سلام دوستان این لیست چراغ پشت آمپر رو برای خودم درست کرده بودم که استفاده کنم.
بعد گفتم تکمیلش کنم بذارم توی انجمن که همه استفاده کنن.
ولی اگه چراغی روشن شد که توی لیست نبود حتما بگین که به لیست اضافه کنم تا کامل تر بشه.
چراغ های پشت آمپر مهمتر رو یه توضیحاتی هم در موردشون اضافه کردم.
یه سری از چراغ های پشت آمپر فقط نقش اطلاعرسانی دارن، یعنی نمیخوان هشدار بدن یا بگن مشکلی هست، فقط یه چیزی رو بهت اعلام میکنن؛ مثلاً یه سیستمی فعاله، یه تنظیمی انجام شده، یا چیزی روشنه.
هر کدوم از این چراغها اگه روشن شد، یعنی داره چیزی رو بهت اعلام میکنه، نه اینکه حتماً مشکلی باشه. فقط باید حواست بهشون باشه که بدونی ماشین الان تو چه وضعیه.
یعنی چراغ مهشکن جلوی ماشین روشنه.
واسه وقتیه که تو مه یا بارون شدید دید کمه، این نورشو میتابونه پایین و پخش نمیشه تا جاده رو بهتر ببینی.
این یکی یعنی مه شکن عقب روشنه.
نورش قویه که ماشینهای پشت تو هوای مهآلود یا گرد و خاکی ببیننت و نزنن بهت.
یعنی چراغهای جلو تو حالت نور پایین هستن.
اینو وقتی میبینی که چراغهای جلو تو حالت نور پایین روشن هستن.
وقتی این روشنه یعنی نوربالا رو زدی.
وقتی این روشنه، یعنی نوربالا فعاله، نور زیادی داره، برای جادههای خلوت و تاریکه که میخوای همهچی رو خوب ببینی.
این چراغ یعنی فلاشر فعاله.
معمولاً وقتی کنار جاده وایمیسی یا مشکلی پیش اومده میزنن تا بقیه حواسشون جمع باشه.
یعنی گرم کن شیشه جلو روشنه و داره بخار یا یخ رو از شیشه جلو پاک میکنه.
تو روزای سرد که شیشه بخار میگیره یا یخ میزنه، این خیلی بهدرد میخوره.
دقیقاً مثل قبلیه، ولی برای شیشه عقب.
بخار و یخ رو پاک میکنه که بتونی راحت پشت سرتو ببینی.
یعنی برفپاککن جلو بهصورت اتوماتیک کار میکنه.
یعنی وقتی بارون بیاد خودش شروع به کار میکنه، دیگه لازم نیست مدام دکمه بزنی.
این چراغ یعنی مخزن آب شیشهشور کم شده.
باید پرش کنی که اگه خواستی شیشه رو تمیز کنی، آب داشته باشه.
نشونه اینه که سنسور بارون فعاله، وقتی بارون بیاد این فعال میشه.
حس میکنه بارون داره میباره و به برفپاککن دستور میده خودش روشن شه.
یعنی داری زاویه نور چراغهای جلو رو تنظیم میکنی.
مثلاً اگه صندوق ماشین پره و چراغ رفته بالا، با این صافش میکنی.
یعنی چراغهای کوچیک داخل یا کنار ماشین روشنن.
این چراغ نشون میده چراغهای کوچیک اطراف یا داخل ماشین روشنن.
یعنی چراغها با چرخوندن فرمون یا ورود به پیچها خودشون تنظیم میشن.
مثلاً تو پیچ به راست، نور هم میره سمت راست که جاده رو بهتر ببینی.
وقتی این چراغ روشن میشه، یعنی حالت رانندگی توی زمستون فعاله.
ماشین یه جوری گاز میده و دنده عوض میکنه که تو برف و یخ کمتر سر بخوری.
این چراغ یعنی هوا خیلی سرده و ممکنه جاده یخ زده باشه.
یه جور زنگ خطره که حواست باشه یهو فرمون نپیچه یا نری رو ترمز، چون ممکنه ماشین لیز بخوره.
نشونه اینه که داری در حالت اقتصادی یا اکو رانندگی میکنی.
رانندگی در حالت اقتصادی باعث کاهش مصرف سوخت میشه.
اگه ماشینت سقف بازشو داره، این چراغ میگه که وضعیت سقف چطوره.
وقتی این چراغ روشنه، یعنی سقف داره حرکت میکنه یا به طور کامل باز/بسته نشده، باید صبر کنی کارش تموم شه یا اگه گیر کرده، بررسیش کنی.
یعنی محدودکننده سرعت روشنه.
یعنی یه حدی برای سرعت تنظیم کردی، مثلاً ۹۰ تا و ماشین کاری میکنه بیشتر از اون نری حتی اگه گاز بدی.
کروز کنترل روشنه، یعنی سرعت ثابته و لازم نیست گاز بدی.
سرعت رو که تنظیم کردی، ماشین خودش همونو نگه میداره، بدون اینکه لازم باشه پاتو رو گاز نگه داری، مخصوص جادههای طولانیه که پاهات خسته نشه.
وقتی این چراغ روشنه یعنی سیستم کمک پارک فعاله.
ماشین یا خودش پارک میکنه یا بهت کمک میکنه فاصله با موانع رو بفهمی.
این چراغ بهت میگه که پدال کلاچ رو فشار بده.
معمولاً وقتی میخوای ماشینو روشن کنی یا دنده عوض کنی و کلاچ نگرفتی، این میاد بالا.
یعنی پدال ترمز رو فشار بده.
وقتی میخوای ماشینو روشن کنی ولی پات رو ترمز نیست، این چراغ روشن میشه تا بگه اول ترمز بگیر بعد استارت بزن.
این چراغ یعنی قفل فرمون فعاله.
برای ضد سرقته. اگه فرمون قفل باشه، ماشین استارت نمیخوره.
ممکنه فرمون سفت شده باشه و نتونی بچرخونی یا استارت نزنه، باید فرمونو کمی بچرخونی همزمان با استارت تا باز شه.
این چراغ مخصوص ماشیناییه که بال عقب دارن.
نشون میده اسپویلر فعاله یا شاید درست جمع نشده، بعضی وقتا هم فقط میگه که بال عقب باز شده واسه حالت اسپرت.
وقتی این روشنه یعنی ماشین خودش تو سرازیری سرعتو کنترل میکنه.
وقتی تو سرازیری شیبدار هستی با این سیستم، ماشین خودش ترمز میگیره که تند نره پایین، بهخصوص تو آفرود یا جادههای کوهستانی خیلی کاربرد داره.
یعنی سنسور نور فعاله.
وقتی تاریک میشه یا میری تو تونل، ماشین خودش چراغهای جلو رو روشن میکنه، دیگه لازم نیست هی یادت بمونه بزنی چراغو.
یه چراغ کلیه برای اینکه یه پیام یا اطلاعات خاصی داری، مثلاً یه تنظیم خاص فعاله یا باید به چیزی توجه کنی.
مثلاً شاید یه پیام تو صفحه نمایش هست یا یه سیستم جانبی داره کار میکنه. باید یه نگاه بندازی ببینی موضوع چیه.
خب حالا بریم سراغ توضیح کامل لیست چراغ پشت آمپر که وقتی روشن میشن یعنی یه مشکلی یا نقصی تو ماشین وجود داره.
ترمز دستی بالاست یا مشکلی در سیستم ترمز وجود داره.
این چراغ وقتی روشن میشه که ترمز دستی هنوز کشیده شده باشه.
اگه ماشینو راه بندازی و این چراغ روشن باشه، ممکنه ترمز عقب بسوزه یا لنتا خراب بشن.
حالا اگه مطمئنی ترمز دستی خوابه ولی چراغ همچنان روشنه، ممکنه روغن ترمز کم شده باشه یا یه مشکلی توی سیستم ترمز بهوجود اومده.
خلاصه یا ترمز دستیه، یا یه چیزی تو ترمزها داره صدا میده، باید یه نگاهی بندازی.
سیستم گرمکن شمعهای موتور دیزل در حال فعاله.
این چراغ مخصوص ماشینای دیزلیه.
وقتی هوا سرده، قبل از اینکه استارت بزنی، این چراغ روشن میشه و نشون میده که شمعهای گرمکن (یا همون گلو پلاگها) دارن گرم میشن.
باید صبر کنی تا این چراغ خاموش بشه، بعد استارت بزنی.
اگه این چراغ دیر خاموش میشه یا وقتی موتور روشنه هم روشن میمونه، یعنی یه ایرادی توی شمعها یا سیستمش هست و باید بررسی بشه.
سیستم کنترل لغزش یا پایداری خاموش شده.
این سیستم کمک میکنه ماشین تو پیچها و موقع سر خوردن بهتر کنترل بشه.
اگه این چراغ روشنه، یعنی این سیستم بهصورت دستی خاموش شده یا خودش بهدلیل یه مشکل غیرفعال شده، تو شرایط عادی نیازی نیست خاموشش کنی.
ولی اگه خودت خاموش نکردی و چراغش روشنه، یعنی یه اختلالی توی سیستم ترمز، سنسورها یا کامپیوتر ماشین هست.
ممکنه باعث بشه ماشین تو پیچ یا جاده لغزنده به راحتی سر بخوره.
ماشین نمیتونه سوییچ رو پیدا کنه، این چراغ مخصوص ماشینهای کیلس هستش.
وقتی ماشین روشنه یا روی حالت آماده به کاره و سوییچ نزدیک ماشین نیست، این چراغ میاد بالا.
یعنی ماشین داره میگه “سوییچ کجاست؟ من پیداش نمیکنم!”
این حالت ممکنه موقع رانندگی هم پیش بیاد، که یعنی اگه خاموشش کنی دیگه روشن نمیشه تا سوییچو بیاری نزدیک.
سیستم ایربگ دچار مشکل شده، این یکی از مهمترین چراغهای اخطاره.
اگه روشن بشه، یعنی ممکنه ایربگها موقع تصادف باز نشن، یا برعکس، یههو بیدلیل باز بشن!
معمولاً بهخاطر اتصال بد، سنسور خراب یا مشکلی تو کمربند ایمنی این چراغ روشن میشه.
نباید نادیده گرفته بشه چون مستقیماً با امنیت سرنشینها در ارتباطه.
پس اگه روشن شد، حتماً ببر ماشینو پیش یه تعمیرکار وارد.
باتری سوییچ کیلس اتومبیل کمه و داره تموم میشه.
وقتی این چراغ میاد بالا، یعنی باطری توی ریموت یا سوییچ کیلس داره ضعیف میشه.
شاید هنوز کار کنه، ولی طولی نمیکشه که دیگه در ماشین باز نشه یا ماشین روشن نشه.
بهتره به محض دیدن این چراغ، یه باطری جدید بندازی تو سوییچ که یه وقت وسط راه گیر نکنی.
ماشین از بین خطوط جاده منحرف شده.
اگه داری رانندگی میکنی و این چراغ روشن یا چشمکزن شد، یعنی ماشین حس کرده از مسیرت منحرف شدی بدون اینکه راهنما بزنی.
سیستم با دوربین خطهای جاده رو دنبال میکنه و اگه ببینه بدون دلیل داری خط عوض میکنی، این هشدارو میده.
ممکنه صدای بوق هم بیاد یا فرمون یه لرز خفیف بده.
هدفش اینه که موقع خوابآلودگی یا حواسپرتی بیدارت کنه تا تصادف نکنی.
فاصله با ماشین جلویی خیلی کمه.
این چراغ وقتی روشن میشه که سیستم تشخیص بده خیلی به ماشین جلویی نزدیک شدی.
بعضی وقتا فقط هشدار میده، بعضی ماشینا هم خودشون ترمز میگیرن اگه ادامه بدی.
معمولاً با رادار یا دوربین فاصله رو میسنجه.
یعنی داره بهت میگه: «پاتو از رو گاز بردار، داری میچسبی به ماشین جلویی!».
یک لیست کامل درباره چراغ های هشدار پشت آمپر، وقتی این چراغها روشن میشن، یعنی یه چیزی درست نیست یا باید یه کاری بکنی.
یکی از درهای ماشین درست بسته نشده.
اگه این چراغ روشن شد، یعنی یه در ماشین بازه!
ممکنه در راننده، شاگرد یا حتی درهای عقب درست چفت نشده باشن.
گاهی فقط نیمهبستهان، اونقدری که ماشین متوجه بشه.
در کاپوت بازه یا درست قفل نشده.
این یکی خیلی مهمه چون اگه کاپوت حین حرکت باز شه، میتونه یهویی شیشه جلو رو بپوشونه.
وقتی این چراغ روشنه یعنی یا فراموش کردی قفلش کنی، یا درست چفت نشده.
صندوق عقب کامل بسته نشده.
اگه این روشنه، یعنی درِ صندوق عقب نیمهبازه یا قفل نشده.
ممکنه خودت یادت رفته، یا یکی درو بسته ولی محکم فشار نداده.
یکی از چراغهای بیرونی ماشین (مثل چراغ جلو، عقب یا ترمز) دچار مشکله.
ممکنه لامپ سوخته باشه، یا اتصال برق قطع شده باشه.
ماشین میگه “یه چیزی توی چراغهام درست کار نمیکنه.”
گاهی اوقات هم برق به چراغ میرسه ولی نور نمیده، که یعنی باید سریع چک بشه.
یه مشکلی موقع استارت زدن ماشین وجود داره.
اگه این چراغ روشن شد، ممکنه سوییچ خوب جا نرفته باشه، یا دکمه استارت تو ماشینهای بدون کلید درست کار نکرده باشه.
حتی گاهی مشکل از باتری ضعیف یا سیستم برقیه.
وقتی این روشن میشه، یعنی ماشین نمیتونه فرآیند استارت رو درست انجام بده.
باید بررسی کنی ببینی سوییچ، پدالها یا باتری درستن یا نه.
باک داره خالی میشه!
این چراغو که دیدی، یعنی باید بزنی کنار و بنزین بزنی.
بعضی ماشینا وقتی یهچهارم باک مونده روشن میشن، بعضی وقتا کمتر.
اما معمولاً نشوندهنده اینه که فقط چند کیلومتر دیگه میتونی بری.
بهتره پشت گوش نندازی، ممکنه به پمپ بنزین آسیب بزنه و اونوقت داستان میشه.
یکی از لاستیکا کم باد شده.
ماشین با سنسور فشار باد میفهمه که یکی از چرخا کمباد شده و هشدار میده.
گاهی وقتا هم ممکنه ترک ریز یا پنچری باشه که داره کمکم خالی میشه.
تو این حالت بهتره سریع خودت باد چک کنی یا بری پنچرگیری.
رانندگی با لاستیک کمباد هم باعث مصرف سوخت بیشتر میشه، هم ممکنه خطرناک باشه.
چراغهای ترمز کار نمیکنن یا یه ایرادی دارن.
چراغ ترمز خیلی مهمه چون ماشین پشتی فقط با دیدن اون میفهمه ترمز کردی.
اگه یکی از لامپا سوخته باشه یا سنسور ترمز ایراد داشته باشه، این چراغ میاد بالا.
یعنی ممکنه بزنی ترمز، ولی پشتسری نفهمه و بکوبه بهت، پس نباید دستکم گرفته بشه.
سیستم تعلیق ماشین (کمکفنرها) دچار مشکل شده یا ارتفاع ماشین تغییر کرده.
سیستم تعلیق وظیفه داره ضربههای جاده رو بگیره، که تو ماشین کمتر تکون بخوری.
اگه این چراغ روشن شد، یعنی ممکنه یه کمک خراب شده، یا سیستم تنظیم ارتفاع درست کار نمیکنه.
این یعنی ممکنه تو سرعت بالا یا پیچها کنترل ماشین سختتر شه، پس باید سریع نشون تعمیرکار بدی.
فیلتر بنزین یا گازوئیل کثیفه و باید عوض شه.
فیلتر سوخت ذرات ریز و آشغال رو از سوخت جدا میکنه که نره تو موتور.
اگه کثیف یا گرفته باشه، موتور خوب بنزین نمیکشه، ماشین کشش کم میاره یا بد استارت میزنه.
تو ماشینای دیزلی حتی ممکنه باعث خاموش شدن موتور بشه.
وقتی این چراغ میاد، باید هرچه زودتر فیلتر عوض شه.
فیلتر ذرات دود ماشین دیزلی گرفته.
ماشینای دیزلی یه فیلتر خاص دارن به اسم DPF که ذرات آلاینده دود رو جمع میکنه.
اگه زیاد تو ترافیک یا مسیر کوتاه بری، این فیلتر پر میشه و نیاز به پاکسازی یا تعویض داره.
وقتی این چراغ روشنه، یعنی فیلتر گرفته و ممکنه ماشین وارد حالت اضطراری بشه، کشش نیاره یا اصلاً روشن نشه.
بعضی وقتا با یه رانندگی سریع تو جاده باز، خودش تمیز میشه، ولی نه همیشه.
فیلتر هوای موتور گرفته و نیاز به تعویض داره.
فیلتر هوا جلوی گردوغبار رو میگیره تا نره تو موتور.
اگه این فیلتر کثیف بشه، هوا بهسختی وارد موتور میشه و عملکرد موتور میاد پایین.
مصرف سوخت میره بالا و ماشین ممکنه شتاب خوبی نداشته باشه.
بعضی وقتا هم باعث میشه چراغ چک روشن بشه.
اگه این چراغ روشن شد، یعنی وقتشه فیلتر هوای نو بندازی.
کمربند ایمنی رو نبستی، ماشین هشدار میده.
اگه این چراغ روشنه و شاید یه بوق اعصابخردکن هم همراش بیاد، یعنی کمربند رو نبستی.
بعضی وقتا حتی واسه سرنشین صندلی جلو یا عقب هم این هشدار میاد.
ماشینای جدید حتی گاهی حرکت نمیکنن تا کمربند بسته نشه.
سیستم ترمز ضد قفل دچار مشکل شده.
ABS یا همون "سیستم ضد قفل ترمز"، وقتی ترمز میگیری کمک میکنه چرخا قفل نشن و ماشین لیز نخوره.
اگه این چراغ روشن شد، یعنی این سیستم کار نمیکنه و تو ترمزهای شدید، مخصوصاً تو جادههای خیس، خطر لیز خوردن بیشتر میشه.
ترمز معمولی هنوز کار میکنه، ولی اون کمک اضافی دیگه فعاله نیست. باید سریع چک بشه.
آب وارد فیلتر سوخت شده.
تو بعضی ماشینا مخصوصاً دیزلی، اگه بنزین یا گازوئیل کیفیت خوبی نداشته باشه یا آب وارد باک بشه، ممکنه تو فیلترش جمع شه.
این چراغ هشدار میده که تو فیلتر سوخت، آب هست و باید تخلیه شه، چون آب باعث اختلال تو احتراق و حتی خرابی موتور میشه.
اگه بهش بیتوجهی کنی، ممکنه ماشین کپ کنه یا خاموش بشه.
باتری ضعیفه یا دینام درست شارژ نمیکنه.
اگه این چراغ روشن شد، یعنی یا باتری داره خالی میشه، یا دینام نمیتونه باتری رو شارژ کنه.
اگه ماشین روشنه ولی این چراغ اومده بالا، ممکنه ماشین تو مسیر خاموش شه، چون برق کافی نداره.
مخصوصاً اگه چراغا ضعیف شن یا سیستم صوتی قطع و وصل شه، احتمال خرابی دینام هست. باید فوراً بری تعمیرگاه.
یه مشکلی توی سیستم ماشین هست.
این چراغ معمولاً یه هشدار کلیه، یعنی یه چیزی تو ماشین درست کار نمیکنه.
ممکنه مربوط به موتور، گیربکس، سنسورها یا حتی سیستم تهویه باشه.
وقتی این روشن شد باید با دیاگ بررسی شه تا دقیق بفهمی ایراد از کجاست.
چون همهچی میتونه باشه، بهتره جدی بگیری.
ایربگ ماشین غیرفعال شده.
بعضی وقتا ایربگ جلوی شاگرد یا حتی بقیه ایربگها بنا به دلایل ایمنی یا تعمیرات، غیرفعال میشن.
مثلاً اگه بچه تو صندلی جلو باشه، ایربگ رو خاموش میکنن.
ولی اگه بیدلیل این چراغ روشنه، یعنی سیستم ایربگ مشکلی داره و تو تصادف ممکنه باز نشه.
حتماً باید چک شه، چون مستقیماً با جونت در ارتباطه.
مشکلی در اتصال یدککش وجود داره.
اگه ماشینت یدککش داره و این چراغ روشنه، یعنی ممکنه اتصال درست نباشه، یا کابل برق یدککش وصل نشده باشه.
گاهی هم فقط یه هشدار چککردنه که مطمئن شی همهچی درسته.
ولی اگه موقع حرکت یا ترمز زدن، یدککش درست کار نکنه، خطرناک میشه.
سیستم کاتالیزور گرفته یا درست کار نمیکنه.
کاتالیزور تو اگزوز ماشینه و کارش اینه که آلایندهها رو کاهش بده.
اگه این چراغ روشن بشه، یعنی ممکنه کثیف شده، گرفته یا خراب شده.
این باعث میشه ماشین آلایندگی بیشتری داشته باشه و حتی قدرت موتور بیاد پایین.
تو بعضی ماشینا ممکنه باعث روشن شدن چراغ چک هم بشه.
وقتشه ماشینو ببری سرویس.
این چراغ معمولاً بر اساس کیلومتر یا زمان سرویس قبلی روشن میشه.
یعنی باید روغن عوض کنی، فیلترها رو بررسی کنی، یا یه چکاپ کلی بزنی.
گاهی هم اگه مشکلی باشه که باید زودتر رسیدگی شه، این روشن میشه.
خلاصه پیامشه اینه که یه سر به تعمیرگاه بزن قبل اینکه دیر شه.
سیستم تعلیق بادی (کمکفنرهای بادی) مشکلی پیدا کرده.
تو ماشینایی که سیستم تعلیق بادی دارن، این چراغ نشونه یه ایراده.
ممکنه یکی از بالنها ترکیده باشه، یا پمپ باد درست کار نکنه.
وقتی این سیستم ایراد داشته باشه، ماشین کجوکوله وایمیسته یا تو حرکت لقلق میزنه.
اگه توجه نکنی ممکنه ماشین به کف بچسبه و دیگه راه نره. زود برسونش تعمیرگاه.
گیربکس اتوماتیک دچار مشکله.
وقتی این چراغ روشن بشه، یعنی گیربکس درست دنده نمیده یا یه چیزی تو عملکردش مشکل داره.
ممکنه بزنه روی دنده اضطراری (limp mode) که فقط با دندههای پایین کار کنه تا برسونی به تعمیرگاه.
اصلاً شوخی نداره چون اگه ادامه بدی، ممکنه آسیب سنگینی به گیربکس وارد شه و هزینهش بالا بره، سریع پیگیر شو.
چراغ های پشت آمپر هشدار مهم، اینا اون چراغهایی هستن که اگه روشن شدن، دیگه باید حسابی جدی بگیریشون، چون مستقیم با سلامت ماشین و حتی ایمنی خودت در ارتباطن.
سیستم فرمان هیدرولیک دچار مشکل شده.
ممکنه فرمان هیدرولیک روغن کم کرده باشه، یا تو سیستم برقیِ فرمان یه اشکالی پیش اومده.
تو این حالت، پیچوندن فرمون سفت و سخت میشه، مخصوصاً وقتی آروم میخوای بچرخی یا پارک کنی.
حتماً باید سریع بررسی بشه.
فشار روغن موتور کمه، ممکنه خطرناک بشه.
این چراغ یکی از مهمترین هشدارهاست.
اگه روشن شد، یعنی روغن موتور یا کمه، یا پمپ روغن خوب کار نمیکنه.
بدون روغن یا با فشار کم، موتور خیلی سریع داغ میکنه و قطعاتش به هم میسابن و خراب میشن.
اگه این چراغو دیدی، همونجا بزن کنار، ماشینو خاموش کن و سطح روغن رو چک کن.
اگه کم بود بریز، اگه هم مشکلی از پمپ یا فیلتر باشه، باید ببری تعمیرگاه.
بیخیال شدنش یعنی خداحافظ موتور!
موتور ماشین داره جوش میاره.
این چراغ وقتی روشن میشه، یعنی دمای موتور از حد نرمال رد کرده.
معمولاً دلیلش کم بودن آب رادیاتوره، یا فن ماشین درست کار نمیکنه، یا ترموستات گیر کرده.
اگه این چراغ رو نادیده بگیری، موتور ممکنه بسوزه یا واشر سرسیلندر بترکه که خرجش اصلاً شوخی نیست.
پس اگه روشن شد، بزن کنار، کاپوت رو باز کن تا خنک شه، بعد دنبال دلیلش بگرد یا ببر مکانیکی.
لنت ترمز داره تموم میشه.
وقتی این چراغ میاد بالا، یعنی لنتای ترمز خیلی نازک شدن و وقت تعویضشونه.
اگه لنت تموم شه، ترمز درست نمیگیره یا صدای گوشخراش میده.
حتی ممکنه دیسک ترمز آسیب ببینه که خرجش بیشتره.
این چراغ بهت فرصت میده قبل از اینکه دیگه ترمز نگیره، لنتارو عوض کنی و خیالت راحت شه.
بیتوجهی بهش یعنی بازی با جون خودت و بقیه!
یه مشکلی توی موتور یا سیستم آلایندهها هست.
این همون چراغ معروف چک انجینه.
وقتی روشن میشه، یعنی ممکنه از یه سنسور ساده تا یه ایراد بزرگ تو موتور یا سیستم اگزوز اتفاق افتاده باشه.
شاید ماشین درست کار کنه ولی این چراغ روشن باشه، ولی نباید نادیدهش بگیری.
چون ممکنه مصرف سوخت زیاد شه، موتور بد کار کنه، یا آلایندگی ماشین بالا بره.
حتماً با دیاگ بررسی کن ببینی دقیقاً ایراد از کجاست.
ترمز دستی (یا ترمز پارک) فعاله یا درست عمل نمیکنه.
اگه ترمز دستی رو کشیدی و این چراغ روشنه، طبیعیه.
ولی اگه ترمز دستی پایینه و هنوز روشنه، یعنی یه مشکلی هست.
ممکنه ترمز دستی گیر کرده باشه، یا سنسورش درست عمل نکنه.
تو بعضی ماشینا هم وقتی ترمز دستی الکترونیکی باشه، اگه درست درگیر نشه یا مشکلی توش باشه، این چراغ روشن میشه.
حواست باشه چون اگه بخوای حرکت کنی و ترمز درگیر باشه، هم مصرف زیاد میشه هم ممکنه به سیستم ترمز آسیب بزنه.
خب این لیست بالاخره تکمیل شد ولی اگه باز چراغی بود که توی لیست نبود حتما بگین تا تکمیل تر کنیم لیستو که همه استفاده کنن.
سلام خطای check cornering light چیه؟
چطوری برطرفش کنم؟
سلام یعنی چراغ کمکی پیچها (Cornering Light) درست کار نمیکنه. چراغ Cornering وقتی فرمونو به سمت چپ یا راست میچرخونی، یه چراغ کمکی کنار روشن میشه تا پیچ رو بهتر ببینی. حالا اگه این چراغ Check Cornering Light روی آمپر روشن بشه، یعنی یه مشکلی تو سیستم اون چراغ وجود داره. ممکنه خود لامپش سوخته باشه، سیمکشی ایراد پیدا کرده باشه یا سیستم کنترل فرمان که بهش دستور روشن شدن میده درست کار نکنه. اولین کار اینه که یه بررسی ساده بکنی ببینی اون چراغ واقعاً روشن میشه یا نه، بعد اگه بازم خطا هست، باید بدی دیاگ بزنن. گاهی فقط یه لامپ سادهست، ولی گاهی سیستم الکترونیکی نیاز به تعمیر یا ریست داره.
از مدل های مختلفی استفاده کردم ولی این مدل کاملا متفاوت هستش
دیگه عمراً بتونین با آینه اصلی ماشین حتی نیم ساعت دووم بیارین!
طوری دیدتون رو گسترش میده که هیچ نقطه کوری باقی نمونه.
شب ها نوربالای ماشین دیگران هم اذیتتون نمیکنه.
راحت دو طرف خیابان رو میشه تو آیینه دید.
روی هر ماشینی نصب میشه و با تعویض ماشین، راحت منتقلش میکنین به بعدی!
هر کسی میاد خونمون اینو میبینه میگه برای من هم بگیر.
فقط ببین پرفروشترین مغزشکن دنیا چطوری کار میکنه.
قدرت تمیزکنندگی فوق العاده بالایی داره
خاک هم دیگه مثل قبل روی ماشین نمیمونه
حتی وقتی هم که خاک میشینه یک آب روش بپاشید همش میریزه پایین.