سلام یه پراید دارم ماشین توی سربالایی کم میاره هر چه پا روی پدال گاز بزارید ماشین گاز نمیخوره بر عکس سرعتش کم میشه
لطفا راهنمایی کنید.
سلام من یک سورن پلاس xu7p دریچه سیمی تحویل گرفتم ۶۰۰ کیلومتر راه رفته ولی تو سربالایی و تو جاده راه نمیره
چرا ماشین در سربالایی کم میاره علت چیه؟ نمایندگی ببرمش؟
چرا ماشین تو سربالایی کم میاره؟ مهمترین دلایلی که باعث این مشکل میشه رو برات نوشتم
دلیل اون مشکل هم مینویسم که قابل فهم تر بشه
البته اگه علائم ماشینتو بگی، بهتر میشه حدس زد مشکل از کجاست.
یکی از مهمترین دلایل کم آوردن ماشین در سر بالایی، خرابی یا گرفتگی فیلتر سوخت هستش
این قطعه وظیفهاش اینه که ذرات معلق، زنگزدگیها، شنریزهها و ناخالصیهایی که ممکنه در باک بنزین جمع شده باشه رو قبل از رسیدن به موتور، فیلتر کنه.
وقتی این فیلتر کثیف بشه بنزین نمیتونه بهراحتی به سمت موتور جریان پیدا کنه.
این مسئله در شرایطی مثل سربالایی، بیشتر خودش رو نشون میده
چون در این حالت، موتور فشار بیشتری تحمل میکنه و نیاز به سوخترسانی سریعتر و پرحجمتر داره.
اگر فیلتر بنزین راه عبور سوخت را گرفته باشد، مقدار بنزینی که به موتور میرسه کم میشه و در نتیجه:
پمپ بنزین وظیفهاش اینه که بنزین رو با فشار مشخصی بفرسته به سمت انژکتورها.
اگه پمپ ضعیف شده باشه یا فشار سوختش بیاد پایین:
موتور مخصوصاً توی سربالایی یا وقتی گاز زیاد میدی، کم میاره و کپ میکنه.
رله پمپ بنزین مثل یه کلید برقیه که برق رو به پمپ میرسونه.
اگه این رله خراب باشه یا درست عمل نکنه:
مخصوصاً توی فشار بالا مثل سربالایی، ماشین کپ میکنه یا ریپ میزنه.
سنسور دور موتور به ECU میگه که میللنگ چه وضعیتی داره، یعنی کی پیستون بالا اومده که ECU بتونه درست جرقه بزنه و انژکتور رو کنترل کنه.
اگه این سنسور خراب یا کثیف شده باشه:
مخصوصاً توی شرایطی مثل سربالایی که به دقت بیشتری نیاز داره.
سنسور مپ مقدار هوایی که وارد موتور میشه رو اندازه میگیره و به ECU میگه تا بدونه چقدر بنزین تزریق کنه.
اگه سنسور مپ خراب باشه:
یکی از سادهترین ولی مهمترین دلایل اینکه ماشین توی سربالایی کم میاره، گرفتگی یا کثیف بودن فیلتر هوا هستش
این قطعه وظیفهاش اینه که هوایی که وارد موتور میشه رو تمیز کنه تا گرد و خاک و آشغال وارد موتور نشه.
حالا اگه این فیلتر خیلی کثیف شده باشه یا گرفتگی پیدا کرده باشه، مقدار هوایی که وارد موتور میشه کم میشه، اگه هوا کم بیاد:
بهتره هر 10 تا 15 هزار کیلومتر یه بار فیلتر هوا رو عوض کنی، اگه توی شهرای آلوده یا خاکی رانندگی میکنی، زودتر هم لازمه.
کویل قطعهایه که برق فشار قوی رو تولید میکنه و میفرسته به شمعها، تا شمعها بتونن جرقه بزنن و مخلوط هوا و بنزین رو توی سیلندر منفجر کنن.
حالا اگه کویل خراب باشه یا ضعیف شده باشه:
مخصوصاً توی سربالایی که موتور باید با تمام قدرت کار کنه، کم میاره.
شمعها هم که گفتیم همون قطعاتی هستن که کویل بهشون برق میده تا جرقه بزنن
حالا اگه شمعها سوخته باشن، جرقه ضعیف بزنن یا یا الکترودهاشون پوسیده یا روغنی شده باشه
اونوقت درست جرقه نمیزنن و احتراق یا ناقص انجام میشه یا اصلاً انجام نمیشه
نشونههاش هم مثل همون خرابی کویل هستش.
یکی از قطعات مهم سیستم سوخترسانی توی ماشینهای انژکتوری، انژکتور سوخت هستش
این قطعه سوخت رو پودر میکنه و به داخل سیلندر یا مانیفولد هوا میفرسته.
اگه انژکتور کثیف بشه یا رسوب بگیره، دیگه نمیتونه بنزین رو بهصورت درست و یکنواخت پخش کنه
اینجاست که دردسر شروع میشه:
یکی از دلایل ساده ولی مهمی که میتونه باعث بشه ماشین توی سربالایی کم بیاره یا جون نداشته باشه، شل بودن سیم گاز هستش
ماشینهایی که سیم گاز مکانیکی دارن، این سیم مستقیم به پدال گاز و دریچه گاز وصل شده
وقتی پات رو روی گاز فشار میدی، این سیم باعث میشه دریچه باز بشه و هوا وارد موتور بشه.
حالا اگه این سیم گاز شل باشه، یعنی حتی وقتی تا ته پات رو روی پدال گاز فشار میدی، اونقدری که باید، دریچه گاز باز نمیشه، نتیجهاش اینه که:
این مشکل مخصوصاً توی سربالایی که ماشین باید زور بیشتری بزنه، خیلی خودش رو نشون میده.
در این صورت یه تعمیرکار باید تنظیم سیم گاز رو انجام بده
بعضی وقتا هم خود سیم گاز ساییده شده یا رشتههاش پوسیده شده که در این صورت باید سیم گاز رو تعویض کنی.
توی سیستم اگزوز چندتا قطعه هست که اگر هرکدومشون گرفته یا مسدود شده باشه، خروج دود از موتور سخت میشه، و همین باعث میشه قدرت موتور بیاد پایین.
دو تا از قطعات مهم توی این مسیر:
این قطعه وظیفهاش اینه که آلودگی دود ماشین رو کم کنه ولی وقتی کاتالیزور گرفته یا پر شده باشه، دود نمیتونه راحت از موتور خارج بشه.
این قطعه برای کم کردن صدای خروج دود طراحی شده ولی اگه رسوب، زنگزدگی یا آسیب دیدگی داخلی داشته باشه، باعث میشه خروج دود دچار مشکل بشه.
موتور برای اینکه خوب کار کنه، باید هوا و بنزین وارد بشه و دود حاصل از احتراق، سریع خارج بشه
اگه دود خارج نشه یا به زور خارج بشه، گازهای داغ داخل سیلندر میمونن و:
باید ماشینو بدی به یه تعمیرکار اگزوز تا بررسی کنه که کاتالیزور گرفته یا نه، تو بعضی موارد میتونن کاتالیزور رو تمیز کنن
ولی اگه خیلی گرفته باشه یا شکسته باشه، باید عوضش کنی
نشت خلاء یعنی اینکه یکی از شیلنگهایی که وظیفه انتقال "هوای کنترلشده" یا خلاء موتور به بخشهای مختلف ماشین رو داره، پاره یا ترکخورده باشه.
چطور بفهمی نشت خلاء داری؟
سوپاپ یا همون "سوپاپ هوا و دود" وظیفهاش اینه که: یکی هوا رو وارد سیلندر کنه (سوپاپ هوا)، اون یکی دود حاصل از احتراق رو از سیلندر خارج کنه (سوپاپ دود)
حالا اگه یکی از این سوپاپها درست کار نکنه اتفاقات بدی برای موتور میافته:
قسمت متحرک برای مخفی کردن شماره هم داره
کیفیتش تماما فلز هست اصلا تو خریدش شک نکنید.
سلام دوستان ماشینم پراید تو سربالایی کم میاره نهایت تا ۶۰ میره
۴ که کم میاره سرعت میاد رو ۶۰ بعد میدم دنده ۳ با همون سرعت میرم دیگه بیشتر از اون نمیره
تو جاده صاف پرواز میکنه😂 سربالایی که میشه یکم طولانی میشه میاد رو ۶۰
وایر تقویتی انداختم ، کاتالیست حذف کردم بازم همونه
راه حل دیگه ای هم هست؟
سلام ماشینم سمند ef7 تو سربالایی گاز نمی خوره حالت خفه حرکت می کنه علتش چیه؟
کفی خوبه ولی می افته تو سربالایی خفه راه میره گاز نمی خوره.
سلام وقت بخیر دوستان یه ماشین ساینا s خریدم دور موتور و قدرت موتور برای شتاب و سرعت خیلی کم هست
یعنی ماشین انگار خفه هس و سرعت برنمیداره
نهایتش بشه تا دنده سه اونم باز دور موتور کم هست
سر بالایی کلا دنده دو و یک میخوره کفی هم نهایتش دنده سه
دریچه گازش برقی هس و چهارده هزار کار.
کسی راه حلی داره ک شتابش بیشتر بشه و ماشین از خفگی بیرون بیاد
خیلی رو اعصابه ممنونم.
تسمه تایم را بروید چک کنند. یا خراب شده و یا تیمش بهم خورده…
قطعا این پنکه بیشتر از حد انتظارت رو برآورده میکنه.
خودرو بی وای دی اس ۶, در دنده ۵ گاز میخورد ولی شتاب و یا سرعت ندارد، دنده را هم عوض نمیکند و هر چه پدال گاز را فشار میدهی گاز نمی خورد.
فقط ببین چقدر چرک از پوست درمیاد!
واقعا حس میکنی پوستت داره نفس میکشه.
راحت توی خونه بدون هزینه پوستتو پاکسازی کن.
چرا ماشین تو سربالایی کم میاره؟
چند روز پیش با X55 پرو راهی شمال بودم، تو مسیر یه سربالایی ملایم افتاد و کروز رو روی سرعت ۱۱۹ گذاشته بودم.
وسط کار دیدم ماشین کم میاره، دور موتور هم میره رو ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰، مجبور شدم از کروز دربیارم و خودم گاز بدم.
نمیدونم این وضعیت طبیعیه یا نه؟ ماشین تازه ۶۵۰۰ تا کار کرده، ولی حس میکنم جون نداره.
ما اینجا همه مصرفکنندهایم، وقتی یکی تجربه یا مشکلی رو میگه، هدفش اینه که با مشورت بقیه حلش کنه.
انتظار نداریم بعضیا با تعریفهای بیخود، ضعفها رو نادیده بگیرن و جوری حرف بزنن که انگار از نمایندگی هستن.
خلاصه، این ماشین با این کارکرد، وقتی بالای ۱۲۰ میری، حس میکنی زور میزنه تا سرعت بگیره
نه این که نره، میره، ولی راننده راحت متوجه میشه که ماشین داره خودش رو میکشه.