chat
بدعهدی فردا موتور در تحویل خودروهای ثبت‌نامی

بدعهدی فردا موتور در تحویل خودروهای ثبت‌نامی


mohammad
7 ماه پیش

شما هم در تحویل گرفتن خودرو از شرکت فردا موتور به مشکل خوردین؟


9 0
2+ نظر

شرکت فردا موتور فراخوان ثبت‌نام خودرو با تحویل 4 ماهه می‌‌دهد اما بعد از گذشت 10 ماه خبری از خودرو نیست. وزارت صمت چرا نظارت ندارد؟ بازرسی چرا نظارت بر وزارت صمت ندارد؟ حراست‌ها چرا نظارت بر عدم انجام وظیفه بازرس‌ها نمی‌کنند؟ تولید خودروی فردا موتور به چه میزان است، لطفاً شفاف‌سازی شود؟ چرا خودرو را سر موعد تحویل نمی‌دهند؟

دوستان بدقولی فردا موتور در تحویل خودرو ها برای چیه؟ کی قراره این ماشین مارو تحویل بدن؟

شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو

اولین نکته ای که باید مدنظر قرار بدیم اینه که حق قانونی خریدار تحویل خودروی خریداری شده می باشد و نمیتوان آن ها را از دریافت وجه پرداختی مجبور کرد ، همچنین استناد شرکت خودرو به تحریم ها اغلب پذیرفته نیست به استثنای موارد بسیار خاص که تحریم ها میتواند مصداق قوه قاهره باشد که شرکت باید آن را اثبات کند در نظر داشته باشید که هنگام ثبت شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو شرکت اصلی را هم طرف قرار دهید تا دادخواست شما با قرار رد دعوا مواجه نشود.

مطالبه خسارت در شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو

شرکت عرضه کننده خودرو علاوه بر اینکه متعهد به پرداخت سود مشارکت تا تاریخ تحویل خودرو است موظف است که در صورت تاخیر در تحویل خودرو به صورت روزانه خسارت تاخیر در تحویل را به مشتریان پرداخت کند به همین دلیل در هنگام تحویل خودرو خسارت تاخیر در تحویل را هم مطالبه کنید ، در قرارداد های پیش خرید خودرو معمولا پیش بینی شده که سود مشارکت از ثمن معامله کسر خواهد شد.

در این حالت می توان به تهاتر سود مشارکت با بخشی از ثمن معامله استناد کرد. همچنین باید در نظر داشت که در صورتی که قرارداد فی مابین دارای شرایط پیش فروش قطعی در قانون باشد، تغییر قیمت در مقابل پیش خریدار قابل استناد نیست و شرکت فروشنده خودرو به بهانه افزایش قیمت خودرو نمی تواند از اجرای تعهدات خود سرپیچی کند.

تصمیم گیری در مورد حقوقی یا کیفری بودن شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو

 پیش خریداران بسیاری برای احقاق حقوق به مراجع قضائی برای ارائه شکایت کیفری اقدام نموده اند، اکثر دادنامه های صادره در پرونده های مربوطه به نتیجه رد مال همراه با جریمه نقدی منجر شده است، این دادنامه ها به این معناست که شرکت عرضه کننده خودرو اصل مبلغ  را  به خریدار بازگرداند و جریمه ای معمولا معادل مبالغ  دریافتی به دولت پرداخت نماید، بنابراین شکایت کیفری از این لحاظ نتیجه قابل قبولی به همراه نخواهد داشت زیرا خسارت وارد شده به خریدار با مبلغ پرداختی با توجه به نرخ تورم جبران نمی شود.

به همین دلیل پیشنهاد می شود شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو اصولا از طریق حقوقی پیگیری شود. البته در برخی پرونده ها اقدام کیفری استثنائا می تواند ثمربخش باشد که انتخاب نحوه اقدام بنا به صلاحدید وکیل متخصص در دعاوی علیه شرکت های خودرو صورت می گیرد. همچنین در رابطه با مسائلی همچون دریافت خسارت افت ماشین نیز می توان اقدام به شکایت نمود .

دفاعیات شرکت های عظیم خودرویی در شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو

با توجه به توضیحاتی که داده شد راهکار های خاصی برای دعاوی علیه شرکت های خودرویی وجود دارد که میتوان توجه مقام محترم قضایی را به آن ها جلب کرد و موجب احقاق حق مصرف کننده خودرو شد. شرکت خودرو ساز معمولا این دفاعیات را مطرح میکند:

دفاعیات شرکت خودرو

  1. حواله خودرو به معنای قرارداد پیش فروش نیست و صرفا به منزله درخواست خرید می باشد و برای شرکت خودرو الزام آور نیست
  2. در مورد خودروهای وارداتی ادعا میشود که تحریم های آمریکا مانع از تحویل خودرو شده
  3. وکیل شرکت خودرویی ادعا میکند که بسته شدن سایت سفارش مانع از تحویل خودرو در موعد مقرر شده است
  4. شرکت ادعا میکند که رای صادره و محکومیت ایشان به پرداخت جریمه نقدی به معنی باطل شدن قرارداد های شرکت با اشخاس می باشد
  5. در بیشتر قرارداد های پیش فروش (که به عنوان حواله خرید خودرو شناخته می شوند) مقرر شده که پس از ارسال دعوتنامه توسط شرکت عرضه کننده خودرو و تکمیل وجه توسط پیش خریدار تحویل خودرو انجاک خواهد گرفت و با استناد به همین موضوع شرکت مدعی میشود که تا زمانی که دعوتنامه ارسال نشده باشد متقاضی خرید خودرو امکان مطالبه خودروی پیش فروش شده را ندارد جالب اینکه برخی از محاکم با پذیرش همین بند دعوا را با قرار عدم استماع رد میکنند.
نظرات کاربران

28 0

سلام متاسفانه بعد از حدود یکسال از ثبت نام خودرو ،در نمایندگی فردا موتور ،ماشینی که قراربوده ۴ماهه تحویل بدن هنوز تحویل ندادن ومن به عنوان یک فرد عادی این جامعه هیچ مرجعی رو برای دادخواهی پیدا نمیکنم.لطفا اطلاع رسانی کنید تا شاید صدامون به گوش مسئول دلسوزی برسه.

پاسخ به این نظر 7 ماه پیش

13 2

سلام من هم از طریق سامانه یک‌پارچه در طرح جایگزین اولویت ۵ sx5 برایم ثبت شد و ماییز ۴۰۲ تیر ماه دعوت نامه اومد و ۱۲ تیر تکمیل وجه کردم کامل و در قرارداد زدن ۶۰ روزه ولی تا الان ۲۳ مهر خبری نیست کسی هم جواب نمیده دفتر تهران زنگ میزنم میگه شرکت گفته هر کس زنگ زد بگویید تحویل می دهیم نگران نباشید پول را گرفتن بله خریدار نگران نباشه

پاسخ به این نظر 7 ماه پیش