chat

پست های مشابه

ابزار آنلاین کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت
becharkh
1 روز پیش
آموزش دانلود از یوتیوب بدون نرم افزار - سریع ترین روش ممکن
becharkh
2 هفته پیش
راهنمای خرید بهترین کفش کوهنوردی + ویدیو
doctor.shoes
4 هفته پیش
بند کفش کوهنوردی رو اینطوری ببندین
doctor.shoes
1 ماه پیش
مزایا و معایب سایپا آریا بخریم یا نه؟ نظرات + ویدیو
saipa.savaran
1 ماه پیش
سهند یا اطلس کدام بهتر است؟ + ویدیو
saipa.savaran
1 ماه پیش
BMW XM غول مرحله آخر و قدرتمندترین خودرو بی ام و
auto.soroush
2 ماه پیش
هزینه یک سال زندگی در دبی چقدر است؟
safarland
2 ماه پیش
سایپا شاهین بخریم یا نه؟ بررسی مزایا و معایب شاهین سایپا
saipa.savaran
2 ماه پیش
کوییک بخریم یا نخریم؟ مزایا و معایب و نظرات در مورد کوییک
saipa.savaran
2 ماه پیش
طراحی سانتافه 2024 چطور شده؟ فاجعه نیست؟
miladsx
2 ماه پیش
سایپا سهند بخریم یا نه؟ بررسی مزایا و معایب سهند سایپا
saipa.savaran
2 ماه پیش
میباخ s680 شاهکار بنز رو ببینین قیمت شگفت انگیز
benz
2 ماه پیش
مزایا و معایب اطلس سایپا بخریم یا نه؟ نظرات + ویدیو
saipa.savaran
2 ماه پیش
اموزش پرورش بلوبری + صفر تا صد کاشت و پرورش و تکثیر درخت بلوبری

اموزش پرورش بلوبری + صفر تا صد کاشت و پرورش و تکثیر درخت بلوبری


baghban

به زودی شغل و مهارت خود را ثبت میکنم

اگر همیشه بلوبری مورد نیاز خودرا از فروشگاه خریداری می کنید، ممکنه که به این فکر کرده باشین چطور میتونین بلوبری رو توی خونه پرورش بدین هر سه نوع بلوبری رو میتوان به سادگی در باغچه خانه کاشت اما این کار به منطقه ای که در آن زندگی میکنید بستگی داره


3 0
0 نظر

بلوبری نه تنها بسیار خوشمزه است بلکه در میان طیف کاملی از میوه‌ها و سبزیجات از نظر فواید آنتی اکسیدانی در رتبه اول قرار دارد

بلوبری نسبت به اکثر آفات مقاوم هستش و میتونه در فصل تابستان به مدت 20 سال میوه تولید کنه و میوه بسیار لذیذی داره که سرشار از آنتی اکسیدان سالم هستش و باعث زیبایی باغچه و حیاط شما میشه

  • بلوبری یک غذای فوق العاده قوی است.
  • یک فنجان بلوبری تنها هشتاد و یک کالری دارد.
  • آمریکا اولین کشوری است هر ساله بلوبری را وارد بازار فروش می‌کند.
  • بلوبری‌ها رنگ آبی شدید خود را از آنتوسیانین ها، نوعی آنتی اکسیدان به دست می‌آورند.

برداشت میوه بلوبری

برداشت میوه بلوبری

برداشت میوه بلوبری در سن 6 سالگی شروع میشود و میتواند بیش از 20 سال میوه دهد. هر بوته حدودا بین 2 تا 5 کیلوگرم محصول تولید میکنه وقتی میوه ها به رنگ آبی روشن تبدیل شدند باید حدودا 3 تا 5 روز صبر کرد تا کاملا آبی رنگ و شیرین تر و بزرگتر شوند در این زمان قابل برداشت خواهد بود

میوه ها همزمان نمیرسه و برداشت بلوبری تدریجی خواهد بود حدود 6 الی 8 هفته در این زمان در اثر تماس با دست به راحتی جدا می شوند

زمان برداشت بلوبری با توجه به شرایط اقلیمی میتواند از اوایل تیر تا اواخر مهر ادامه داشته باشد.

قند های اصلی بلوبری گلوکز و فروکتوز میباشد و اسید سیتریک اسید غالب این میوه ها است

در دمای انبار 0-2 درجه و رطوبت نسبی 85-90 درجه میتوان بلوبری را حدود 1-5 ماه نگهداری کرد.

نکات مهم در کاشت نهال بلوبری:

برای کاشت نهال بلوبری فصل بهار را انتخاب کنید . نهال بلوبری به خاک مرطوب نیاز دارد اما این خاک باید از نظر زهکشی نیز در وضعیت عالی قرار داشته باشد. یعنی آب از درون خاک به خوبی تخلیه شود. یک نهال کم عمق بوده و نباید خیس نگه داشته شود.

  • از دیگر قابلیت های مهم برای تشویق باغداران به بلوبری ها این است که این نهال در شرایط خاک اسیدی نیز رشد می کند. البته شرایط بهینه و مطلوب برای نهال بلوبری PH برابر با 4 تا 5 می باشد.
  • برای اسیدی کردن خاک می توانید مقداری گوگرد گرانول به خاک درخت بلوبری اضافه نمایید. البته این اقدام باید چند ماه قبل از کاشت نهال های بلوبری انجام شود.
  • پوست کاج، خزه زغال سنگ نارس و … از جمله عناصری هستند که می توانند برای اسیدی کردن خاک نهال بلوبری مورد توجه قرار بگیرند.
  • اگر خاک قلیایی را برای درخت بلوبری انتخاب کنید، با کلروز ناشی از کمبود آهن و وجود آهک مواجه خواهید شد. برای سنجش میزان اسیدیته خاک فصل بهار را انتخاب کنید.
  • اگر خاک شما برای بلوبری در نمونه خاک های قلیایی است، بهتر است کمپوست روغنی برای خاک در نظر بگیرید.
  • مواد آلی موجود در خاک نهال باید قبل از کاشت به خوبی تنظیم شوند. بعد از خرید نهال ؛ گودال مناسبی برای کاشت آن حفر کنید. این گودال ها باید عمقی برابر با 20 اینچ(50 سانتی متر)داشته باشد. عرض این گودال نیز باید حدود 18 اینچ(45 سانتی متر)باشد.این میزان پهنای گودال 2 برابر عرض ریشه خواهد بود.

کاشت نهال در چاله:

کاشت نهال در چاله مرحله ای است که در زمان انجام آن باید اقدامات زیر به ترتیب انجام شود:

  • هرس ریشه و شاخه‌های شکسته و آسیب دیده: در زمان بیرون آوردن نهال از گلدان این کار را با دقت تمام انجام دهید و در صورتی که در زمان قرار دادن نهال در چاله متوجه شکسته بودن شاخه و یا ریشه شدید آنها را هرس کنید.
  • پرالیناژ کردن نهال: مخلوطی از خاک رس، آب و قارچ کش را آماده کرده و در زمان قرار دادن نهال در چاله ریشه و طوقه را درون مخلوط فرو برده و سپس نهال را درون چاله قرار دهید.
  • پرکردن چاله: چاله را با خاک‌هایی که در زمان حفر چاله بیرون ریخته اید پر کرده و لایه ی آخر خاک را با ترکیب کود دامی و شیمیایی توصیه شده توسط کارشناسان مخلوط کرده و درون چاله بریزید.
  • فشرده سازی خاک پای نهال: با پا خاک پای نهال را فشرده کنید تا نهال به خوبی مستقر شود.

آبیاری نهال پس از کاشت:

پس از کاشت نهال آبیاری پس از کاشت را فراموش کنید چرا که به جایگزینی هرچه سریعتر ریشه در محل جدید کمک کرده و می‌تواند به شاداب شدن نهال پس از انتقال نیز کمک کند، دور آبیاری پس از کاشت را با کمک مشاوران تعیین کرده و توصیه می‌شود معمولا هفته ای دو بار آبیاری را تا زمان استقرار کامل و رسیدن به بلوغ باردهی در برنامه قرار دهید.

پربارترین نژاد بلوبری کدام است؟

اگه فقط زمینه ژنتیک رو مبنای باردهی درخت بلوبری در نظر بگیریم و بقیه عوامل رو نادیده بگیریم ارقام زیر میزان باردهی بلوبری خواهد بود

نهال بلوبری ایرانی6 الی 7 تن در هکتار
نهال بلوبری نلسون6 الی 7 تن در هکتار
نهال بلوبری دوک6 الی 7 تن در هکتار
نهال بلوبری رازبری6 تن در هکتار

فواصل استاندارد در کاشت نهال بلوبری:

اگر خرید نهال بلوبری را برای یک باغ انجام می دهید، بهتر است فواصل بین آن ها را نیز تنظیم نمایید. در این صورت رشد هر کدام از نهال های بلوبری مشکلی برای سایر نهال ها به دنبال نخواهد داشت. این نهال ها باید از یکدیگر حدود 4 تا 5 فوت(120 تا 150 سانتی متر) فاصله داشته باشند. ردیف های کاشت بلوبری نیز باید 8 فوت(240 سانتی متر) از هم فاصله داشته باشند.

خاکی که برای کاشت نهال بلوبری انتخاب می کنید، باید از 2 قسمت لوم و یک قسمت آن نیز از کمپوست، خاک اره کهنه، خزه زغال سنگ نارس و برگ بلوط تشکیل شده باشد. یک لایه از این مخلوط را در قسمت زیرین گودال(پایین تر از ریشه) قرار دهید.

آموزش روش آبیاری بلوبری

آبیاری نیز یکی از ارکان مهم درباره ی نهال بلوبری است این آبیاری باید هر هفته یک بار و به میزان 2.5 تا 5 سانتی متر(1 تا 2 اینچ) برای نهال انجام شود.

ریشه گیاه بلوبری سطحی است و اغلب ریشه ها تا عمق 35-40 سانتی متری نفوذ میکنند لذا این گیاه به خشکی و کمبود آب خیلی حساس است و در طی فرایند رشد به رطوبت زیادی نیاز دارد و در فصل تابستان که دما بالا است باید مرتب آبیاری شود

در اثر کمبود رطوبت و خشکی عملکرد و رشد بلوبری کاهش می یابد و ممکن است در اثر گرمای زیاد از بین برود، میتوان از پیت ماس یا سایر مواد نگهدارنده رطوبت در ترکیب خاک و همچنین از مالچ خاک اره به برای حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از خشکی استفاده کرد البته از آبیاری غرقابی پرهیز کنید.

هرس نهال های بلوبری:

بلوبری این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که این نهال در 4 سال اول زندگی نیاز به هرس ندارد. هرس درخت بلوبری، باید در انتهای فصل زمستان یا ابتدای فصل بهار انجام شود. در طی این هرس باید شاخه های شکسته، ضعیف، مرده و کوتاه حذف شوند. این هرس شاخه های نهال را آماده رویش مجدد می کند.

مشخصات نهال بلوبری استاندارد و سالم

می توان گفت که همه‌ی باغداران و افراد علاقه مند به کشاورزی حتی برای خرید یک نهال خواستار نهال‌های بلوبری سالم و استاندار هستند تا از طریق آن‌ها بتوانند به میوه‌های درشت و آبدار دست پیدا نمایند.

البته شایان ذکر خواهد بود که از جمله ویژگی‌ها و مشخصات نهال بلوبری استاندار و سالم می‌توان به مواردی چون دارا بودن گواهی بهداشت و شناسنامه نهال بلوبری از سازمان جهاد کشاورزی، عدم وجود انشعاب‌های فراوان و بی شمار، ریشه‌های سالم و بدون پیچ و تاب خوردگی، عدم وجود زخم و شکستگی در ریشه نهال بلوبری.

نظرات کاربران
هنوز نظری ثبت نشده است
نظر خود را به اشتراک بگذارید