سلام فشار اوردم به ماشین جوش اورد دمای امپر اب رفت بالا
a/c روشن کردم گذاشتم یکم کار کرد الان چیکار باید بکنم؟
ماشینو خاموش کردم بنزین بزنم بعد که روشن کردم دیدم ارور امپر اب داده جوش اورده
نمیدونم حالا با این یبار واشر میزنه یا نیم سوز میشه!؟
سلام دوستان ام وی ام 110 دارم
این که کولر میگیرم ماشین جوش میاره و دمای آبش میره بالا
ولی اگه خاموش کنم دوباره میاد پایین مشکل از چیه؟
دما رفت بالا اخطار جوش اومد پشت آمپر زدم بغل
آب ریختم رو رادیات و در مخزنو باز کردم کلی آب خالی کرد
تا کولر گرفتم دیدم داره جوش میاره خاموش کردم اومدم پایین!
سلام وقت بخیر تازگی شاهین پلاس گرفتم
ماشین رانندگی داخل شهر کولر میگیریم در حد پنج دقیقه تو ترافیک میمونه آمپر آب میره میچسبه و ماشین جوش میاره
طوری که پشت صفحه اخطار میده ولی داخل جاده مشکلی نیست
دوستان کسی تجربه مشابه داشته؟ و راه حلی داره واسه رفع مشکل؟
اتصال به بدنه هم تقویت کردم فرقی نکرده.
البته این یه چراغ قوه معمولی نیست
یه چراغ قوه گردن کلفت که هم قیمت یه ساندویچه!
علت جوش آوردن ماشین اینه که سیستم خنککننده درست کارشو انجام نمیده و موتور بیش از حد داغ کرده
حالا این مشکل میتونه دلایل مختلفی داشته باشه.
وقتی موتور کار میکنه داغ میشه و آب حرارتشو میگیره، بعد میره تو رادیاتور تا خنک بشه
اگه سطح آب کم باشه، آب نمیتونه گرما رو خوب از موتور بگیره و سریع موتور داغ میکنه
بعد آمپر بالا میره و ماشین جوش میاره، مخصوصاً وقتی هوا گرمه یا ماشین در حال حرکت نباشه.
وقتی آب داغ از رادیاتور رد میشه با باد خنک میشه
اگه رادیاتور گرفته باشه، پرههاش خم شده باشه و درست کار نکنه، آب رو خوب خنک نمیکنه
در نتیجه موتور داغ میکنه و آمپر بالا میره، حتی اگه آب داشته باشی، رادیاتور خراب عملاً کاری ازش برنمیاد.
فن وظیفه داره وقتی ماشین ایستاده یا کند حرکت میکنه هوا رو از رادیاتور رد کنه تا آب خنک بشه
اگه فن خراب باشه، نیمسوز باشه یا سیمکشی/رلهاش مشکل داشته باشه، به رادیاتور باد نمیزنه و آب داغ میمونه
این باعث میشه تو ترافیک یا وقتی ماشین درجا کار میکنه، سریع جوش بیاره.
آب موتور از پمپ آب، بلوک، سرسیلندر، شیلنگها و رادیاتور رد میشه
اگه مسیرش با رسوب، زنگزدگی، شیلنگ تاخورده یا هرچی بسته باشه، آب درست نمیچرخه و بعضی قسمتهای موتور بیش از حد داغ میشن
حتی اگه آب کافی داشته باشی و راه بسته باشه، ماشین جوش میاره.
ترموستات وقتی آب داغ شد مسیر رو به رادیاتور باز میکنه تا بره و خنک بشه
اگه گیر کنه و بسته بمونه، آب تو موتور میچرخه و نمیره سمت رادیاتور، پس دما میره بالا و ماشین جوش میاره
حتی نیمهباز بودنش هم باعث میشه آب کم جریان داشته باشه و موتور سریعتر داغ کنه، مخصوصاً تو سربالایی یا ترافیک.
واتر پمپ وظیفه داره آب و ضدیخ رو توی موتور بچرخونه تا همه جا خوب خنک بشه
اگه واتر پمپ خراب باشه یا پروانهش شکسته باشه، آب نمیچرخه و بعضی قسمتهای موتور داغ میمونه
حتی اگه آب کافی داشته باشی، بدون واتر پمپ ماشین سریع جوش میاره
مخصوصاً وقتی زیر فشار باشه مثل سربالایی یا ترافیک.
سیستم خنککننده شامل شیلنگها، بستها، رادیاتور و مخزن انبساطه
اگه هر جا نشتی پیدا کنه، آب کم میشه و موتور نمیتونه خنک بشه
بعضی وقتها فقط یه نشتی کوچیکه، ولی کمکم سطح آب پایین میاد و باعث میشه ماشین جوش بیاره.
هوا مثل یه مانع میمونه و باعث میشه بعضی جاها آب نچرخه
حتی اگه همه چیز سالم باشه، موتور داغ میکنه و آمپر بالا میره، مخصوصاً بعد از تعویض آب رادیاتور، باید حتماً هواگیری کنی.
رادیاتور اگه پر از گرد و خاک و کثیفی باشه هوا نمیتونه از بین پرهها درست عبور کنه و آب توش خوب خنک نمیشه
حتی وقتی فن روشنه، باز هم راندمان پایین میاد و موتور داغ میکنه، مخصوصاً تو تابستون یا وقتی ماشین ایستاده باشه.
وقتی یه مدت طولانی تو ترافیک هستی باد خوب به رادیاتور نمیرسه
تو سربالایی یا با دنده سنگین، به موتور فشار بیشتری میاد و حرارت بیشتری تولید میکنه
تو گرمای شدید هم هوا خودش داغه و رادیاتور سختتر خنک میکنه
همه این شرایط باعث میشه آمپر بالا بره و ماشین جوش بیاره، حتی اگه سیستم خنککننده سالم باشه.
حالا اگه ماشین جوش آورد باید چه کارهایی رو انجام بدیم و چه کارهایی رو نباید انجام ندیم؟
خیلیها فکر میکنن وقتی ماشین جوش آورد باید سریع خاموشش کنن، ولی این کار میتونه خیلی خطرناک باشه
وقتی موتور خیلی داغه و ماشین خاموش میشه، رینگ و پیستون داخل سیلندر تو یه جای ثابت میمونن
رینگها ممکنه بچسبن به شیار سیلندر و موتور قفل کنه، این یعنی یه خرابی خیلی گرون و دردسرساز.
حالا اگه دیدی مایع خنککننده از زیر موتور داره میریزه یا بخار از زیر کاپوت خارج میشه، اون موقع میتونی موتور رو خاموش کنی
ولی سوییچ رو روی حالت ON بذار تا فن رادیاتور هنوز کار کنه و موتور خنک بشه.
این یکی خیلی مهمه، وقتی موتور جوش آورده، آب و ضدیخ توی رادیاتور تحت فشار و خیلی داغه
اگه در رادیاتور رو باز کنی، آب داغ میپاشه بیرون و ممکنه سوختگی شدید یا آسیب جدی ببینی
حتی خسارت مالی قابل جبران باشه، سوختگی و آسیب جسمی راحت جبران نمیشه
پس هیچ وقت در رادیاتور رو وقتی آمپر بالا رفته باز نکن.
ممکنه وسوسه بشی که آب روی موتور بریزی تا سریع خنک بشه، ولی این کار خطرناکه
تغییر ناگهانی دما باعث ترک خوردن قطعات داخلی میشه و مشکل خیلی بزرگتری درست میکنه.
باز کردن کاپوت باعث میشه هوای بیشتری وارد محفظه موتور بشه و دما کمی پایین بیاد.
نه روی موتور، فقط روی دیوارههای بیرونی رادیاتور، این کمک میکنه رادیاتور سریعتر خنک بشه و آب داخلش آمپر رو پایین بیاره.
بخاری رو روی آخرین درجه بذار، این کار مثل یه رادیاتور اضافه عمل میکنه و مقدار زیادی از حرارت موتور رو میگیره
مراقب باش کولر روشن نباشه، چون فشار بیشتری به موتور وارد میکنه و دما رو بیشتر بالا میبره.
سلام بچهها، من یه 207 تیپ ۳ دارم که مشکل جوش آوردن داره
تا الان رادیاتور، ترموستات و فن رو عوض کردم و اتصال به بدنه هم دادم اما بازم جوابگو نبوده.
جالبه توی هوای گرم، سریع داغ میکنه و آمپر میره بالا، اما شبها به اون شدت جوش نمیاره، فقط آمپر بیشتر از حد معمول بالا میره.
یه نکته عجیب دیگه هم اینه که وقتی ماشین وایستاده، آمپر خیلی زیاد میشه، ولی همین که شروع میکنم به حرکت، فوری میاد پایین!
سلام دوستان، پراید یورو 4 رادیاتور سرده کاملا ولی جوش میاد آبش
فن دور تند هم همش کار میکنه ولی اصلا ماشین خنک نمیشه
واشر زدم؟ دلیلش چیه؟🥲😭
روی شیشه نوشابه کوچیک و بزرگ و دلستر و ... به راحتی بسته میشه
در کل خیلی به درد بخوره و قیمت خاصی هم نداره.
فکر میکردم شاید الکی باشه اما واقعا معجزه میکنه
واقعا انقدر هوا سبک میشه دلت نمیاد از خونه بری بیرون.
جوش آوردن ماشین در سربالایی
سلام بهترین راه پایین آوردن دمای ماشین بخاری گرفتن یا اب ریختن رو رادیاتوره
A/C ک میزنی کمپرسور کولرت به کار میوفته، اگر فن ماشینت به ایراد خورده باشه باعث میشه بدتر ماشین جوش بیاره
فیوزای ماشینو چک کن به سیم کشی و سوکت فن هم یه نگاه بنداز
احتمالا ماشین تو فشار بوده، سربالایی یا جای گرم ماشینو خاموش کردی فن که نزده خنک نکرده سر همون بوده، نگران چیزی نباش واشر نمیزنه.