زوزه کشیدن ماشین در دنده 1 و 2
سلام خسته نباشید.
یه ۴۰۵ مدل ۹۳ تازه خریدم، تو دنده یک و دو بعضی وقتا زوزه بلندی میکشه.
و تو هر دنده ای وقتی پامو از رو گاز برمیدارم یه صدای زوزه ضعیفی میاد که دنده رو خلاص میکنم صدا قطع میشه.
مشکل از چیه؟
چرا ماشین موقع گاز دادن زوزه میکشه و اصلاً چه اتفاقی داره میافته؟
علت زوزه کشیدن ماشین هنگام گاز دادن چیه؟
اگه صدا دقیقاً موقع شتاب گرفتن درمیاد، نه تو حالت ایستاده یا خلاص، بیشتر میره سمت گیربکس، دیفرانسیل، پلوس.
اگه توی حالت خلاص هم با گاز دادن صدا میاد، بیشتر باید بریم سمت موتور، تسمهها، یا اگزوز.
بلبرینگ یه قطعه گرد و کوچیکه که توش گلولههای فلزی داره.
این گلولههای فلزی کمک میکنن که دو تا قطعهی فلزی بتونن بدون اینکه به هم بسابن، آروم و بیصدا بچرخن.
اگه بلبرینگای داخل گیربکس خراب بشن موقعی که گاز میدی و دور موتور میره بالا، چون فشار روی گیربکس زیاد میشه، اون بلبرینگ خراب صدای زوزه مانند درمیاره.
یه صدای خشک و تیــــــز، که با زیاد شدن دور موتور و سرعت ماشین بلندتر هم میشه.
اگه بلبرینگ چرخ خراب بشه صدا معمولاً از کنار ماشین میاد (مثلاً یه طرفش).
هرچی سرعت میره بالا، صدا بیشتر میشه، چون چرخ داره تندتر میچرخه و اون بلبرینگ خراب داره بیشتر فشار میخوره.
اگه ولش کنی، ممکنه بلبرینگ قفل کنه یا حتی چرخ گیر کنه، پس باید سریعتر رسیدگی شه.
وقتی ماشین میپیچه، دو تا چرخ که توی یه محور هستن (مثلاً چرخای عقب)، باید با سرعتای متفاوت بچرخن، چون اون چرخی که سمت بیرون پیچ میچرخه، مسیرش بلندتره.
حالا دیفرانسیل کمک میکنه که اون دو تا چرخ با سرعتای مختلف بچرخن ولی همزمان قدرت هم از موتور بهشون برسه.
یعنی اگه دیفرانسیل نبود، چرخا یا میلغزیدن یا لاستیکا ساییده میشدن یا اصلاً ماشین درست نمیپیچید.
وقتی گاز میدی، موتور نیرو میفرسته به چرخا تا حرکت کنن، این نیرو از گیربکس رد میشه، بعد میرسه به دیفرانسیل.
دیفرانسیل اون لحظه باید خیلی دقیق کار کنه تا این نیرو رو به دو تا چرخ (مثلاً عقبها) تقسیم کنه تا بچرخن.
اگه دندونههای داخل دیفرانسیل ساییده شده باشن یا روغنش کم باشه و نتونه نرم کار کنه، این نیرو باعث میشه اون دندونهها به هم بسابن و یه صدای زوزه بده.
یه صدای خشک و ممتد که با زیاد شدن سرعت یا گاز دادن، بلندتر هم میشه چون فشار داره زیادتر میشه.
مخصوصاً تو سرعت بالا یا پیچیدن یا موقع شتاب گرفتن، چون دیفرانسیل تو اون لحظه باید تنظیم کنه که کدوم چرخ سریعتر بچرخه، اگه مشکلی توش باشه، هم صدا درمیاد هم ممکنه لرزش حس کنی.
پلوس میلهایه که اون نیرویی که دیفرانسیل تقسیم کرده رو میگیره و منتقل میکنه به خود چرخها.
یعنی اگه دیفرانسیل رو مغز حساب کنی، پلوس بازوئه!
دیفرانسیل میگه "چپیه اینقد نیرو بگیر، راستیه اونقد"، بعد پلوس میگه: "چشم" و اون نیرو رو میرسونه به چرخا.
حالا چون ماشین پیچ میره، بالا پایین میره (به خاطر دستانداز و چاله)، پلوس باید هم بتونه بچرخه، هم بالا پایین یا چپ راست کمی بازی کنه.
برای همین، سر هر دو طرفش یه قطعه هست به اسم "سر پلوس" که انعطاف داره.
این سر پلوسا اگه خراب شن، ماشین شروع میکنه به صدا دادن، مخصوصاً موقع گاز دادن یا پیچیدن.
وقتی گاز میدی پلوس تحت فشار قرار میگیره، باید بچرخه و نیرو رو برسونه به چرخ، اونم با شدت.
اگه اون سرش لق باشه یا دندونههاش خورده شده باشه، بهجای اینکه آروم بچرخه، میلرزه و زوزه میکشه.
این تسمهها کارشون اینه که از نیروی موتور استفاده کنن و بقیه قطعاتو بچرخونن.
مثلاً دینام رو که باتری رو شارژ میکنه، یا کمپرسور کولر.
حالا اگه این تسمهها شل باشن یا ترک خورده باشن یا روغنی شده باشن، موقع گاز دادن چون موتور سریعتر میچرخه، تسمهها هم باید تندتر بچرخن، ولی چون شلن یا لیز خوردن، شروع میکنن به صدا دادن.
اینجا هم گاز دادن باعث میشه اون تسمه تحت فشار قرار بگیره و چون نمیتونه درست بچرخه، زوزه درمیاره.
شاید فکر کنی اگزوز ربطی به زوزه نداره، ولی داره.
اگزوز گاز خروجی موتور رو میگیره و صداشو کم میکنه و از عقب ماشین میفرسته بیرون.
حالا اگه یه جاش سوراخ باشه یا مهرههای اتصالش شل شده باشه، مخصوصاً توی منبع اگزوز، وقتی گاز میدی که گاز بیشتری میاد بیرون، اون فشار باعث میشه گاز از جای اشتباه خارج شه و صدای زوزه بده.
وقتی گاز نمیدی، فشار گاز خروجی کمه، پس صدا هم کمه یا اصلاً نیست، ولی تا پات میره رو گاز، صدا درمیاد.
یاتاقان یه تیکه فلزیه که نمیچرخه، ولی کمک میکنه چیزای دیگه راحت بچرخن!
توی موتور، میللنگ دائم میچرخه (همون قطعهای که نیرو تولید شده از پیستونا رو میگیره و میچرخونه).
حالا این میللنگ باید تو یه جایی بچرخه که نه بسابه، نه لق بزنه، نه صدا بده.
اینجا یاتاقان وارد میشه و بین میللنگ و بدنهی موتور میاد وسط، مثل یه لایهی نازک که با روغن، کاری میکنه میللنگ نرم و بیصدا بچرخه.
وقتی یاتاقانها که بین میللنگ و بلوک موتور قرار دارن، ساییده میشن یا روغنکاری درست انجام نشده، میللنگ دیگه روون نمیچرخه.
اینجا دیگه صدا درمیاد: صدای زوزه خشدار، یا اگه خیلی خراب باشه، صدای "تقتق" میشنوی از خود موتور.
مخصوصاً موقع گاز دادن، چون فشار رو موتور و میللنگ بیشتر میشه، یاتاقان اگه خراب باشه، بیشتر لو میده خودش رو!
بدتر از اون، اگه یاتاقانو ول کنی و باهاش رانندگی کنی، یهو ممکنه موتور قفل کنه، چون میللنگ دیگه نمیتونه بچرخه — یعنی آخر خط!
این چرخدندهها باید دقیق و نرم با هم درگیر شن.
ولی اگه مثلا گیربکس باز شده باشه و خوب تنظیم نشده باشه، یا یه دندونه خورده باشه، یا توی روغنش براده فلز باشه، ممکنه موقع گاز دادن صدا بده.
چون فشار میره روی دندهها تا نیروی موتور رو بگیرن و بدن به چرخها.
اونوقت اگه یه جای کار لق بزنه، یا دندونهها خوب نخورن تو هم، صدا درمیاد. اینم یه زوزه فلزی یا ویزویز تیزه.
صدای زوزه گیربکس موقع حرکت، تعویض دنده، یا حتی در حالت خلاص دلایل مختلفی میتونه داشته باشه.
حالا دلایل اصلی زوزه کشیدن گیربکس چیه؟
توی گیربکس کلی چرخدنده هست که اینا باید با نرمی و دقت کنار هم بچرخن.
یعنی یکی میچرخه، اون یکیو هم میچرخونه، و به همین ترتیب قدرت موتور به چرخا منتقل میشه.
حالا فرض کن این دندونهها بهمرور زمان، یا به خاطر روغن کم، یا مثلاً رانندگی پر فشار ساییده بشن، یا نوکشون لبپَر شه.
اون موقع دیگه دندونهها قشنگ تو هم جفت نمیشن و به جای اینکه نرم تو هم قفل بشن، زورکی میرن تو هم.
همین باعث میشه که صدای زوزه ایجاد بشه.
این صدای زوزه گیربکس معمولاً تو دندههای خاص بیشتر شنیده میشه چون اون دندونه خاص ساییدهتره.
راه چارهش چیه؟ باید گیربکس باز بشه، اون چرخدندههای ساییده رو با دقت بررسی کنن، اگه فقط یکی دوتاش خوردهشده باشه شاید بشه عوضش کرد، ولی اگه کلش ساییده شده باشه، باید کلا تعویض بشه.
روغن گیربکس باعث میشه چرخ دندهها راحت تو هم بچرخن، گرماشون کنترل بشه، اصطکاکشون بیاد پایین!
حالا اگه این روغن کم باشه یا خیلی وقت باشه که عوضش نکردی، یا اصلاً روغن اشتباهی ریخته باشی که مال اون گیربکس نیست، اون موقع دندهها خشک میچرخن، گرمای زیاد تولید میشه، صدا بلند میشه و کمکم گیربکس زوزه میکشه.
راهش چیه؟ باید اول سطح روغن گیربکس رو چک کنی، بعد رنگ و بوی روغنو ببینی.
اگه بوی سوختگی میداد یا رنگش مثل قیر شده بود، عوضش کن و حتماً با روغن مخصوص همون مدل ماشین پرش کن.
داخل گیربکس کلی شافت هست که با کمک بلبرینگ میچرخن.
حالا اگه یه بلبرینگ خراب شه، شافت صاف نمیچرخه، اون موقع باعث میشه هم صدای زوزه بیاد، هم لرزش بیاد، هم دنده سخت جا بره.
صدایی که از خرابی بلبرینگ میاد معمولاً یه حالت زوزه یکنواخت داره که با زیاد شدن سرعت، صداشم بیشتر میشه.
راهش چیه؟
باید گیربکس باز شه و بلبرینگای خراب یکییکی چک بشن.
معمولاً با چشم و چرخوندن میشه فهمید کدوم بلبرینگ لنگ میزنه یا صدای اضافی میده.
اگه یه شافت (همون میلهای که توی گیربکس میچرخه) یه ذره لق باشه چی میشه؟
توی سرعت بالا شروع میکنه به لرزیدن، بدجورم صدا میده.
این لقی باعث میشه که دندهها موقع درگیر شدن با هم جفت نشن، و فشار زیادی بین دندونهها رد و بدل بشه.
همین باعث ایجاد صدای زوزه گیربکس میشه.
چاره چیه؟ گیربکس باید باز شه، شافتها از نظر لقی و تاب داشتن چک بشن.
ببین بعضی وقتا اصلاً گیربکس مشکلی نداره، ولی چون سیستم کلاچ مشکل داره، صدایی میشنوی که فکر میکنی زوزه گیربکسه.
مثلاً اگه بلبرینگ کلاچ خراب شه، وقتی پات رو روی کلاچ میذاری صدا در میاد.
یا مثلاً دوشاخه کلاچ خوب جا نمیندازه، صدا میپیچه تو گیربکس.
این صدا چون از نزدیک گیربکسه، آدم گول میخوره فکر میکنه گیربکس خرابه.
راهش چیه؟ باید یه مکانیک سیستم کلاچ رو بررسی کنه.
من یه تویوتا کرولا دارم که فقط تو دنده عقب زوزه میکشه، این طبیعیه یا نیاز به تعمیر داره؟ یه تعمیرگاه گفت عادیه ولی خیالم راحت نیست.
اگه فقط تو دنده عقب زوزه میکشه و بقیه دندهها اوکیه، تو خیلی از ماشینا طبیعیه، چون دنده عقب طراحی مستقیم و بدون سنکرون داره. اگه صداش یه زوزه سبک و همیشگیه، طبیعی حساب میشه. ولی اگه صداش زیاده یا جدیداً شروع شده، ممکنه خرابی چرخدنده دنده عقب باشه. اگه یه زوزه معمولیه نگران نباش، ولی اگه صدای زوزه داره شدیدتر میشه، ببر دقیقتر چک کنن.
قدرت تمیزکنندگی فوق العاده بالایی داره
خاک هم دیگه مثل قبل روی ماشین نمیمونه
حتی وقتی هم که خاک میشینه یک آب روش بپاشید همش میریزه پایین.
گیربکس ماشین من (اپتیما ۲۰۱۴) تو سرعت بالا یهو شروع به زوزه کردن میکنه، مخصوصاً تو جاده.
به نظر شما مشکل از دیفرانسیله یا خود گیربکس؟
اگه زوزه فقط تو مسیر صاف و سرعت بالا میاد، بیشتر احتمال داره بلبرینگ گیربکس یا خود گیربکس باشه. ولی اگه مثلاً تو پیچ یا موقع گاز دادن بیشتره، ممکنه از دیفرانسیل باشه. بلبرینگ شافت گیربکس – اگه خراب شه تو سرعت بالا صدای زوزه درمیاره. دندههای داخل گیربکس – خورده یا لبپر شده باشن، تو فشار و سرعت بالا صداش درمیاد. دیفرانسیل – اگه زوزه موقع پیچیدن یا گاز دادن باشه بیشتر به دیفرانسیله. روغن گیربکس – اگه کم باشه یا بیکیفیت، تو سرعت بالا صدا میده. پلوس یا کلهپلوس – اگه لق باشه تو سرعت بالا یا تکون خوردن ماشین زوزه میکشه.
ماشینم پیکان وانت دنده 3 بد جا میره وقتی در دنده 3 هستم پامو از گاز بر میدارم زوزه میکشه گاز میدم یا کلاچ میگیرم قطع میشه.
احتمال زیاد دنده برنجی دنده ۳ خورده، یا ماهک دنده ۳ تاب داره یا بلبرینگ مربوط به اون بخش خرابه. روغن گیربکس هم حتماً چک کن، شاید همون باشه.
خودرو هیوسو t205 حدود 200 کیلومتر کار کرده، در حرکت در دنده های 1 و 2 صدای زوزه گیربکس شنیده میشه.
البته صدا در دنده 2 بیشتره.
آیا خریداران گرامی با چنین موردی مواجه بوده اند.
اگر بودند، صدا رفع شده یا خیر؟ اگر رفع شده چطور؟
ممنونم اگه راهنمایی بفرمایید.
ماشینی که فقط ۲۰۰ تا کار کرده، هنوز نرسیده آببندی بشه، یعنی همه چی نوئه و ممکنه یهسری صداها طبیعی باشه، مخصوصاً تو دنده ۱ و ۲ که بیشترین فشارو به گیربکس وارد میکنن. اما از اونجایی که گفتی صدای زوزه تو دنده ۲ بیشتره، یهخورده باید دقیقتر بررسی شه. چندتا حالت پیش میاد: حالت اول: صدای طبیعی دوران آببندیه اگه این صدا فقط تو دورهای پایین (تو دنده ۱ و ۲) هست و به مرور داره کمتر میشه، احتمال زیاد همون صدای نرمال گیربکس جدیده. چون چرخدندهها هنوز دارن با هم جا میافتن. احتمالا بعد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر صدا کمتر میشه یا کلاً میره. حالت دوم: صدای غیرطبیعی و مشکلدار اگه صدای زوزه داره بیشتر میشه، یا فقط تو دنده ۲ هست و تو دور موتور خاصی شنیده میشه، این دیگه طبیعی نیست. معمولاً یا مشکل از تنظیم نبودن شافت گیربکس تو اون دندهست، یا بلبرینگ اون بخش خوب جا نخورده. بعضی وقتا هم روغن گیربکس که از کارخانه زدن کیفیتش پایینه یا سطحش کمه. راه حل چیه؟ ماشین رو ببر نمایندگی، چون ۲۰۰ تا کار کرده تو مرحلهای هست که اگه چیزی باشه، راحت قابل رفعه. نمایندگی روغن گیربکسو تعویض میکنه با یه روغن مرغوبتر یا با یه تنظیم کوچیک درست میشه.
دیدی موقع دوییدن به نفس نفس می افتی یا حس سوزش توی سینهات داری؟
نفست طوری باز میشه که تازه متوجه میشی تنفس واقعی یعنی چی!!!
قشنگ حس میکنی ریه هات سبک تر شده و راحت تر نفس میکشی.
برای تمام افراد واقعا کاربردیه اگه هم ورزشکار هستی برات واجبه.
شیر مادر سازنده حلالش باشه، من فکر نمیکردم با این قیمت همچین کیفیتی بشه پیدا کرد.
از مدل های مختلفی استفاده کردم ولی این مدل کاملا متفاوت هستش
دیگه عمراً بتونین با آینه اصلی ماشین حتی نیم ساعت دووم بیارین!
طوری دیدتون رو گسترش میده که هیچ نقطه کوری باقی نمونه.
شب ها نوربالای ماشین دیگران هم اذیتتون نمیکنه.
راحت دو طرف خیابان رو میشه تو آیینه دید.
روی هر ماشینی نصب میشه و با تعویض ماشین، راحت منتقلش میکنین به بعدی!