search in becharkh جستجو در بچرخ
پروفایل
چرا ماشین بد گاز میخوره + بررسی مشکل گاز هرز + راه حل

چرا ماشین بد گاز میخوره + بررسی مشکل گاز هرز + راه حل

سلام من تیبا 2 دارم وقتی ماشین رو روشن میکنم شروع میکنه به گاز خوردن دو ثانیه به دو ثانیه کم و زیاد میشه، یا شایدم گاز میخورہ و می ایسته مشکلش چیه؟
چرا ماشین گاز میخوره؟

online user 467 نفر آنلاین
نظر خود را بنویسید...
×
تیبا صندوق دار گروه حل مشکلات و تبادل تجربیات کاربران در مورد تیبا صندوق دار ورود به گروه next
3 ماه پیش

علت گاز اضافه خوردن ماشین

سلام در خصوص 207 دنده ای پانا هنگام تعویض دنده از دو به سه گاز اضافی می خوره آیا علت خاصی داره؟

1 dislike icon
5 ماه پیش

چرا ماشین گاز میخوره ولی راه نمیره؟

ماشین اول صبح یا بعد از دو ساعت توقف گاز خالی می‌خورد و ممکن است خاموش شود و تا موقعی که گرم نشود ماشین دل دل می‌کند موقع حرکت.
چرا ماشین گاز میخوره خاموش میشه؟

0 dislike icon
5 ماه پیش

علت گاز خوردن ماشین چیست؟

اینجا دلایلی که میتونه باعث مشکل گاز هرز خوردن ماشین بشه رو میگم.
هر مشکلی نشونه های دیگه ای هم ممکنه داشته باشه که زیرش مینویسم.
اگه با جزئیات بیشتری مشکلتون رو بگین بهتر میشه تشخیص داد.
باز اگه دوستان این مشکل رو قبلا داشتن و درستش کردن، دلیلش رو اینجا بنویسن که همه استفاده کنیم.

سنسور دریچه گاز

یه قطعه هست به اسم سنسور دریچه گاز، این سنسور روی دریچه گاز نصبه (دریچه‌ای که هوا وارد موتور میشه از اونجا رد میشه).
وظیفه‌اش اینه که به ECU (کامپیوتر ماشین) بگه الان پدال گاز چقدر فشرده شده.
اگه این سنسور خراب بشه یا درست کار نکنه، ممکنه ECU فکر کنه پاتو گذاشتی رو گاز در حالی که این‌طوری نیست.
نتیجه؟ ماشین خودش گاز می‌خوره، یا گاز میده، بعد ول می‌کنه، دوباره گاز می‌ده…

خرابی سنسور دریچه گاز این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • ماشین خودش گاز می‌خوره حتی اگه پاتو از رو گاز برداشته باشی
  • دور موتور نوسان داره، مخصوصاً موقع خلاص بودن
  • شتاب‌گیری ماشین یهو تیز میشه یا کند
  • مصرف سوخت بالا میره
  • بعضی وقتا چراغ چک روشن میشه

سنسور دمای آب یا فشنگی آب

این سنسور به ECU می‌گه که دمای آب موتور چقدره.
یعنی کمک می‌کنه ECU بفهمه که موتور سرده یا گرمه و بر اساس اون تصمیم بگیره که چقدر سوخت بده، فن کی روشن شه و هزار تا چیز دیگه.
حالا اگه این سنسور قاطی کنه یا سیگنال اشتباه بده چی میشه؟
مثلاً دمای واقعی ۹۵ درجه‌ست ولی سنسور یه دفعه می‌زنه منفی یا صفر، ECU فکر می‌کنه موتور هنوز سرده.
وقتی ECU فکر کنه موتور سرده، سوخت بیشتری می‌فرسته تو موتور، چون فکر می‌کنه هنوز ماشین روشن نشده درست‌وحسابی.
این سوخت زیاد، باعث میشه ماشین خودش گاز بده، یا دور موتور هی بره بالا.

یه نکته خیلی جالب هم اینه که ممکنه فقط گاهی قاطی کنه، یعنی نه همیشه.
همینم باعث میشه خیلیا نتونن پیداش کنن، چون موقع دیاگ هم ممکنه هیچ اروری ثبت نشده باشه!

خرابی فشنگی آب این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • فن دیر روشن میشه یا اصلاً روشن نمیشه
  • دمای ماشین بالا میره ولی آمپر عدد درست نشون نمیده
  • یه‌دفعه دمای موتور می‌پره رو عدد عجیب (مثلاً منفی یا صفر)
  • ماشین خودش گاز می‌خوره مخصوصاً وقتی گرم میشه
  • مصرف سوخت زیاد میشه
  • روشن شدن ماشین سخت میشه تو هوای سرد یا بعد از توقف

سنسور MAF یا MAP

بستگی به نوع ماشینت داره، ولی یکی از این دوتا سنسور رو داره:

  • MAF (Mass Air Flow): میزان هوایی که وارد موتور میشه رو اندازه می‌گیره.
  • MAP (Manifold Absolute Pressure): فشار داخل منیفولد هوا رو بررسی می‌کنه.

اینا به ECU کمک می‌کنن تا مقدار مناسب بنزین رو با هوا ترکیب کنه.
اگه کثیف باشن یا درست کار نکنن، نسبت هوا به بنزین به هم می‌ریزه، در نتیجه ماشین گاز می‌خوره یا کپ می‌کنه، چون ECU گیج می‌شه که باید چقدر سوخت بفرسته.

مشکل سنسور MAF یا MAP این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • دور موتور هی بالا و پایین میشه
  • موتور ریپ میزنه یا کپ میکنه
  • استارت‌زدن طول می‌کشه
  • شتاب ماشین ضعیف میشه
  • مصرف سوخت بیشتر از حالت عادی میشه
  • بوی بنزین خام از اگزوز حس می‌کنی
  • ممکنه چراغ چک روشن شه

دریچه گاز کثیف یا گیر کرده

یه قسمت فلزی دایره‌ای شکل هست به اسم دریچه گاز که هوا از اون میره داخل موتور، این دریچه وقتی پاتو رو گاز می‌ذاری باز میشه.
اگه این دریچه کثیف بشه (از دوده یا روغن یا گرد و غبار)، ممکنه کامل بسته نشه یا گیر کنه.
اینجوری یه مقدار هوا همیشه وارد موتور میشه، حتی وقتی پاتو از روی گاز برداشتی.
اینم باعث میشه ماشین خودش گاز بخوره یا دور موتور بالا پایین بشه.

مشکل دریچه گاز این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • دور موتور روی حالت خلاص بالا می‌مونه
  • ماشین خودش گاز میده
  • پاتو از رو گاز برمی‌داری ولی ماشین کند نمیشه
  • موقع استارت زدن دور موتور یهو می‌پره بالا
  • ممکنه ماشین بد روشن شه یا خفه کنه

سنسور دور موتور یا سنسور میل‌لنگ

این سنسور وظیفه‌اش اینه که به ECU بگه میل‌لنگ موتور (همون قطعه‌ای که حرکت پیستون‌ها رو می‌گیره و تبدیل به چرخش می‌کنه) الان کجاست.
اگه این سنسور سیگنال اشتباه بده یا قطع و وصل بشه، ECU قاطی می‌کنه، نمی‌دونه کی باید جرقه بزنه یا بنزین بده، در نتیجه دور موتور می‌پره بالا پایین یا ماشین کپ می‌کنه.

مشکل سنسور دور موتور این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • ماشین سخت روشن میشه یا اصلاً روشن نمیشه
  • وسط حرکت یهو خاموش میشه
  • دور موتور بی‌دلیل بالا میره یا افت می‌کنه
  • ماشین ریپ می‌زنه یا بد کار می‌کنه
  • بعضی وقتا چراغ چک روشن میشه

واشر منیفولد هوا یا نشتی هوا

اگه جایی از مسیر ورود هوا سوراخ شده باشه یا نشتی داشته باشی (مثلاً واشر منیفولد هوا خراب شده باشه)، یه مقدار هوا اضافه وارد موتور میشه بدون اینکه ECU بفهمه.
اینم مثل سنسور MAP باعث میشه ترکیب هوا-بنزین به هم بخوره و دور موتور بالا پایین میره.

مشکل نشتی هوا این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • صدای هیس‌هیس از موتور می‌شنوی
  • دور موتور بالا و پایین میشه
  • مصرف سوخت زیاد میشه
  • موتور لرزش داره موقع خلاص بودن
  • بوی بنزین یا دود حس می‌کنی
  • شتاب ضعیف میشه

استپر موتور

این قطعه مخصوص کنترل دور موتور در حالت خلاص یا بدون گاز دادنه.
مثلاً وقتی ماشین روشنه ولی پات رو گاز نیست، این استپر تعیین می‌کنه دور موتور روی ۸۰۰ بمونه.
اگه استپر کثیف یا خراب باشه، نمی‌تونه به درستی دریچه هوا رو باز و بسته کنه.
نتیجه؟ دور موتور هی میره بالا، بعد می‌افته پایین، بعد دوباره میره بالا...

خرابی استپر موتور این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • دور موتور موقع خلاص بالا یا پایین نوسان داره
  • ماشین خاموش میشه وقتی پاتو از رو گاز برمی‌داری
  • استارت می‌زنی ولی ماشین گاز نمی‌خوره یا دیر روشن میشه
  • دور موتور رو هوا میره یا یهو می‌افته پایین
  • ماشین تو ترافیک یا پشت چراغ قرمز خاموش میشه

خرابی ECU یا برنامه‌ریزی اشتباه

در موارد نادر، ممکنه خود ECU خراب شده باشه یا برنامه‌اش به هم ریخته باشه.

  • مثلاً بعد از تعویض باتری یا دستکاری دیاگ

این باعث میشه نتونه اطلاعات سنسورها رو درست پردازش کنه، و خب نتیجه‌اش همون بالا پایین شدن دور موتور و گاز خوردن الکیه.

خرابی ecu این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • ماشین رفتار غیرعادی داره بدون اینکه هیچ قطعه‌ای مشخص خراب باشه
  • سنسورها سالم ولی اطلاعات اشتباه خونده میشه
  • ماشین گاز می‌خوره، ریپ می‌زنه، یا شتاب غیرمنطقی داره
  • خطاهای عجیبی تو دیاگ دیده میشه
  • بعضی وقتا ECU ریست میشه یا ماشین روشن نمیشه

پمپ بنزین یا رگلاتور سوخت

اگه فشار بنزین بالا یا پایین باشه، یا پمپ بنزین خوب کار نکنه، موتور نمی‌تونه درست سوخت بگیره.
این موضوع باعث میشه دور موتور بیاد پایین یا بالا بره، مخصوصاً در زمان استارت زدن یا خلاص بودن.

مشکل پمپ بنزین این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • ماشین بد روشن میشه
  • موقع شتاب گرفتن، ماشین جون نداره
  • دور موتور نوسان داره
  • ریپ زدن موقع حرکت
  • صدای غیرعادی از باک بنزین
  • ماشین یهو خاموش میشه وقتی درجا کار می‌کنه

سنسور اکسیژن

این سنسور گازهای خروجی اگزوز رو بررسی می‌کنه تا ببینه موتور بنزین زیاد مصرف می‌کنه یا کم.
اگه خراب باشه، به ECU اطلاعات غلط میده و سوخت‌پاشی به هم می‌ریزه، در نتیجه گاز خوردن الکی یا نوسان دور موتور.

خرابی سنسور اکسیژن این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • مصرف سوخت زیادتر از همیشه
  • بوی شدید بنزین از اگزوز
  • لرزش موتور تو حالت خلاص
  • دور موتور ناپایدار
  • چراغ چک روشن میشه
  • شتاب ماشین افت می‌کنه

خرابی سنسور دمای هوای ورودی

این سنسور کنار دریچه گاز یا داخل لوله ورودی هوا نصب میشه و دمای هوای ورودی به موتور رو اندازه می‌گیره.
اگه این سنسور قاطی کنه، ECU نسبت هوا-بنزین رو اشتباهی تنظیم می‌کنه.
مثلاً فکر می‌کنه هوا خیلی سرده، در حالی که هوا گرمه.
پس بنزین زیادتر می‌فرسته، ماشین گاز می‌خوره، دور موتور بالا می‌ره یا بد کار می‌کنه.

خرابی سنسور دمای هوای ورودی این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • مصرف سوخت زیاد میشه
  • شتاب ضعیف میشه
  • دور موتور ناپایدار میشه
  • موتور بد کار می‌کنه تو هوای سرد یا گرم
  • گاهی چراغ چک روشن میشه

نشتی از شیلنگ‌های وکیوم

تو موتور چند تا شیلنگ نازک هستن که وظیفه‌شون انتقال هوا یا کنترل خلا (وکیوم) هست، اینا معمولاً به منیفولد یا بوستر ترمز وصلن.
اگه یکی از این شیلنگا پاره یا سوراخ بشه، یه مقدار هوای اضافه وارد سیستم میشه بدون اینکه ECU بفهمه.
نتیجه؟ همون داستان همیشگی: هوا زیاد، سوخت نامناسب، گاز خوردن الکی.

نشتی از شیلنگ های وکیوم این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • صدای هیس از اطراف موتور
  • موتور بد کار می‌کنه
  • دور موتور بالا میره بدون اینکه گاز بدی
  • ترمز سفت میشه چون بوستر خلأ درست کار نمی‌کنه
  • موتور لرزش داره مخصوصاً موقع ایستادن

جعبه فیوز یا سیم‌کشی معیوب

بعضی وقتا یه سیم ساده که قطع و وصل میشه یا یه فیوز نیم‌سوز، می‌تونه باعث بشه سیگنال‌های سنسورها قطع و وصل بشن.
اینم باعث میشه ECU اطلاعات درستی نگیره و گاز بی‌دلیل بده یا دور موتور نوسان پیدا کنه.

سیم کشی معیوب این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • یه سری قطعات برقی مثل فن یا سنسورها گهگاهی کار نمی‌کنن
  • چراغ چک گاهی میاد گاهی میره
  • سنسورها سالم ولی اطلاعات اشتباه می‌دن
  • ماشین یهو گاز می‌خوره یا خاموش میشه
  • رفتار ماشین غیرقابل پیش‌بینی میشه

سوزن‌های انژکتور چکه می‌کنن

اگه انژکتور خراب باشه یا واشرش نشتی بده، ممکنه وقتی موتور باید تو حالت خلاص باشه، یه قطره بنزین ازش چکه کنه.
این قطره همونقدر سوخت اضافه وارد موتور می‌کنه که باعث بالا رفتن دور موتور میشه.
حالا اگه چند تا انژکتور اینطوری باشن، ماشین گاز می‌خوره بدون اینکه اصلاً پات رو گاز گذاشته باشی!

چکه کردن سوزن های انژکتور این نشونه هارو میتونه داشته باشه:

  • بوی بنزین خام تو کابین یا اطراف ماشین
  • مصرف سوخت بالا میره
  • روشن شدن سخت میشه چون موتور خفه می‌کنه
  • موتور بد کار می‌کنه مخصوصاً وقتی سرده
  • دور موتور بالا میره حتی اگه گاز ندی

چرا ماشین گاز هرز میخوره

اگه بخوای درست عیب‌یابی کنی، اول باید با دیاگ شروع کنی تا ببینی چه خطاهایی ثبت شده.
معمولاً با یه دیاگ ساده میشه فهمید مشکل از کدوم سنسوره یا کدوم قطعه.

0 dislike icon
منفی 18 درجه وسط کویر

دوستم خریده بود و امتحانشو پس داده بود
من با اطمینان کامل از کاراییش خریدم
3 تا کابل داره که به فندکی و باتری و برق شهری وصل میشه
با پنل خورشیدی هم کار میکنه
تو هم رده های خودش فوق العاده خوش قیمته
راحت توی صندوق عقب جا میشه، تو یک کلام عالی هستش.

مشاهده قیمت و مشخصات shop
× بعدی قبلی

لنت ترمز زود تموم میشه مشکل چیه؟

-سلام عزیز سیلندر ترمز های جلو درگیره ، برو جایی که پوستر ترمز تعم...

علت لرزش فرمان تیبا 2 چیست؟

-ریشه این مشکل بر میگرده به سیستم ای بی اس ماشین. بخاطر عدم انتقا...