search in becharkh جستجو در بچرخ
پروفایل
علت خاموش نشدن ماشین بعد از بستن سوییچ + حل مشکل

علت خاموش نشدن ماشین بعد از بستن سوییچ + حل مشکل

سلام ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۸ دارم بعضی وقت ها وقتی ماشین تو پارکینگه و خاموشه، صفحه کیلومتر روشن میشه انگار سوویچ رو باز کردی و اماده استارت میشه در صورتیکه اصلا سوویچ رو خودرو نیست.
واسه همین همیشه سر باتری رو می کشم
وقتی که ماشین روشنه می خوام خاموش کنم سوئیچ رو کامل می بندم و در میارم اما همچنان ماشین روشنه و باید ترمز رو بگیرم تا خاموش شه.
در این جور مواقع گاهی با گرفتن ترمز ماشین خاموش می شه و گاهی خاموش می شه و اما با برداشتن ترمز دوباره ماشین انگار سوویچ رو باز کردی، و اماده استارت میشه در صورتیکه اصلا سوویچ رو خودرو نیست.
مغزی سوئیچ رو عوض کردم و جعبه سیم کشی ها رو هم عوض کردم اما مشکلش برطرف نشد.
یکی می گه شاید یه جا از سیم کشی ها به علت گرم شدن ذوب شده باشه و سیم ها به هم اتصال دارن که اینطوری می شه که بردم تا حدودی هم دیدن اما طرف خیلی حوصله نکرد و وقت نگذاشت و یه جا خوندم می تونه مشکل از سوکت سنسور کیلومتر و گاها خود سنسور کیلومتر باشه، البته هنوز اینو نبردم که تست کنن
واقعا دیگه نمی دونم خسته شدم راهنمایی کنید لطفاً.

خاموش نشدن ماشین بعد از بستن سوئیچ

برای اینکه دوستان با تجربه دقیق‌تر بتونن تشخیص بدن مشکل خاموش نشدن ماشین بعد از بستن سوئیچ از کجاست، باید یه‌سری سوال پاسخ بدین.
اگه به این سوال‌ها دقیق جواب بدین، میشه خیلی راحت‌تر تشخیص داد که مشکل از کجاست.

  1. مدل ماشینت چیه؟
  2. آیا این مشکل به‌تازگی پیش اومده؟
  3. قبل از اینکه این مشکل پیش بیاد، تعمیر خاصی انجام دادی؟
    مثلا: تعویض مغزی سوئیچ
    نصب دزدگیر یا GPS
    تعویض دینام
  4. وقتی سوئیچ رو می‌بندی، فقط موتور خاموش نمی‌شه یا چراغ‌های پشت آمپر، ضبط و بقیه چیزا هم روشن می‌مونن؟
  5. بعد از بستن سوئیچ، پمپ بنزین هنوز صدای کار کردنش میاد؟
  6. جدیدا شده باتری خالی کنه بعد از چند ساعت خاموش بودن؟
  7. توی جعبه فیوز چیزی غیرعادی نمی‌بینی؟
  8. توی مغزی سوئیچ جدیدا مشکلی پیش نیومده؟
    مثلاً سوئیچ سفت شده باشه یا تو بعضی حالت‌ها درست نچرخه؟
online user 578 نفر آنلاین
نظر خود را بنویسید...
×
پژو 206 گروه حل مشکلات و تبادل تجربیات کاربران در مورد پژو 206 ورود به گروه next
4 روز پیش

سلام، من تیبا دارم، بعد از تعویض افتامات و ذغال دینام این مشکل بوجود اومده، لطفا راهنمایی کنید.

0 dislike icon
1 ماه پیش

ماشین خاموش نمیشه

سلام من 206 تیپ دو مدل 88 دارم
وقتی سوئیچ رو میبندم ماشین خاموش نمیشه ترمز میگیرم، خاموش میشه ماشین
درضمن کولر ماشین هم وقتی ماشین روشن هست کار نمیکنه ولی وقتی ماشین خاموش میکنم ترمز میگیرم کولر کار میکنه
مشکل از کجاست؟

1 dislike icon
3 ماه پیش

علت خاموش نشدن ماشین بعد از بستن سوییچ

ببین مهم ترین دلیل هایی که باعث خاموش نشدن ماشین بعد از بستن سوییچ میشه رو براتون مینویسم
ولی باید دقیقتر مشکل ماشینتون رو بنویسین که بشه بهتر تشخیص داد.

چسبیدن رله اصلی

رله اصلی یه قطعه‌ست که وظیفه‌اش اینه که وقتی سوئیچ باز می‌شه، برق رو برسونه به قطعات مهم مثل ECU، کوئل، انژکتورها، سنسورها و …
داخل رله یه آهنربای برقی هست که وقتی برق بهش می‌رسه، یه تیغه فلزی رو می‌کشه و برق رو از یه ورودی به خروجی وصل می‌کنه.
وقتی سوئیچ رو می‌بندی، برق رله باید قطع بشه و اون تیغه برگرده سرجاش تا ارتباط قطع بشه.
ولی اگه این تیغه داخل رله گیر کنه (که بهش می‌گن چسبیدن رله)، حتی بعد از اینکه سوئیچ رو بستی، برق همچنان از رله عبور می‌کنه و می‌رسه به ECU و بقیه قسمت‌ها.
در نتیجه، ماشین روشن می‌مونه چون هنوز برق به مغز ماشین (ECU) و بقیه سیستم‌ها می‌رسه.

تغییر در سیستم برق‌رسانی توسط تعمیرکار

گاهی پیش میاد که تعمیرکار برای راحتی کار خودش یا به خاطر اینکه یه مشکل برقی رو دور بزنه، مسیر برق‌کشی ماشین رو دست‌کاری می‌کنه.
مثلاً برق یه قطعه رو به‌جای اینکه از «برق بعد از سوییچ» بگیره، از یه سیمی بگیره که برقش دائمیه، یعنی حتی وقتی سوئیچ بسته‌ست برق داره.
تو این حالت، حتی وقتی سوئیچ رو می‌بندی، اون قطعه همچنان برق می‌گیره و کار می‌کنه
در نتیجه موتور ماشین خاموش نمی‌شه چون چیزی که باید برقش قطع بشه، هنوز برق داره.
گاهی حتی تعمیرکار ممکنه یه "سیم فرعی" بکشه مستقیم از باتری برای یه قطعه که فکر می‌کنه مشکل داره.

خرابی رله دوبل

رله دویل در واقع دوتا رله هستش که توی یه قاب قرار گرفتن، یه قسمت ازش برق ECU رو کنترل می‌کنه، قسمت دیگه برق پمپ بنزین رو.
حالا اگه این قطعه خراب بشه، مثلاً یکی از رله‌هاش بچسبه یا داخلش اتصالی به وجود بیاد، ممکنه یکی یا هر دوتا مسیر برق قطع نشن.
یعنی حتی وقتی سوئیچ رو می‌بندی، برق همچنان به پمپ و ECU می‌رسه.
در این حالت، چون هم برق مغز ماشین وصله، هم سوخت داره میاد، ماشین همچنان روشن می‌مونه.

خرابی آفتامات دینام

آفتامات دینام وظیفه‌ش کنترل مقدار ولتاژیه که دینام تولید می‌کنه و می‌فرسته به باتری و برق ماشین.
وقتی سوئیچ رو می‌بندی، آفتامات باید جلوی جریان برق از دینام به سیستم برق ماشین رو بگیره.
ولی اگه آفتامات خراب بشه و ولتاژ خروجی دینام رو حتی بعد از بستن سوئیچ قطع نکنه، ممکنه برق از دینام به پشت سوئیچ یا به بخش‌هایی مثل ECU، رله‌ها، یا پمپ بنزین برگرده.
در این شرایط، حتی وقتی کلید رو کامل بستی و سوئیچ قطع شده، چون دینام هنوز برق میده، سیستم‌هایی که باید خاموش بشن، روشن می‌مونن.

سیم‌کشی اشتباه یا اتصال کوتاه

سیم‌کشی اشتباه، به‌خصوص بعد از تعمیر یا نصب لوازم جانبی مثل دزدگیر، ضبط، یا حتی چراغ‌های اضافه، ممکنه باعث بشه مسیر برق‌هایی که باید فقط با سوئیچ فعال باشن، به‌طور دائمی برق‌دار بمونن.
در این حالت، حتی وقتی سوئیچ بسته‌ست و کلید رو درآوردی، باز هم برق به اون قطعات می‌رسه.
همچنین اگه یه اتصال کوتاه بین سیم‌های برق‌رسان ECU، رله دوبل یا پمپ بنزین با یه سیم برق دائمی پیش بیاد، ماشین خاموش نمی‌شه چون سیستم برق‌اش هنوز فعاله.

برگشت برق از دینام

برگشت برق از دینام معمولاً وقتی اتفاق می‌افته که داخل دینام یا توی آفتامات مشکلی باشه و ولتاژ از دینام به‌جای اینکه فقط به باتری بره، برگرده به سمت سوئیچ یا برق داخلی ماشین.
در حالت عادی، وقتی سوئیچ رو می‌بندی، سیستم برق باید کاملاً خاموش بشه
ولی وقتی برگشت برق از دینام وجود داشته باشه، حتی بدون این‌که سوئیچ برق بده، دوباره برق وارد سیستم میشه.
این برق ممکنه وارد سیم‌کشی سوئیچ بشه و باعث روشن موندن پمپ بنزین، ECU یا رله‌ها بشه.
نتیجه اینه که ماشین همچنان روشن می‌مونه چون هنوز برق داره، حتی اگر کلید رو درآورده باشی.

مشکل در ECU

ECU یا همون "کامپیوتر ماشین"، همه چی رو توی موتور کنترل می‌کنه: جرقه زدن، پاشش سوخت، زمان‌بندی‌ها، حتی فرمان دادن به بعضی رله‌ها.
اگه ECU دچار خطای نرم افزاری یا خرابی بشه، ممکنه دستور خاموش شدن ماشین رو درست اجرا نکنه.
مثلاً بعد از اینکه سوئیچ رو بستی، ECU باید برق رله‌ها و پمپ بنزین رو قطع کنه
ولی اگه خراب باشه، ممکنه همچنان اون سیگنال خروجی رو نگه داره.
یا حتی ممکنه ECU خودش درگیر یه خطای نرم‌افزاری یا گیر کردن توی یه حلقه داخلی بشه و خاموش نشه.

نصب غیراصولی دزدگیر

دزدگیرها معمولاً برای کار کردن، باید به سیم‌های حساس برق ماشین وصل بشن
اگه دزدگیر رو یه نصاب ناشی نصب کرده باشه ممکنه مسیر برق به یه جای اشتباه وصل بشه.
یکی از مشکلاتی که پیش میاد اینه که دزدگیر برق رو به یه سیمی بده که قرار بوده فقط وقتی سوئیچ بازه برق داشته باشه.
در نتیجه، وقتی سوئیچ رو هم ببندی، باز هم برق از طریق دزدگیر به اون مسیر می‌رسه.
اگه اون سیم به ECU یا رله دوبل یا پمپ بنزین برسه، باعث می‌شه ماشین همچنان روشن بمونه چون برق قطع نشده.

مشکل در سیستم ایموبلایزر

ایموبلایزر یه سیستم ضد سرقته که بین سوئیچ و ECU قرار می‌گیره و اجازه روشن شدن ماشین رو فقط وقتی میده که "کد سوئیچ" با "کد ECU" بخونه.
حالا اگه سیستم ایموبلایزر دچار مشکل بشه، ممکنه اجازه نده برق قطع بشه یا خودش برق رو به مسیر اشتباهی بده.
بعضی سیستم‌های ایموبلایزر با نرم‌افزار ECU هم ارتباط دارن
اگه اون ارتباط دچار اختلال بشه، ECU ممکنه برق رو قطع نکنه چون فکر می‌کنه هنوز مجازه که روشن بمونه.

خرابی کلید ACC در سوییچ

تو ساختار سوییچ، چند تا مرحله برق وجود داره:

  1. حالت اول: ACC (برای روشن شدن ضبط و بعضی لوازم جانبی)
  2. حالت دوم: ON یا IGN (که برق اصلی ECU، کوئل، پمپ بنزین و بقیه سیستم‌ها فعاله)
  3. حالت سوم: START (برای استارت زدن)

وقتی کلید رو روی حالت ACC می‌ذاری، برق بعضی قسمت‌ها رو فعال می‌کنه.
حالا اگه این کلید خراب بشه و برق ACC رو بعد از بستن سوئیچ قطع نکنه، ممکنه یه «مسیر برق جایگزین» برای بعضی سیستم‌های ماشین باز بمونه.
در بعضی ماشین‌ها، وقتی برق ACC وصله، بعضی رله‌ها فعال می‌مونن
پس اگه اون قسمت از سوییچ خراب شده باشه و برقش قطع نشه، ممکنه برق از همون راه به سیستم‌های حیاتی برسه و ماشین خاموش نشه.

اتصال مستقیم فن یا لوازم جانبی به برق مستقیم

بعضی وقت‌ها راننده یا تعمیرکار برای اینکه فن موتور، ضبط، چراغ‌های اضافه، دزدگیر، پمپ تقویت، یا یه وسیله‌ی برقی دیگه همیشه کار کنه، اون قطعه رو مستقیم وصل می‌کنه به برق باتری.
یعنی برق اون وسیله هیچ ربطی به سوئیچ نداره و دائماً وصله.
مشکل از جایی شروع می‌شه که اون قطعه‌ی برقی، به طور غیرمستقیم به سیستم برق موتور وصل باشه.
مثلاً اگه فن مستقیم به برق باتری وصل باشه ولی برگشت برقش از طریق یه مسیر اشتباه به داخل ECU یا رله‌ها برگرده، ممکنه برق به اشتباه وارد سیستم مدیریت موتور بشه و باعث بشه ECU یا رله دوبل همچنان برق‌دار بمونه.
یعنی حتی اگه خود فن یا اون وسیله‌ی برقی ربطی به روشن بودن ماشین نداشته باشه، اما به خاطر برگشت برق یا نویز، سیستم اصلی برق ماشین رو تحت تأثیر می‌ذاره و باعث می‌شه ماشین خاموش نشه.
این جور اتصال‌ها معمولاً از طرف افرادی انجام می‌شه که اطلاعات کافی از مسیر برق ندارن و فقط می‌خوان یه وسیله کار کنه، بدون توجه به اینکه اون برق چه تأثیری روی بقیه سیستم‌ها می‌ذاره.

خرابی در جعبه فیوز

جعبه‌ فیوز یه قطعه‌ست که محل اتصال فیوزها و رله‌هاست.
حالا وقتی سوئیچ رو می‌بندی، رله‌هایی که داخل فیوزباکس هستن باید فرمان قطع برق رو اجرا کنن
ولی اگه فیوزباکس مشکل داشته باشه ممکنه برق بعد از بستن سوئیچ به درستی قطع نشه.
در نتیجه، برق هنوز از مسیرهای داخل فیوزباکس عبور می‌کنه و به قطعاتی مثل ECU، رله دوبل، پمپ بنزین، یا کوئل‌ها می‌رسه.

1 dislike icon
مشاهده قیمت و مشخصات shop
3 ماه پیش

روشن ماندن صفحه کیلومتر بعد از بستن سوییچ

سلام وقت بخیر وانت پیکان مدل ۸۵ دارم وقتی ماشین روشن میشود خاموش نمیشود
سوییچ را میبندم ماشین خاموش نمیشه، بست باتری هارو درمیارم باز هم خاموش نمیشه

  • مگر با درآوردن فیوز های جعبه فیوز خاموش بشه
    لطفا راهنمایی کنید!

یا وقتی خاموش هست بست باتری هارو ک باز کرده بودم می‌بندم روش دوباره صفحه کیلومتر روشن میشه
انگار سوویچ رو باز کردی، و اماده استارت میشه در صورتیکه اصلا سوویچ رو خودرو نیست، بنظرتون مشکلش چیه؟
سوویچ، رله دوبل، سیم کشی، جعبه فیوز … چیه!؟؟

1 dislike icon
2 ماه پیش
سلام من هم ماشین نیسان دارم درست همین مشکل رو دارم خواهش میکنم راهنمایی کنید؟
0 dislike icon
3 ماه پیش

علت خاموش نشدن ماشین

ما ماشینمون وسط جاده خراب شد، چراغ خطر ماشین رو روشن کردیم تا امداد خودرو بیاد
بعد چند ساعت رله چراغ خطر داغ کرده بود و پلاتین هاش بهم چسبیده بود
به خاطر همین ماشین خاموش نمیشد
اگه دوستان عزیز این مشکل براشون پیش اومد با عوض کردن رله مشکل حل میشه.

0 dislike icon
3 ماه پیش

علت خاموش نشدن ماشین چیست

درود بر شما ... من ریو دارم چند روزه که بعضی مواقع سوییچ رو که می‌بندم ماشین خاموش نمیشه
چراغ های پشت آمپر هم روشن میمونه ... وقتی تو دنده مجبور میشم خاموش کنم باز هم چراغ های پشت آمپر روشن میمونه
حتی موقعی که سوییچ رو در میارم ... فقط ضبط ماشین هست که خاموش میشه!

0 dislike icon
منفی 18 درجه وسط کویر

دوستم خریده بود و امتحانشو پس داده بود
من با اطمینان کامل از کاراییش خریدم
3 تا کابل داره که به فندکی و باتری و برق شهری وصل میشه
با پنل خورشیدی هم کار میکنه
تو هم رده های خودش فوق العاده خوش قیمته
راحت توی صندوق عقب جا میشه، تو یک کلام عالی هستش.

مشاهده قیمت و مشخصات shop
3 ماه پیش

سوییچ رو میبندم ماشین خاموش نمیشه

من سوییچ رو می‌بندم حتی درش میارم ماشین خاموش نمیشه، اما پامو که روی ترمز می‌ذارم خاموش میشه!
ماشین ام وی ام 110 کسی می‌تونه راهنمایی کنه؟

0 dislike icon
3 ماه پیش

خاموش نشدن ماشین و ریپ زدن بعد از بستن سوییچ

ماشین تویوتا کرونا وقتی سوییچ رو می‌بندم ماشین خاموش نمیشه و انگاری هی دل بزنه اینطور میشه دلیلش چیه؟

0 dislike icon
مشاهده قیمت و مشخصات shop
× بعدی قبلی
علت سفت شدن فرمان خودرو + چطوری درستش کنیم؟

علت سفت شدن فرمان خودرو + چطوری درستش کنیم؟

-سلام پژو پارس مدل 1400 بوش های فرمان و چهار شاخ رو عوض کردمفرمون...
بهترین محاسبه افت قیمت خودرو | حواست باشه سرتو کلاه نذارن!

چقدر قیمت ماشینم افت میکنه؟

-من حساب کردم باید یه چیزی هم بدم تا بتونم ماشینمو بفروشم.
استارت خوردن و روشن نشدن ماشین | این موارد رو چک کن

چرا ماشین استارت میخوره ولی روشن نمیشه

-سورن xu7p مدل 1404 دارم تازه 10 روزه تحویل گرفتمبعضی وقتا که میخو...
پژو 206 کارکرده بخریم یا نه؟ اینارو قبل خرید باید بدونی

لطفا پژو 206 نخر اگه اینارو نمیدونی!!!

-من 206 تیپ دو مدل ۸۹ دارم هر روز خرابه میخام بفروشم کوییک ۴۰۲ بگی...
علت پایین آمدن آمپر آب در سرعت بالا + عیب یابی فوری

علت پایین آمدن آمپر آب در سرعت بالا + عیب یابی فوری

-ماشین وقتی روشنه، گرما تولید می‌کنه؛ مخصوصاً موتور، برای اینکه مو...
علت بالا رفتن آمپر ماشین | ماشین داغ کرد سریع اینارو چک کن

آمپر آب هی میره بالا دیگه دارم دیوونه میشم!

-سلام موتور فن و واشر سرسیلندرو چک کن. ممکنه موتور فن نیم سوز شد...