سلام من تیبا 2 دارم وقتی ماشین رو روشن میکنم شروع میکنه به گاز خوردن دو ثانیه به دو ثانیه کم و زیاد میشه، یا شایدم گاز میخورہ و می ایسته مشکلش چیه؟
چرا ماشین گاز میخوره؟
ماشین اول صبح یا بعد از دو ساعت توقف گاز خالی میخورد و ممکن است خاموش شود و تا موقعی که گرم نشود ماشین دل دل میکند موقع حرکت.
چرا ماشین گاز میخوره خاموش میشه؟
یه سری از دلایل رایج این مشکل رو توی پیام قبلیم گفتم اون نظرم رو بخون این هارو هم چک کن. سنسور دمای آب (فشنگی آب) این سنسور به ECU میگه دمای موتور چقدره، یعنی صبح که ماشین سرده، ECU با اطلاعات این سنسور تصمیم میگیره که سوخت بیشتری بده چون موتور سرده و احتراق سختتره. اگه این سنسور سیگنال اشتباه بده (مثلاً بگه موتور گرمه در حالی که سرده)، ECU سوخت لازم رو نمیفرسته. در نتیجه موتور خفه میکنه گاز هرز میخوره پاتو که رو گاز میذاری، ماشین دل دل میکنه ممکنه خاموش بشه تا وقتی که گرم شه وقتی موتور گرم شد، سنسور دیگه اهمیتی نداره چون ECU بر اساس دادههای دیگه تصمیم میگیره، واسه همین مشکل برطرف میشه تا روشنه. استپر موتور کثیفه یا خرابه استپر یه قطعه است که میزان هوایی که موتور موقع درجا کار کردن (یعنی بدون اینکه گاز بدی) نیاز داره رو تنظیم میکنه. وقتی موتور سرده، استپر باید یه مقدار هوا باز کنه تا دور موتور بیاد بالا و موتور راحت روشن شه. اگه استپر کثیف باشه یا گیر کرده باشه یا خراب شده باشه: صبح که ماشینو روشن میکنی، دور موتور نمیره بالا موتور هوا کم میاره ماشین ریپ میزنه، دل دل میکنه یا حتی خاموش میشه باید گاز بدی تا روشن بمونه، ولی گاز هم هرز میخوره سنسور MAF یا MAP درست کار نمیکنه این دوتا سنسور هوای ورودی به موتور رو اندازه میگیرن. اگه یکیشون خرابه یا دچار کثیفی یا نشتی شده باشه، ECU نمیتونه بفهمه چقدر هوا وارد موتور شده، پس نمیتونه درست سوختپاشی کنه. در نتیجه موتور سرد بد کار میکنه گاز هرز میخوره ماشین دل دل میکنه ممکنه پاتو از رو گاز برداری و ماشین خاموش شه وقتی موتور گرم میشه، چون هوای گرم روانتر وارد موتور میشه و انژکتورها بهتر کار میکنن، علائم کمتر میشه یا کلاً از بین میره. انژکتورها کثیفن یا چکه میکنن وقتی انژکتور کثیف یا خراب باشه، بنزین یا خوب پاشیده نمیشه یا نشت میکنه. تو موتور سرد این قضیه بیشتر به چشم میاد چون احتراق به دقت پاشش بنزین خیلی وابستهست. اگه انژکتور چکه کنه → موتور خفه میکنه اگه انژکتور گرفته باشه → بنزین نمیرسه به اندازه و اون وقت ماشین ریپ میزنه دور موتور ناپایدار میشه تا گرم نشه خوب راه نمیره پاتو رو گاز میذاری ولی ماشین انگار زورش نمیرسه دریچه گاز کثیف شده اگه دریچه گاز کثیف باشه مخصوصاً کناراش پر از دوده شده باشه، هوایی که لازمه وارد موتور نمیشه، مخصوصاً موقع استارت سرد. چون موقعی که موتور سرده، باید یه مقدار بیشتر هوا وارد شه که موتور راحت روشن شه. در نتیجه ماشین صبح با بدبختی روشن میشه باید گاز بدی تا روشن بمونه گاز دیر میگیره یا هرز میزنه تو حرکت دل دل میکنه چون دریچه درست باز و بسته نمیشه شمعها ضعیف شدن یا کوئل مشکل داره احتراق تو موتور سرد سختتره، اگه شمعا عمرشون رفته بالا یا کوئل جرقه ضعیف بزنه، موتور نمیتونه خوب جرقه بزنه وقتی سرده. واسه همین ماشین روشن میشه ولی لرزش داره گاز که میدی دل دل میکنه ممکنه خاموش شه تو حرکت ماشین میلرزه، مخصوصاً وقتی سرد باشه وقتی موتور گرم میشه، شمعها بهتر جرقه میزنن چون دما بالا رفته، پس علائم کم میشه. نشتی هوا از منیفولد یا شیلنگهای خلا هوای اضافی بدون اینکه ECU بدونه وارد موتور میشه. این هوای اضافی باعث میشه نسبت بنزین به هوا بههم بخوره. تو موتور سرد خیلی تاثیر داره چون ECU فکر میکنه باید سوخت بیشتری بده، ولی چون هوا بیشتره، همه چی بهم میریزه. در نتیجه ماشین دور موتور ناپایدار داره موقع حرکت دل دل میکنه گاز هرز میزنه ممکنه خاموش شه وقتی گرم میشه چون هوا بهتر تنظیم میشه، مشکل کمتر میشه.
اینجا دلایلی که میتونه باعث مشکل گاز هرز خوردن ماشین بشه رو میگم.
هر مشکلی نشونه های دیگه ای هم ممکنه داشته باشه که زیرش مینویسم.
اگه با جزئیات بیشتری مشکلتون رو بگین بهتر میشه تشخیص داد.
باز اگه دوستان این مشکل رو قبلا داشتن و درستش کردن، دلیلش رو اینجا بنویسن که همه استفاده کنیم.
یه قطعه هست به اسم سنسور دریچه گاز، این سنسور روی دریچه گاز نصبه (دریچهای که هوا وارد موتور میشه از اونجا رد میشه).
وظیفهاش اینه که به ECU (کامپیوتر ماشین) بگه الان پدال گاز چقدر فشرده شده.
اگه این سنسور خراب بشه یا درست کار نکنه، ممکنه ECU فکر کنه پاتو گذاشتی رو گاز در حالی که اینطوری نیست.
نتیجه؟ ماشین خودش گاز میخوره، یا گاز میده، بعد ول میکنه، دوباره گاز میده…
خرابی سنسور دریچه گاز این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
این سنسور به ECU میگه که دمای آب موتور چقدره.
یعنی کمک میکنه ECU بفهمه که موتور سرده یا گرمه و بر اساس اون تصمیم بگیره که چقدر سوخت بده، فن کی روشن شه و هزار تا چیز دیگه.
حالا اگه این سنسور قاطی کنه یا سیگنال اشتباه بده چی میشه؟
مثلاً دمای واقعی ۹۵ درجهست ولی سنسور یه دفعه میزنه منفی یا صفر، ECU فکر میکنه موتور هنوز سرده.
وقتی ECU فکر کنه موتور سرده، سوخت بیشتری میفرسته تو موتور، چون فکر میکنه هنوز ماشین روشن نشده درستوحسابی.
این سوخت زیاد، باعث میشه ماشین خودش گاز بده، یا دور موتور هی بره بالا.
یه نکته خیلی جالب هم اینه که ممکنه فقط گاهی قاطی کنه، یعنی نه همیشه.
همینم باعث میشه خیلیا نتونن پیداش کنن، چون موقع دیاگ هم ممکنه هیچ اروری ثبت نشده باشه!
خرابی فشنگی آب این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
بستگی به نوع ماشینت داره، ولی یکی از این دوتا سنسور رو داره:
اینا به ECU کمک میکنن تا مقدار مناسب بنزین رو با هوا ترکیب کنه.
اگه کثیف باشن یا درست کار نکنن، نسبت هوا به بنزین به هم میریزه، در نتیجه ماشین گاز میخوره یا کپ میکنه، چون ECU گیج میشه که باید چقدر سوخت بفرسته.
مشکل سنسور MAF یا MAP این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
یه قسمت فلزی دایرهای شکل هست به اسم دریچه گاز که هوا از اون میره داخل موتور، این دریچه وقتی پاتو رو گاز میذاری باز میشه.
اگه این دریچه کثیف بشه (از دوده یا روغن یا گرد و غبار)، ممکنه کامل بسته نشه یا گیر کنه.
اینجوری یه مقدار هوا همیشه وارد موتور میشه، حتی وقتی پاتو از روی گاز برداشتی.
اینم باعث میشه ماشین خودش گاز بخوره یا دور موتور بالا پایین بشه.
مشکل دریچه گاز این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
این سنسور وظیفهاش اینه که به ECU بگه میللنگ موتور (همون قطعهای که حرکت پیستونها رو میگیره و تبدیل به چرخش میکنه) الان کجاست.
اگه این سنسور سیگنال اشتباه بده یا قطع و وصل بشه، ECU قاطی میکنه، نمیدونه کی باید جرقه بزنه یا بنزین بده، در نتیجه دور موتور میپره بالا پایین یا ماشین کپ میکنه.
مشکل سنسور دور موتور این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
اگه جایی از مسیر ورود هوا سوراخ شده باشه یا نشتی داشته باشی (مثلاً واشر منیفولد هوا خراب شده باشه)، یه مقدار هوا اضافه وارد موتور میشه بدون اینکه ECU بفهمه.
اینم مثل سنسور MAP باعث میشه ترکیب هوا-بنزین به هم بخوره و دور موتور بالا پایین میره.
مشکل نشتی هوا این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
این قطعه مخصوص کنترل دور موتور در حالت خلاص یا بدون گاز دادنه.
مثلاً وقتی ماشین روشنه ولی پات رو گاز نیست، این استپر تعیین میکنه دور موتور روی ۸۰۰ بمونه.
اگه استپر کثیف یا خراب باشه، نمیتونه به درستی دریچه هوا رو باز و بسته کنه.
نتیجه؟ دور موتور هی میره بالا، بعد میافته پایین، بعد دوباره میره بالا...
خرابی استپر موتور این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
در موارد نادر، ممکنه خود ECU خراب شده باشه یا برنامهاش به هم ریخته باشه.
این باعث میشه نتونه اطلاعات سنسورها رو درست پردازش کنه، و خب نتیجهاش همون بالا پایین شدن دور موتور و گاز خوردن الکیه.
خرابی ecu این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
اگه فشار بنزین بالا یا پایین باشه، یا پمپ بنزین خوب کار نکنه، موتور نمیتونه درست سوخت بگیره.
این موضوع باعث میشه دور موتور بیاد پایین یا بالا بره، مخصوصاً در زمان استارت زدن یا خلاص بودن.
مشکل پمپ بنزین این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
این سنسور گازهای خروجی اگزوز رو بررسی میکنه تا ببینه موتور بنزین زیاد مصرف میکنه یا کم.
اگه خراب باشه، به ECU اطلاعات غلط میده و سوختپاشی به هم میریزه، در نتیجه گاز خوردن الکی یا نوسان دور موتور.
خرابی سنسور اکسیژن این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
این سنسور کنار دریچه گاز یا داخل لوله ورودی هوا نصب میشه و دمای هوای ورودی به موتور رو اندازه میگیره.
اگه این سنسور قاطی کنه، ECU نسبت هوا-بنزین رو اشتباهی تنظیم میکنه.
مثلاً فکر میکنه هوا خیلی سرده، در حالی که هوا گرمه.
پس بنزین زیادتر میفرسته، ماشین گاز میخوره، دور موتور بالا میره یا بد کار میکنه.
خرابی سنسور دمای هوای ورودی این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
تو موتور چند تا شیلنگ نازک هستن که وظیفهشون انتقال هوا یا کنترل خلا (وکیوم) هست، اینا معمولاً به منیفولد یا بوستر ترمز وصلن.
اگه یکی از این شیلنگا پاره یا سوراخ بشه، یه مقدار هوای اضافه وارد سیستم میشه بدون اینکه ECU بفهمه.
نتیجه؟ همون داستان همیشگی: هوا زیاد، سوخت نامناسب، گاز خوردن الکی.
نشتی از شیلنگ های وکیوم این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
بعضی وقتا یه سیم ساده که قطع و وصل میشه یا یه فیوز نیمسوز، میتونه باعث بشه سیگنالهای سنسورها قطع و وصل بشن.
اینم باعث میشه ECU اطلاعات درستی نگیره و گاز بیدلیل بده یا دور موتور نوسان پیدا کنه.
سیم کشی معیوب این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
اگه انژکتور خراب باشه یا واشرش نشتی بده، ممکنه وقتی موتور باید تو حالت خلاص باشه، یه قطره بنزین ازش چکه کنه.
این قطره همونقدر سوخت اضافه وارد موتور میکنه که باعث بالا رفتن دور موتور میشه.
حالا اگه چند تا انژکتور اینطوری باشن، ماشین گاز میخوره بدون اینکه اصلاً پات رو گاز گذاشته باشی!
چکه کردن سوزن های انژکتور این نشونه هارو میتونه داشته باشه:
اگه بخوای درست عیبیابی کنی، اول باید با دیاگ شروع کنی تا ببینی چه خطاهایی ثبت شده.
معمولاً با یه دیاگ ساده میشه فهمید مشکل از کدوم سنسوره یا کدوم قطعه.
از مدل های مختلفی استفاده کردم ولی این مدل کاملا متفاوت هستش
دیگه عمراً بتونین با آینه اصلی ماشین حتی نیم ساعت دووم بیارین!
طوری دیدتون رو گسترش میده که هیچ نقطه کوری باقی نمونه.
شب ها نوربالای ماشین دیگران هم اذیتتون نمیکنه.
راحت دو طرف خیابان رو میشه تو آیینه دید.
روی هر ماشینی نصب میشه و با تعویض ماشین، راحت منتقلش میکنین به بعدی!