دوستان اول صبح که ماشین رو روشن میکنم ماشین کلا ریپ میزنه و دور گاز میاد پایین
بعد چند ثانیه خاموش میشه یا اینکه بعد از ۳۰ یا ۴۰ ثانیه که میزنم دنده میخوام راه بیفتم اصلا جون نداره راه بره گاز نمیخوره
در حال خاموش شدن میشه بعدش دور گاز میره بالا درست میشه!
علت ریپ زدن ماشین چیه، کسی تا حالا چنین مشکلی داشته از چی میتونه باشه؟؟؟
سلام خدمت دوستان
من یه کوییک gxrl پارس خودرویی تحویل گرفتن یک هفته پیش
دنده یک و دنده دو ریپ میزنه چه جوری دل دل میکنه
کسی از دوستان می دونن که جریان دل دل کردن ماشین چیه و چطور این ایراد برطرف میشه
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.🙏🌹
علت ریپ زدن ماشین بیشتر وقتا بخاطر مشکل در بخش جرقهزنی، سوخترسانی یا سنسورهای مهمه که یکیشون درست کار نمیکنه
اینجا مهمترین دلایلی که باعث ریپ زدن ماشین میشن رو براتون مینویسم.
شمع کارش اینه که مخلوط هوا و بنزین رو توی سیلندر جرقه بزنه و منفجر کنه تا موتور نیرو تولید کنه
وقتی شمع خراب یا کثیف بشه، یا جرقه ضعیف زده میشه یا اصلاً نمیزنه
همین باعث میشه موتور صدای ناجوری بده و ماشین لرزش بگیره
مخصوصاً توی سبقت یا سربالایی خیلی زود خودشو نشون میده.
وقتی وایر مشکل داشته باشه، برق با شدت کافی به شمع ها نمیرسه و شمع خوب جرقه نمیزنه، بخاطر همین احتراق به خوبی انجام نمیشه و ماشین ریپ میزنه.
کوئل قلب سیستم جرقهزنی هستش، برق ضعیف باتری رو میگیره، تقویتش میکنه و به ولتاژ خیلی بالا میرسونه تا شمع بتونه جرقه بزنه
اگه کوئل ضعیف یا سوخته باشه، شمعا درست جرقه نمیزنن
همین باعث میشه ماشین هم ریپ بزنه، هم مصرفش زیاد بشه، هم حتی روشن شدنش سخت بشه
خیلی وقتا هم توی سربالایی یا وقتی کولر روشنه بیشتر اذیت میکنه.
انژکتور وظیفه داره بنزین رو با فشار و به اندازه دقیق اسپری کنه داخل سیلندر، که با هوا قاطی بشه و آماده انفجار بشه
وقتی انژکتور کثیف یا گرفته باشه، سوخت درست پاشیده نمیشه
نتیجه این میشه که موتور یکنواخت کار نمیکنه و ریپ میزنه
خیلی وقتا هم همراه با ریپ، ماشین بد استارت میخوره یا مصرف بنزینش میره بالا.
پمپ بنزین مثل قلب سیستم سوخترسانیه، بنزین رو از باک میکشه و با فشار میفرسته سمت ریل سوخت و انژکتورها
وقتی پمپ ضعیف بشه، بنزین به اندازه و با فشار درست به موتور نمیرسه
نتیجهاش اینه که ماشین وقتی فشار روش زیاده (مثل سبقت یا کولر روشن) کم میاره و ریپ میزنه.
صافی بنزین یا همون فیلتر، وظیفهاش اینه که آشغال، براده یا ذرات ریز داخل باک رو بگیره و نذاره برن سمت انژکتور
وقتی این صافی بگیره، فشار سوخت کم میشه
موتور بنزین کافی دریافت نمیکنه، مخصوصاً توی دور بالا بیشتر خودشو نشون میده.
MAP فشار هوای ورودی به منیفولد رو اندازه میگیره، MAF میزان هوای ورودی به موتور رو
جفتشون اطلاعات حیاتی رو به ECU میدن تا مخلوط سوخت و هوا دقیق تنظیم بشه
اگه یکی از اینا قاطی کنه، ECU قشنگ گیج میشه، یا بنزین زیاد میریزه، یا کم.
وقتی این سنسور خراب بشه، ECU قاطی میکنه و مخلوط سوخت و هوا دوباره بهم میریزه
نتیجه اینه که موتور یا خیلی پرسوخت کار میکنه (خامسوزی)، یا خیلی کمسوخت
همین باعث میشه ماشین مخصوصاً توی سرعت ثابت یا دور پایین ریپ بزنه، انگار ماشین یه لحظه جون میگیره بعد دوباره خفه میشه
سنسور اکسیژن خراب هم باعث ریپ زدن میشه هم مصرف سوخت رو بالا میبره و کاتالیزور رو هم میتونه داغون کنه.
دریچه گاز مسئول کنترل هوای ورودی به موتور هستش، هر وقت پاتو میذاری روی گاز، درش باز میشه و به نسبت فشار پدال، هوا میره تو موتور
ECU هم بر اساس همین مقدار هوا، سوخت رو تنظیم میکنه
حالا اگه دریچه گاز کثیف باشه یا درست کار نکنه، هوایی که باید بره تو موتور، یا کمتر میره یا نامنظم
نتیجهاش اینه که ماشین شروع میکنه به ریپ زدن
مخصوصاً توی حالت درجا یا وقتی آروم گاز میدی بیشتر حس میشه
خیلی وقتا فقط با یه تمیزکاری درستحسابی دریچه گاز، مشکل ریپ کامل برطرف میشه.
ECU اطلاعات رو از همه سنسورا میگیره و تصمیم میگیره که چه مقدار سوخت و هوا قاطی بشه و جرقه کی زده بشه
اگه ECU قاطی کنه یا سیمکشی جایی قطعی یا اتصالی داشته باشه، دستورهای درست به موتور نمیرسه
این میتونه باعث بشه شمعها دیر جرقه بزنن، سوخت کم یا زیاد بیاد یا حتی یه سیلندر کامل از مدار بیفته
در نتیجه ماشین ریپ میزنه، گاهی حتی چراغ چک هم روشن نمیشه و پیدا کردنش خیلی اذیتکنندهست.
اگه یه ترک ریز روی منیفولد باشه یا یکی از شیلنگها نشتی بده، هوا بدون حساب و کتاب وارد موتور میشه
ECU چون خبر نداره، فکر میکنه هوای کمتری وارد شده و سوخت رو کمتر میده
در نتیجه مخلوط سوخت و هوا اشتباه میشه، موتور بد کار میکنه و ماشین ریپ میزنه.
برای پیدا کردن علت ریپ زدن ماشین در دنده 1، قبل از هر چیز باید سیستم جرقهزنی و برقرسانی موتور رو بررسی کرد
شمع خراب یا کثیف، وایرهای فرسوده، کوئل ضعیف یا سوخته و حتی تنظیم نبودن فیلر شمع میتونن دلیل اصلی باشن
این مشکل بیشتر تو دندههای سنگین خودش رو نشون میده، چون موتور فشار بیشتری رو تحمل میکنه
ریپ زدن موقع شتاب گرفتن هم دقیقاً به همین دلایل اتفاق میافته.
برای پیدا کردن علت ریپ زدن ماشین در دور موتور پایین، دوباره باید اول به سراغ همون شمعها، وایرها و کوئل بری
برقدزدی توی وایر یا تنظیم نبودن فیلر شمع باعث میشه جرقه درست شکل نگیره و موتور لرزش پیدا کنه
خیلی وقتها با یه تمیزکاری ساده سر شمع یا تعویض وایر میشه مشکل رو حل کرد.
علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا، یکی از دلایل خیلی شایع، خرابی استپر موتور یا نشتی توی مسیر مکش هواست
استپر وظیفه داره وقتی پات روی گاز نیست، میزان هوای ورودی رو تنظیم کنه
اگه درست کار نکنه یا کثیف باشه، هوا درست نمیاد تو موتور و احتراق درست انجام نمیشه
نشتی از شیلنگها یا منیفولد هم همین مشکل رو به وجود میاره
در کنار اینا، شمع کثیف، وایر ضعیف یا تنظیم نبودن فیلر هم میتونه نقش داشته باشه.
برای پیدا کردن علت ریپ زدن خودرو در حرکت، احتمالاً باید سراغ سیستم سوخترسانی بری
پمپ بنزین ضعیف، گرفتگی صافی بنزین یا کثیف بودن مسیر سوخت میتونه دلیلش باشه
همینطور انژکتورهای کثیف یا خراب، یا حتی مشکل توی سیمکشی و سوکتهای پمپ و انژکتور (مثلاً سولفاته شدن) باعث میشن سوخت درست نرسه.
گرد شدن الکترود شمعها، تنظیم نبودن فیلر شمع، ساییدگی بادامکهای سوپاپ، بههم خوردن تایم موتور، خرابی سنسور اکسیژن یا کثیفی مپ سنسور و سنسور دور موتور هم میتونن باعث بشن ماشین حین حرکت دل بزنه و درست شتاب نگیره.
علت ریپ زدن ماشین اول صبح معمولاً به خاطر کثیفی سر شمعها یا نفوذ رطوبت و روغن داخل سیلندر اتفاق میافته
اگه واشر سرسیلندر ایراد پیدا کرده باشه، رطوبت تو طول شب به محفظه احتراق راه پیدا میکنه و صبح که استارت میزنی، موتور یه مدت نامنظم کار میکنه.
برای رفع این مشکل معمولاً باید واشر سرسیلندر عوض بشه
اگه دلیلش نفوذ روغن باشه هم باید سرویس سرسیلندر و تعویض رینگ پیستون انجام بشه تا موتور دوباره مثل حالت عادی کار کنه
این دسته از ایرادها معمولاً جزو دردسرسازترین و پرهزینهترین علتهای ریپ زدن هستن.
وقتی تو سربالایی هستی، موتور فشار بیشتری رو تحمل میکنه و همون ضعفهای ریز خودش رو نشون میده
علت ریپ زدن ماشین در سربالایی میتونن اینا باشن:
تایم نبودن موتور
خرابی وایر شمع
کثیفی یا خرابی شمعها
خرابی سوپاپ و باز موندنش که باعث میشه اون سیلندر از مدار خارج بشه
کثیف شدن صافی بنزین یا ضعیف شدن پمپ بنزین.
وقتی ماشین رو روی حالت گاز میذاری و موتور شروع میکنه به بد کار کردن، اول باید به سیستم جرقهزنی شک کنی
شمعها و وایرها رو بررسی کن و مطمئن شو فیلر شمعها درست تنظیم شده، بعدش باید مسیر گاز رو چک کنی.
کثیفی توی ورودی و خروجی گاز یا آب رادیاتور به رگلاتور، و همینطور کثیف بودن سوزن انژکتورهای گاز از دلایل اصلی ریپ زدن ماشین در حالت گاز هستن.
من چیزی نمیگم تست چراغ قوه رو گذاشتم خودت ببین
به حدی قوی هستش که بالای 1000 متر رو به راحتی میزنه
باتری 19200 میلی آمپره، یعنی اندازه یه پاور بانک
حتی میشه باهاش گوشیتون هم شارژ کنین!!!
دنبال قوی تر از این نباش با این قیمت تو خریدش شک نکن.
دیدی موقع دویدن به نفس نفس می افتی یا حس سوزش سینه داری؟
قشنگ حس میکنی ریه هات سبک تر شده و راحت تر نفس میکشی.
قیمت خاصی نداره، امتحان کن و خودت معجزشو ببین.
فقط ببین چقدر چرک از پوست درمیاد!
واقعا حس میکنی پوستت داره نفس میکشه.
راحت توی خونه بدون هزینه پوستتو پاکسازی کن.
دلیل ریپ زدن ماشین
دوستان گرامی سلام، من یکبار کل شمع ها رو توی ۳۳/۰۰۰ تا تعویض کردم
چون یکی از شمع ها سوخته بود و با توجه با اینکه اکثرا از کرج به جنوب تردد میکنم و پرشتاب هم رانندگی میکنم بعد از کارکرد تقریبا ۶ هزار تا یعنی در کیلومتر ۳۹/۰۰۰ تا دیروز که داشتم به سمت جنوب میومدم نزدیک اندیمشک ماشین گاز نمیخورد و ریپ میزد
شمع ها رو باز کردم دیدم که یکی از شمع ها الکترود جانبیش کلا کنده شده و یا ذوب شده بود و بقیه اونها هم خیلی کثیف شده بودند و با تعویض شمع مشکل برطرف شد.