search in becharkh جستجو در بچرخ
پروفایل
علت روشن شدن چراغ abs چیست؟ چطوری درستش کنیم؟

علت روشن شدن چراغ abs چیست؟ چطوری درستش کنیم؟

سلام وقت بخیر علت اینکه چراغ abs روشن شده و فرمون سفت شده چیه؟ خطرناکه؟ باید ببرم تعمیرگاه یا خودم می‌تونم یه کاری کنم؟

online user 463 نفر آنلاین
نظر خود را بنویسید...
×
پژو 207 پانوراما دنده ای گروه حل مشکلات و تبادل تجربیات کاربران در مورد پژو 207 پانوراما دنده ای ورود به گروه next
5 ماه پیش

دلیل روشن شدن چراغ abs خودرو

چراغ ABS یه علامت هشداره که وقتی روشن میشه یعنی یه مشکل توی سیستم ترمز ماشین داری.
سیستم ABS (که مخفف Anti-lock Braking System یا همون سیستم ضد قفل ترمز هست) کمک می‌کنه که وقتی ترمز می‌زنیم، چرخ‌ها قفل نکنن و ماشین سر نخوره.
دلیل‌هایی که ممکنه چراغ ABS روشن بشه رو با هم بررسی کنیم:

مشکل در حسگرهای ABS

هر چرخ ماشین یه حسگر داره که سرعت چرخ‌ها رو می‌سنجه، اگه یکی از این حسگرها خراب بشه یا کثیف بشه، اطلاعات درست به سیستم ABS نمی‌ره و چراغ روشن میشه.
حسگر ممکنه به دلیل کثیفی یا آسیب فیزیکی خراب بشه.

مشکل در پمپ ABS

پمپ ABS مسئول اینه که فشار روغن ترمز رو کنترل کنه تا چرخ‌ها قفل نکنن، اگه این پمپ خراب بشه، سیستم ABS نمی‌تونه به درستی کار کنه و چراغ روشن میشه.

مشکل در فیوژن یا فیوز سیستم ABS

یه فیوز یا رله برای سیستم ABS در ماشین وجود داره که ممکنه بسوزه.
اگه این فیوز خراب بشه، سیستم ABS هیچ‌کاری نمی‌کنه و چراغ روشن میشه. معمولاً این مورد خیلی راحت با تعویض فیوز حل میشه.

نقص در ECU (کامپیوتر ماشین)

سیستم ABS توسط کامپیوتر (ECU) کنترل میشه. اگه این کامپیوتر خراب بشه یا مشکلی توی برنامه‌نویسی‌اش پیش بیاد، ممکنه چراغ ABS روشن بشه.
این مشکل بیشتر از همه پیچیده‌است و ممکنه نیاز به بررسی دقیق‌تر داشته باشه.

کمبود یا نقص در روغن ترمز

روغن ترمز هم خیلی مهمه، اگه مقدار روغن ترمز کم بشه یا کیفیتش پایین بیاد، ممکنه سیستم ABS نتونه به درستی کار کنه و چراغ روشن بشه.

  • همیشه باید از سالم بودن روغن ترمز مطمئن بشی.

مشکل در سوئیچ ABS

بعضی وقت‌ها ممکنه سوئیچ ABS که به سیستم اطلاع میده ترمز درست کار میکنه یا نه، مشکل پیدا کنه.
اگه این سوئیچ خراب بشه، سیستم نمی‌دونه که باید ABS رو فعال کنه یا نه و چراغ روشن میشه.

خطای نرم‌افزاری یا آپدیت‌های ناقص

گاهی وقت‌ها یه آپدیت نرم‌افزاری اشتباه یا نصب نادرست میتونه باعث بشه که سیستم ABS به درستی کار نکنه و چراغ روشن بشه.

حل مشکل روشن شدن چراغ abs

معمولاً دلیلش چیز خطرناکی نیست، ولی اگه بهش توجه نکنی و کارها رو درست انجام ندی، میتونه باعث بشه که ترمز درست کار نکنه و این خیلی خطرناکه. پس بهتره هرچه زودتر ماشین رو ببری یه تعمیرگاه تا چک کنن.

چک کردن حسگرهای ABS (سنسورها)

حسگرهای ABS روی هر چرخ نصب شدن و سرعت چرخ رو به ECU گزارش میدن. اگه اینا خراب بشن، اطلاعات اشتباه میدن و چراغ ABS روشن میشه.

  • اول باید محل دقیق حسگرهای ABS رو توی ماشینت پیدا کنی. معمولاً کنار توپی چرخ قرار دارن.
  • اگه حسگرها خاکی، گلی یا چرب شدن، با یه پارچه تمیزشون کن. کثیفی باعث میشه که درست کار نکنن.
  • اگه سیم‌کشی حسگرها قطع شده یا ترک برداشته، باید عوض بشه. چون اگه سیم درست نباشه، اطلاعات به ECU نمیرسه.
  • اگه حسگر کلاً سوخته باشه، باید یه حسگر جدید بگیری و تعویضش کنی. معمولاً سنسورهای ABS ارزون نیستن ولی خب بدون اونا سیستم ABS کار نمیکنه.

چک کردن و تعویض فیوز ABS

فیوز ABS یه قطعه کوچیک توی جعبه فیوز ماشینه که برق سیستم ABS رو تأمین می‌کنه. اگه این فیوز بسوزه، سیستم ABS خاموش میشه و چراغش روشن میشه.

  • جعبه فیوز معمولاً زیر کاپوت یا داخل کابین، سمت راننده هست. باید ببینی ABS توی کدوم بخش جعبه فیوزه (روی درِ جعبه فیوز یه لیبل داره).
  • فیوز ABS رو دربیار و چک کن. اگه سوخته (سیم وسطش قطع شده)، یه فیوز جدید با همون آمپر بنداز جاش.
  • اگه بعد از تعویض، فیوز دوباره سوخت، یه مشکل اساسی توی سیستم برق ABS داری که باید ببری تعمیرگاه.

چک کردن سطح روغن ترمز

اگه سطح روغن ترمز کم بشه، سیستم ترمز درست کار نمی‌کنه و چراغ ABS روشن میشه. معمولاً نشت روغن یا سایش لنت‌ها باعث این مشکل میشه.

  • در کاپوت رو بزن بالا، مخزن روغن ترمز معمولاً روی بوستر ترمز (بالای موتور، نزدیک راننده) قرار داره.
  • سطح روغن رو چک کن. اگه پایین‌تر از حد مجازه، باید روغن ترمز اضافه کنی.
  • حتماً از همون نوع روغن ترمزی که سازنده ماشین گفته استفاده کن، اگه نوع روغن اشتباه باشه، سیستم ترمز آسیب می‌بینه.
  • اگه روغن ترمز کم شده، حتماً یه نشتی توی سیستم هست که باید چک کنی. ببین زیر ماشین جای روغن هست یا نه.

چک کردن پمپ ABS (واحد هیدرولیکی)

پمپ ABS فشار روغن ترمز رو کنترل می‌کنه، اگه این پمپ خراب بشه، ABS درست کار نمی‌کنه و چراغش روشن میشه.

  • این یکی کار تخصصیه و باید ببری پیش مکانیک. چون باز و بسته کردن پمپ ABS نیاز به ابزار خاص داره.
  • اگه موقع ترمز گرفتن یه لرزش عجیب توی پدال حس می‌کنی، ممکنه مشکل از این پمپ باشه.
  • معمولاً برای تعمیرش، مکانیک سیستم هیدرولیک رو بررسی می‌کنه و اگه نیاز باشه، یا کل پمپ رو تعویض می‌کنه یا فقط قطعات معیوبش رو عوض می‌کنه.

چک کردن کامپیوتر (ECU) سیستم ABS

کامپیوتر ABS (ECU) مغز سیستم ABS هست. اگه این ECU دچار مشکل بشه، چراغ ABS روشن میشه و سیستم از کار میفته.

  • یه دیاگ به ماشین وصل کن تا کد خطای ABS رو بخونی. کد خطا دقیقاً میگه مشکل از کدوم بخشه.
  • اگه مشکل نرم‌افزاری باشه، معمولاً با ریست کردن ECU یا آپدیت نرم‌افزارش درست میشه.
  • اگه ECU خراب شده باشه، دو راه داری: یا تعویض ECU (که گرونه)، یا اینکه بدیش به تعمیرکارای تخصصی که برد ECU رو تعمیر کنن.

چک کردن سوئیچ ABS و سیم‌کشی‌ها

گاهی اوقات مشکل از یه سوئیچ یا سیم‌کشی بین ABS و ECU هست که ارتباط رو قطع کرده.

  • اول همه سیم‌های مربوط به ABS رو چک کن، ببین قطعی، زنگ‌زدگی یا اتصالی دارن یا نه.
  • بعضی وقتا یه سیم کوچیک خراب میشه ولی کل سیستم از کار میفته. پس حتماً همه سیم‌کشی‌ها رو چک کن.
  • اگه برق درست به سیستم ABS نمی‌رسه، باید ببری پیش یه برق‌کار ماشین که با تستر چک کنه و سیم‌های خراب رو عوض کنه.

ریست کردن چراغ ABS بعد از تعمیرات

اگه هر کدوم از مشکلات بالا رو برطرف کردی ولی چراغ ABS خاموش نشد، ممکنه لازم باشه سیستم رو ریست کنی.

  • بعضی وقت‌ها با جدا کردن باتری برای چند دقیقه، چراغ خاموش میشه.
  • بعضی ماشین‌ها نیاز به دستگاه دیاگ دارن تا خطا پاک بشه.
  • اگه بعد از ریست دوباره چراغ روشن شد، یعنی هنوز یه مشکلی هست که باید چک کنی.

چراغ ABS روشن شده و فرمان سفت شده

اگه چراغ ABS روشن شده و همزمان فرمان هم سفت شده، احتمال زیاد مشکل از سیستم هیدرولیک یا الکتریکی فرمان هست. ولی دقیق‌تر بررسی کنیم که چه بخش‌هایی می‌تونن باعث این مشکل بشن:

خرابی یا کمبود روغن هیدرولیک فرمان

ماشینایی که فرمان هیدرولیکی دارن، برای راحت چرخوندن فرمان از روغن هیدرولیک استفاده می‌کنن. اگه روغن کم بشه یا نشتی داشته باشه، فرمان سفت میشه.

  • اول مخزن روغن هیدرولیک فرمان رو چک کن، معمولاً کنار موتور هست.
  • اگه سطح روغن کم شده، همون نوع روغن هیدرولیکی که سازنده ماشین گفته رو اضافه کن.
  • ببین جایی از سیستم نشتی نداره. اگه زیر ماشین لکه روغن دیدی، نشتی داره و باید ببری تعمیرگاه.

خرابی یا از کار افتادن پمپ هیدرولیک فرمان

پمپ هیدرولیک یه قطعه‌ایه که روغن رو با فشار پخش می‌کنه تا فرمان راحت بچرخه. اگه این پمپ خراب بشه، فرمان سنگین میشه.

  • وقتی ماشین روشنه، به صدای موتور گوش کن. اگه صدای ناله یا ویز ویز میاد، احتمالاً پمپ داره از کار میفته.
  • معمولاً باید پمپ تعویض بشه، چون تعمیرش سخت و هزینه‌بره.

خرابی دینام یا مشکل در برق‌رسانی ماشین

بیشتر ماشینای جدید فرمان برقی (EPS) دارن. یعنی یه موتور برقی کمک می‌کنه فرمان راحت‌تر بچرخه. حالا اگه دینام ماشین خراب بشه یا برق به خوبی نرسه، این سیستم درست کار نمی‌کنه و فرمان سفت میشه.

  • ببین چراغ‌های پشت آمپر ماشین ضعیف شدن یا نه؟ اگه نورشون کم شده یا ماشین سخت استارت می‌خوره، شاید مشکل از باتری یا دینام باشه.
  • وقتی ماشین روشنه، باتری رو با ولت‌متر چک کن. باید حدود 13.8 تا 14.5 ولت باشه. کمتر از این مقدار یعنی دینام درست شارژ نمی‌کنه.
  • اگه دینام مشکل داشته باشه، هم چراغ ABS و هم چراغ باتری روشن میشه.

مشکل در تسمه‌ها (تسمه دینام یا تسمه هیدرولیک)

بعضی ماشینا از تسمه برای چرخوندن پمپ هیدرولیک و دینام استفاده می‌کنن. اگه این تسمه شل یا پاره بشه، هم فرمان سفت میشه، هم برق ماشین ضعیف میشه و چراغ‌های هشدار (مثل ABS و باتری) روشن میشن.

  • کاپوت رو باز کن و تسمه‌ها رو چک کن. اگه ترک‌خورده، ساییده شده یا شل شده، باید عوض بشه.
  • وقتی ماشین روشنه، ببین تسمه‌ها موقع کار لق نمی‌زنن. اگه صدا میده یا خوب نمی‌چرخه، یعنی مشکل داره.

خرابی سنسور زاویه فرمان (Steering Angle Sensor)

این سنسور توی ماشینای جدید یه نقش مهم داره. اگه درست کار نکنه، چراغ ABS روشن میشه و فرمان هم ممکنه سفت بشه.

  • یه دیاگ بزن ببین خطای سنسور زاویه فرمان ثبت شده یا نه.
  • بعضی وقتا این مشکل با کالیبره کردن سنسور حل میشه. یعنی باید دیاگ بزنی و دستور کالیبراسیون بدی.
  • اگه مشکل جدی باشه، باید سنسور تعویض بشه.

خرابی جعبه فرمان برقی (EPS Module)

اگه ماشینت فرمان برقی داشته باشه، یه یونیت الکترونیکی داره که قدرت رو تنظیم می‌کنه. اگه این یونیت بسوزه یا از کار بیفته، فرمان قفل یا سفت میشه.

  • باید دیاگ بزنی، اگه کد خطای EPS یا ECU فرمان اومد، احتمالاً باید تعمیر یا تعویض بشه.
  • بعضی وقتا آپدیت نرم‌افزاری ECU میتونه مشکل رو حل کنه.

اگه حس کردی ماشین فرمونش خیلی سفت شده و ترمز هم یه‌کم بد کار می‌کنه، سریع یه چکاپ کن که مبادا یه مشکل جدی توی سیستم هیدرولیک یا برقی داشته باشی.

0 dislike icon
5 ماه پیش

روشن شدن چراغ abs پژو 207

سلام ممکنه ecu قاطی کرده باشه ماشین من پژو 207 هستش، بارون اومده بود اینطوری شده بود، دور موتور رفته بود بالا و ارور abs میداد.
سر باتری ماشین رو برداشتم بعد 10 دقیقه دوباره وصل کردم و برق دادم به ماشین یعنی 3 بار سوئیچ رو باز کردم و بستم خودش درست شد چیزی نبود.

0 dislike icon
مشاهده قیمت و مشخصات shop
× بعدی قبلی
خودرو سرقتی را در سریع ترین روش ممکن پیدا کنید + تجربه ها

ماشینمو دزدیدن چیکار کنم؟ پیدا میشه؟

-خیلی دقیق بخون و سریع کارهایی که میگم انجام بدهچون بعضی از دزدا م...
مشخصات فنی پژو 207 | میدونی بدترین تیپ 207 کدومه؟

بهترین و بدترین تیپ 207 کدومه؟

-۲۰۷ سقف پاناروما موتورش واقعا قویتر هستش چون من مدلهای قدیمی این...
مزایا و معایب پژو 207 پانوراما - واقعا سقف شیشه ای میشکنه؟

واقعا سقف شیشه ای ۲۰۷ پانوراما میشکنه؟

-سلام من تو رمپ پارکینگ ماشینم خاموش شد متوجه شدم کرکره رو سقف گیر...
علت روشن شدن چراغ روغن و چراغ استپ stop ماشین چیه؟

چرا چراغ روغن و چراغ stop ماشین روشن شده؟

-سلام، ببین وقتی چراغ روغن و استپ روشن میشه، معمولاً دو تا دلیل اص...
مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو + مراحل مهم + هزینه

مدارک و مراحل مهم برای تعویض پلاک خودرو

-مرحله به مرحله بهت میگم که باید چه کارهایی انجام بدی تا کار تعویض...
علت بالا رفتن آمپر ماشین | ماشین داغ کرد سریع اینارو چک کن

آمپر آب هی میره بالا دیگه دارم دیوونه میشم!

-سلام موتور فن و واشر سرسیلندرو چک کن. ممکنه موتور فن نیم سوز شد...