سلام ماشین من یه مدته آب از رادیاتور کم میشه ولی از مخزن کم نمیشه
تعمیرگاه هم بردم گفته از نظری موتوری مشکلی نداره
رادیاتور رو هم سرویس کردم
مخزن و درب رادیاتور رو هم عوض کردم
اما بازم کم میکنه پس مشکل از کجاست؟!
دوستانی که تجربه دارن لطفا راهنماییم میکنین چیکار کنم؟
با سلام من پژو پارس tu5 دارم تا ماشین یکم کار میکنه آب از درب رادیات میریزه.
با کولر عالیه اصلا مشکل نداره بدون کولر آمپر میاد روی نصف و آب از در رادیات میریزه.
اگه آب از در رادیات میزنه بیرون و آمپر بدون کولر میاد بالا ولی با کولر همهچی اوکیه، احتمال زیاد فن دور تندت کار نمیکنه یا سنسور دما درست فرمان نمیده وقتی کولر رو روشن میکنی، فن روی دور تند روشن میشه و خوب خنک میکنه، ولی بدون کولر، شاید فقط رو دور کند کار میکنه که کافی نیست، واسه همین فشار آب بالا میره و از در میزنه بیرون احتمالا مشکل از یکی از ایناست: رله فن دور تند سنسور دمای آب یا خود موتور فن که نیمسوز شده.
ببین این مواردی که مینویسم هر کدومش میتونه باعث کم شدن آب رادیاتور ماشین بشه پس دونه دونه چک کن.
ببین اولین و شایعترین دلیل کم شدن آب رادیاتور، نشتی سیستم خنککنندهست
آب یه جایی نشت میکنه ولی یا بخار میشه یا اونقدر آرومه که متوجهش نمیشی
حالا این نشتی از کجا ممکنه باشه؟
شلنگهایی که آب رو بین موتور و رادیاتور جابهجا میکنن، اگه ترک بردارن یا کهنه بشن، ممکنه آرومآروم نشتی بدن
بعضی وقتا هم این نشتی انقدر کمه که وقتی موتور داغه، آب بخار میشه و ردی نمیذاره
بعد از پارک کردن ماشین، یه نگاه به زیرش بنداز
اگه لکههای سبز یا قرمز (ضدیخ) روی زمین دیدی، یعنی نشتی داری.
رادیاتور خودش یه قطعه حساسه، اگه زنگ بزنه یا ضربه بخوره، ممکنه یه سوراخ کوچیک ایجاد شه که آب ازش بریزه بیرون
اگه روی رادیاتور لکه سفید، زنگزدگی یا بوی ضدیخ حس کردی، احتمال داره از رادیاتور باشه.
واترپمپ قلب سیستم خنککنندهست، وظیفهش اینه که آب رو بچرخونه
ممکنه خراب بشه یا واشرش نشتی بده
اگه زیر موتور لکهی آب دیدی یا ماشینت زود جوش میاره، یکی از متهمای اصلی واترپمپه.
یه رادیاتور کوچیک داخل داشبورد هست که هوای بخاری رو گرم میکنه
اگه اون نشتی بده، آب کم میشه ولی هیچی روی زمین نمیریزه چون آب وارد اتاق ماشین میشه!
اگه بدون دلیل خاصی شیشه بخار میکنه یا دیدی کف ماشین مرطوبه یا خیسه، احتمالاً این قطعه مشکل داره.
حالا اگه سطح آب رادیاتور ماشینت هی کم میشه ولی هیچ نشتیای روی زمین نمیبینی، وقتشه به چندتا مشکل مهمتر شک کنی!
خیلی وقتا مشکل از خود درب رادیاتوره، این درب یه فنر داره که فشار سیستم خنککننده رو تنظیم میکنه
اگه خراب بشه، آب یا زود بخار میشه یا میریزه توی مخزن انبساط (سرریز)
اگه رادیاتور خالی میشه ولی مخزن همیشه پره، یعنی درب درست فشار رو نگه نمیداره
اگه نشتیای نداری ولی آب کم میشه، یکی از اولین جاهایی که باید چک کنی درب رادیاتور هستش
درب رادیاتور ارزونه، ولی اگه خراب باشه میتونه کل سیستم خنککننده رو بهم بریزه!
یکی از بدترین و گرونترین دلایل کم شدن آب رادیاتور، سوختن واشر سرسیلندره
اگه خراب بشه، آب میره داخل موتور یا با روغن قاطی میشه
هشدار: اگه به این مشکل شک داری، سریع برو تعمیرگاه، ادامه رانندگی ممکنه آسیبهای گرونتری بزنه!
اگه ماشینت قبلاً چند بار شدیداً جوش آورده باشه، ممکنه سرسیلندر یا حتی بلوک موتور ترک برداشته باشه
این ترکها باعث میشن آب مستقیم وارد سیلندر بشه و بخار بشه، بدون اینکه نشتی مشخصی ببینی
نشونههاش خیلی شبیه سوختن واشر سرسیلندر هست:
نکته: این مشکل کمتر پیش میاد، ولی اگه ماشینت چند بار شدید داغ کرده، ممکنه بهش دچار شده باشه.
یه مخزن کنار رادیاتور هست که وقتایی که آب داغ میشه، بخشی از اون به این مخزن منتقل میشه، بعد که موتور خنک شد، آب دوباره به رادیاتور برمیگرده
اگه این مخزن یا شلنگهای مربوط بهش ترک برداشته باشن یا نشتی داشته باشن، آب داره همینجا نشت میکنه!
گاهی روی مخزن یا زیر ماشین، لکههای ضدیخ یا رسوب سفید میبینی که نشونهی نشتی مخزن هستش.
با سلام پیکان دارم سواری آب کم میکنه خیلی نشتی هم نداره هر روز زیر ماشینو چک میکنم آب نمیده ولی دو سه روز یه بار نصف بطری نوشابه باید آب بریزم.
دوستان میشه راهنمایی کنید، با تشکر.
درود بر شما یک بطری نوشابه زیر شیلنگ سر ریز در رادیاتور قرار دهید و نشتی این قسمت را چک کنید. شیلنگ های بخاری و رادیاتور را در حالی که ماشین روشن است و در دور موتور بالا چک کنید تا سوراخ سوزنی نداشته باشه. در نهایت خروجی اگزوز را هم چک کنید تا نشتی آب از واشر سرسیلندر چک شود. از یک مکانیک خبره هم کمک بگیرید.
باورت نمیشه چقدر چرک از پوستت درمیاد!
قشنگ بعدش حس سبکی میکنی، انگار پوستت داره نفس میکشه
خیلی از مشکلات پوستی و جوشها بهخاطر همین کثیفیهای روی پوسته
فرق قبل و بعدش رو قشنگ حس میکنی
واقعا حس میکنی ۱۵ سال پوستت جوونتر شده.
سلام من ۲۰۶ مدل ۹۷ دارم آب کم میکنه ولی موتور مشکلی نداره راحت کار میکنه و روشن میشه توی سربالایی مشکلی نداره آب هم از جاییش نمیده مشکل چیه؟
سلام شیلنگ ها، واتر پمپ، واشر سرسیلندر، سه راهی آب پشت موتور به دقت چک شوند.
سلام عرض ادب و احترام، بنده پژو ۴۰۵ مدل ۹۴ دوگانه کارخانه دارم.
به تازگی واشر سر سیلندر عوض کردم
تمامی شیلنگارو نو کردم
رادیاتور دو لول نو انداختم
درب رادیاتور نو انداختم
ولی بازم اب کم میکنه
از اگزور بعضی وقتا صب که روشن میکنم اب بیرون میاد، ممنون میشم راهنماییم کنین.
درود بر شما یک عدد واندر سیل یا نشت گیر تهیه کنید و داخل رادیاتور بریزید مشکلتون حل میشه.
یا سلام تیبا ۲ مدل ۹۹ دارم درب رادیاتور عوض کردم ترموستات عوض کردم ولی همچنان روزی نیم لیتر کم میکنه.
چند تا مکانیک هم رفتم نگا کردن گفتن نشتی ندارع علائم واشر زدن هم ندارع باید چیکار کنم یه راهنمایی لطفا.
سلام خسته نباشی بنده پژو پارس مدل 88 دارم چند روزه که حدود نیم لیتر آب کم میشه اما نشتی اب نداره و ماشین شتاب قبلی رو نداره میخاستم علت رو بدونم.
سلام واشر سرسیلندر رو چک کنید، علائم واشر زدن پژو رو داره ماشینتون. علائم سوختن واشر سرسیلندر شامل موارد زیر میشه: توان و شتاب ماشین کم میشه. آب وارد روغن میشه و گاهی روغن وارد آب میشه. ماشین کمپرس داره و شیلنگ ها باد میکنند. ماشین جوش میاره. و… اگر این علائم رو در ماشینتون میبینید حتما نسبت به تعویض واشر اقدام کنید.
قدرت تمیزکنندگی فوق العاده بالایی داره
خاک هم دیگه مثل قبل روی ماشین نمیمونه
حتی وقتی هم که خاک میشینه یک آب روش بپاشید همش میریزه پایین.
سلام ماشین من هیوندا آوانته است، آب کم میکنه.
تمام اتصالات رو هم بررسی کردم و نشتی نداره ولی تو یه مسافت 200 کیلومتری سه بار قمقمه رو پر کردم که خالی شد.
آمپر آب هم اصلا تکون نمیخوره و در حالت نرمال خودشه، فن ها هم کاملا سالم هستن.
روغن رو هم چک کردم اصلا رنگش عوض نشده و آب داخلش نیست.
اگزوز هم اصلا تر نیست، وقتی پارک میکنم هم اصلا ریزش آب از واتر پمپ نداره، دیگه واقعا نمیدونم چکار باید بکنم.
برای منم دقیقا همین مشکل پیش اومد که مشکل از واشر سرسیلندر بود و آب میریخت رو بلوک سیلندر و چون بلوک سیلندر هم داغ بود اصلا آب ازش نمیریخت. ولی یک نشانه داره این موضوع که اگه این مشکل باشه میشه خیلی راحت بهش پی برد اونم اینکه اول صبح وقتی ماشین کاملا سرد هست ماشین روشن بکنید و از زیر ماشین به موتور نگاه کنید اگر آب رادیاتور دیدید واشر سرسیلندر باید عوض بشه.
سلام من یک روا سال دارم، تابستون واشر سر سیلندر عوض کردم ولی از همون روز اول آب کم کرد.
رفتم پیش مکانیک گفت رادیاتور باید سیخ بخوره، من هم رادیات رو سیخ زدم ولی باز آب کم میکنه بعد که خیلی دقت کردم دیدم آب از اگزوز میزنه بیرون.
اگه کسی میدونه ایراد کار کجاست ممنون میشم راهنمایی کنه.
اگر واشر سرسلیندر نو گذاشتی و باز هم اب کم میکنه، بعد از باز کردن سرسیلندر حتما سطح سرسیلندر و چک کنه مکانیک که خرابی نداشته باشه که باعث رد شده آب به داخل اگزوز میشه.
سلام وقت بخیر من ماشین پارس یه چند ماهی هست مدام اب کم میکنه ماشینو زیر نظر دارم ولی نمیدونم از کجا هست.
نه آمپر میکشه نه درب موتور کره ای شده هیچی تازه رادیاتم کامل عوض کردم باز کم میکنه.
دوستان تو رو خدا بگین میتونه از چی باشه حتی هواگیریشم کردم چند بار باز درس نشده.
نشتی لوله ها ، نشتی رادیاتور بخاری ، امکان خرابی فن.
پرايد ما نو نيست اما تميزه دست اوله
از زيرش اب چكه ميكرد مكانيكى كه چندين ساله مشتريشيم گفت چكه از واتر پمپه باز كرد عوض كرد پانصد هزار تومن دستمزد و يك ميليون و سيصد و پنجاه هزار تومن واتر پمپ و بلبرينگ و تسمه دينام و تسمه كولر و چسب و ضد يخ و اب رادياتور جمعا
دوباره چكه كرد بردم گفت از لوله فرعى اب است تعويضش كرد صد و بيست هزارتومن و دويست وپنجاه هزار تومن هم دستمزد
كلا حدود دو ميليون و دويست هزار تومن بى انصافها چه بايد كرد!!!؟
امیدوارم که دیگه مشکل خودروتون رفع شده باشه اگر نه که حتماً شلنگ های آب رو هم چک کنید.
اصلا یه باد خنک عجیبی میزنه که نمیشه توضیحش داد
تصور کن وسط جنگل، کنار رودخونه نشستی
هم با برق کار میکنه، هم شارژیه، حتی میتونی بزنی به پاوربانک
وقتی برق میره چند ساعت با شارژش کار میکنه
اگه چرخش 90 درجه رو هم بزنی کل اتاق خنک میشه.
سلام پراید مدل ۹۳ دارم امروز آب که ریختم تو رادیات زود تخلیه میشه آب از زیر ماشین به شدت میریزه علت چیه؟
سلام وقتتون بخیر متاسفانه احتمالا یا شلنگ های رادیاتور سوراخ شدگی یا نشتی داره یا خود رادیاتور سوراخ شده.
سلام من یه نیسان مدل ۱۴۰۱ دارم وقتی موتور ماشین سرد هستش اب کم میکنه از منبع هم آب نمیکشه.
وقتی ماشین در حال ایستاده هستش دود میده؛ هرجا هم بردم متوجه نشدن ایراد از کجاس؟!
صد در صد درب رادیات هست کیپ نمیشه هوا میکشه، درب جنس خوب ببند، درست میشه ایشالله. دیگه اگه درست نشه از یه جای دیگه داره هوا میکشه، قبل هر چیز روغن ماشین رو هم چک کن ببین روغن کم نشده باشه و روغن سوزی نیفتاده باشه. درب رادیات و کنترل میزان روغن اولین گامته.
سلام و درود خدمت شما و همراهان عزیز
بزرگواران ماشینم نیسان التیما ۲۰۱۵ هستش، مدتی است که اب از درون مخزن کنار رادیاتور خالی میکنه.
مثلا ماشین خاموش است و اب رادیاتور را تا محدوده نیاز در مخزن میریزم و درب رادیاتور را هم چک میکنم که اب کافی داشته باشه و بعد از تکمیل ایمنی، ماشین را روشن میکنم و بعد از یک رانندگی کوتاه و توقف میبینم که اب رادیاتور از مخزن پلاستیکی کلا بیرون رفته.
اما بعد از خنک شدن ماشین اب رادیاتور ثابت است.
میخواستم بدونم مشکل از چیه، عده ای میگن ترموستات خرابه عده ای هم میگن واترپمپ، میخاستم نظر شما رو بدونم، سپاسگذارم.
سلام وقت همگی بخیر من ماشینم تیبا ۲ هست مدل ۹۶ و ۱۱۰ هزار تا کار هست.
من مشکل اب کم کردن نداشتم تا روزی که ضد یخ ریختم از وقتی که ریختم هر روز یک لیوان میشه گفت اب کم میکنه و در موتورو که باز کردم دیدم سفیدک زده و وقتی که ماشین روشن لوله بالا رادیاتور سفت هست.
یکی گفت تیبا کلا در موتورش تو فصل سرما سفیدک میزنه عادیه و صبح که روشن میکنم گاز میدم یک مقدار اب میزنه بیرون از اگزوز.
دلیلش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید
داداش من تجربه ای دارم که خیلی مفیده، اگر شما قبلاً آب معمولی می ریختی تو رادیات ماشین بعد از مدتی رسوب میزنه به قسمتهای مختلف مثل جداره های سر سیلندر با واتر پمپ یا اورینگها. پس از مدتی که گذشت بخوای ضد یخ بریزی مخصوصاً ضد یخ خالی، جداره ها رو باز میکنه و نشت میکنه. شک نکن برو بده مکانیک چک کنه کامل.
هر ماشینی بسته به طراحی موتور و دمای کاری، یه مقدار مشخصی از آب رو به صورت طبیعی تبخیر میکنه.
این موضوع بیشتر به دمای موتور و فشار سیستم خنککننده بستگی داره.
ماشینهایی مثل پژو طوری طراحی شدن که توی دمای بالا کار کنن.
مثلا دمای استانداردشون طبق طراحی کارخانه ۸۲ درجه سانتیگراده.
حالا چون دما بالاست، مقداری از آب رادیاتور به مرور زمان بخار میشه.
کمپانی پژو هم اینو قبول داره و گفته که یه مقدار کم شدن آب (مثلاً ۲۵۰ سیسی در ۴۵ روز) طبیعیه و مشکلی نداره.
پراید و بعضی ماشینهای دیگه برای مناطق گرمسیری و معتدل طراحی شدن و دمای کاری پایینتری دارن.
مثلا دمای موتور از ۴۵ درجه شروع میشه و نهایتاً با ترموستات میره روی ۷۲ درجه.
چون دما پایینتره، تبخیر آب هم کمتره و مثلاً هر ۴۵ روز ۱۰۰ سیسی آب کم میکنه، که خیلی کمتر از پژوئه.
خودروسازا ماشینا رو متناسب با شرایط اقلیمی مناطق مختلف طراحی میکنن.
اروپا: سرد و خنکه → ماشینای دما بالا مثل پژو
کره و ژاپن: گرم و شرجیه → ماشینایی که توی دمای پایینتری کار میکنن
ماشینایی که کارکرد بالایی دارن و بیشتر تحت فشارن مثل نیسان جونیور و کاپرا، معمولاً آب بیشتری کم میکنن.
مثلا ۲۰۰ سیسی در هر ۱۰ روز ممکنه کم بشه و اینم تا حدی طبیعیه، مخصوصاً برای ماشینایی که چندین سال کار کردن.
سلام وقت بخیر ماشین من سمنده، تازه هم واشر عوض کردم.
بعضی روزا رادیاتور آب کم میکنه فقط چیزی که متوجه شدم هر موقع از کولر استفاده میکنم شدت کم شدن آب بیشتر میشه.
ممکنه از رادیاتور بخاری باشه؟
ترموستات و رادیاتور بخاری، چون در تابستان از بخاری استفاده نمیشه رسوب میگیره و باعث خرابی ترموستات و در نتیجه گیر کردن و فشار و کم آب شدن رادیات میشه.
بخاری رو روشن کن اگه بادش سرده ترموستاتت گیره باعث کم آب شدن میشه اگه نه جنت هارو چک کن.
خیلی وقتا سوراخ ریزی رو جنت ها هست که مشخص نمیشه اگر نبود که واشر سرسیلندر رو عوض کن.