چرا ماشین صبح با یک استارت اول که روشن نمیشه، استارت های بعدی هم اذیت میکنه و آب از رادیات پس میزنه؟
بعدش که ماشین گرم میشه، دیگه تا شب با استارت اولی روشن میشه؟
اقا ماشین من پژوعه، ماشین گرم بود در رادیات رو نصفه باز کردم یه صدای خیلی کم پیس به گوشم اومد
ایا عادیه وقتی ماشین گرمه؟
اگه بخوایم خیلی ساده بگیم، رادیاتور یه جور کولر برای موتوره! وقتی ماشین روشنه، موتور حسابی داغ میشه
اگه یه فکری برای این گرما نکنیم، موتور میسوزه یا آسیب میبینه
رادیاتور کمک میکنه دمای موتور تو یه محدودهی مناسب بمونه، اینطوری موتور میتونه درست کار کنه و عمرش هم بیشتر میشه.
حالا بریم ببینیم چرا آب از رادیاتور بیرون میریزه و چطوری میتونیم جلوش رو بگیریم.
این یکی از رایجترین دلایله، وقتی موتور خیلی گرم میشه، فشار تو سیستم خنککننده بالا میره و آب راهی جز بیرون زدن نداره
چند تا دلیل میتونه پشت این داغ شدن موتور باشه:
این قطعه یه جور شیر خودکاره که کنترل میکنه آب کی وارد موتور بشه و کی وارد نشه
اگه گیر کنه یا خراب شه، آب به موقع نمیچرخه و موتور داغ میکنه.
اگه مایع خنککننده کافی تو سیستم نباشه، موتور نمیتونه گرماشو تخلیه کنه و زود داغ میکنه.
گاهی داخل لولهها یا خود رادیاتور، رسوب یا آشغال جمع میشه و راه عبور آب رو میبنده و باعث افزایش دمای موتور میشه.
درب رادیاتور فقط یه در ساده نیست، وظیفهش اینه که فشار رو تو یه حد خاص نگه داره
اگه درست بسته نشه یا خراب باشه، سیستم نمیتونه فشار رو کنترل کنه و آب از رادیاتور پس میزنه
معمولاً این مشکل بخاطر این موارد پیش میاد:
سیستمی که قرار بوده فقط آب یا ضدیخ توش بچرخه، اگه هوا بگیره، این هوا باعث بالا رفتن فشار میشه و میتونه باعث پس زدن آب رادیاتور بشه
چرا این اتفاق میافته؟
با گذشت زمان، داخل رادیاتور ممکنه پر از رسوب و ذرات ریز بشه
این رسوب ها راه آب رو تنگ میکنن و سیستم برای گردش آب فشار زیادی تحمل میکنه که باعث پس زدن آب از رادیاتور میشه.
شیلنگهای سیستم خنککننده وظیفه دارن که مایع خنککننده رو منتقل کنن
در صورتی که این شیلنگها ترک خورده یا دچار نشتی بشن، عملکرد سیستم مختل میشه و آب از رادیاتور بیرون میریزه.
خرابی پمپ آب هم میتونه جریان مایع رو به شدت کاهش بده و فشار سیستم رو بالا ببره.
ضدیخ فقط واسه زمستون نیست! این مایع باعث میشه آب دیرتر جوش بیاد و سیستم خنکتر بمونه
اگه از ضدیخ بیکیفیت استفاده کنی یا کلاً ضدیخ نریزی، احتمال اینکه آب از رادیاتور بزنه بیرون خیلی بیشتر میشه.
شاید اولش این مشکل ساده به نظر برسه، ولی اگه جدی گرفته نشه، میتونه کلی خرج رو دستت بذاره!
این یکی از خطرناکترین عواقبش هستش، اگه دمای موتور خیلی بالا بره، ممکنه قطعات حساسش مثل سرسیلندر آسیب ببینن، که درست کردنش اصلاً ارزون نیست!
وقتی آب درست تو سیستم نچرخه، فشار زیادی به قطعات وارد میشه، رادیاتور، پمپ آب و بقیهی وسایل سیستم خنککننده کمکم فرسوده میشن.
این دیگه فاجعهست! اگه واشر بسوزه، هم تعمیرش گرونه، هم اگه بهموقع درست نشه، کل موتور رو میتونه نابود کنه.
چند تا کار ساده ولی مهم هست که میتونه جلوی این دردسر رو بگیره.
این قطعه کنترل میکنه که آب کی بره تو موتور و کی نره، اگه درست کار نکنه، باعث میشه موتور داغ کنه
پس هر از گاهی چکش کن یا بده مکانیک یه نگاه بندازه، اگه خراب بود، عوضش کن.
در رادیاتور رو دستکم نگیر، اگه مشکل داشته باشه فشار سیستم کلا به هم میریزه و آب بیرون میریزه، قیمتش هم زیاد نیست.
هر وقت ضدیخ یا آب ریختی، باید مطمئن شی که هوا تو سیستم نمونه و حتماً سیستم رو بهدرستی هواگیری کنی.
با گذشت زمان، تو رادیاتور ممکنه کلی جرم و رسوب جمع بشه که راه آب رو تنگ کنه، بهتره هر چند وقت یهبار با یه محلول شستوشو مخصوص، رادیاتور رو تمیز کنی.
شیلنگها ممکنه سوراخ بشن یا ترک بردارن، پمپ آب هم ممکنه ضعیف بشه، هر دوتاشون تو جریان مایع نقش مهمی دارن.
ضدیخ باعث میشه مایع خنککننده دیرتر جوش بیاد، همیشه از ضدیخ باکیفیت و مناسب شرایط آبوهوایی منطقهات استفاده کن.
روی شیشه نوشابه کوچیک و بزرگ و دلستر و ... به راحتی بسته میشه
در کل خیلی به درد بخوره و قیمت خاصی هم نداره.
چون این یخ دائمی از یخ درست کردن و خیس شدن وسایل راحتتون میکنه
و خیلی خیلی طولانی تر از یخ سرما رو نگه میداره
حتما چند تا بخرین چون هم قیمتش ارزونه هم هزار تا کارایی داره.
دوستم خریده بود و امتحانشو پس داده بود
من با اطمینان کامل از کاراییش خریدم
3 تا کابل داره که به فندکی و باتری و برق شهری وصل میشه
با پنل خورشیدی هم کار میکنه
تو هم رده های خودش فوق العاده خوش قیمته
راحت توی صندوق عقب جا میشه، تو یک کلام عالی هستش.