زوزه کشیدن ماشین در دنده 1 و 2
سلام خسته نباشید.
یه ۴۰۵ مدل ۹۳ تازه خریدم، تو دنده یک و دو بعضی وقتا زوزه بلندی میکشه.
و تو هر دنده ای وقتی پامو از رو گاز برمیدارم یه صدای زوزه ضعیفی میاد که دنده رو خلاص میکنم صدا قطع میشه.
مشکل از چیه؟
من یه تویوتا کرولا دارم که فقط تو دنده عقب زوزه میکشه، این طبیعیه یا نیاز به تعمیر داره؟ یه تعمیرگاه گفت عادیه ولی خیالم راحت نیست.
اگه فقط تو دنده عقب زوزه میکشه و بقیه دندهها اوکیه، تو خیلی از ماشینا طبیعیه، چون دنده عقب طراحی مستقیم و بدون سنکرون داره. اگه صداش یه زوزه سبک و همیشگیه، طبیعی حساب میشه. ولی اگه صداش زیاده یا جدیداً شروع شده، ممکنه خرابی چرخدنده دنده عقب باشه. اگه یه زوزه معمولیه نگران نباش، ولی اگه صدای زوزه داره شدیدتر میشه، ببر دقیقتر چک کنن.
صدای زوزه گیربکس ممکنه در شرایط مختلف شنیده بشه، موقع حرکت، تعویض دنده، یا حتی در حالت خلاص.
حالا دلایل اصلی زوزه کشیدن گیربکس چیه؟
توی گیربکس کلی چرخدنده هست که اینا باید با نرمی و دقت کنار هم بچرخن.
یعنی یکی میچرخه، اون یکیو هم میچرخونه، و به همین ترتیب قدرت موتور به چرخا منتقل میشه.
حالا فرض کن این دندونهها بهمرور زمان، یا به خاطر روغن کم، یا مثلاً رانندگی پر فشار ساییده بشن، یا نوکشون لبپَر شه.
اون موقع دیگه دندونهها قشنگ تو هم جفت نمیشن و به جای اینکه نرم تو هم قفل بشن، زورکی میرن تو هم.
همین باعث میشه که صدای زوزه ایجاد بشه.
این صدای زوزه گیربکس معمولاً تو دندههای خاص بیشتر شنیده میشه چون اون دندونه خاص ساییدهتره.
راه چارهش چیه؟ باید گیربکس باز بشه، اون چرخدندههای ساییده رو با دقت بررسی کنن، اگه فقط یکی دوتاش خوردهشده باشه شاید بشه عوضش کرد، ولی اگه کلش ساییده شده باشه، باید کلا تعویض بشه.
روغن گیربکس باعث میشه چرخ دندهها راحت تو هم بچرخن، گرماشون کنترل بشه، اصطکاکشون بیاد پایین!
حالا اگه این روغن کم باشه یا خیلی وقت باشه که عوضش نکردی، یا اصلاً روغن اشتباهی ریخته باشی که مال اون گیربکس نیست، اون موقع دندهها خشک میچرخن، گرمای زیاد تولید میشه، صدا بلند میشه و کمکم گیربکس زوزه میکشه.
راهش چیه؟ باید اول سطح روغن گیربکس رو چک کنی، بعد رنگ و بوی روغنو ببینی.
اگه بوی سوختگی میداد یا رنگش مثل قیر شده بود، عوضش کن و حتماً با روغن مخصوص همون مدل ماشین پرش کن.
داخل گیربکس کلی شافت هست که با کمک بلبرینگ میچرخن.
حالا اگه یه بلبرینگ خراب شه، شافت صاف نمیچرخه، اون موقع باعث میشه هم صدای زوزه بیاد، هم لرزش بیاد، هم دنده سخت جا بره.
صدایی که از خرابی بلبرینگ میاد معمولاً یه حالت زوزه یکنواخت داره که با زیاد شدن سرعت، صداشم بیشتر میشه.
راهش چیه؟
باید گیربکس باز شه و بلبرینگای خراب یکییکی چک بشن.
معمولاً با چشم و چرخوندن میشه فهمید کدوم بلبرینگ لنگ میزنه یا صدای اضافی میده.
اگه یه شافت (همون میلهای که توی گیربکس میچرخه) یه ذره لق باشه چی میشه؟
توی سرعت بالا شروع میکنه به لرزیدن، بدجورم صدا میده.
این لقی باعث میشه که دندهها موقع درگیر شدن با هم جفت نشن، و فشار زیادی بین دندونهها رد و بدل بشه.
همین باعث ایجاد صدای زوزه گیربکس میشه.
چاره چیه؟ گیربکس باید باز شه، شافتها از نظر لقی و تاب داشتن چک بشن.
ببین بعضی وقتا اصلاً گیربکس مشکلی نداره، ولی چون سیستم کلاچ مشکل داره، صدایی میشنوی که فکر میکنی زوزه گیربکسه.
مثلاً اگه بلبرینگ کلاچ خراب شه، وقتی پات رو روی کلاچ میذاری صدا در میاد.
یا مثلاً دوشاخه کلاچ خوب جا نمیندازه، صدا میپیچه تو گیربکس.
این صدا چون از نزدیک گیربکسه، آدم گول میخوره فکر میکنه گیربکس خرابه.
راهش چیه؟ باید یه مکانیک سیستم کلاچ رو بررسی کنه.
توماس اندروز، سازنده تایتانیک گفت: “حتی خدا هم نمیتونه این کشتی رو غرق کنه!”
ولی توی اولین سفرش غرق شد!!!🌊😏
این یکی رو خدا میتونه ولی شما اگه غرقش کنی جایزه داری!
این کشتی معلق فوق العاده تر از اون چیزیه که تصور میکنی.
میشه ساعتها بهش خیره شد و ازش لذت برد.
گیربکس ماشین من (اپتیما ۲۰۱۴) تو سرعت بالا یهو شروع به زوزه کردن میکنه، مخصوصاً تو جاده.
به نظر شما مشکل از دیفرانسیله یا خود گیربکس؟
اگه زوزه فقط تو مسیر صاف و سرعت بالا میاد، بیشتر احتمال داره بلبرینگ گیربکس یا خود گیربکس باشه. ولی اگه مثلاً تو پیچ یا موقع گاز دادن بیشتره، ممکنه از دیفرانسیل باشه. بلبرینگ شافت گیربکس – اگه خراب شه تو سرعت بالا صدای زوزه درمیاره. دندههای داخل گیربکس – خورده یا لبپر شده باشن، تو فشار و سرعت بالا صداش درمیاد. دیفرانسیل – اگه زوزه موقع پیچیدن یا گاز دادن باشه بیشتر به دیفرانسیله. روغن گیربکس – اگه کم باشه یا بیکیفیت، تو سرعت بالا صدا میده. پلوس یا کلهپلوس – اگه لق باشه تو سرعت بالا یا تکون خوردن ماشین زوزه میکشه.
ماشینم پیکان وانت دنده 3 بد جا میره وقتی در دنده 3 هستم پامو از گاز بر میدارم زوزه میکشه گاز میدم یا کلاچ میگیرم قطع میشه.
احتمال زیاد دنده برنجی دنده ۳ خورده، یا ماهک دنده ۳ تاب داره یا بلبرینگ مربوط به اون بخش خرابه. روغن گیربکس هم حتماً چک کن، شاید همون باشه.
خودرو هیوسو t205 حدود 200 کیلومتر کار کرده، در حرکت در دنده های 1 و 2 صدای زوزه گیربکس شنیده میشه.
البته صدا در دنده 2 بیشتره.
آیا خریداران گرامی با چنین موردی مواجه بوده اند.
اگر بودند، صدا رفع شده یا خیر؟ اگر رفع شده چطور؟
ممنونم اگه راهنمایی بفرمایید.
ماشینی که فقط ۲۰۰ تا کار کرده، هنوز نرسیده آببندی بشه، یعنی همه چی نوئه و ممکنه یهسری صداها طبیعی باشه، مخصوصاً تو دنده ۱ و ۲ که بیشترین فشارو به گیربکس وارد میکنن. اما از اونجایی که گفتی صدای زوزه تو دنده ۲ بیشتره، یهخورده باید دقیقتر بررسی شه. چندتا حالت پیش میاد: حالت اول: صدای طبیعی دوران آببندیه اگه این صدا فقط تو دورهای پایین (تو دنده ۱ و ۲) هست و به مرور داره کمتر میشه، احتمال زیاد همون صدای نرمال گیربکس جدیده. چون چرخدندهها هنوز دارن با هم جا میافتن. احتمالا بعد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر صدا کمتر میشه یا کلاً میره. حالت دوم: صدای غیرطبیعی و مشکلدار اگه صدای زوزه داره بیشتر میشه، یا فقط تو دنده ۲ هست و تو دور موتور خاصی شنیده میشه، این دیگه طبیعی نیست. معمولاً یا مشکل از تنظیم نبودن شافت گیربکس تو اون دندهست، یا بلبرینگ اون بخش خوب جا نخورده. بعضی وقتا هم روغن گیربکس که از کارخانه زدن کیفیتش پایینه یا سطحش کمه. راه حل چیه؟ ماشین رو ببر نمایندگی، چون ۲۰۰ تا کار کرده تو مرحلهای هست که اگه چیزی باشه، راحت قابل رفعه. نمایندگی روغن گیربکسو تعویض میکنه با یه روغن مرغوبتر یا با یه تنظیم کوچیک درست میشه.