سلام و درود در این دو سال دوبار کاتالیزور و سنسور اکسیژن بالا و پایین عوض کردم
ولی باز چراغ چک روشن و خطای کاتالیزور میزنه
خودرو بنده کوییک آر مدل ۹۹ است.
سلام و درود وقت بخیر دوستانی که این مطلب رو خوندید احتمالا شک یا مشکلی در کاتالیزورتون دارید
فقط یه خاطره بگم و خودتون از این به بعد حواستون باشه
سال ۹۷ خودم یه پراید خشک از نمایندگی ثبت نام کردم و بعد مدتی تحویل گرفتم
دو سال بعدش چراغ چک روشن شد و خطای سنسور اکسیژن داد
بردم نشون دادم باطری ساز گفت برو پیش اگزوز ساز تا سنسورتو حذف کنه
خدا شاهده رفتم پیش اگزوز ساز و مشکل گفتم و رفت زیر ماشین که مشکل رو حل کنه، کلا هم تو مغازه بودم و جایی نرفتم به هرچیزی ام شک نکردم و کارمو انجام داد سوار ماشین شدم برگردم خونه دیدم بابا این ماشین چقدر عوض شد چه راهی میره چه نعره ای میکشه اصلا کییییف کردما!!!
خلاصه چند هفته بعد پولی دستم اومد که زد به سرم ماشین عوض کنم یه ساینا بخرم، ماشینو به یه آدم خیلی خوبی فروختم با قیمت مناسب.
این بنده خدا ۳ ۴ روز بعد به من زنگ زد گفت داداش کاتالیزور رو واسه چی باز کردی گفتم والا من فقط سنسور اکسیژن حذف کردم و ۲۵۰ تومان هم دست مزد دادم من نخواستم کاتالیزور باز بشه و حذف بشه از ماشین.
خلاصه اومد دنبالم و رفتیم دم مغازه که خوده اوستا کاره ( کسی که کارمو انجام داد ) تو مغازه نبود و نیامد اونروز، البته مدتی هم گذشته بود و چیزی رو نمیشد ثابت کرد.
خلاصه به خریدارم گفتم بیا بریم کاتالیزور برات بخرم بنده خدا قبول نکرد ولی بهم گفت دیگه تا عمر داری به اگزوز ساز اعتماد نکن من در تعجبم که کی و چطور اینکارو کرد که من حالیمم نشده بود و حتی از عملکرد ماشین هم راضی و خوشحال بودم.
مواظب باشید الان ۶ ۷ میلیون قیمتش هست و زمانی که ماشینتون رو میدید دست تعمیرکار همه چیز ماشینتون رو بشناسید, بدانید کدوم قطعه اسمش چیه و چیکار میکنه و جاش کجاست.
من اون موقع فرق بین منی فولد و کاتالیزور رو نمیدونستم حتی اما الان تا جزئیات و نحوه عملکرد همه چیز ماشینو و جا و مکان هر قطعه رو میدونم و دیگه نمیزارم کسی سرم کلاه بزاره.
سلام دقیقا این اتفاق برای من هم افتاد حواستون باشه اگه اگزوز سازی برداشت حتی بعد چند ماه برین ازش به اتحادیه شکایت کنین شاید یه چند روزی دوندگی کنین ولی مجبورش میکنن یه نوش بزاره براتون. دوستان حتما حتما حتما کاتالیزور ماشین رو علامت بزارین با رنگ یا هر چیزی بعد ببرین پیش این تعمیرکارا همونجا زمان تحویلم بررسی کنین.
کاتالیزور مثل ریههای دوم ماشینته، اگه بوی بد میده، دودش غلیظه یا شتاب ماشین کم شده، بهتره سریعتر بری بررسی کنی، دیر بجنبی، خرجش سنگینتر میشه!
کاتالیزور (کاتالیست) یه قطعه خیلی مهم تو سیستم اگزوز ماشینه که نقش فیلتر هوا برای دود ماشینو بازی میکنه.
یعنی کاری میکنه که گازهای سمی قبل از اینکه از اگزوز خارج شن تا حد زیادی بیخطر بشن و بعد برن تو هوا.
این قطعه معمولاً عمر مفیدش حدود ۱۵۰ هزار کیلومتره
البته تو ایران، بهخاطر کیفیت نهچندان دلچسب بنزین، بهتره حواست باشه بعد از حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر یه نگاهی بهش بندازی یا تعویضش کنی.
خب حالا بریم ببینیم چه عواملی باعث خطای کاتالیزور میشه.
قاتل بیرحم کاتالیست، اگه اهل گاز دادن با دور موتور بالا هستی، بدون که داری جون کاتالیزور رو کمکم میگیری!
وقتی موتور مدت زیادی داغ بمونه، گازهایی که ازش خارج میشن، اونقدر داغن که میتونن کاتالیست رو از درون ذوب کنن!
یعنی موتور کور شده، این سنسور یه جورایی مثل چشمای ECU عمل میکنه
تشخیص میده چقدر اکسیژن تو گازهای خروجی هست تا ترکیب سوخت و هوا تنظیم شه
اگه خراب بشه، مخلوط سوخت و هوا بههم میریزه و نتیجهش میشه احتراق ناقص
یعنی سوخت خوب نمیسوزه و کلی دود و آلاینده راه میفته سمت کاتالیست، که باعث گرفتگی زودهنگام اون میشه.
سوخت بد قاتل بیسروصدای کاتالیزوره چرا؟ چون دوباره ماجرای احتراق ناقص تکرار میشه و دودهای ناسالم میرن تو دل کاتالیست.
اینجوری هم عمرش کم میشه، هم راندمان موتور پایین میاد.
اگه شمع درست عمل نکنه، باز هم سوخت کامل نمیسوزه و باز هم یه مشت گاز مزاحم روانه کاتالیست میشه
حتی بعضی وقتا سوخت نسوخته میره تو کاتالیست و اونجا میسوزه!
این حرارت اضافی باعث آسیب دیدن جدی کاتالیزور میشه.
کاتالیست جایی نزدیک اگزوزه، دقیقاً همونجایی که اگه روغن موتور یا مایع خنککننده نشتی داشته باشن، بدجوری بهش صدمه میزنن
این مایعات وقتی برسن به کاتالیست، مثل یه لایه چسبناک جلو عملکردش رو میگیرن
نتیجه میشه: گرفتگی، داغ شدن بیش از حد و نهایتاً خرابی کامل.
خب بریم سراغ یه سوال مهم: از کجا بفهمیم کاتالیست ماشین داره خراب میشه؟
تشخیص دقیقش البته با دستگاه و تست تخصصیه، ولی قبلش خودت هم میتونی از روی یهسری نشونهها بفهمی که اوضاع کاتالیزور خرابه
خرابی کاتالیزور معمولاً با این نشونهها خودشو لو میده، پس خوب حواستو جمع کن!
اگه دیدی ماشین توی سربالایی یا موقع سبقت گرفتن زورش نمیرسه، یه احتمال قوی اینه که کاتالیزور گرفته
چون مسیر خروج دودها از موتور بسته میشه و گازها برمیگردن تو موتور!
این یعنی اکسیژن کمتری برای احتراق میمونه، سوخت درست نمیسوزه و قدرت موتور پایین میاد
در نتیجه مصرف سوخت میره بالا، ولی شتاب پایین میاد!
اگه دور ماشین بوی بد و خاصی میپیچه، مخصوصاً یه بوی شبیه تخممرغ گندیده، حواستو جمع کن
این بو بخاطر گوگرد توی گازهای خروجیه که کاتالیزور سالم باید تبدیلش کنه به گاز بیبو
اگه این بو رو حس کردی، یعنی کاتالیزور وظیفهشو درست انجام نمیده!
وقتی کاتالیست خیلی گرفته باشه، گازهای خروجی راه خروج ندارن
اون موقع دیگه موتور اصلا نمیتونه نفس بکشه!
اینجوری اولش فقط یه کم دیر روشن میشه، ولی اگه ولش کنی، ممکنه کلاً ماشین روشن نشه.
کاتالیزور خراب، مثل یه فیلتر پارهست، کاری به کار دودها نداره، میذاره هرچی آلایندهست با تمام قوا از اگزوز بیاد بیرون
پس وقتی خراب بشه دود سیاه یا خاکستری تیره از اگزوز میبینی!
اگه حس کردی اگزوز حرارتش عجیبه، این هم میتونه نشونهای از احتراق ناقص باشه
یعنی یه بخشی از سوخت نسوخته و تا رسیده به کاتالیزور، اونجا سوخته!
این یعنی کاتالیزور داره مثل یه اجاق کار میکنه، نه یه فیلتر!
بعضیها کاتالیزور ماشینشونو درمیارن، برای اینکه شتاب ماشین بیشتر بشه، یا اینکه خرج تعمیرش رو نکنن
این کار اصلا قانونی و اخلاقی نیست چون حذف کاتالیزور منجر به افزایش آلایندههای خروجی خودرو میشه و تأثیرات بدی بر محیط زیست میذاره
یکی از اولین دردسرهایی که سر و کلهش پیدا میشه، روشن شدن چراغ چک ماشینه!
بعد از حذف کاتالیزور، سنسورهای اکسیژن که تو مسیر دود نصب شدن، دیگه نمیتونن بهدرستی میزان اکسیژن رو تشخیص بدن
این سنسورها طراحی شدن که قبل و بعد از کاتالیزور کار کنن، و نبود کاتالیزور حسابی گیجشون میکنه
نتیجهش این میشه که اطلاعات اشتباه میفرستن برای کامپیوتر ماشین، و اونم سریع چراغ چک رو روشن میکنه.
در کل، رفع خطای کاتالیزور بستگی داره مشکل دقیقاً از کجاست
ولی اگه مرحلهبهمرحله با حوصله پیش بری و از یه تعمیرکار مطمئن کمک بگیری، هم ماشین سالم میمونه هم جیبت بیخود خالی نمیشه.
قبل از هر کاری، ماشینو به دستگاه دیاگ وصل کن تا ببینی دقیقاً مشکل از کجاست
اگه کدهای خطا مربوط به سنسور اکسیژن یا خود کاتالیزور باشن، سیستم کامپیوتر ماشین بهت میگه چی به چیه.
سنسور اکسیژن اگه درست کار نکنه، حتی اگه خود کاتالیزور سالم باشه، باز هم ماشین فکر میکنه مشکل داره!
اگه خطا مربوط به سنسور باشه، خیلی راحت میتونی اون سنسور خراب رو تعویض کنی.
بعدش هم با دستگاه، کامپیوتر ماشین رو ریست میکنی تا دوباره همه چی رو از صفر بررسی کنه.
گاهی فقط همین کار ساده باعث میشه چراغ چک خاموش شه و همه چی اوکی شه.
اگه کاتالیزور خیلی گرفته باشه یا دوده جمع شده باشه، ممکنه هنوز سالم باشه ولی خوب کار نکنه.
توی این مواقع، یه تمیزکاری اساسی با محلولهای مخصوص یا روشهایی مثل “فلشینگ” میتونه حسابی جواب بده.
بعضی وقتا هم دیگه کاتالیزور واقعاً کارش تمومه و هیچ کاریش نمیشه کرد!
اینجاست که دیگه باید یه کاتالیزور جدید و باکیفیت بخری
یه کاتالیزور نو نهتنها مشکل رو حل میکنه، بلکه مصرف سوخت رو پایین میاره و شتاب ماشین رو هم بهتر میکنه.
خودرو با ۱۶ هزار کارکرد دائم هر چند روز یکبار خطای کاتالیزور میاره نمایندگی میریم ریست میکنه بعد از چند روز دوباره میاد چه کنم؟!
خب احتمال زیاد کاتالیزور ماشینت هنوز سالمه (چون فقط ۱۶ هزار تا کار کرده)، ولی یا یکی از سنسورهای اکسیژن درست کار نمیکنه، یا ECU ماشین بهدرستی برنامهریزی نشده. نمایندگی فقط داره خطا رو پاک میکنه، ولی مشکل اصلی رو برطرف نمیکنه. باید دیاگ بزنن ببینن کد خطا دقیقاً چیه. اگه خطا مربوط به سنسور اکسیژن باشه، احتمال زیاد یا خرابه یا درست کالیبره نشده. اگه ماشین گارانتی داره، به نمایندگی اصرار کن قطعه بررسی یا تعویض شه، نه فقط ریست. ریست کردن مسکنه، نه درمان، باید دلیل اصلی خطا رو دربیاری.
روی شیشه نوشابه کوچیک و بزرگ و دلستر و ... به راحتی بسته میشه
در کل خیلی به درد بخوره و قیمت خاصی هم نداره.
فکر میکردم شاید الکی باشه اما واقعا معجزه میکنه
کاملا متوجه میشید که نفس کشیدن راحت تر شده
بوهای بد خونه مثل بوی سیگار و غذا رو سریع از بین میبره
واقعا انقدر هوا سبک میشه دلت نمیاد از خونه بری بیرون.
6 حالت وزش باد داره ولی از 4 به بالا تبدیل به طوفان میشه
تقریبا هیچ صدایی ازش شنیده نمیشه، حتی روی دور تند
با کنترل از راه دور حتی چرخش پنکه رو میشه کنترل کرد
تایمر خیلی مهمه مخصوصا برای شب ها که خوابین
مثلا تنظیم میکنید هر دو ساعت نیم ساعت خاموش بشه
یه پنکه بخرید که یه عمر براتون کار کنه، نه اینکه بعد چند سال بشه دردسر!