search in becharkh جستجو در بچرخ
پروفایل
علت زیاد استارت خوردن ماشین + حل مشکل

علت زیاد استارت خوردن ماشین + حل مشکل

دوستان چرا ماشین وقتی داغه زیاد استارت میخوره تک استارت روشن نمیشه، بعضی وقتا اصلا روشن نمیشه حتما باید گاز رو بگیری تا روشن بشه
علت زیاد استارت خوردن ماشین چیه لطفا راهنمایی کنید.

online user 512 نفر آنلاین
نظر خود را بنویسید...
×
سمند سورن پلاس XU7P گروه حل مشکلات و تبادل تجربیات کاربران در مورد سمند سورن پلاس XU7P ورود به گروه next
عکس ماشین باز
car ماشین باز
علاقه مند به تست و بررسی فنی خودرو، عشق ماشین و جاده. 1 ماه پیش

زیاد استارت خوردن ماشین

معمولا زیاد استارت خوردن ماشین به چندتا دلیل اصلی برمی‌گرده
هرکدوم رو جدا توضیح میدم که هم قطعه رو بشناسی هم بفهمی چرا باعث این مشکل میشه.

پمپ بنزین ضعیف یا خراب

پمپ بنزین داخل باک قرار داره و با یک موتور برقی کار می‌کنه
این قطعه وظیفه داره بنزین رو با فشار مشخص بفرسته سمت ریل سوخت و انژکتورها
وقتی پمپ ضعیف میشه یا نیم‌سوز میشه، فشارش کم میشه
یعنی بنزین رو با تأخیر و مقدار کمتر میفرسته
وقتی سوخت کم برسه، موتور دیر روشن میشه و مجبوری بیشتر استارت بزنی.

رگلاتور بنزین یا فشارشکن خراب

رگلاتور روی ریل سوخت قرار داره و کارش اینه که فشار بنزین رو همیشه ثابت نگه داره
مثلا وقتی گاز میدی و بنزین بیشتری می‌خواد، این قطعه اجازه میده سوخت بیشتر برسه
وقتی هم که اضافه بیاد، بنزین رو برمی‌گردونه به باک
اگه دیافراگم یا فنر داخل رگلاتور خراب بشه، فشار ثابت نمی‌مونه
یعنی فشار خیلی کم میشه و موقع استارت زدن سوخت کافی نمیرسه
اینجوری ECU فکر می‌کنه همه‌چی درسته ولی در واقع بنزین کافی به سیلندرها نمیرسه و ماشین بعد چندبار استارت زدن تازه روشن میشه.

انژکتورهای کثیف یا چکه‌کننده

انژکتور مثل یک نازل عمل می‌کنه که باید بنزین رو خیلی ریز و پودری داخل مانیفولد یا سیلندر بپاشه تا خوب با هوا قاطی بشه.
وقتی انژکتور کثیف میشه (به خاطر بنزین بی‌کیفیت)، پاشش ناقص میشه
یعنی به جای پودر، خطی یا قطره‌ای سوخت میده
همین باعث میشه مخلوط سوخت و هوا درست شکل نگیره و موتور دیر روشن بشه.
وقتی انژکتور چکه کنه، بعد از خاموش کردن موتور، سوخت اضافی وارد سیلندر میشه و محفظه احتراق پر از بنزین میشه
این حالت موتور رو خفه می‌کنه و دفعه بعد که استارت میزنی، باید چند بار بچرخه تا اضافیش بسوزه و موتور روشن بشه
در هر دو حالت باعث زیاد استارت خوردن ماشین میشه.

سنسور دور موتور (سنسور CKP)

سنسور دور موتور روی میل‌لنگ یا فلایویل قرار میگیره و پالس میده تا ECU بفهمه میل‌لنگ کجاست و با چه سرعتی می‌چرخه
بدون این اطلاعات، ECU نمیتونه زمان درست جرقه زدن شمع‌ها و پاشش سوخت توسط انژکتورها رو تنظیم کنه.
اگه این سنسور ضعیف بشه، سیمش قطعی داشته باشه یا جرم بگیره، پالس درست ارسال نمیکنه
ECU هم گیج میشه و یا جرقه دیر میزنه یا اصلا نمی‌زنه
برای همین موتور یا اصلاً روشن نمیشه یا بعد چندبار استارت زدن و بالا پایین شدن میل‌لنگ تازه سیگنال درست میاد و ماشین روشن میشه.

شمع یا وایر خراب

شمع کارش جرقه زدن به مخلوط سوخت و هواست تا انفجار انجام بشه
وایر هم کابل‌هاییه که برق فشار قوی رو از کوئل می‌گیره و به شمع می‌رسونه.
وقتی شمع فرسوده یا جرم‌گرفته باشه یا یا وایر نشتی پیدا کنه، جرقه ضعیف یا نامنظم زده میشه
همین باعث میشه مخلوط سوخت و هوا درست نسوزه و موتور به سختی روشن بشه
این باعث میشه موتور دیر استارت می‌خوره.

کوئل ضعیف یا خراب

کوئل در واقع مثل ترانس برق عمل می‌کنه؛ ولتاژ ۱۲ ولت باتری رو چند هزار ولت می‌کنه تا شمع بتونه جرقه بزنه
اگه کوئل نیم‌سوز بشه یا خراب بشه، ولتاژ کافی تولید نمی‌کنه.
وقتی جرقه شمع ضعیف باشه، مخلوط بنزین و هوا خوب شعله‌ور نمیشه
این موضوع مخصوصا موقع استارت سرد خیلی به چشم میاد، چون موتور به جرقه قوی‌تر نیاز داره
در نتیجه ماشین دیر روشن میشه و باید چندبار بزنی تا بالاخره بگیره.

سنسور مپ

سنسور MAP (روی منیفولد هوا) و سنسور MAF (روی مسیر ورودی هوا) هر دو برای اندازه‌گیری میزان هوای ورودی هستن
ECU با استفاده از اطلاعات این سنسورها تصمیم می‌گیره چه مقدار بنزین بپاشه تا مخلوط درست شکل بگیره.
وقتی یکی از این سنسورها خراب بشه یا اشتباه عدد بده، ECU درخواست بنزین رو اشتباه بفرسته
اگر بنزین کم برسه موتور روشن نمیشه، اگه زیاد برسه موتور خفه میشه
در هر دو حالت ماشین دیر روشن میشه و باید چندبار استارت بخوره تا مخلوط تنظیم بشه.

باتری ضعیف

باتری مثل قلب برقی ماشینه؛ هم وظیفه داره استارت رو بچرخونه، هم برق اولیه برای سیستم جرقه‌زنی و ECU رو تامین کنه.
وقتی باتری ضعیف میشه، استارت زور نداره و ولتاژ افت می‌کنه
این باعث میشه موتور به کندی بچرخه و سیستم جرقه هم درست کار نکنه
در نتیجه ماشین یا اصلا روشن نمیشه یا بعد از چندبار استارت روشن میشه.

استارت ضعیف

موتور استارت با کمک باتری، میل‌لنگ رو می‌چرخونه تا موتور روشن بشه، داخل استارت ذغال‌ها و سلونوئید نقش اصلی رو دارن.
وقتی ذغال‌ها ساییده بشن یا سلونوئید درست کار نکنه، استارت با زور کمتری میل‌لنگ رو می‌چرخونه
یعنی موتور به اندازه کافی دور نمی‌گیره که انفجار سوخت انجام بشه
برای همین چندبار باید استارت بزنی تا بالاخره روشن بشه.

فشار کمپرس پایین

کمپرس یعنی مخلوط هوا و سوخت داخل سیلندر تحت فشار جمع بشه تا وقتی جرقه خورد، انفجار قوی رخ بده.
اگه رینگ پیستون ساییده بشه، یا جداره سیلندر خط بیفته، یا سوپاپ‌ها خوب آب‌بندی نشن، فشار تراکم کم میشه
وقتی کمپرس ضعیفه، حتی اگه بنزین و جرقه هم درست باشن، انفجار ناقصه
نتیجه‌اش زیاد استارت خوردن ماشین، دیر روشن شدن موتور، کاهش شتاب و حتی بد کار کردن ماشین بعد از روشن شدنه.

0 dislike icon
عکس مجید رنجبر
majid1 مجید رنجبر
7 روز پیش

چرا ماشین با یک استارت روشن نمی شود

من امروز ماشین اطلس رو از یکی خریدم کلا پنج هزار تا رفته
اما ماشین با یه بار استارت روشن نمیشه نمیدونم چه عیبی داره!

2 dislike icon
مشاهده قیمت و مشخصات shop
مشاهده قیمت و مشخصات shop
خیلی بیشتر از یخ سرما رو نگه میداره
  • بذارین کنار مواد غذایی توی ماشین
  • یا توی کلمن برای خنک نگه داشتن نوشیدنی
  • حتی برای وقتی جایی از بدن کوفته میشه
  • خیلی بهتر از یخ آبکیه و خیس نمیشه

قیمتش هم ارزونه، چند تا بگیر توی فریزر داشته باش.

مشاهده قیمت و مشخصات shop
× بعدی قبلی