سلام یه پراید مدل ۹۸ دارم نزدیک ۵۰۰۰ هزار کیلومتر حدود یک لیتر روغن کم میکنه.
تعویض روغنی گفت همینطوری سوار شو و سر ریز بریز اون مقداری که کم میکنه به نظرتون نشون تعمیرکار بدم؟
چطور بفهمم روغن سوزی داره؟
سلام دوستان لطفا نیاین بنویسین ماشینم 2 لیتر روغن کم میکنه علتش چیه!!!
خب اینجا کسی علم غیب نداره که!!!
حداقل یه بار نشونه هارو چک کنین دقیق بیاین علائم ماشین رو توضیح بدین تا بقیه بتونن بهتر عیب یابی کنن.
مستقیم میرم سر اصل مطلب که وقتت رو هدر ندم.
نشونه ها و علائمی که میگم کامل بخون اگه توی این موارد نبود یا ماشینت علائمی داشت که اینجا ننوشتم دقیقا همه ی علائم رو بنویس تا بررسی بشه.
مقدار مجاز کم شدن روغن موتور خودرو در هر 1000 کیلومتر بین 100 تا 300 سیسی و نهایتا 500 سی سی هستش.
اگه تو هر ۱۰۰۰ کیلومتر دیدی بیشتر از نیم لیتر کم میشه این غیر طبیعیه.
اما اینم بدون، میزان طبیعی کم شدن روغن برای همه ماشینا دقیقاً یکی نیست
بستگی به طراحی موتور، سال ساخت، حجم موتور، نوع روغن، و کارکرد ماشین داره.
اگه دیدی مثلاً هر ۱۰۰۰ تا یه لیتر یا بیشتر کم میشه، باید بری دنبال نشتی، روغن سوزی، یا مواردی که جلوتر کامل توضیح میدم.
وظیفه روغن اینه که یه لایه نازک بین قطعات تشکیل بده که نسابن به هم.
روغن بد یا اشتباه نمیتونه اون لایه رو درست تشکیل بده.
وقتی این لایه ضعیف باشه، اصطکاک قطعات زیاد میشه، دما میره بالا و روغن زودتر تجزیه میشه.
اونم باعث سوختن روغن یا تبخیرش میشه.
روغن بیکیفیت یا تقلبی خیلی زود بخار میشه، مخصوصاً تو گرمای زیاد یا دور موتور بالا.
روغن بد یا تقلبی خیلی زود کثیف میشه، کف میکنه یا ذرات فلز و دوده توش جمع میشه.
این کثیفیا هم باعث میشه که روغن نتونه درست بچرخه و بخشی از روغن تو فیلتر یا مسیر گیر کنه یا حتی بسوزه.
بررسی نشتی روغن موتور با چشم یه کاریه که هر کسی میتونه انجام بده، فقط یه ذره دقت و حوصله میخواد.
حالا از بالا تا پایین موتور، هر جا که ممکنه روغن بزنه بیرون رو با هم بررسی کنیم.
یه واشر بین درب سوپاپ و سرسیلندر هست، اگه اون واشر خشک بشه، ترک بخوره، یا درست سرجاش نباشه، روغن از لای درزها میزنه بیرون.
اگه فیلتر روغن درست بسته نشده باشه از همونجا روغن میزنه بیرون، بعضی وقتا هم از پایه فیلتر نشت میکنه.
واشر بین کارتر و بلوک موتور اگه خراب شه یا پیچها شل شده باشن، روغن از دورش نشت میکنه.
اگه هم ماشین از پایین به چیزی خورده باشه و کارتر ترک خورده باشه یا سوراخ شده باشه، دیگه بدتر.
میل لنگ موتور دو تا سر داره، اونجاها معمولاً کاسه نمد هست (یه جور واشر لاستیکی گرد) که دور میللنگو آببندی میکنه.
اگه اون کاسه نمدا خشک بشن، یا لب پر شن، روغن از دور میللنگ میزنه بیرون.
واشر سرسیلندر خیلی قطعه حساسیه، اگه خراب شه معمولاً نشونههاش بیشتر به شکل مخلوط شدن روغن و آب یا خروج دود سفیده.
ولی بعضی وقتا ممکنه روغن از بیرون از اون ناحیه نشت کنه.
وقتی سرسیلندر کمی تاب برداشته باشه، یا واشرش خراب شده باشه، روغن از کنارهها میزنه بیرون.
یه تیکه مقوا یا کارتن بذار زیر موتور، شب تا صبح ماشین بمونه
اگه صبح دیدی لکه روغن روشه، یعنی داره از یه جایی چکه میکنه و تقریبا محلی که داره روغن میریزه رو متوجه میشی.
روغن سوزی یعنی روغنی که توی موتور هست و وظیفهش فقط روانکاری قطعاته، به جایی میرسه که میره توی محفظه احتراق (جایی که بنزین و هوا با هم میسوزن) و باهاشون میسوزه.
یعنی روغن اشتباهی وارد جایی شده که نباید بشه، و اونجا با سوخت ماشین آتیش گرفته.
این باعث میشه هم روغن کم بشه، هم دود آبی از اگزوز بیاد، هم موتور کثیف کار کنه و حتی بعضی وقتا شمعا روغنی بشن.
اینو باید با شناختن چند تا قطعه خیلی مهم داخل موتور بفهمیم.
ببین داخل موتور، یه قطعه خیلی مهم داریم به اسم پیستون.
این پیستونها مثل یه قوطی فلزی هستن که بالا پایین میرن توی یه استوانه (به اسم سیلندر).
وقتی بنزین میسوزه، باعث میشه این پیستون با فشار بره پایین و اون نیرو تبدیل میشه به چرخش موتور.
دور هر پیستون چند تا رینگ فلزی خیلی نازک هست که وظیفهشون خیلی مهمه:
حالا اگه این رینگها ساییده شده باشن یا شکسته باشن، یا خوب نچسبن به دیواره سیلندر
روغن از کنارشون رد میشه و وارد سیلندر میشه، همون جایی که سوخت میسوزه!
و نتیجه میشه:
بالای موتور، یه سری قطعه هست به اسم سوپاپ که شبیه شیر هستن، باز و بسته میشن تا هوا و بنزین بیاد تو موتور یا دود بره بیرون.
این سوپاپها از داخل یه لوله باریک رد میشن به اسم گاید سوپاپ.
برای اینکه روغن از این گاید وارد سیلندر نشه، روی سوپاپ یه کاسهنمد (یه نوع نوار لاستیکی خیلی مهم) هست که جلو روغنریزی رو میگیره.
اگه این کاسهنمدها، خشک بشن، ترک بخورن و درست جا نرفته باشن:
روغن از بالا میاد توی محفظه احتراق و میسوزه.
نتیجه هم میشه:
بعضی وقتا مشکل از خود سیلندره، یعنی اون استوانهای که پیستون توش بالا پایین میره.
اگه به دلایل مختلف دیواره این سیلندر ساییده یا خط بیفته، دیگه رینگها نمیتونن خوب جلوی روغن رو بگیرن.
اینجوری روغن بازم راه پیدا میکنه به سیلندر.
اینجور مواقع فقط با تراشکاری موتور یا تعویض بوشها و رینگ پیستون درست میشه که هزینهش بالاست.
واشر سرسیلندر یه قطعه نازک فلزی یا چند لایهست که میره بین بلوک موتور و سرسیلندر و سه تا چیزو از هم جدا نگه میداره:
اگه واشر سرسیلندر بسوزه یا خراب بشه یکی از این سناریوها پیش میاد:
یعنی روغن از مجرای خودش درمیاد، وارد سیلندر میشه، با بنزین و هوا قاطی میشه و میسوزه.
نتیجهاش چیه؟
واشر سرسیلندر اگه بین مجرای آب و روغن نشت بده، ممکنه روغن وارد مسیر آب (رادیاتور) بشه یا برعکس.
تو این حالت:
بعضی وقتا واشر نیمسوز میشه یا یه گوشهش نشت میده.
تو این حالت روغن از کنار موتور میزنه بیرون.
معمولاً دور محل اتصال سرسیلندر و بلوک، میبینی خیسی روغن هست.
واشر سرسیلندر اگه کامل بسوزه، ماشین کلاً میخوابه، ولی وقتی داره خراب میشه، معمولاً یکی از این نشونهها رو میده.
ببین روغن سوزی یه چیزی نیست که از بیرون با چشم کامل بشه تشخیص داد، ولی همین نشونهها خیلی کمک میکنن.
اگه میتونی شمعها رو باز کنی یا بدی یه مکانیک ببینه هم عالیه.
یکی از مهمترین نشونههای روغنسوزی خروج دود آبی از اگزوز هستش.
اگه دیدی وقتی گاز میده یا حتی تو حالت عادی از اگزوز یه دودی در میاد که تهش آبیه یا بوی روغن سوخته میده، این یعنی روغن داره جایی وارد سیلندر میشه که نباید بشه، و داره با سوخت میسوزه.
این دقیقاً همون روغنسوزیه.
معمولاً تو هوای سرد یا وقتی موتور سرده بخار سفید میزنه بیرون که بوی خاصی نداره و بعد چند دقیقه قطع میشه، این طبیعیه.
دود آبی بوی روغن سوخته میده، غلیظه، و معمولاً قطع نمیشه.
PCV یه جور سیستم تهویهست واسه موتور و یکی از قاتلای بیسر و صدای روغنه!
اونقدر چیز مهمیه تو موتور که اگه درست کار نکنه:
وقتی موتور کار میکنه، توی منیفولد هوا یه مکش بوجود میاد.
این مکش باعث میشه که سوپاپ PCV باز بشه و بخارهای جمعشده توی کارتل از طریق اون شلنگ کشیده بشن به داخل منیفولد.
بعدش هم با سوخت و هوا مخلوط میشن و توی سیلندر میسوزن.
اون خلأ همش بخار روغن رو میکشه تو منیفولد، ولی اگه مقدارش زیاد شه، دیگه فقط بخار نیست، قطرات ریز روغن هم میره تو مسیر.
این یعنی روغن وارد سیلندر میشه، میسوزه، و شما پشت ماشین دود آبی میبینی = روغن سوزی.
فشار بخارهای داخل کارتل بالا میره، اینا چون راه خروج ندارن، از جاهای دیگه مثل واشرها، کاسهنمدها، حتی از کنار رینگها خودشونو میکشن بالا.
نتیجه این میشه که یا نشتی روغن پیدا میکنی یا روغن با دود قاطی میشه و باز هم میری تو فاز روغنسوزی.
وقتی اون لولهای که PCV بهش وصله پر از رسوب و بخار چرب بشه و کیپ شه، دیگه بخارها خارج نمیشن.
هم باعث فشار زیاد میشه، هم میریزه رو راندمان موتور، و باز مسیرت به روغنسوزی ختم میشه.
اگه به هر دلیلی ماشین روغن کم میکنه هر چه سریعتر عیب یابی کن چون کم بودن روغن موتور عواقب بسیار بدی داره!!!
تو موتور یه پمپ روغن داریم که روغن رو از پایین (کارتر) میکشه و میفرسته به همه جای موتور.
حالا اگه سطح روغن کم بشه، پمپ نمیتونه درست مکش کنه، نتیجه؟
بعضی قسمتهای موتور (مثلاً میلسوپاپ بالا یا یاتاقانهای آخر) روغن نمیگیرن و خشک کار میکنن. یعنی فلز به فلز میخوره 😬
وقتی روغن نباشه یا کم باشه، قطعات شروع میکنن به ساییده شدن، چون روغن دیگه اون لایه محافظ رو ایجاد نمیکنه. این باعث:
قفل کردن یعنی چی؟
یعنی پیستونها دیگه نمیتونن بالا پایین برن چون گیر کردن!!!
روغن اگه کم باشه، اولین چیزی که آسیب میبینه، یاتاقانها هستن.
یاتاقانها همون قطعات نرمی هستن که اجازه میدن میللنگ راحت بچرخه.
اگه اینا بدون روغن بمونن، ساییده میشن و بعدش ممکنه میللنگ هم خط بیفته یا خراب شه.
تعمیرش یعنی باز کردن کامل موتور. خرجش خیلی بالاست!
اگه روغن به قسمتهای بالایی موتور نرسه (مثل میلسوپاپ و سوپاپها)، صداهای تَقتَق یا تَقتوق از موتور میشنوی.
و اگه ادامهدار باشه، باعث میشه قطعاتی مثل میلسوپاپ بسوزن یا حتی سرسیلندر ترک بخوره چون خیلی داغ میشه.
موتوری که روغن کم داره، بد کار میکنه، چون فشار داخل سیلندر درست نیست، اصطکاک زیاده، و گرما هم بالا میره.
نتیجهش این میشه:
روغنی که سطحش کمه، سریعتر داغ میشه، چون حجمش کمه و گرما رو درست منتقل نمیکنه.
این باعث میشه روغن بسوزه، غلیظ شه، یا حتی بخار شه.
یه روغن سوخته خاصیتش رو از دست میده و دیگه نمیتونه موتور رو محافظت کنه.
وقتی روغن خیلی کم بشه، چراغ روغن پشت آمپر روشن میشه.
خیلی وقتا این چراغ وقتی روشن میشه که دیگه نصف موتور خشک کار کرده و آسیب زده!
یعنی نباید بذاری به اون مرحله برسه.
توربو یه قطعه حساسه که با دور بالا (تا 200 هزار دور در دقیقه) میچرخه.
اگه روغن بهش نرسه یا کم باشه، درجا میسوزه یا صدا میده و خراب میشه.
تعویض توربو خودش یه هزینه چند ده میلیونی میتونه باشه!
اگه علائمی که نوشتم رو نداری با جزئیات کامل نشونه های ماشینت رو بگو اگه من فهمیدم راهنمایی میکنم.
بقیه دوستان هم ممکنه مشکل شمارو قبلا تجربه کرده باشن و راهنماییتون میکنن.
ماشین من سورن پلاس ۲۵۰۰ کار کرده بود روغن کم کرده بود رفتم نمایندگی سرویس اولیه، نگاه کردن فیلتر روغن رو شرکت محکم نکرده بودن روغن کم کم ریخته
الان هم ۴۰۰۰ رفتم علامت آچار روشن شده نمیدانم دلیلش چیه!
علامت آچار مهم نیست چون خودت تنظیم میکنی بعد از چند هزار تا روشن بشه (جهت یادآوری رسیدن زمان سرویس)، میتونی خاموشش کنی.
دیدی موقع دوییدن به نفس نفس می افتی یا حس سوزش توی سینهات داری؟
نفست طوری باز میشه که تازه متوجه میشی تنفس واقعی یعنی چی!!!
قشنگ حس میکنی ریه هات سبک تر شده و راحت تر نفس میکشی.
برای تمام افراد واقعا کاربردیه اگه هم ورزشکار هستی برات واجبه.
شیر مادر سازنده حلالش باشه، من فکر نمیکردم با این قیمت همچین کیفیتی بشه پیدا کرد.
سلام دوستان عزیز لطفا اگه کسی مشکلی مشابه من داشت بهم بگه و چیکارش کرد
بنده یه تارا v1p ۱۴۰۳ دارم که تقریبا ۸ هزار تا الان کارکردش هست و روغن اولی رو روی ۱۰۰۰ عوض کردم و روغن دومی روی ۵ هزار و الان که نکاه گیج روغن کردم متوجه شدم سه دندونه گیج خالیه و روغن کم کرده؟ برا شما همچین اتفاقی افتاده؟
سلام دوست عزیز این مشکل کم کردن روغن در تولیدات جدید شایع کارخونه بخاطر پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجبوره دمای موتور ببره بالا از طرفی با بالا رفتن دمای موتور مستعد رینگ و پیستون چسبوندن میشه ب همین دلیل مجبوره برای جلوگیری از این اتفاق سیلندر هارو از حالت استاندارد ی مقدار گشادتر بگیره که همین موضوع موجب کم کردن روغن میشه حالا شما با استفاده از روغن مرغوب میتونین این عیب رو کمترش کنین خودم از ادینول با گرید SP استفاده میکردم و اصلا کم نمیکرد اما خیلی گرون شد بجاش الان از پروتک استفاده میکنم با گرید SN اینم الان کم نمیکنه در ۵۰۰۰ کیلومتر برند های آیسین با گرید SN PLUS و والوالین با گرید SP هم عالی هستن اما متاسفانه گرونن.
سلام دوستان یک تجربه عرض کنم خدمتتان.
ماشین روغن ریزی داشت که نمایندگی تشخیص داد برای کورکن هست و مجموعه تسمه تایم را باز کردند و درستش کردند.
بعد از آن چراغ چک روشن شد که گفتن بخاطر خرابیه کاتالیزور هست و چند بار رفتم و دیاگ زدن و نرم افزار را آپدیت کردند ولی برطرف نشد.
ماشین را بردم مکانیک بیرون نشان دادم گفت تسمه تایم را بد جا زده
با هزینه شخصی تسمه تایم را مجدد تنظیم کرد برایم و چراغ چک خاموش شد.
نمایندگیهای بی سواد زیادن، مراقب باشید الکی قطعه عوض نکنن براتون.
کاهش روغن موتور دنا پلاس 6 دنده، در این موتورها قطعات داخلی کیفیت بالایی ندارند و چون این مدل نسبتاً جدیدتر است، بعضی از مشکلاتش هنوز برطرف نشدهاند.
یکی از دلایل رایج مصرف روغن در این موتورها، ضعف رینگ پیستون است که باعث میشود روغن وارد سیلندر شود و بسوزد.
متأسفانه بعضی از موتورهای EF7 حتی در حالت صفر کیلومتر هم روغن کم میکنند.
اگر موقعی که موتور گرم است از اگزوز دود آبی خارج میشود، نشانهی این است که روغن داخل موتور در حال سوختن است.
این مشکل میتواند به خاطر آببندی ناقص رینگهای پیستون یا نصب نادرست آنها از ابتدا باشد.
گاهی هم خرابی کاسهنمد سوپاپها یا گاید سوپاپ باعث ورود روغن به محفظهی احتراق و در نتیجه مصرف بالای روغن میشود.
از طرفی ممکن است نشتی روغن از قسمتهایی مثل قالپاق سوپاپ، واشر سرسیلندر، پیچ تخلیه روغن یا فیلتر روغن وجود داشته باشد.
حتی نشتی جزئی در بعضی موارد میتواند باعث کاهش محسوس روغن در فاصلهی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر شود.
استفاده از روغن نامناسب یا بیکیفیت هم از دیگر عوامل مؤثر است.
برای مثال روغن بیکیفیت ممکن است بخار شود یا از درزهای ریز موتور نشت کند.
راهحلهای پیشنهادی:
اگر مصرف روغن خیلی زیاد است (مثلاً بیش از یک لیتر در هر ۱۰۰۰ کیلومتر)، نیاز به بررسی تخصصی یا تعمیر نیمموتور وجود دارد.
سلام من یه ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۱ دارم چند وقت پیش تعمیر موتور کردم حتی پوکه سیلندر هم تعویض کردم
اما تا الان ۴ بار روغن موتور تعویض کردم هر دفعه تا تعویض روغنی بعدی ۱/۵ تا ۲ لیتر روغن کم میکنم علت چیه بنظرتون؟
از مدل های مختلفی استفاده کردم ولی این مدل کاملا متفاوت هستش
دیگه عمراً بتونین با آینه اصلی ماشین حتی نیم ساعت دووم بیارین!
طوری دیدتون رو گسترش میده که هیچ نقطه کوری باقی نمونه.
شب ها نوربالای ماشین دیگران هم اذیتتون نمیکنه.
راحت دو طرف خیابان رو میشه تو آیینه دید.
روی هر ماشینی نصب میشه و با تعویض ماشین، راحت منتقلش میکنین به بعدی!
باسلام من یه پراید مدل ۹۳ دارم حدود ۲۱۰۰ کیلومتر دقیق ۱ لیتر روغن کم میکنه
نه روغن ریزی داره نه دود میکنه موتور با تک استارتی هم روشن میشه
فقط ا لیتر روغن رو که کم میکنه صدای فیلرهام میاد بالا دیگه اعصابمو خراب کرده
لطفا اگه کسی میدونه راهنمایی کنه ممنون میشم.
سلام من 405 دارم موتور فابریک xu7 و تا الان خیلی هم خوب جواب داده
اما الان حدودا 2 و نیم لیتر روغن کم کرده بعد از 7 ماه (8 هزار کیلومتر کار، با روغن آترود 15 هزار)
بنظرتون روغن سوز شده؟!
الان عوض کردم تا روغنش سیاه بشه و 3 هزار کیلومتر کار کنه دوباره چک میکنم که آیا روغن سوزه یا نه؟!
و اگه روغن سوزه بنظرتون همین موتور تعمیر اساس کنم؟ یا موتور تیوفایو جدید بندازم؟!
کدوم بهتره از نظر اقتصادی و طول عمر…
ممنون میشم این چند تا سوال منو جواب بدید با تشکر.
سلام دوستان
ماشین صفر دنا Ef7p روغن خیلی شدید کم میکنه کسی تونسته مشکلش حل کنه؟
آیا پراید دوگانه سوز مدل 94 هر هزار کیلومتر نیم لیتر روغن کم کند طبیعی است یا نه؟
یه مطلب خوندم نوشته بود طبیعیه خواستم بدونم نظر شما دوستان محترم چیه.
مشکل فشار آب ما رو حل کرده و فشار آب چند برابر شده
از اون دوشهایی هم نیست که آب رو پودر کنه و آدم زیر دوش خیس هم نشه!
خرابی تو کارش نیست، آب شما هم خیلی رسوب داره؟
به راحتی سرش باز میشه و میشه تمیز کرد
من بیشتر از 2 ساله دارمش و حتی رنگشم تغییر نکرده
با وجود قیمت پایین کارایی فوق العاده ای داره.
سلام، تارا دستی مدل ۱۴۰۳ دارم، ازش راضی هستم فقط به ۲ تا مشکل برخوردم.
تا الان فقط ۱۱ هزار تا کارکرد داره، به شدت روغن کم میکنه و تقریباً هر ۱۰۰۰ کیلومتر نیم لیتر روغن کم میکنه.
ماشین روغن ریزی نداره، کمپرس نداره، دود آبی نمیکنه، همه چیز سالم است.
نمایندگی هم رفتم باور نمیکردند، مشکل دیگه ای که داره اینه که دود سیاه میده.
دور موتور بالا ۴ میره از اگزوز دود سیاه میاد بیرون.
داخل اگزوز دوده سیاه بسته، کسی این مشکل را داره؟
راهنمایی کنید لطفاً
من یه پیکان وانت دارم مدل ۸۷ دوگانه یه مشکلی پیش آمده ۱۰ روزی دو لیتر روغن کم میکنه روغن ریزی نداره.
روغن سوزی هم نداره بنظر شما مشکل از کجاست؟
اگه پیکانت تو ۱۰ روز دو لیتر روغن کم میکنه، ولی نه روغنریزی داره، نه دود آبی یا روغنسوزی یه چند تا احتمال خاص میمونه: ۱. روغن میره تو آب رادیاتور (واشر سرسیلندر) یعنی ممکنه واشر سرسیلندرت نیمسوز باشه و روغن آروم آروم بره توی مسیر آب، واسه همین نه دود میزنه، نه نشتی بیرونی داره. باید در رادیاتور یا منبع انبساط رو چک کنی ببینی آب حالت چربی و لجن داره یا نه. ۲. یه شلنگ بالای موتور هست که بخار روغن رو برمیگردونه، اگه درست کار نکنه، بخار روغن از اونجا میره و یواش یواش روغن کم میشه بدون اینکه دود خاصی بزنه.
با سلام من سانتافه دارم که داخل شهر میروم روغن کم نمی کند.
ولی خارج شهر حدود ۴ ساعت به بالا رانندگی می کنم هم دود سیاه از اگزوزش می آید و هم اینکه روغن می ریزد و حدود یک لیتر در ۴۰۰ کیلومتر روغن کم می کند.
البته این مقدار کم کردن با احتساب روغن ریزی است ولی داخل شهر نه روغن کم می کند و نه روغن ریزی دارد.
بنظرتان از بالا رفتن دور موتور است؟
وقتی میگی توی شهر مشکلی نیست ولی بیرون شهر، بعد از چند ساعت رانندگی و با دور موتور بالا، هم دود سیاه میزنه، هم روغن کم میکنه و میریزه، خیلی واضحه که مشکل وقتی پیش میاد که موتور تحت فشار و گرمای زیاد قرار میگیره. اینا احتمالای قویان: ۱. واشر درِ سوپاپ یا واشر سرسیلندر مشکل داره وقتی موتور داغ میشه و فشار میاد روش، روغن از بالا نشت میکنه و میریزه رو اگزوز یا قطعات داغ، بخار میشه، یه بخشی هم از واشر رد میشه میره تو سیلندر و میسوزه. تو شهر چون فشار کمه، خبری نیست. ۲. رینگ پیستون یا گاید سوپاپها فرسودهان وقتی تو سرعت بالا و دور موتور بالا میری، فشار زیاد باعث میشه روغن رد شه از رینگ یا سوپاپ و بره تو محفظه احتراق. دود سیاه میزنه چون روغن میسوزه. تو شهر که فشار موتور کمه، رد نمیکنه. ۳. تهویه بخارات موتور (سیستم PCV) خرابه اگه این شیر PCV گیر کنه یا راهش بسته باشه، تو دور موتور بالا، فشار داخلی موتور زیاد میشه و روغن از درزهای ضعیف میزنه بیرون. این یکی از قاتلای بیسر و صدای روغنه! ۴. واشر قالپاق سوپاپ یا پیچهای بالای موتور شل باشه تو فشار بالا و گرما، روغن از بالای موتور نشت میکنه. یه مکانیک وارد ببر که وقتی موتور داغه بررسی کنه از کجا میزنه بیرون. مخصوصاً زیر موتور، قالپاق، پشت موتور و دور سرسیلندر. بعد یه چک هم روی سیستم PCV و تست کمپرس بزنن ببینن رینگ و سوپاپ سالمه یا نه.
سلام من موتور ماشینم تازه تعمیر کردم ولی نیم لیتر روغن کم کرده علتش چیه؟
اولش طبیعیه یه کم روغن بخوره تا رینگها جا بیفتن، مخصوصاً تو چند صد کیلومتر اول.
من یه پراید 131 مدل 98 دارم که 68 کیلومتر بیشتر کار نکرده مدتیه داره روغن کم میکنه نه روغن از زیرش میریزه و نه دود میکنه اما روغن کم میکنه.
چندین مارک روغن هم عوض کردم اما اوکی نشد دلیلش چی میتونه باشه؟
وقتی پرایدت نه نشتی داره، نه دود میکنه ولی بازم روغن کم میکنه، چندتا احتمال قوی هست: ۱. ممکنه یه روغنسوزی خفیف داشته باشه، یعنی روغن خیلی کم از کنار رینگ پیستون میره تو سیلندر و میسوزه، اما اونقدری نیست که دود آبی بزنه. ۲. احتمال داره رینگهای پیستون چسبیده باشن مخصوصاً اگه ماشین زیاد خوابیده یا کم کار کرده. ۳. شاید گاید سوپاپ یا کاسهنمد سوپاپها ضعیف شدن و روغن از اونجا رد میشه میره تو سیلندر، اونم بیدود و بیصدا.
سلام دوستان من تقریبا حدود یک ماه است که دنا پلاس EF7P شش دنده دستی گرفتم.
بعد از حدود ۲۶۰۰ کیلومتر مسافت گیج روغن تقریبا به L رسیده آیا این مورد عادی هستش؟
سلام این اتفاق تا حدی طبیعیه. موتور EF7P بهطور طبیعی یه مقدار مصرف روغن داره، مخصوصاً تو دوره آببندی (تا حدود ۵۰۰۰ کیلومتر اول). ممکنه روغن موتور کارخانهای خیلی با کیفیت بالا نباشه یا سطحش دقیق نبوده باشه. اگر تو این مدت ماشین رو تحت فشار زیاد گذاشتی (دور موتور بالا، سر بالایی، یا کولر روشن تو دنده سنگین)، اینم مصرف روغن رو زیاد میکنه. تا سرویس اول فقط چک کن که بیشتر کم نشه. اگه تو هر ۱۰۰۰ کیلومتر بعدی بیش از نیم لیتر روغن کم کنه، اونوقت باید بررسی دقیقتر بشه.
تشکر فراوان