفر کرده و میزان مسافتی را که تا مراجعه بعدی به پمپ بنزین طی میکنید محاسبه کنید.
حال بعد از بنزین زدن، مقدار بنزین را در صد ضرب کنید و بر مسافت طی شده بر حسب کیلومتر تقسیم نمایید. عدد بدست آمده میزان مصرف سوخت خودرو خواهد بود.
به عنوان مثال اگر شما 35 لیتر بنزین زده باشید و مسافت 370 کیلومتر را طی کرده باشید، ابتدا عدد 35 را در صد ضرب می‌کنید، و بعد عدد بدست آمده را بر 370 تقسیم میکنید، عدد بدست آمده که در اینجا 9.46 می‌باشد، مقدار مصرف سوخت خودروی شما را مشخص می‌کند.
البته در نظر داشته باشید که بسته به شرایط رانندگی میزان مصرف سوخت خودروهای مختلف متفاوت خواهد بود و مصرف سوخت رانندگی در داخل شهر و مصرف سوخت رانندگی در جاده های بیرون شهر استانداردهای مشخص و متفاوتی دارند.
برای نمونه مصرف سوخت پراید طبق اعلام شرکت سازنده، در داخل شهر 8.8 لیتر می‌باشد ولی میزان مصرف سوخت آن در جاده 5.6 لیتر می‌باشد.

مصرف سوخت ترکیبی چیست؟

همانطور که پیشتر گفتیم مصرف سوخت خودرو در هنگام رانندگی در داخل شهر و ترافیک، با مقدار مصرف سوخت خودرو در اتوبان و خارج از شهر متفاوت است، و مصرف سوخت ماشین در خارج از شهر به دلایل مختلفی مانند کاهش توقف، کاهش ترمز، کاهش تعویض دنده و چندین عوامل دیگر، از مصرف سوخت خودرو در داخل شهر کمتر است. مصرف سوخت ترکیبی خودرو یعنی مقدار مصرف بنزین هم در هنگام رانندگی در ترافیک و هم در حین رانندگی در خارج از شهر.

نام خودرو سمند LX سمند  پژو پرشیا پژو 405 پژو 206 تیپ 2 ال 90
 مصرف سوخت ترکیبی 8.34 8.7 8.15 9 6.4 6.9
مصرف سوخت خارج از شهر 6.8 6.8 6.38 6.8 5 5.6

روش کاهش مصرف سوخت خودرو

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در مواجهه با فردی قرار بگیرید که از مصرف سوخت خودروی صفر کیلومتر و تازه خریداری شده خود راضی نیست! این نارضایتی از مصرف سوخت بالا، با افزایش قیمت بنزین برای اغلب مالکان خودرو جنبه جدی‌تری پیدا کرده است ولی بخشی از مصرف سوخت بالای وسایل نقلیه به عملکرد طبیعی موتور خودرو مربوط می‌باشد، حال آنکه میزان مصرف سوخت هر خودرو توسط شرکت سازنده اعلام شده است و عدم آگاهی از مقدار مصرف سوخت، گاهی از بی دقتی افراد هنگام خرید خودرو می‌باشد. با اینحال از آنجایی که کاهش مصرف سوخت یکی از دغدغه های اکثر رانندگان محسوب می‌شود در ادامه به ارائه چند راهکار ساده خواهیم پرداخت که حتما برایتان مفید خواهد بود.

زمان سوخت گیری

بهترین زمان برای سوختگیری

یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو به کیفیت سوخت و شیوه و زمان سوختگیری مربوط می‌شود!  از آنجایی که بسیاری از قطعات و لوازم مورد استفاده در پمپ بنزین‌ها، سالیان سال مورد استفاده قرار می‌گیرند، به احتمال زیاد دچار استهلاک و فرسودگی شده و دقت کافی برای انتقال سوخت به خودرو را ندارند، به همین دلیل شاید هنگام سوختگیری علاوه بر بنزین، مقداری هوا نیز وارد باک خودرو شود! برای کاهش احتمال چنین خطایی در حین سوختگیری، حتما در ساعات خلوت انتهای شب یا ابتدای صبح به پمپ بنزین مراجعه کنید تا استفاده ی مداوم از دستگاه سوختگیری موجب خطای دستگاه و در نتیجه افزایش مصرف سوخت خودروی شما نشود. بهترین زمان برای سوختگیری هنگام طلوع آفتاب و یا نیمه های شب است که علاوه بر خلوت بودن جایگاه سوخت، به دلیل کاهش دمای هوا در این ساعات، بنزین سردتر و متراکم‌تر شده و در نتیجه سوخت خالص بیشتری به باک خودرو وارد می‌شود.

نمودار سرعت و مصرف سوخت

در تست رانندگی با خودروهای مختلف ثابت شده است که رانندگی با سرعت بالا موجب افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شود و به عنوان مثال اگر با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید، 21 درصد از حالتی که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رانندگی میکنید مسافت بیشتری طی خواهید کرد.

کولر و مصرف سوخت

روشن بودن کولر، استفاده بیش از حد از بخاری ماشین و درجا کار کردن خودرو نیز از عوامل دیگری هستند که موجب افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شوند. خودروی شما برای گرم شدن در هوای سرد، و انتقال روغن به تمام قسمتهای موتور، نهایتا بین سی ثانیه تا یک دقیقه زمان برای گرم شدن و درجا کار کردن نیاز دارد، ولی برخی از رانندگان طبق عادت قدیمی، حدود 10 دقیقه موتور را برای گرم شدن خودرو، در حالت درجا روشن مگه می‌دارند! توجه داشته باشید که با کاهش زمان گرم کردن خودرو میتوانید مصرف سوخت ماشین را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید.

گاز و ترمز و افزایش مصرف سوخت

گاز و ترمزهای ناگهانی علاوه بر آسیب رساندن به قطعات خودرو موجب افزایش مصرف سوخت می‌شوند. برای کاهش مصرف سوخت سعی کنید همواره به میزانی یکنواخت به پدال‌های گاز و ترمز فشار وارد کنید، زیرا افزایش ناگهانی سرعت خودرو، موجب پاشش بیش از حد نیاز بنزین به داخل موتور می‌شود، ولی اگر به‌ آرامی پدال گاز خودرو را فشار دهید، در طولانی مدت کاهش مصرف سوخت خودرو را مشاهده خواهید کرد، همچنین از گاز دادن پیش از خاموش کردن خودرو نیز اجتناب کنید.

تنظیم باد تایر

به یاد داشته باشید که حتی در صورت عملکرد صحیح موتور خودرو هم، در صورتی که سایر قطعات ماشین عملکرد مناسبی نداشته باشند مصرف سوخت خودرو افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال تنظیم نبودن فشار باد تایر خودرو، موجب افزایش سطح تماس و مقاومت خودرو در برابر حرکت شده و در نتیجه باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شود. تنها 5PSI کاهش فشار باد تایر، موجب افزایش 2 درصدی مصرف سوخت خودرو می‌شود.

تعویض روغن موتور
روغن فرسوده نیز موجب اصطکاک بیشتر میان قطعات موتور می‌شود و فیلتر هوا نیز در عملکرد مناسبتر موتور مؤثر است. یک فیلتر هوای کثیف تا 5 درصد از بهره‌وری سوخت کم می‌کند. بنابرین حتما بعد طی مسافت 3 تا 5 هزار کیلومتر، روغن موتور را تعویض کرده و به همراه آن فیلتر روغن خودرو را نیز تعویض کنید.

مواردی که از کاهش مصرف سوخت خودرو جلوگیری می‌کنند

  1. عدم تنظیم موتور خودرو
  2. خاموش نکردن خودرو هنگام توقف‌های طولانی مدت
  3. استفاده از روغن موتور نامناسب و بی‌کیفیت که موجب اصطکاک بیشتر بین قطعات خودرو می‌شود.
  4. عملکرد نامناسب سنسور اکسیژن و فیلتر هوا
  5. روشن بودن مداوم سیستم تهویه خودرو
  6. بالانس نبودن چرخ‌های خودرو
  7. احتراق ناقص سوخت خودرو
  8. استفاده از چرخ و رینگ اسپرت
  9. رانندگی با سرعت بالا
  10. گرم کردن بیش از حد موتور در فصل زمستان و...

مصرف سوخت خودروی شما چقدر است؟ آیا میزان مصرف سوخت خودروی شما با مصرف سوخت اعلام شده از طرف کمپانی سازنده خودرو همخوانی دارد؟

نظرات کاربران
هنوز نظری ثبت نشده است
نظر خود را به اشتراک بگذارید

جستجو

هوش