سلام یک 206 – V9 اتوماتیک دارم توی هوای سرد یا زمانی که موتور مدتی خاموش بوده و سرده تک استارت روشنه
ولی به محض اینکه کمی کار کرد و گرم شد و یا ظهر که هوا گرمه استارت میخوره و روشن نمیشه
باید فیش انژکتور رو قطع کنم یک استارت بزنم که یک لحظه روشن میشه
و دوباره فیش رو وصل کنم با سلام صلوات بعضی وقتها روشن میشه ولی دور موتور خیلی میره بالا بعد کمی کارکردن عادی میشه
اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید شاد باشید
ضمنا بعد روشن شدن دود زیاد با بوی زیاد بنزین هست.
سعی میکنم هر قطعهای که اسم میبرم یه توضیح کوچولو هم بدم که اگه تازهکاری یا اصلاً از ماشین چیزی نمیدونی، قشنگ متوجه بشی چی به چیه.
وقتی میگی استارت میخوره ولی روشن نمیشه، یعنی باتری کاملاً خالی نیست.
صدای "تق تق تق" هم نمیشنوی که بگی باتری خوابه، ولی هنوز هم احتمال داره باتری ضعیف باشه.
مثلاً ولتاژش اومده پایین و نمیتونه برق کافی به سیستم سوخترسانی یا جرقهزنی بده.
پس حتی اگه استارت میخوره، باز هم به باتری یه شکی داشته باش.
ماشین واسه این که روشن بشه، نیاز داره سوخت دقیق و بهموقع به داخل سیلندرها پاشیده بشه.
این کار توسط سیستم سوخترسانی انجام میشه که یه سری قطعه با هم کار میکنن تا بنزین از باک برسه به انژکتورها و از اونجا با فشار مشخصی وارد محفظه احتراق بشه.
اگه این سیستم یه جا مشکل پیدا کنه، ممکنه ماشین استارت بخوره ولی روشن نشه چون اصلاً یا به اندازه کافی سوخت داخل سیلندرها نمیرسه.
حالا بریم سراغ قطعهها، یکی یکی توضیح بدیم که هر کدوم چیکار میکنن و اگه خراب بشن چی میشه.
پمپ بنزین معمولاً داخل باک نصبه و وظیفهش اینه که بنزین رو با فشار بفرسته به سمت موتور.
اگه پمپ درست کار نکنه، یا اصلاً بنزینی نمیفرسته، یا فشارش کمه.
در نتیجه بنزین به موتور نمیرسه یا به اندازه کافی نمیرسه، پس موتور روشن نمیشه.
نشونش اینه که مثلاً وقتی استارت میزنی، صدای کوچیکی مثل "وووو" از عقب ماشین نمیاد (صدای پمپ لحظهایه).
این قطعه بین باک و موتور قرار داره و وظیفهش اینه که ناخالصیها و ذرات رو از سوخت بگیره تا چیز تمیز برسه به انژکتورها.
اگه فیلتر خیلی کثیف شده باشه یا گرفته باشه، جلوی جریان بنزین رو میگیره، پمپ بنزین زور میزنه، ولی فشار نمیرسه به موتور.
نشونش اینه که استارت میخوره ولی ماشین روشن نمیشه یا بد روشن میشه، یا توی حرکت تقه میزنه، مخصوصاً تو سرعت بالا.
انژکتور در واقع همون نازلهاییان که بنزین رو به صورت اسپری (پودرمانند) میپاشن داخل محفظه احتراق.
اگه یکی یا چند تا انژکتور گرفته باشن یا برق بهشون نرسه سوخت پاشیده نمیشه.
بدون پاشش سوخت هم اصلاً خبری از انفجار و حرکت موتور نیست.
نشونش هم ممکنه ماشین روشن نشه یا بد روشن شه.
یا یه سیلندر کار نکنه یا بوی تند بنزین بیاد چون سوخت نپاشیده، ولی پمپ هنوز داره کار میکنه.
یه سنسوره که فشار سوخت داخل ریل رو اندازه میگیره و اطلاعاتشو میده به ECU (کامپیوتر ماشین).
اگه این سنسور درست کار نکنه، ECU نمیفهمه فشار چقدره و ممکنه اشتباه تصمیم بگیره.
یعنی یا زیاد بنزین بده، یا خیلی کم. یا اصلاً قطع کنه پاشش رو.
نشونه اینه که ماشین ممکنه اصلاً روشن نشه یا روشن شه ولی یهویی خاموش بشه، یا چراغ چک موتور روشن شه.
ecu مغز متفکر ماشینه، اطلاعات سنسورها رو میگیره، تصمیم میگیره که کی چقدر سوخت پاشیده بشه.
اگه ECU دچار باگ یا خرابی بشه، ممکنه دستور پاشش سوخت رو اصلاً صادر نکنه، یا مثلاً سوخت رو به موقع پاشش نکنه.
استارت میزنی ولی انگار هیچی تو موتور اتفاق نمیافته، ممکنه اصلاً برق به انژکتورها نرسه یا موتور کپ کنه.
رله در واقع یه کلید برقیه که وقتی استارت میزنی، برق میفرسته به پمپ، فیوز هم مثل محافظه.
اگه رله یا فیوز پمپ بنزین سوخته باشه، پمپ اصلاً روشن نمیشه، یعنی انگار پمپ بنزینی وجود نداره.
استارت میزنی، ولی هیچ صدای پمپی نمیاد و طبیعتاً موتور هم روشن نمیشه.
بریم سراغ بررسی مورد دوم: استارت میزنی ولی ماشین روشن نمیشه، چون سیستم جرقهزنی یه مشکلی داره.
توی موتورای بنزینی، سه چیز لازمه تا موتور روشن شه:
اگه جرقه نداشته باشیم یا جرقه ضعیف یا تو زمان اشتباه بزنه، موتور روشن نمیشه.
بریم سراغ قطعههاش، دونهدونه ببینیم چی هستن، چیکار میکنن، و اگه خراب شن چی میشه.
اگه کوئل خراب شه، برق کافی به شمع نمیرسه، یعنی جرقه یا ضعیفه یا اصلاً نیست.
اگه فقط یکی از کوئلها خرابه، ممکنه یکی از سیلندرها کار نکنه.
ولی اگه کوئل اصلی یا مرکزی خرابه (تو بعضی ماشینا همه سیلندرها از یه کوئل تغذیه میکنن)، ماشین اصلاً روشن نمیشه.
نشونههاش هم: استارت میخوره ولی روشن نمیشه یا روشن میشه ولی میلنگه، لرزش شدید، بوی بنزین ممکنه بیاد چون سوخت وارد سیلندر شده ولی جرقه نبوده.
اگه شمع کثیف شده باشه، دوده گرفته باشه، یا فاصله بین الکترودهاش زیاد یا کم شده باشه، جرقه خوب نمیزنه
یا ممکنه اصلاً نزنه، در نتیجه موتور یا روشن نمیشه، یا بد کار میکنه.
نشونه هاش هم: موتور موقع استارت زدن تقلا میکنه ولی روشن نمیشه
ممکنه بوی بنزین بیاد ولی ماشین روشن نشه
یا وقتی روشن میشه یه لرزش شدید داشته باشه چون یکی دو سیلندر کار نمیکنن.
این سنسور میفهمه که میللنگ (همون قطعهای که میچرخه و حرکت پیستونا رو به حرکت چرخها تبدیل میکنه) تو چه موقعیتی قرار داره.
به ECU میگه که کی باید جرقه بزنه، چون جرقه باید دقیقاً وقتی پیستون بالا رسیده بزنه، اگه زمانش بهم بخوره، همه چی خراب میشه.
اگه این سنسور خراب باشه یا سیگنال اشتباهی بده، ECU نمیفهمه کی باید جرقه بزنه، پس ممکنه اصلاً دستور جرقه نده.
در نتیجه استارت میزنی، ماشین هی زور میزنه ولی روشن نمیشه.
یا یهویی وسط حرکت خاموش میشه و دیگه روشن نمیشه تا وقتی سنسور خنک شه (تو بعضی مواقع).
این یکی هم مثل سنسور میللنگه ولی جای دقیقتر و برای کنترل زمانبندی سوپاپا و جرقه.
اگه این سنسور درست کار نکنه، زمانبندی جرقه ممکنه به هم بخوره.
مخصوصاً توی موتورای جدیدتر که جرقه خیلی دقیق باید تنظیم بشه.
اگه خراب بشه ماشین روشن نمیشه یا به سختی روشن میشه، ممکنه چراغ چک روشن بشه.
همونجوری که تو بخش سوخت گفتم، این مغز ماشین حساب میکنه که کی جرقه بزنه، کی سوخت پاشیده بشه، چقدر هوا بره تو، و همه چیزو هماهنگ میکنه.
ECU فرمان میده به کوئلها که چه موقع به شمع برق بدن، اگه این دستور به موقع نرسه، یا اصلاً نرسه، جرقه نمیزنه.
اگه ECU قاطی کنه موتور روشن نمیشه چون هیچ دستوری برای جرقهزنی صادر نمیشه.
گاهی وقتا با دیاگ هم نمیشه درست متوجه شد چون خودش قاط زده.
سیمهایی که برق رو از ECU به کوئل، از کوئل به شمع و... میبرن، اگه این سیمها خراب، پوسیده یا قطع باشن، برق به مقصد نمیرسه.
با این که همه قطعهها سالمن، ولی برق به شمع نمیرسه پس جرقهای هم در کار نیست.
در نتیجه ماشین استارت میخوره روشن نمیشه، حتی اگه با دیاگ همهچی اوکی نشون بده.
اگه ماشین استارت میخوره ولی روشن نمیشه، و ما مطمئنیم سوخت هست، جرقه هم هست، یه عامل خیلی مهم میمونه:
نرسیدن هوای کافی یا درست به داخل موتور.
اینا قطعههاییان که مستقیم یا غیرمستقیم در جریان ورود هوا به موتور نقش دارن.
معمولاً با دیاگ و یکم تجربه میشه دقیق فهمید کدومش داره بازی درمیاره.
فیلتر هوا کاری که میکنه اینه که گرد و خاک و آشغالای هوا رو میگیره، تا فقط هوای تمیز وارد موتور بشه.
اگه فیلتر هوا خیلی کثیف یا گرفته باشه، هوا نمیتونه درست وارد موتور شه یا خیلی کم وارد میشه.
در نتیجه ترکیب هوا و سوخت بههم میریزه، ممکنه موتور اصلاً روشن نشه یا خیلی بد روشن شه.
نشونه هاش اینه که ممکنه وقتی پاتو روی گاز فشار میدی خفه کنه یا خاموش شه، مصرف سوخت بالا میره، بوی بدی از اگزوز ممکنه بیاد.
این سنسور سر راه هوای ورودی به موتور نصبه، وظیفهش اینه که اندازهگیری کنه چقدر هوا داره وارد موتور میشه
و این اطلاعاتو بده به ECU تا اون بتونه بفهمه چقدر سوخت باید بپاشه.
اگه اطلاعات غلط بده، ECU ممکنه فکر کنه هوا زیاد یا کمه.
بعد بهجاش سوخت رو زیاد یا کم بپاشه، ممکنه ترکیب اشتباه بشه و احتراق اصلاً اتفاق نیفته یا احتراق ناقص بشه.
این سنسور توی بعضی ماشینا بهجای MAF استفاده میشه، یا گاهی همراهش هست.
این یکی فشار داخل منیفولد هوا (یعنی اون محفظهای که هوا قبل از ورود به سیلندر جمع میشه) رو اندازه میگیره.
مثل MAF، اگه داده غلط بده، ECU نمیتونه تشخیص بده هوا چقدره.
پس دستور پاشش سوخت درست نیست و اگه مخلوط اشتباه باشه، ممکنه موتور اصلاً روشن نشه.
این دریچه یه قطعه مکانیکیه که وقتی پاتو میذاری رو گاز، باز میشه تا هوا وارد موتور شه.
هرچی بیشتر فشار بدی، بیشتر باز میشه و هوای بیشتری میره تو موتور.
اگه دریچه گاز گیر کنه، کثیف باشه یا درست باز نشه، هوا وارد موتور نمیشه یا خیلی کم میشه، حتی ممکنه قفل کنه و کامل بسته بمونه.
منیفولد هوا یه جور لولهی چند شاخهست که هوا رو از دریچه گاز میگیره و تقسیمش میکنه بین سیلندرها، نقش انتقال و توزیع هوا رو داره.
اگه ترک بخوره، نشتی هوا داشته باشه یا واشرش خراب شده باشه، ممکنه هوا از جای دیگهای غیر از مسیر طبیعی وارد بشه.
اونوقت سنسورها گیج میشن و مخلوط هوا و سوخت درست تنظیم نمیشه.
همه چی رو طوری توضیح میدم که حتی اگه از ماشین فقط فرمونشو بشناسی، بفهمی چی به چیه، بریم سراغ بررسی مورد به مورد.
ECU یا همون کامپیوتر ماشین مسئول همه چی هست، از پاشش بنزین گرفته تا زمان جرقه و کنترل سنسورها.
اگه ECU به اشتباه فکر کنه موتور سرده، حتی وقتی داغه، دستور پاشش بیشتر بنزین میده (چون موتور سرد نیاز به بنزین بیشتر داره).
این میتونه باعث بشه ماشین غرق بنزین بشه (اصطلاحاً Rich کار کنه) و اصلاً روشن نشه.
یه قطعه خیلی مهم به اسم سنسور دمای آب موتور یا همون فشنگی آب داریم این سنسور به ECU میگه که موتور الان سرده یا گرمه.
اگه این سنسور خرابه یا اطلاعات غلط میده (مثلاً همیشه میگه موتورت سرده)، ECU دستور میده بنزین بیشتری پاشیده بشه، در حالی که موتور داغه، و اینجاست که ماشین خفه میکنه و روشن نمیشه.
نکته اینجاست که وقتی فیش انژکتور رو میکشی، بنزینی پاشیده نمیشه، و این کمک میکنه که موتور از اون حالت غرق بنزین بیاد بیرون، و یه استارت کوچولو بخوره و بعد بتونی روشنش کنی.
احتمال خیلی قوی همین سنسور دمای آب مشکل داره.
چون دقیقاً علائمش با مال تو میخوره.
وقتی میگی دود زیاد و بوی بنزین میاد، این یه نشونه واضح از احتراق ناقص یا همون سوختن بنزین زیاد در سیلندرها هست.
این میتونه به دلایل زیر باشه:
این سنسور توی اگزوز نصبه و وظیفهش اینه که به ECU بگه ترکیب سوخت و هوا چقدر خوبه.
اگه خراب بشه یا کند عمل کنه، ECU نمیتونه ترکیب درست رو تشخیص بده، بنزین بیشتری میده، که باعث خفگی موتور و دود زیاد میشه.
انژکتورها قطعههایی هستن که بنزین رو توی سیلندر اسپری میکنن.
اگه یه انژکتور نشتی داشته باشه یا درست بسته نشه، حتی وقتی باید خاموش باشه، بنزین میریزه داخل موتور.
اون وقت وقتی میخوای ماشین رو روشن کنی، سیلندرها غرق بنزینن، و اصلاً جرقه نمیتونه اون بنزین رو بسوزونه.
اینم یه دلیل قوی برای حالت روشننشدن بعد از گرم شدن ماشینه.
این سنسور وظیفه داره به ECU بگه که چقدر پاتو روی پدال گاز فشار دادی.
اگه درست کار نکنه، ECU ممکنه گاز بیجا بده یا سوختپاشی رو اشتباه تنظیم کنه.
ممکنه دلیل اون دور موتور بالا بعد از روشن شدن هم همین سنسور باشه.
بهترین راه برای اینکه مطمئن بشی کدوم سنسور داره اطلاعات غلط میفرسته یا خرابه اینه که ماشین رو به دستگاه دیاگ وصل کنی.
اول از همه سنسور دمای آب(فشنگی آب) رو چک کن یا عوض کن، ارزونه و دردسرش کمه، احتمال خیلی بالایی داره که مشکل همینه.
اگه با تعویض اون درست نشد، یه دیاگ بزن تا مقدارهایی مثل دمای آب، درصد TPS، کارکرد سنسور اکسیژن و ... رو ببینی.
انژکتورها رو تست کن ببینی نشتی دارن یا نه.
فشار پمپ بنزین هم میتونه زیاد باشه.
سنسور اکسیژن رو بررسی کن، ممکنه دیر واکنش بده یا خراب باشه.
ماشین تیگو ۵ مدل ۹۷ ماشین در ترافیک یک دفعه خاموش شد، استارت میزدم صدای پمپ بنزین نمیومد و چراغ چک روشن نشد
تعمیرکار آوردم دیاگ زد چیزی نفهمید نتونست روش کنه گفت باید بیاری تعمیرگاه روش کار کنیم
بعد خودم گفتم سرباتری رو بردارم بعد از 5 دقیقه گذاشتم سرجاش زدم روشن شد
ولی مشکل رو نفهمیدم الان هم تا شنبه تعطیل هست کسی به این مشکل برخورده؟
سلام عوامل مختلفی میتونن یه همچین مشکلی درست کنن. باتری و اتصالات برقی اول از همه، چون سرباتری رو برداشتی و دوباره زدی، و بعدش مشکل حل شده، یعنی خیلی احتمالش هست که داستان مربوط به برقرسانی ماشین بوده. اتصالات باتری (سرباتریها) سرباتریها ممکنه شل باشن یا جرم گرفته باشن. وقتی جرم فلزی یا سولفاته روی سر باتری میمونه، جریان برق به خوبی عبور نمیکنه، تو ماشینای جدید که همهچی وابسته به برق و ECU و کامپیوتره، اگه برق یه لحظه نیاد، حتی پمپ بنزین هم راه نمیافته، چه برسه به استارت و بقیه سیستمها. کاری که با برداشتن سرباتری کردی، باعث شد که اتصال دوباره شکل بگیره و احتمالا اون کثیفی یا قطع ناقص موقتاً درست بشه. ولی این موقتیه، اگه واقعاً مشکل از این باشه، دوباره تکرار میشه. ECU یا کامپیوتر ماشین ECU مغز ماشینته، همه چی از جمله پمپ بنزین، جرقه، انژکتورها، سنسورها و حتی اینکه چراغ چک روشن بشه یا نه، زیر نظر ECU انجام میشه. اگه برق ECU قطع بشه، انگار که کل مغز ماشین خوابیده. ECU توی بیشتر ماشینها یا مستقیم از باتری برق میگیره، یا از طریق رلهای به اسم رله دوبل (الان جلوتر توضیحش میدم) برق میگیره. رله دوبل این قطعه کارش اینه که وقتی سوئیچ رو باز میکنی، برق رو بده به پمپ بنزین، ECU و بقیه مصرفکنندههای اصلی. اگه این رله بسوزه یا گیر کنه یا اتصالش قطع بشه، ماشین عملاً کَر و کور میشه. علامتاش هم دقیقاً همینه: -پمپ بنزین صدا نمیده -چراغ چک نمیاد -ماشین استارت میزنه ولی روشن نمیشه خیلی وقتا هم مشکلش سوختن نیست، فقط داغ میکنه یا لحیمهاش ترک برمیداره. وقتی داغ شد، قطع میکنه؛ بعد که ماشین سرد میشه یا باتری جدا میکنی، دوباره موقتاً درست میشه. فیوزها یه احتمال دیگه هم هست، مثلاً یه فیوز مربوط به پمپ بنزین یا ECU پریده باشه یا نیمسوز شده باشه. فیوزها مثل یه کلید محافظ هستن که اگه توی مدار اتصال کوتاه یا جریان زیاد بیاد، میپَرن تا آسیب به مدار وارد نشه. اگه یکی از این فیوزها یه لحظه بد جا خورده باشه یا نیمسوز شده باشه، ممکنه برق به پمپ یا ECU نرسه. دستهسیمها، سوکتها دستهسیمها و سوکتهای ماشین بعضاً ممکنه در طول زمان شل بشن یا دچار اتصال بد یا پارگی جزئی بشن. مثلاً سیم مثبت یا منفیای که به ECU میرسه، اگه یه لحظه قطع بشه، کل سیستم میخوابه. وقتی سرباتری رو کندی، کل سیستم برق رو ریست کردی. اگه سوکتی نیمهقطع بوده، دوباره جا خورده و اتصال برگشته. همهی این مواردو بالا گفتم که ببینی چقدر عوامل مختلف میتونن یه همچین مشکلی درست کنن، که با یه ریست ساده حل میشه اما دوباره برمیگرده.
از مدل های مختلفی استفاده کردم ولی این مدل کاملا متفاوت هستش
دیگه عمراً بتونین با آینه اصلی ماشین حتی نیم ساعت دووم بیارین!
طوری دیدتون رو گسترش میده که هیچ نقطه کوری باقی نمونه.
شب ها نوربالای ماشین دیگران هم اذیتتون نمیکنه.
راحت دو طرف خیابان رو میشه تو آیینه دید.
روی هر ماشینی نصب میشه و با تعویض ماشین، راحت منتقلش میکنین به بعدی!
توماس اندروز، سازنده تایتانیک گفت: “حتی خدا هم نمیتونه این کشتی رو غرق کنه!”
ولی توی اولین سفرش غرق شد!!!🌊😏
این یکی رو خدا میتونه ولی شما اگه غرقش کنی جایزه داری!
این کشتی معلق فوق العاده تر از اون چیزیه که تصور میکنی.
میشه ساعتها بهش خیره شد و ازش لذت برد.
چون نرم و لطیفه میتونی همیشه توش زندگی کنی😂
بهترین هدیه اول برای خودت بعد برای کسی که دوستش داری
من برای دخترم خریدم بیشتر از حد انتظارم ذوق کرد
هنوز قانع نشدی پتو کوسه ای بخری؟ ویدیو رو ببین😂🤣