chat

پست های مشابه

مزایا و معایب سایپا آریا بخریم یا نه؟ نظرات + ویدیو
saipa.savaran
6 روز پیش
سهند یا اطلس کدام بهتر است؟ + ویدیو
saipa.savaran
1 هفته پیش
BMW XM غول مرحله آخر و قدرتمندترین خودرو بی ام و
auto.soroush
4 هفته پیش
سایپا شاهین بخریم یا نه؟ بررسی مزایا و معایب شاهین سایپا
saipa.savaran
4 هفته پیش
کوییک بخریم یا نخریم؟ مزایا و معایب و نظرات در مورد کوییک
saipa.savaran
1 ماه پیش
طراحی سانتافه 2024 چطور شده؟ فاجعه نیست؟
miladsx
1 ماه پیش
سایپا سهند بخریم یا نه؟ بررسی مزایا و معایب سهند سایپا
saipa.savaran
1 ماه پیش
میباخ s680 شاهکار بنز رو ببینین قیمت شگفت انگیز
benz
1 ماه پیش
مزایا و معایب اطلس سایپا بخریم یا نه؟ نظرات + ویدیو
saipa.savaran
1 ماه پیش
مزایا و معایب و نظرات در مورد فونیکس fx
mohammad
1 ماه پیش
مزایا و معایب و نظرات در مورد لاماری ایما + ویدیو
lamari_club
1 ماه پیش
نظر در مورد فردا sx5 فاجعه ی چینی + ویدیو
miladsx
1 ماه پیش
من توی کمپر زندگی میکنم + سوال و جواب درباره کمپر
camper
1 ماه پیش
مزایا و معایب خرید پاژن هرور + نظرات
mohammad
1 ماه پیش
فقط 360 آخرش 😂 بعد میگن چرا طرف مرد
peugeot
2 ماه پیش
7 نکته مهم رانندگی در هوای بارانی و جاده لغزنده

7 نکته مهم رانندگی در هوای بارانی و جاده لغزنده


tondiran
3 سال پیش

با شروع فصل پاییز و آغاز بارندگی در کشور، قصد داریم تا به نکات ریز و مهمی که رعایت آن‌ها می‌تواند در جلوگیری از تصادفات و خطرات رانندگی در هوای بارانی کمک کند، بپردازیم.


0 0
0 نظر

از آنجایی که رانندگی در شرایط بارانی به دلیل دید نامناسب رانندگان امری خطرناک محسوب می‌شود و روزهای بارانی، از پرحادثه ترین روزهای رانندگی در سال محسوب می‌شوند، امروز با بیان 7 نکته مهم رانندگی در هوای بارانی و جاده لغزنده قصد داریم به شما در رانندگی ایمن تر در جاده های لغزنده کمک کنیم.
لازم به ذکر است که هرچقدر هم که شما به نکات رانندگی در هوای بارانی اشراف داشته باشید و با رعایت اصول ایمنی رانندگی کنید، همواره خطر سایر رانندگان ناآگاه وجود دارد، بنابرین بهترین گزینه برای افراد این است که زمان سفر خود را به زمانی که اوضاع جوی مساعدتر باشد تغییر بدهند. اما در صورتی که چاره ای جز رانندگی در هوای بارانی وجود نداشته باشد، این مطلب و نکات طلایی آن، حتما به درد شما خواهد خورد.

لاستیک مناسب هوای بارانی

لاستیک مناسب برای فصول مختلف

وظیفه اصلی لاستیک خودرو، عملکرد درست و حفظ اصطکاک میان اتومبیل و سطح جاده می‌باشد که در صورت لغزندگی جاده، کار تایر خودرو سخت تر خواهد شد. اما نکته اصلی بخش‌های مجزای آج‌های تایر است. شکل‌های هندسی مختلفی مانند نوار یا دنده ، که با شیار بر روی تایر از یکدیگر جدا شده‌اند، آج تایر نامیده می‌شود. آج لاستیک، قابلیت کشش بیشتر را در سطح تایر ایجاد می‌کند و در هوای بارانی با جلو رفتن خودرو، آب را از زیر لاستیک کنار می‌زند که از این طریق تایر با جاده خشک برخورد می‌کند. به همین دلیل نوع لاستیک‌ها و طرح آج تایر خودرو، برای مسیرهای بارانی و جاده‌های لغزنده بسیار مهم است. چون لاستیک‌های بدون آج بسیار خطرناک بوده و حرکت خودرو را در جاده‌های خیس و لغزنده با مشکل مواجه خواهد کرد. 
مدت زمانی که از تولید لاستیک گذشته است نیز میتواند یکی از موارد مهم رانندگی باشد. معمولا برخی لاستیک ها با گذشت زمان طولانی از تاریخ تولیدشان، خشک تر شده و چسبندگیشان با جاده، مخصوصا در زمانی که جاده لغزنده است کاهش می یابد، بنابراین همواره حواستان به تاریخ تولید لاستیک خودرو باشد.
شما می‌توانید با توجه به تاریخ تولید لاستیک‌ها که بر روی آنها ثبت می‌شود، خرید مطمئن‌تری را انجام دهید. اگر 4 رقم بر روی لاستیک‌ها ثبت شده بود، 2 رقم اول هفته تولیدی آن را نشان می‌دهد و 2 رقم دوم سال میلادی را نمایش می‌دهد. به عنوان مثال اگر عدد 1604 بر روی لاستیک ثبت شده باشد، به این معنا است که این لاستیک در هفته 16 ام سال میلادی 2004 تولید شده است.
نکته مهم بعدی برای رانندگی در هوای بارانی توجه به 4 فصل بودن تایرها است. لاستیک خودرو بسته به شکل آج تایر برای فصل های متفاوتی مناسب خواهند بود، و متاسفانه بیشتر لاستیک‌های وارداتی به بازار ایران، تایرهای تابستانی هستند که نوع طراحی آج لاستیک های آنها به گونه ای است که نمی‌توانند به راحتی آب روی جاده را شکافته و به سمت خارج هدایت کنند. بنابراین هنگام خرید لاستیک، به شکل آج و شیار های روی تایر نیز دقت کنید.
نکته مهم بعدی میزان کارکرد لاستیک ها و مقدار آج لاستیک است، اگر آج لاستیک شما کم باشد، آب روی جاده به راحتی کنار نمی‌رود و باعث کاهش چسبندگی لاستیک به سطح زمین خواهد شد.
و آخرین نکته مربوط به لاستیک ماشین نیز این است که پیش از رانندگی در هوای بارانی، از مناسب بودن فشار هوای تایرها اطمینان حاصل کنید، زیرا کم یا زیاد بودن فشار هوای لاستیک تاثیر مهمی در چسبندگی لاستیک و توانایی های آن در شرایط بارانی دارد.

تعویض روغن ترمز

تعویض به موقع روغن ترمز

در زمان بارندگی و رانندگی در هوای بارانی و جاده‌های خیس، چسبندگی بین لاستیک‌ها و آسفالت به حداقل می‌رسد و خیس شدن لنت‌های ترمز و قفل شدن چرخ‌ها می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را برای افراد ایجاد کند. با تعویض به موقع روغن ترمز خودرو و استفاده از لنت‌ ترمز باکیفیت و استاندارد، میتوانید خیال خود را راحت تر کنید و از تاثیر بارندگی بر ترمز خودرو و قدرت تایر خودرو را کاهش دهید.

چک کردن سیستم روشنایی خودرو

چک کردن سیستم روشنایی خودرو

نکته مهم بعدی برای رانندگی در هنگام بارندگی، اطمینان از عملکرد  چراغ‌های خودرو به طور صحیح و استاندارد است. البته ذکر این نکته هم ضروری است که استفاده از چراغ زنون و هدلایت باعث افزایش دید راننده نخواهد شد، نور سفید چراغ زنون علیرغم بازتاب نور بیشتر، سبب کاهش دید رانندگان می‌شود که مخصوصا در هوای بارانی خطرات زیادی را ایجاد می‌کند. سعی کنید از همیشه و مخصوصا در روزهای بارانی از چراغ‌های استاندارد استفاده کنید تا با خیالی راحت، سفری ایمن را تجربه کنید.

چک کردن برف پاک‌کن و شیشه‌شور

برف پاک کن و شیشه شور خودرو

یکی از مهمترین نکات رانندگی در هوای بارانی اطمینان از سلامت برف پاک‌کن و سیستم شیشه شور است. اگر در فصول سرد سال، قصد سفر دارید، بهتر است از محلول ضد یخ و یا الکل در مخزن شیشه شور خودرو استفاده کنید تا خیالتان از بابت یخ زدگی شیشه خودرو راحت باشد.
حتما قبل از رانندگی در روزهای بارانی و برفی، حتما از عملکرد برف پاک کن و شیشه شور اطمینان پیدا کنید تا با کاهش دید خودرو مواجه نشوید و قبل از اینکه دید جلوی شما در هنگام بارش کاملا بسته شود، برف پاک کن خودرو را روشن کنید.

سیستم بخارزدای شیشه خودرو را روشن کنید

سیستم بخارزدای شیشه خودرو

حتما تا به حال تجربه این را داشته اید که در فصل سرما و هنگام رانندگی در هوای بارانی و برفی، با افزایش رطوبت هوا، این افزایش رطوبت، به همراه اختلاف دمای داخل ماشین و هوای بیرون، سبب بخار گرفتن شیشه خودرو شده است. برای جلوگیری از بخار کردن شیشه ها و یا رفع بخار از روی شیشه و حفظ دید راننده، حتما سیستم بخار زدایی شیشه خودرو را به همراه سیستم تهویه مطبوع ماشین روشن کنید تا تسلط بیشتری به جلو داشته باشید.

رانندگی با سرعت مجاز در جاده های بارانی

سرعت مجاز در بارندگی

دقت کنید که سرعت مجاز اعلام شده بر روی تابلوهای راهنمایی که در جاده ها نصب شده اند، سرعت مجاز در شرایط آب و هوایی مساعد و جاده های خشک است. رانندگی در هوای بارانی و جاده های خیس، کاملا با رانندگی در جاده های خشک متفاوت است، بنابرین سرعت خود را کنترل کنید و با سرعت مطمئنه، خطر از دست دادن کنترل ماشین را کاهش دهید. سرعت کم خودرو تاثیر زیادی در کاهش تصادفات جاده ای و خسارات ناشی از تصادف در بارندگی دارد، پس لطفا ، حتما این نکته را جدی بگیرید.
فرض کنید در هنگام رانندگی در هوای بارانی ، سرعت شما بیشتر از سرعت مجاز جاده باشد و خودروی جلوی شما ناگهان ترمز کند، در صورتی که شتاب خودروی شما بالا بوده و مجبور شوید به طور ناگهانی ترمز کنید، این امر موجب لیز خودرو و انحراف ماشین از مسیر خود خواهد شد. پس از شتاب گیری های لحظه ای و ترمز گرفتن شدید در هوای بارانی شدیدا اجتناب کنید. حتی در صورتی که خودروی شما مجهز به سیستم‌های ترمز ABS و EBD باشد هم خطر سر خوردن ماشین در جاده های بارانی وجود دارد، پس خیلی مواظب باشید.
دقت کنید که در جاده های خیس و بارانی، مسافتی که خودرو پس از گرفتن ترمز طی میکند تا کاملا متوقف شود با شرایط عادی و جاده های خشک فرق میکند، پس با رعایت فاصله مناسب از خودروی جلویی امنیت بیشتری را برای خود و سایر رانندگان فراهم خواهید کرد. قدرت ترمز ماشین در روزهای بارانی کمتر است پس از سبقت های پر خطر و رانندگی با سرعت بالا به شدت خودداری کنید.
حتی در صورت تبحر در رانندگی و تسلط بر خودروی خود، همیشه فرض کنید که شاید راننده خودروی کناری شما مبتدی باشد، پس حتماً موارد احتیاطی در حین رانندگی را با دقت رعایت کنید.

با دقت و تمرکز رانندگی کنید

رانندگی با دقت و تمرکز

حتی اگر دوستانتان به شما شوماخر می‌گویند و خیالتان از تسلط در رانندگی تان راحت است هم، این نکته را جدی بگیرید که رانندگی در هوای بارانی بسیار سخت تر از رانندگی در روزهای دیگر است. مگر می‌شود وقتی زوایه دید راننده در حین رانندگی محدود شده، سرعت خودرو به اجبار کاهش پیدا کرده، چسبندگی بین لاستیک ها و سطح کاهش پیدا کرده و کنترل راننده بر روی خودرو کم شده، طاقت راننده از بین نرود و حوصله اش سر نرود؟ ولی برای جلوگیری از هر نوع اتفاق جبران ناپذیر ، با دقت بیشتری در روزهای بارانی رانندگی کنید. به هیچ وجه در حین رانندگی در هوای بارانی از تلفن همراه و یا هر چیزی که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود استفاده نکنید و با دقت به مسیر پیش رویتان نگاه کنید.

تمام مواردی که گفته شد حاصل تجربیات چندین سال رانندگی این بنده حقیر می‌باشد که عزیزترین افراد زندگی خود را در تصادفات جاده ای در روزهای بارانی به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی از دست داده ام. لطفا شما با رعایت این نکات از خود و خانواده و عزیزانتان محافظت کنید.

لطفا اگر نکته ای در این مقاله ناگفته مانده است و یا از دید نگارنده متن دور مانده، شما به آن بیفزایید تا تمامی هموطنان عزیزمان با خیالی آسوده تر در شرایط بارانی به سفر و رانندگی بپردازند.

نظرات کاربران
هنوز نظری ثبت نشده است
نظر خود را به اشتراک بگذارید

جستجو

هوش