سلام دوستان وقت بخیر
ماشین وقتی سرده بد استارت میخوره یه حالتی انگار گیر داره
یک صدای قیژ طور میده و استارت نمیخوره اما بعدش استارت میخوره و روشن میشه
این مشکل دیگه هم تکرار نمیشه مگه اینکه ماشین سرد باشه
کسی علت صدای قیژ موقع استارت زدن چیه، مشکل از کجاست؟
سلام ماشین من صبح زود که ماشین سرده، موقع استارت زدن صدای قیژ مانند شنیده میشه که بعد از حرکت از بین میره
اما بعضی وقتا که کمی پدال گاز رو فشار میدم، دوباره اون صدا شنیده میشه و با نیم کلاچ کردن قطع میشه
این صدا توی دنده عقب هم وقتی گاز ملایم میدم، شنیده میشه و باز با نیم کلاچ کردن از بین میره
گاهی هم وقتی ماشین درجا کار میکنه، یه صدای زززززز ضعیف مانند فلز به گوش میرسه
اگه کسی تجربه مشابهی داره خوشحال میشم راهنمایی کنه تا بفهمم منشا دقیق این صدا چیه
چون چند تا تعمیرگاه بردم ولی هرکدوم یه نظر متفاوت دادن.
من چیزی نمیگم تست چراغ قوه رو گذاشتم خودت ببین
به حدی قوی هستش که بالای 1000 متر رو به راحتی میزنه
باتری 19200 میلی آمپره، یعنی اندازه یه پاور بانک
حتی میشه باهاش گوشیتون هم شارژ کنین!!!
دنبال قوی تر از این نباش با این قیمت تو خریدش شک نکن.
فکر میکردم شاید الکی باشه اما واقعا معجزه میکنه
واقعا انقدر هوا سبک میشه دلت نمیاد از خونه بری بیرون.
خب اینکه ماشینو تمیز و براق میکنه که دیگه واضحه.
حجم بسیار زیاد و قیمت بسیار عالی، دم تولید کننده گرم!!!
صدای قیژ موقع استارت زدن
سلام صدای قیژ موقع استارت زدن همیشه از یه جا نیست، ممکنه از استارت، برق رسانی یا حتی فلایویل باشه
اما برای اینکه وقت و هزینه شما هدر نره، همیشه به این ترتیب چک کنید:
خرابی دنده استارت
دنده استارت روی استارت نصبه
وقتی سوئیچ رو میچرخونی، دنده استارت جلو میاد و دندونه هاش با دنده بزرگ فلایویل درگیر میشن تا موتور بچرخه و روشن بشه
بعد از روشن شدن موتور، دنده استارت باید سریع برگرده عقب تا دوباره درگیر نباشه
اگر دندونه های دنده استارت ساییده یا لب پر شده باشن، موقع درگیر شدن با فلایویل، به جای اینکه قفل بشن، روی هم لیز میخورن و صدای قیژ درمیاد
گاهی هم مکانیزم داخل دنده استارت گیر میکنه یا فنر برگشتش ضعیف میشه
در این حالت دنده کامل جلو نمیره یا عقب برنمیگرده و درگیری ناقص باعث صدای ساییدگی میشه.
ساییدگی دنده فلایویل
فلایویل یه چرخ بزرگ فلزیه که پشت موتور نصب شده، دورش دندونه داره تا دنده استارت بتونه اونو بگیره و موتور رو بچرخونه
اگه دندونه های فلایویل ساییده، لب پر یا شکسته باشن، دنده استارت نمی تونه خوب درگیرش بشه
دندونه ها روی هم سر میخورن و صدای قیژ درمیاد.
ضعیف بودن باتری
استارت برای کار کردن مخصوصاً موقع استارت سرد، جریان خیلی قوی میخواد
وقتی باتری ضعیف باشه، برق کافی به استارت نمیرسه
در نتیجه استارت با قدرت کم میچرخه و دنده استارت نمیتونه کامل درگیر فلایویل بشه
این باعث میشه دندونه ها روی هم بلغزن و صدای قیژ بدن.
شل بودن اتصالات باتری یا استارت
کابل های ضخیم از باتری تا استارت، برق رو با شدت بالا منتقل میکنن
کابل ارت (منفی) هم برق رو از موتور به بدنه برمیگردونه
اگر یکی از این اتصالات شل باشه یا جرم گرفته باشه، برق ضعیف به استارت میرسه
در نتیجه استارت ضعیف کار میکنه، دنده استارت درست درگیر نمیشه و صدای قیژ از تماس ناقص دنده ها درمیاد.
خرابی اتومات استارت
اگر سیم پیچ اتومات استارت ضعیف بشه یا پلاتین داخلیش بسوزه، دنده استارت کامل جلو نمیره و دندونه ها درست به هم نمیرسن
یا برق کافی به موتور استارت نمیرسه، در نتیجه دندونه ها فقط روی هم سر میخورن و صدای قیژ درمیاد.
گیر کردن یا خشک بودن بوش استارت
بوش استارت یه حلقه فلزی یا برنزیه که در دو سر شفت استارت قرار داره
این بوش باعث میشه محور استارت روان بچرخه و لق نزنه
در واقع مثل یاتاقان کوچیکی عمل میکنه که استارت راحت بتونه دور بگیره
وقتی این بوش ها خشک بشن (یعنی گریس یا چربیشون از بین بره) یا جرم و خاک داخلش جمع بشه، محور استارت به سختی میچرخه و گاهی گیر میکنه
در این حالت استارت با فشار زیادی میچرخه و دنده استارت به درستی جلو نمیره، یا موقع بازگشت عقب نمیاد
این سایش فلزی به فلزی صدای تیز و ساییدگی قیژ تولید میکنه.
مشکل در سیم کشی استارت
سیم های برق استارت، وظیفه دارن جریان قوی از باتری رو به استارت برسونن و همچنین سیگنال فرمان استارت از سوئیچ رو منتقل کنن
وقتی یکی از سیم ها مشکلی داشته باشه برق کافی به استارت نمیرسه
در نتیجه موتور استارت کند میچرخه، دنده استارت کامل جلو نمیره و دندونه ها به صورت ناقص درگیر میشن همین باعث صدای قیژ میشه.
خرابی زغال استارت
زغال ها تکه های کوچک گرافیتی هستن که برق رو به قسمت چرخان داخل استارت منتقل میکنن
بدون اونها موتور استارت نمیتونه بچرخه
وقتی زغال ها کوتاه، سوخته یا جرم گرفته باشن، برق درست منتقل نمیشه و موتور استارت با قدرت کم کار میکنه
در این حالت دنده استارت درست درگیر نمیشه یا نیمه راه ول میکنه و دندونه ها به هم میسابن که همون صدای قیژ رو ایجاد میکنه
در این صورت گاهی استارت میزنی هیچ اتفاقی نمیافته، ولی دفعه بعد روشن میشه
در بعضی موارد ضربه زدن به بدنه استارت باعث روشن شدن میشه (نشونه زغال خرابه).
گیر کردن دنده استارت پس از روشن شدن موتور
وقتی موتور روشن میشه، دنده استارت باید فوراً از فلایویل جدا بشه تا استارت دیگه درگیر نباشه
این جدا شدن توسط فنر برگشت یا نیروی گریز از مرکز انجام میشه
اگر دنده استارت گیر کنه و عقب برنگرده، دندونه ها همچنان با فلایویل در تماس میمونن در حالی که موتور داره با سرعت زیاد میچرخه
در نتیجه فلایویل (که هزار دور در دقیقه میچرخه) با دندونه های دنده استارت سابش داره و صدای تیز، ممتد و خطرناک «قیژ قیژ قیژ» ایجاد میشه
استارت باید فوراً باز بشه، دنده استارت یا فنر برگشتش معمولاً خرابه یا گیر کرده
اگر دیر اقدام کنی، ممکنه دندونه های فلایویل هم آسیب ببینه.
خرابی یا ساییدگی یاتاقان استارت
یاتاقان (یا بلبرینگ) داخل استارت باعث میشه محور استارت کاملاً صاف و روان بچرخه
این قطعه جلوی لقی، لرزش و صدای اضافی رو میگیره
وقتی یاتاقان خراب یا ساییده بشه، محور استارت کج میچرخه یا میلرزه
در این حالت دنده استارت صاف روی فلایویل نمی نشینه و درگیری ناقص بین دندونه ها ایجاد میشه
همین تماس زاویه دار باعث صدای ساییدگی فلز به فلز یا همون قیژ قیژ میشه.
صدای قیژ هنگام استارت زدن
در نهایت، اگر صدای قیژ هنگام استارت زدن میشنوی، بهتره این موضوع رو ساده نگیری
این صدا معمولاً نشونه ساییدگی یا گیر کردن قطعات فلزیه که اگر زود برطرف نشه، میتونه باعث آسیب جدی تر به فلایویل یا خود استارت بشه
همیشه از بررسی باتری و اتصالات شروع کن، چون ساده تر و کم هزینه تره
اگر اون ها سالم بودن، حتماً استارت باز بشه تا دنده استارت، زغالها، بوشها و اتومات دقیق بررسی بشن
گاهی فقط یه تمیزکاری و گریس کاری کوچیک مشکل رو حل میکنه
اما اگر دیر اقدام کنی، ممکنه مجبور بشی فلایویل باز کنی که هم زمان بره هم پرهزینه.