سلام چطوری بفهمم لنت تموم شده یا نه؟ باید منتظرم بمونم که سوت بزنه تا متوجه بشم؟ یا باید لاستیک رو در بیارم؟
فقط ببین چقدر چرک از پوست درمیاد!
واقعا حس میکنی پوستت داره نفس میکشه.
راحت توی خونه بدون هزینه پوستتو پاکسازی کن.
دوستم خریده بود و امتحانشو پس داده بود
من با اطمینان کامل از کاراییش خریدم
3 تا کابل داره که به فندکی و باتری و برق شهری وصل میشه
با پنل خورشیدی هم کار میکنه
تو هم رده های خودش فوق العاده خوش قیمته
راحت توی صندوق عقب جا میشه، تو یک کلام عالی هستش.
من چیزی نمیگم تست چراغ قوه رو گذاشتم خودت ببین
به حدی قوی هستش که بالای 1000 متر رو به راحتی میزنه
باتری 19200 میلی آمپره، یعنی اندازه یه پاور بانک
حتی میشه باهاش گوشیتون هم شارژ کنین!!!
دنبال قوی تر از این نباش با این قیمت تو خریدش شک نکن.
از کجا بفهمیم لنت ترمز تمام شده؟
اول از همه اگه خواستی خودت یه نگاه بندازی به لنت، میتونی از بین شکافای رینگ بهش نگاه کنی
اگه چیزی از لنت دیده شد باید حداقل ۴ میلیمتر ضخامت داشته باشه
در کل وقتی ضخامت لنت به حدود ۲۰٪ مقدار اولیش رسید، وقتشه عوض بشه.
یه نکته دیگه هم اینه که تاریخ تولید و انقضای لنت روی جعبه نوشته، حواست باشه لنت خیلی قدیمی هم کیفیتش پایین میاد حتی اگه استفاده نشده باشه
بریم سراغ بررسی علائم تمام شدن لنت ترمز که ممکنه براتون رخ بده.
صدای سوت لنت
اگه موقع رانندگی یه صدای سوت کشیدن ریز و اعصابخوردکن شنیدی، خیلی وقتا دلیلش لنت ترمزه
این صدا کاملا مشخصه و معمولا وقتی لنت داره تموم میشه این صدا شروع میشه.
البته بعضی وقتا گرد و خاک یا رطوبت هم باعث میشه لنت صدا بده، ولی اگه صداش ادامهدار بود، دیگه شک نکن باید بری سراغ تعویض.
صدای خرخر لنت
اگه موقع ترمز کردن صدای خرخر یا ساییده شدن آهن به گوشت خورد، این یعنی لنت تقریبا دیگه هیچی ازش نمونده و اون قسمت فلزی بالای لنت داره به دیسک میخوره
اگه همینجوری ادامه بدی، دیسکت هم خراب میشه و هزینهات چند برابر میشه.
این مرحله اصلا شوخیبردار نیست، اگه به این صدا رسیدی، مستقیم برو تعمیرگاه چون ممکنه ترمزا خیلی ضعیف عمل کنن و جون خودت هم در خطر بیفته.
چراغ هشدار لنت
ماشینای جدیدتر یه سنسور دارن که وقتی لنت تموم بشه، پشت آمپر یه چراغ کوچیک روشن میشه و بهت میگه وقت تعویضه.
اگه چراغ روشن شد، بعضیا فکر میکنن با یه ریست یا قطع کردن فیوز درست میشه
ولی این فقط پاک کردن صورت مسئلهست، مشکل اصلی لنت هست و باید عوض بشه.
روشن شدن چراغ روغن ترمز
اگه یه روز دیدی چراغ روغن ترمز روشن شد، همیشه معنیش این نیست که حتما مخزن روغن خالی شده
خیلی وقتا وقتی لنتا نازک میشن، سطح روغن هم میاد پایین و این چراغو روشن میکنه.
خیلیها اشتباه میکنن فقط روغن میریزن تو مخزن که چراغ خاموش بشه، ولی اگه دلیلش لنت باشه، بازم چراغ بعد یه مدت روشن میشه، پس اول لنتا رو چک کن.
لرزش پدال ترمز
وقتی ترمز میگیری و پات روی پدال شروع به لرزیدن کرد، یعنی یه جای کار میلنگه
معمولا یا لنتا دیگه کارایی ندارن یا دیسک تاب برداشته، لرزش یعنی اصطکاک درست شکل نمیگیره
لرزش پدال فقط از لنت نیست، بالانس چرخ یا تاب داشتن دیسک هم مقصر میتونه باشه، پس بهتره بدی مکانیک یه نگاه کامل بندازه.
شل بودن یا حساسیت زیاد پدال ترمز
اگه پدال خیلی راحت میره پایین و حس میکنی شل شده، یا برعکس خیلی زود و حساس میگیره، این هم یه هشدار جدیه
یا سیستم هیدرولیک مشکل داره یا لنتا خراب شدن، بعضی وقتا هم به خاطر رطوبت یا خرابی دیسک این حالت پیش میاد
این مشکل رو اصلا پشت گوش ننداز، چون مستقیم با جونت بازی میکنه، اولین نشونه رو دیدی، سریع برو سرویس.
تاخیر در ترمز گرفتن
یکی از واضحترین نشونهها اینه که پاتو میذاری رو ترمز ولی ماشین دیرتر از حد معمول وایمیسته، این یعنی لنتا دیگه قدرتشو از دست دادن و نمیتونن درست نگه دارن.
بعضی وقتا هم تایرای صاف یا روغن ترمز بیکیفیت باعث این تاخیر میشه، ولی بیشترین مقصر همون لنتاست.
کشیده شدن ماشین موقع ترمز
اگه وقتی ترمز میگیری حس کردی ماشین به یه طرف میکشه و کنترل از دستت در میره، یکی از دلایلش میتونه لنت باشه
مثلا یکی بیشتر ساییده شده باشه و اون یکی کمتر، اینجوری ترمز نامتعادل میشه.
این مشکل فقط از لنت نیست، گاهی هم جلوبندی مشکل داره یا باد تایرا درست تنظیم نیست
پس قبل اینکه مستقیم بری سراغ تعویض لنت، بذار یه مکانیک درستحسابی بررسی کنه.
درست نگرفتن ترمز
وقتی لنتا سالم باشن، پاتو میذاری رو ترمز و ماشین میایسته، اما اگه دیدی ماشین دیر وایمیسته یا درست توقف نمیکنه، یعنی وقتشه لنتارو عوض کنی
حتی اگه فقط یکیشون خراب بود، بهتره همه رو با هم عوض کنی تا ترمزت یکدست کار کنه
خیلیا اشتباه میکنن فقط همون لنت خرابو عوض میکنن، ولی اینجوری دو تا لنت با ساییدگی متفاوت کنار هم کار میکنن و دوباره مشکل درست میشه.
چرب شدن لنت ترمز
لنت وقتی چرب بشه عملا دیگه کار نمیکنه، چون اصطکاکشو از دست میده
علائمشم واضحه: ماشین خوب ترمز نمیگیره، دود درمیاد، بوی بد بلند میشه، راهش هم شستشو با حلاله.
خیلی وقتا چرب شدن لنت به خاطر نشتی روغن ترمز یا گریس زدن بیجا موقع تعمیراته، پس قبل از اینکه لنت جدید بندازی، علت اصلی چرب شدن رو پیدا کن.
زمان تعویض لنت ترمز
ترمز از لنت و دیسک تشکیل شده، وقتی ترمز میگیری، لنت به دیسک فشار میاره و همین اصطکاک باعث وایستادن ماشین میشه
حالا هرچی بیشتر ترمز بگیری، لنتا زودتر ساییده میشن
زمان تعویض لنت ترمز به طور معمول لنت جلو بین ۱۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر عمر میکنه، لنت عقب تا ۷۰ هزار کیلومتر، و دیسک هم معمولا بین ۷۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر باید تعویض بشه
بهتره هر ۱۰ تا ۱۲ ماه یه بار هم کل سیستم رو چک کنی تا خیالت راحت باشه.
10 هزار کیلومتر یا 12 ماه لنت جلو
20 هزار کیلومتر یا 24 ماه لنت عقب
10 هزار کیلومتر یا 12 ماه لنت جلو
20 هزار کیلومتر یا 24 ماه لنت عقب
10 هزار کیلومتر یا 6 ماه لنت جلو
20 هزار کیلومتر یا 12 ماه لنت عقب
10 هزار کیلومتر یا 12 ماه لنت جلو
20 هزار کیلومتر یا 24 ماه لنت عقب
15 هزار کیلومتر یا 12 ماه لنت جلو
25 هزار کیلومتر یا 24 ماه لنت عقب
رانندگی توی شهر با ترمزای پیدرپی، ترمز ناگهانی یا بار اضافه زودتر لنتو تموم میکنه
اگه تازه لنت عوض کردی، تو روزای اول زیاد پاتو رو ترمز نذار تا لنتا و دیسک درست جا بیفتن
اگه دیدی یه لنت بیشتر ساییده شده، احتمالا کالیپر مشکل داره و باید مکانیک بررسیش کنه.