روزی که میری ماشین صفر تحویل بگیری، یه ذره هیجان داری، یه ذره هم استرس که نکنه چیزی از زیر دستت در بره
برای همین، این نکات تحویل خودرو از نمایندگی رو جوری نوشتم که راحت بخونی و دونه به دونه تیک بزنی.
این کار یکی دو ساعتی زمان میبره، اگه عجله کنی احتمال داره چیزایی رو نبینی که بعداً پشیمونت کنه.
عصر یا شب نرو! ماشین رو فقط تو روشنایی روز تحویل بگیر. موقع غروب یا تاریکی خیلی از خط و خشها یا رنگشدگیها معلوم نمیشن
باید حتما نور کافی باشه تا همه چیز رو واضح ببینی.
یه دور کامل دور ماشین بچرخ، از روبهرو و از زاویه مایل نگاه کن چون بعضی از موجهای رنگ یا فرورفتگیهای ریز فقط از یه زاویه خاص دیده میشن
اگه دیدی قسمتی رنگش با بقیه فرق میکنه یا یه حالت پُف کرده یا کدر داشت، احتمالش هست که رنگشدگی داشته باشه.
به سقف خیلی دقت کن چون معمولا کسی بالا رو نگاه نمیکنه
مطمئن شو هیچ ترک، خط یا خراشی نداره
مخصوصاً دور سانروف یا پاناروما رو با دقت ببین، چون اون لاستیکهای دورش اگه سالم نباشن بعداً صدای باد یا حتی نشتی آب میدن.
بعضی وقتا یه ترک خیلی ریز یا لبپریدگی گوشه شیشه هست که به چشم نمیاد، ولی بعد از مدتی با یه دستانداز کوچیک میتونه بزرگ بشه
با دقت کنارهها و پایین شیشهها رو هم نگاه کن.
همه رو یکییکی باز و بسته کن
باید نرم و روان کار کنن و صدای عجیب نداشته باشن
وقتی میبندی هم باید کامل فیکس بشن
اگه دیدی در نیاز به فشار زیاد داره یا همراستا نیست، احتمالش هست ضربه خورده باشه.
همهی چراغهای ماشین رو چک کن که ترک، شکستگی یا بخارزدگی نداشته باشن، پایهها سالم باشه.
یه بار امتحان کن، تیغهها باید تمیز بزنن نه اینکه خط بندازن روی شیشه
آبپاشها هم درست و با فشار مناسب اسپری کنن.
آینهها ترک نداشته باشن، لق نزنن، مخصوصاً آینه بغل رو تکون بده، چون اگه پایهاش شل باشه توی سرعت صدای باد میده یا میلرزه.
اینجا جاییه که خیلیا بیخیال میشن! خم شو و یه نگاه جدی به رکاب و کف ماشین بنداز
ببین ضربه نخورده باشه یا رنگشدگی نداشته باشه.
لاستیکها ترکخوردگی یا برآمدگی نداشته باشن، تاریخ تولید لاستیک رو هم نگاه کن
رینگها هم نباید تاب داشته باشن، باد لاستیکها هم باید تنظیم باشه.
اینجا همون جاییه که بیشترین وقتت رو توش میگذرونی، پس همهچیز باید سالم و بینقص باشه.
پارگی، خط و خش یا لکه رو بررسی کن
همه تنظیمات رو امتحان کن: جلو عقب، بالا پایین، پایه صندلی هم نباید لق بزنه یا صدا بده.
فرمان رو تا آخر بچرخون سمت چپ و راست، نباید صدای غیر عادی بده
اگه تنظیم ارتفاع یا تلسکوپی داره، امتحان کن، فرمان باید نرم و روان حرکت کنه.
به خط و خش یا لق بودن دقت کن، رودریها باید محکم باشن، و صدا ندن
کنسول وسط، آفتابگیرها و جا عینکی رو هم باز و بسته کن که مطمئن بشی همه سالم هستن.
همه شیشهها باید بدون گیر کردن و خیلی روان بالا و پایین بشن، قفل کودک رو هم تست کن.
اگه برقی هستن، همه جهتهاشون کار کنه، آینه وسط هم چک کن که لق نباشه.
کولر باید حسابی سرد کنه، بخاری هم باید خوب گرم کنه. جهت بادها (پایین، جلو، شیشه) رو یکییکی تست کن. شدت فن هم باید درست کار کنه.
همه چیز رو تست کن: فلش، USB، AUX، بلوتوث، رادیو. بلندگوها رو با صداهای مختلف امتحان کن، صدا خشخش نکنه.
چراغ سقفی، صندوق عقب، داشبورد و نور دکمهها، شب خیلی به کارت میاد، همه رو چک کن سالم باشن.
دکمههای تهویه، ترمز دستی برقی، سنسور نور/باران، دوربین عقب، سنسور دنده عقب، بوق… همه رو یکییکی امتحان کن.
همه باید راحت باز و بسته بشن، گیر نکنن. وقتی میکشی باید قفل بشن و محکم جمع شن.
هیچ چراغ اخطاری نباید روشن باشه، همه عقربهها درست کار کنن، کیلومتر هم باید خیلی کم باشه (زیر ۵۰ یا نهایتاً زیر ۱۰۰).
ماشین رو روشن کن و دقت کن استارت باید خیلی نرم بخوره، اگه صداش طولانی شد یا کوبید، یه جای کار میلنگه.
دور موتور رو گوش بده، موتور باید یکنواخت کار کنه، صدای عجیب یا لرزشی هم نباشه.
دندهها رو یکییکی امتحان کن
باید بدون ضربه برن سر جاشون. اگه گیر کرد یا با صدا جا رفت، میتونه نشونه مشکل باشه.
ترمز دستی رو هم بالا بکش، وقتی پایین میاری هم باید راحت آزاد بشه.
یکم رانندگی کن، گوش بده که از داخل کابین یا زیر ماشین صدای اضافی مثل تقه، ضربه یا جیرجیر نیاد
همینطور حواست به کیلومترشمار باشه که درست کار کنه.
کاپوت رو بزن بالا، اولین چیزی که باید ببینی تمیزی و مرتب بودن موتوره، هیچ اثری از روغنریزی، آبریزی یا حتی لکههای مشکوک نباید باشه.
سطح روغن موتور رو چک کن، روغن ترمز هم همینطور که کم نباشه
آب رادیاتور و مایع شیشهشور هم باید پر باشن.
یه نگاه به بستهای باتری بنداز، شل یا سولفاته نباشن.
دربها و درزهای محفظه موتور رو هم باز و بسته کن، باید روان باشن و گیر نکنن.
وقتی موتور روشنه چند لحظه همونجا وایسا و گوش بده، موتور خوب باید صداش یکنواخت و نرم باشه.
زاپاس رو چک کن، هم بادش تنظیم باشه هم رینگش سالم.
جک، میله جک و آچار چرخ رو دونهدونه دربیار ببین کاملن.
مثلث خطر حتما باید تو صندوق باشه، اگه تو جاده بمونی خیلی لازم میشه.
سوئیچ زاپاس و ریموت رزرو رو تحویل بگیر و تست کن. فقط گرفتنش کافی نیست، باید مطمئن بشی کار میکنه.
دفترچه راهنما رو حتما بگیر، خیلی به کارت میان.
کارت گارانتی، بیمهنامه، برگه کمپانی رو هم یادت نره.
آخر سر حتماً چکلیست نمایندگی رو هم خط به خط بخون و تیک بزن، چون وقتی امضا کردی، دیگه هیچ مسئولیتی گردن نمایندگی نیست.
یادت باشه برای نصب پلاک هیچ هزینهای نباید ازت بگیرن، این جزو تعهدات شرکته.
خیلی مهمه که ماشین رو همون روز یا نهایت فرداش ببری پیش کارشناس رنگ
حتی اگه همه چیز عالی به نظر رسید، باز هم این کارو بکن چون موارد زیادی بوده که ماشین صفر تحویل دادن ولی رنگشده بوده.
و آخرین نکته: تنها نرو. همیشه یکی از دوستها یا اعضای خانواده رو با خودت ببر، وقتی دو نفر نگاه میکنین، احتمال اینکه چیزی از قلم بیفته خیلی کمتره.
خیلی مهمه روغن موتوری که استفاده میکنی
و بقیه مالکین ازش استفاده کرده باشن و راضی باشن
پس اول تجربیات کاربران و لیست بهترین هارو ببین بعد انتخاب کن.
چک لیست تحویل خودرو به راننده
سلام دوستان ماشین لوکانو l7 من رو الان دارن درب منزل میارن
لطفا راهنمایی کنین که وقتی دارم تحویل میگیرم چه نکات و مواردی رو بررسی کنم
ممنونم.