search in becharkh جستجو در بچرخ
پروفایل
بچرخ
آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک | ماشین رو نابود نکنید

آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک | ماشین رو نابود نکنید

آموزش رانندگی با دنده اتومات مثل آب خوردن.
اینجا همه‌چی رو برات ریز به ریز و با زبون ساده توضیح دادم.

  • با مثال واقعی،
  • با دلیل علمی،
  • جوری که همیشه توی ذهنت بمونه.

چون مثلا وقتی بفهمی چرا باید قبل گذاشتن روی P، ترمز دستی رو بکشی، دیگه لازم نیست من ده بار اینو تکرار کنم.
خودت حواست هست چون دلیلشو میدونی.

چطوری با ماشین اتومات رانندگی کنیم؟

همه نکات رو از صفر تا صد برات نوشتم.
اگه سوالی توی ذهنته و اینجا بهش جواب ندادم، حتماً بپرس که با هم حلش کنیم.
اگه هم تجربه رانندگی با ماشین اتومات رو داری، تجربتو این پایین برای بقیه بنویسی.
شاید یه نکته شما به درد من و بقیه دوستان بخوره!

477 نفر آنلاین
×
سوال جدید +
arrow top نظر خود را اینجا بنویسید

تغییر دنده از D به N در سرعت بالا

سلام وقت بخیر، من با سرعت حدود ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر در حال رانندگی بودم که اشتباهی دنده رو از حالت D به حالت N تغییر دادم.
به‌محض اینکه متوجه شدم، سریعاً دوباره دنده رو به حالت D برگردوندم.
ماشینم پارس اتومات AL4 فابریک کارخونه هست و الان هم ۵۴ هزار کیلومتر کار کرده.
این اتفاق چند روز پیش افتاده، حالا سوالم اینه:
آیا این کار به گیربکس آسیب زده؟ چطور می‌تونم مطمئن بشم؟

0

وقتی توی ماشین اتومات دنده رو از D به N می‌ذاری، درواقع: اتصال بین موتور و چرخ‌ها قطع میشه یعنی موتور می‌چرخه ولی گیربکس به چرخ‌ها نیرو نمیده در نتیجه ماشین مثل حالت خلاصی حرکت میکنه خب این اتفاق اگه در سرعت بالا (مثل ۸۰–۹۰) بیفته، چند نکته داره: مشکل اصلی موقع برگشت از N به D در حال حرکته وقتی ماشین روی N باشه و سرعتت بالاست، موتور داره دور خودش می‌چرخه و چرخ‌ها هم دارن با سرعت بالا می‌چرخن. حالا اگه ناگهانی دنده رو از N به D برگردونی، گیربکس باید در لحظه، دور موتور رو با سرعت چرخ‌ها همگام کنه اگه این کار با اختلاف زیاد انجام بشه، ممکنه: شوک به گیربکس وارد بشه اصطکاک توی کلاچ‌های داخلی بالا بره فشار به روغن گیربکس بیاد اگه این اتفاق فقط یه‌بار افتاده باشه و سریع هم برگشتی به D معمولاً مشکلی پیش نمیاد. چطور مطمئن شی که آسیب دیده یا نه؟ اگه اینا رو نداری، احتمالاً سالمی: دنده‌ها بدون ضربه و نرمی عوض میشن صدای ناهنجار یا تق‌تق نمی‌شنوی ماشین توی شتاب‌گیری تنبل نشده چراغ اخطار گیربکس یا چک روشن نشده بوی سوختگی از گیربکس حس نمیکنی روغن گیربکس رنگش عادیه (صورتی شفاف یا قرمز روشن) اگه این نشونه‌ها رو دیدی، حتماً ببر متخصص گیربکس: تعویض دنده با ضربه یا تاخیر روشن شدن چراغ چک بوی سوختگی یا تغییر رنگ روغن گیربکس لیز خوردن دنده‌ها (یعنی وقتی گاز می‌دی دور موتور میره بالا ولی ماشین راه نمیره) صدای زوزه یا تق‌تق از گیربکس.

0

رانندگی با دنده اتومات چگونه است؟

رانندگی با دنده اتومات اصلاً سخت نیست.
اگه اولین باره می‌خوای با ماشین اتومات رانندگی کنی یا هنوز یه کم استرس داری، اصلاً نگران نباش.
تو این صفحه خیلی راحت و روون همه نکات مهم رو برات نوشتم؛
هر چی سوال داشتی، همین‌جا بپرس تا راهنماییت کنم!

معنی حروف دنده اتوماتیک

برای شروع اول معنی حروف دنده‌های ماشین اتوماتیک رو باید یاد بگیریم.
پس دقیق هر کدوم رو اینجا توضیح میدم بعد میریم سراغ رانندگی.

P = Park (پارک)

این حالتیه که وقتی می‌خوای ماشینو پارک کنی استفاده می‌کنی، مثلاً رسیدی خونه، پارک کردی تو کوچه، ماشینو خاموش می‌کنی و دنده رو می‌ذاری روی P.
این حالت چرخ‌ها رو قفل نمی‌کنه، ولی گیربکسو قفل می‌کنه.
یعنی ماشین نمی‌تونه حرکت کنه، ولی بهتره همیشه قبلش ترمز دستی رو هم بکشی.

  • جلوتر دقیقتر گفتم که اگه این کارو نکنی چه مشکلی پیش میاد و کامل نحوه پارک کردن رو توضیح دادم.

N = Neutral (خلاص)

این در واقع همون خلاصِ خودمونه، مثل خلاص ماشین دنده‌ای.
یعنی دنده‌ای در کار نیست، ماشین گاز می‌خوره ولی حرکت نمی‌کنه.
معمولاً موقع یدک‌کش کردن، یا وقتی می‌خوای ماشینو یه‌ذره هول بدی یا جابه‌جا کنی، از این حالت استفاده می‌کنی.

تو رانندگی معمولی هیچ‌وقت از N استفاده نکن.
خیلیا فکر می‌کنن اگه تو سرازیری دنده رو بذارن N مصرف کم میشه، ولی هم خطرناکه هم اشتباه.
ماشین بدون کنترل گیربکس میره جلو و ترمزات ممکنه خوب جواب نده.

R = Reverse (دنده عقب)

وقتی می‌خوای بری عقب، این حالت رو انتخاب می‌کنی. ولی یه قانون خیلی خیلی مهم داره:
ماشین باید کامل وایساده باشه، یعنی تا کامل نایستادی، دنده رو نذار روی R.
چون اگه وقتی ماشین جلو میره یهویی بزاری روی R، گیربکسو نابود می‌کنی.
درست مثل اینه که تو دنده‌ای از پنج یهویی بزنی دنده عقب.

  • پس یادت باشه همیشه اول وایسا، ترمز بگیر، بعد بذار R.

D = Drive (حرکت به جلو)

اینجا جاییه که اکثر وقتا باهاش سروکار داری.
وقتی دنده روی D باشه، ماشین خودش دنده رو بالا و پایین می‌کنه، بسته به سرعت و فشار روی پدال گاز.
تو فقط باید گاز بدی یا ترمز بگیری.

دنده‌های دستی-کمکی

حالا برسیم به یه‌سری دنده‌هایی که شاید کمتر استفاده بشن، ولی وقتی لازمت بشن واقعاً نجاتت میدن.
اگه ماشینت یه مقدار پیشرفته‌تر باشه، احتمالاً دنده‌هایی غیر از P، R، N، D هم داره.

S = Sport (حالت اسپرت)

این واسه وقتاییه که می‌خوای یکم تیزتر رانندگی کنی، مثلاً سبقت بگیری.
توی این حالت، ماشین دنده رو دیرتر عوض می‌کنه.
یعنی میذاره موتور بیشتر بچرخه تا قدرت بیشتری بده.
شتابت بهتر میشه ولی مصرف بنزینت میره بالا.

L = Low (دنده پایین)

حالا برسیم به دنده‌ای که خیلیا نمی‌دونن دقیقاً چیکار می‌کنه.
L یعنی دنده پایین، دقیقاً مثل دنده ۱ تو ماشین دنده‌ای.
چه وقتایی به درد می‌خوره؟

  • توی سرازیری تند که نمیخوای زیاد ترمز بگیری، چون ترمز داغ می‌کنه و می‌بره.
  • وقتی گیر کردی تو برف یا گل و نیاز به قدرت بیشتر و سرعت کمتر داری.
  • موقع بالا رفتن از شیب خیلی تند، که موتور زور بیشتری لازم داره.

تو این حالت، ماشین اجازه نمیده دنده بره بالا، و دور موتور بالا میمونه.

1 و 2 یا + و – یا M

بعضی ماشینا به‌جای L یا S، یه‌سری حالتای عددی یا دستی دارن مثلاً:

  • 1 یعنی فقط دنده یک
  • 2 یعنی تا دنده ۲ بیشتر نره
  • اگه M باشه، یعنی Manual Mode یا حالت دستی.
    می‌تونی با دکمه یا دسته دنده، خودت دنده‌ها رو کم و زیاد کنی (مثلاً با علامت + یا -).

تو بعضی ماشینای اتوماتیک جدید هم پشت فرمون دوتا پدال کوچیک هست که بهشون می‌گن شیفتر (Shifter).
یکی برای دنده بالا، یکی برای پایین. اینا هم تو حالت M یا S فعال میشن و حس رانندگی دستی با راحتی اتوماتو میدن.

روشن کردن ماشین اتوماتیک

خب اولین مرحله، همون چیز ساده‌ایه که خیلیا سرسری ردش می‌کنن ولی یه نکته‌ی مهم توشه.
وقتی سوییچ رو می‌خوای بچرخونی یا دکمه استارت رو بزنی، دنده حتما باید روی P باشه.
حالا پاتو بذار روی پدال ترمز، بعد دکمه استارتو بزن یا سوییچو بچرخون.
پس فرمولش شد:

  1. دنده روی P
  2. ترمز بگیر
  3. بعد استارت بزن

شروع به حرکت با ماشین اتومات

وقتی ماشین روشن شد، حالا وقتشه که راه بیفتی.

  • پات هنوز روی ترمز باشه
  • دنده رو بزن روی D (Drive)
  • ترمز دستی رو آزاد کن
  • پاتو از روی ترمز بردار

وقتی پاتو از روی ترمز برداری ماشین شروع میکنه به حرکت کردن و آروم جلو میره.

  • حالا آروم پاتو بذار روی گاز

نیاز نیست گازو تا ته فشار بدی! ماشینای اتومات با یه فشار کوچیک گاز هم راه می‌افتن.

رانندگی در سربالایی و سرپایینی با دنده اتومات

اینجا جاییه که باید یه ذره فکر کنی، چون رانندگی تو شیب با اتوماتیک یه سری ریزه‌کاری داره.

تو سربالایی، اگه پاتو فقط روی گاز بذاری، ممکنه ماشین زور کم بیاره یا هی دنده عوض کنه.
اگه حالت دستی (مثلاً M یا + / -) یا دنده‌های عددی (1، 2، 3) داری، دنده رو بیار روی عدد پایین‌تر، مثلاً 2 یا حتی 1.
این باعث می‌شه ماشین با دور موتور بالا ولی قدرت بیشتر بره بالا.

تو سرازیری‌ها هم قضیه برعکسه، اگه ماشین رو بزاری روی D و گاز ندی، هی دنده میره بالا و ماشین تند میره پایین.
ولی اگه دنده رو بیاری روی 1 یا L، موتور ماشین میشه یه جور ترمز طبیعی، و باعث می‌شه سرعت نگیره.

ماشینای قدیمی‌تر به‌جای L یا عدد، یه دکمه روی دنده دارن که نوشته O/D OFF (Overdrive Off).
اونو بزنی، ماشین دیگه دنده بالا نمیره. همینم به درد سرازیری می‌خوره.

رانندگی در سربالایی و سرپایینی با دنده اتومات خلاصه‌اش میشه:

  • سربالایی = دنده پایین‌تر برای قدرت
  • سرپایینی = دنده پایین‌تر برای کنترل سرعت

رانندگی در ترافیک و پشت چراغ قرمز با ماشین اتومات

تو ترافیک یا پشت چراغ قرمز طولانی، خیلیا نمیدونن با دنده چی کار کنن.

  • واقعاً هم گیج‌کننده‌ست، ولی بیاین منطقی نگاه کنیم.

وقتی روی D باشی، پاتو روی ترمز نگه‌داری، ماشین نمیره جلو، ولی گیربکس تو حالت درگیره.
اگه مدت زیادی پاتو روی ترمز نگه‌داری، هم خودت خسته میشی هم ممکنه فشار روی گیربکس بیاد.
اینجا دوتا انتخاب داری:

توقف کوتاه (کمتر از 1 دقیقه)

همون پاتو بذار روی ترمز و بذار دنده رو روی D بمونه، استهلاک خاصی نداره.

توقف طولانی (بیشتر از 1 دقیقه)

مثلاً پشت چراغ قرمز طولانی یا ترافیک شدید:

  • دنده رو بذار روی N (خلاص)
  • ترمز دستی رو بکش
  • بعد پاتو از روی ترمز بردار

این کار باعث میشه گیربکس آزاد بشه، فشار کم بشه و خودتم راحت‌تر باشی.
مخصوصاً تو ترافیک‌های شهری مثل تهران که گاهی باید ۳-۴ دقیقه یه جا وایسی!

دنده عقب رفتن با ماشین اتومات

دنده عقب با ماشین اتومات، از اون کاراییه که اگه اصولیشو بدونی خیلی راحت‌تر و امن‌تر میشی.
مرحله به مرحله:

  1. کامل وایسا، یعنی پاتو بذار روی ترمز تا ماشین کامل متوقف بشه
  2. دنده رو بذار روی R (Reverse)
  3. آینه‌ها رو چک کن
  4. آروم پاتو از روی ترمز بردار یا اگه لازم بود خیلی کم گاز بده

یادت باشه که هیچ‌وقت موقع حرکت دنده رو تغییر نده.
یعنی وقتی هنوز عقب میری، یهویی نزن روی D یا برعکس، چون فشار خیلی زیادی میاد به گیربکس و ممکنه آسیب ببینه.

بعضی ماشینای اتومات، وقتی دنده رو میذاری روی R، آینه‌های بغل یه کم پایین میرن تا کف زمینو ببینی، خیلی خوبه برای پارک کردن.

پارک کردن ماشین اتومات

خیلیا پارک کردن ماشین اتومات رو اشتباه انجام میدن و کم‌کم به گیربکس ماشین آسیب میزنن، مخصوصاً توی سرازیری‌ها.
حالا بریم مرحله‌به‌مرحله و یه کوچولو علمی و فنی نحوه پارک کردن با ماشین اتومات رو یاد بگیریم.

پاتو روی ترمز نگه‌دار

ماشینو کامل نگه دار یعنی کاملاً بیار به حالت ایست، هیچ تکونی نخوره! الان هنوز ماشین توی D یا R هست؟ اشکال نداره، پاتو روی ترمز نگه‌دار.

دنده رو بزن روی N

اینجا نکته مهمیه که خیلیا ردش می‌کنن:
وقتی میزنی روی N، عملاً اتصال موتور به چرخ‌ها قطع میشه، یعنی ماشین آزاده.

ترمز دستی رو بکش

حالا که ماشینو روی N گذاشتی و آزاد شده، وقتشه ترمز دستی رو بکشی.
چون اینطوری وزن ماشین می‌افته روی ترمز دستی، نه روی گیربکس!
اگه مستقیم بری روی P، وزن ماشین می‌افته روی یه پین فلزی داخل گیربکس که ممکنه فشار باعث بشه بشکنه یا گیر کنه.

  • جلوتر عکس این قطعه رو گذاشتم.
  • روش کلیک کنید بزرگ میشه.

حالا دنده رو بزن روی P

الان دیگه ماشین ثابته، وزنش روی ترمز دستیه، با خیال راحت می‌تونی بزنی روی P.
اینجوری پین توی گیربکس آروم و بدون فشار درگیر می‌شه، نه با ضربه.

چرا این روش درسته؟

وقتی دنده رو مستقیم از D یا R بزنی P، اون پین فلزی توی گیربکس باید جلو حرکت ماشینو بگیره.

  • این پین طراحی نشده واسه تحمل وزن ماشین.

ولی اگه اول بری روی N → ترمز دستی رو بکشی → بعد بزنی P، اون پین فقط یه قفل کوچیک میزنه، بدون اینکه فشار روش باشه.

اگه مستقیم از D بری روی P چی میشه؟

  • فشار زیاد روی گیربکس می‌افته
  • دنده گیر می‌کنه، بعضی وقتا باید با زور فشار بدی دنده رو آزاد کنی
  • توی بلندمدت به قفل گیربکس آسیب می‌زنه
  • صدای "تق!" موقع خلاص کردن از P می‌شنوی که نشونه فشاره

روش پارک کردن ماشین اتومات

  • پا روی ترمز - ایست کامل
  • دنده → N
  • ترمز دستی رو بکش
  • دنده → P

پارک کردن ماشین اتومات: یکم علمی‌تر و فنی‌تر

تو دنده‌های اتومات، وقتی میذاری روی P (پارک)، یه قطعه مکانیکی کوچیک به اسم Parking Pawl میاد داخل یه شکاف تو گیربکس گیر میکنه و ماشینو قفل میکنه.

  • توی تصویر Parking Pawl رو میبینید که هنوز گیر نکرده.
قطعه Parking Pawl

توی این تصویر Parking Pawl توی جای خودش قرار گرفته.

Parking Pawl

حالا اگه وزن ماشین کامل روش باشه این قطعه زیر فشار خیلی زیاد قرار می‌گیره، این باعث میشه:

  • اون قطعه زودتر ساییده بشه یا بشکنه (که عوض کردنش هزینه‌داره)
  • وقتی می‌خوای دنده رو از P دربیاری، به زور و صدا درمیاد
  • تو بعضی موارد گیربکس قفل می‌کنه!

ولی وقتی ترمز دستی رو اول میکشی، یه نیروی مکانیکی جدا میاد چرخای عقب رو نگه می‌داره.
اون‌وقت ماشین دیگه حرکت نمی‌کنه، فشاری هم به اون قطعه داخل گیربکس نمیرسه.
بعد راحت می‌تونی بذاری روی P و با خیال راحت ماشینو خاموش کنی.

چگونه از خرابی ماشین دنده اتوماتیک جلوگیری کنیم؟

خیلیا موقع رانندگی با ماشین اتومات اشتباهاتی میکنن که شاید اولش کوچیک به نظر بیاد، ولی کم‌کم گیربکس رو نابود می‌کنه و کلی خرج می‌ذاره رو دست آدم!

دنده رو قبل از توقف کامل میذاری روی P؟

یکی از قاتلای بی‌صدای گیربکس اتومات همینه!
اگه هنوز ماشین کامل واینساده و دنده رو بزاری روی P (پارک)، یه قطعه‌ای توی گیربکس به اسم parking pawl باید حرکت ماشین رو قفل کنه.
حالا اگه ماشین یه ذره در حال حرکته، این قطعه فشار خیلی زیادی رو تحمل می‌کنه و ممکنه با مرور زمان بشکنه یا کلاً قفل کنه.

  • همیشه اول کامل وایسا
  • دنده → N
  • ترمز دستی بکش
  • بعد بذار روی P

تو حرکت میزنی روی N؟

بعضیا فکر می‌کنن با گذاشتن دنده روی N (خلاص) تو حرکت، بنزین کم‌تر مصرف میشه.
ولی این کار خیلی اشتباهه. چون:

  • کنترل ماشین کم میشه (به‌خصوص سرپایینی)
  • سیستم روغن‌کاری گیربکس به‌درستی کار نمیکنه چون با دور موتور در ارتباطه
  • و در طولانی‌مدت به شیرهای برقی و کلاچ داخلی گیربکس اتومات فشار وارد میشه

بهتره همیشه دنده رو روی D بذاری و با ترمز و گاز سرعت رو کنترل کنی.
گیربکس خودش هوشمنده، بیشتر از ما می‌فهمه کی دنده عوض کنه!

حرکت با R یا D قبل از توقف کامل؟

یه اشتباه خطرناک و پرهزینه اینه که مثلاً هنوز ماشین داره عقب می‌ره، یهو بزنی روی D که بره جلو، یا برعکس!
تو این حالت، به‌جای اینکه ترمز کنی، با خود گیربکس جلوی حرکتو می‌گیری.
این فشار خیلی زیادی به کلاچ‌ها و قطعات داخلی گیربکس وارد میکنه و باعث سایش و خرابی جدی می‌شه.

  • اول کامل وایسا
  • بعد دنده رو عوض کن

پشت چراغ قرمز طولانی پاتو روی ترمز نگه میداری و دنده روی D میمونه؟

خب یه کم طبیعیه چون همه این کارو می‌کنن، ولی اگه چراغ واقعاً طولانیه (مثلاً ۲ دقیقه یا بیشتر)، بهتره دنده رو بیاری روی N و ترمز دستی رو بکشی، چون:

  • استهلاک ترمز کم میشه
  • فشار روی تورک‌کانورتر و روغن گیربکس کمتر میشه
  • گیربکس خنک‌تر و سالم‌تر میمونه

تو توقف‌های کوتاه (زیر ۱ دقیقه) مشکلی نیست، ولی برای توقف طولانی، بهتره دنده رو خلاص کنی تا ماشینم یه نفس بکشه!

تعویض دستی دنده‌ها بدون دانش؟

اگه ماشینت قابلیت تعویض دستی داره (مثل حالت M یا + و -)، بدون داری چیکار می‌کنی، اگه نمیدونی بهتره دست نزنی!
مثلاً اگه موقع حرکت با سرعت بالا بزنی دنده رو روی 1، احتمال قفل شدن چرخ‌ها و آسیب به موتور و گیربکس وجود داره.

استفاده درست از این حالت خیلی خوبه، ولی اول باید دقیق بلد باشی.

روغن گیربکس رو عوض نمیکنی؟

گیربکس اتوماتیک مثل قلب ماشینه، روغن داخلش مثل خون‌شه، اگه این روغن بمونه و فاسد بشه:

  • دما بالا میره
  • قطعات سریع‌تر ساییده می‌شن
  • عملکرد گیربکس میاد پایین
  • و در نهایت کار به تعمیرات گرون‌قیمت میکشه

پس دفترچه ماشین رو ببین، ببین نوشته هر چند وقت یا هر چند کیلومتر باید روغن گیربکس عوض شه و بهش عمل کن.

فشار دادن زیاد روی گاز تو حالت P یا N!!!

مثلاً وقتی ماشین پارکه یا رو حالت خلاصه، طرف گاز میده که مثلاً صداشو بشنوه یا موتور گرم بشه.
این کار بازم فشار بی‌خودی به تورک‌کانورتر و گیربکس میاره.
اگه خیلی لازمه، با ملایمت گاز بده، از گاز دادن شدید تو این حالت ها پرهیز کن.

حرکت با لاستیکای ساییده یا باد تنظیم‌نشده

شاید بگی چه ربطی داره؟ ولی با لاستیک خراب، فشار بیشتری روی گیربکس و سیستم تعلیق می‌افته چون کنترل کشش پایین میاد.
مخصوصاً موقع شروع حرکت یا تو جاده‌های لغزنده.
در نتیجه، گیربکس باید زور بیشتری بزنه برای کاری که با لاستیک خوب راحت انجام میشد.

0

گير كردن دنده اتومات در حالت پارک

سلام وقت بخیر ببخشید من چند بار در حال حرکت با سرعت خیلی خیلی کم گذاشتم p و الان فهمیدم که مشکل سازه.
الان که میزارم رو حالت پارک دیگه از حالت p در نمیاد تا از سوراخ به شستیش فشار میارم دنده رو عوض میکنم.

  • خرابی دنده P در گیربکس اتومات.
0

سلام وقتت بخیر، این مشکلیه که خیلیا ممکنه بهش دچار بشن و به موقع نفهمن. ماجرای گیر کردن دنده روی حالت P (پارک) چیه و چرا این اتفاق افتاده، و چی کار باید بکنی؟ خب این مشکل دقیقاً همون چیزیه که بهش می‌گن: آسیب به مکانیزم پارک‌پال (Park Pawl) یا گیر کردن گیربکس به‌خاطر فشار زیاد روی قفل پارک. داخل گیربکس‌های اتومات وقتی دنده رو می‌ذاری روی P، یه قطعه فلزی به اسم پارک‌پال وارد یه شیار روی چرخ‌دنده خروجی گیربکس میشه و اون رو قفل می‌کنه تا ماشین تکون نخوره. ولی این قطعه برای زمانی طراحی شده که ماشین کاملاً ایستاده باشه. حتی سرعت کم (مثلاً ۳–۴ کیلومتر بر ساعت) هم اگه باشه، و تو بزاری روی P، باعث میشی اون قطعه زورکی بره توی چرخ‌دنده در حال حرکت و یا بشکنه، یا گیر کنه، یا باعث قفل شدن کل مکانیزم بشه. به هیچ عنوان زور نزن دنده رو از حالت P دربیاری چون ممکنه آسیب بیشتر بزنه. ببر پیش تعمیرکار گیربکس اتوماتیک که وارد باشه، چون احتمال خیلی زیاد: یا پارک‌پال آسیب دیده یا فنر قفل مکانیزم شکسته یا پین قفل‌گیر کرده اگه هنوز گارانتی داری یا ماشینت خیلی نوئه، حتما با نمایندگی تماس بگیر. از این به بعد یادت باشه: وقتی ماشین کاملاً ایستاد، بعد بذار روی P. حتی یه قل خوردن کوچیک هم ممکنه به مرور این آسیب رو بزنه. مخصوصاً توی سربالایی یا سرازیری، همیشه اول ترمز دستی بکش بعد دنده رو بذار P تا فشار نیاد به گیربکس.

0
آینه نقطه کور خودرو
خرید آینه نقطه کور خودرو
هیچ نقطه کوری باقی نمیمونه

از مدل های مختلفی استفاده کردم ولی این مدل کاملا متفاوت هستش
دیگه عمراً بتونین با آینه اصلی ماشین حتی نیم ساعت دووم بیارین!
طوری دیدتون رو گسترش میده که هیچ نقطه کوری باقی نمونه.
شب ها نوربالای ماشین دیگران هم اذیتتون نمیکنه.
راحت دو طرف خیابان رو میشه تو آیینه دید.
روی هر ماشینی نصب میشه و با تعویض ماشین، راحت منتقلش می‌کنین به بعدی!

× بعدی قبلی

رفتن به s در دنده اتوماتیک

توی رانندگی با ماشین اتومات، اگه بخوایم دنده رو از D ببریم روی S، باید ترمز بگیری یا نه؟
نه عزیز! لازم نیست ترمز بگیری.
موقع رانندگی میتونی خیلی راحت و بدون ترمز گرفتن، دنده رو از D به S ببری.
سیستم خودش می‌فهمه چیکار کنه.

دنده‌ی S یه دنده‌ی جدا نیست!

وقتی توی ماشینای اتومات دنده رو از D می‌بری روی S، درواقع ساختار مکانیکی دنده رو عوض نمی‌کنی
فقط الگوی تعویض دنده توسط ECU (کامپیوتر ماشین) رو تغییر میدی.
توی حالت S یا همون Sport Mode:

  • دنده‌ها دیرتر تعویض میشن
  • دور موتور بالاتر نگه داشته میشه
  • شتاب‌گیری قوی‌تر میشه

یعنی یه حالت تهاجمی‌تر و چابک‌تر به ماشین میدی.
ولی این تغییرات همش نرم‌افزاری و کنترلیه، نه اینکه بخوای یه چیز مکانیکی جابه‌جا کنی که نیاز به ترمز گرفتن باشه.

ECU خودش تشخیص میده که ماشین تو حرکته

وقتی در حال حرکتی، ECU داره لحظه‌به‌لحظه بررسی می‌کنه که:

  • سرعت چقدره
  • دور موتور چقدره
  • پدال گاز چقدر فشرده شده

وقتی دنده رو از D میبری روی S، کامپیوتر بدون اینکه بخواد شوک یا ضربه به گیربکس بزنه، نرم و هوشمند حالت رانندگی رو عوض میکنه.

0

روشن کردن ماشین اتومات روی P یا N؟

روشن کردن ماشین اتومات رو باید روی P انجام بدیم یا N؟
درسته و اصولی اینه که ماشین اتومات رو باید تو حالت P (پارک) روشن کنی، نه N.

چرا باید روی P باشه؟

حالت P قفل گیربکسه
وقتی دنده روی P باشه، یه قطعه به اسم پارک پال (Park Pawl) میاد داخل گیربکس و یه زائده مکانیکی میندازه توی چرخ‌دنده داخلی، یعنی گیربکس عملاً قفل میشه و ماشین حرکت نمی‌کنه حتی اگه ترمز ول بشه.
این یعنی امن‌ترین حالت برای روشن کردن ماشین.

حالت N فقط گیربکس رو خلاص میکنه

اگه دنده رو بذاری روی N، ماشین درسته که درگیر با موتور نیست، ولی آزاده.
یعنی اگه تو سربالایی یا سرازیری باشی و ترمز نگه نداری، ماشین میره!
استارت زدن تو N، ممکنه فشار اضافی هم به سیستم ترمز و گیربکس وارد بشه، چون هیچ قفلی روی چرخ‌ها نیست.

کامپیوتر ماشین چک میکنه دنده کجاست

تو ماشینای اتومات امروزی، یه سوئیچ ایمنی هست که بررسی میکنه موقع استارت زدن، دنده روی P یا N هست یا نه.

  • اگه روی P باشه → همه‌چی اوکیه
  • اگه روی N باشه → معمولاً روشن میشه، ولی ایده‌آل نیست
  • اگه روی D یا R باشه → اصلاً استارت نمیزنه، چون خطرناکه
0

بیرون اومدن از پارک با ماشین اتومات

خیلیا تو جابه‌جا کردنای کوچیک مثل پارک دوبل یا جلو-عقب کردن تو فضای تنگ، اشتباه می‌کنن و فکرشم نمی‌کنن چطوری دارن گیربکسو نابود میکنن!
وقتی داری ماشینو هی جلو و عقب می‌کنی (مثلاً داری پارک می‌کنی یا می‌خوای از یه فضای کوچیک دربیای)، آیا لازمه بین دنده R و D، اول بیاریمش روی N بعد ببریم به اون یکی؟ یا مستقیم بزنیم؟

اگه ماشین کاملاً وایساده (ایست کامل)، میتونی مستقیم از R بری D یا برعکس، بدون نیاز به رفتن روی N.
اما...
اگه حتی یه ذره ماشین داره حرکت می‌کنه، حتی خیلی کم، و دنده رو عوض کنی، داری گیربکسو به فنا میدی.

چطوری گیربکس نابود میشه؟

وقتی تو حالت R یا D هستی و ماشین حرکت می‌کنه، چرخ‌دنده‌های داخلی گیربکس درگیرن و دارن کار خودشونو میکنن.
حالا اگه هنوز ماشین کامل نایستاده باشه و تو دنده رو بزنی از D به R یا برعکس، این وسط گیربکس باید زور بزنه و خلاف جهت حرکت رو تحمل کنه!
نتیجه:

  • فشار زیاد روی کلاچ‌های داخلی
  • ضربه به تورک‌کانورتر
  • افزایش دمای روغن گیربکس
  • در درازمدت: خوردگی، لرزش، دنده‌جا‌نرفتن، نیاز به تعمیر کامل

چطوری درست از پارک بیرون بیایم؟

وقتی داری دنده عقب میری و می‌خوای بری جلو:

  1. کامل ترمز بگیر و مطمئن شو ماشین وایساده
  2. صبر کن ۱-۲ ثانیه تا فشار داخلی گیربکس تخلیه شه
  3. بعد دنده رو بزن روی D

وقتی داری جلو میری و می‌خوای بری عقب:

  1. باز هم ترمز → توقف کامل
  2. یه لحظه صبر
  3. بعد دنده رو بذار روی R

لازم نیست حتما بری روی N، اگه ماشین کاملاً ایستاده باشه، ولی اون یه مکث کوچیک خیلی مهمه!

0
شماره تلفن مخصوص پارک خودرو
شماره تلفن روی داشبورد
با خیال راحت پارک کن

این شماره تلفن روی داشبورد، بهترین مدل بازاره چون:

  • شماره ها فسفریه و شب به راحتی دیده میشه
  • قسمت متحرک برای مخفی کردن شماره داره
  • از هر رقم 6 تا توی جعبه موجوده و کم نمیاد
  • آلومینیومه و هیچوقت خراب نمیشه
  • به شدت شیک و زیباست

انقدر باکیفیته وقتی بازش میکنین واقعا انگار دارین اپل آنباکس میکنین!!!

× بعدی قبلی
ویدیو کشتی شناور تایتانیک برای جلو داشبورد ماشین عمرا غرق نمیشه
کشتی شناور تایتانیک جلو داشبورد ماشین
کشتی شناور تایتانیک برای جلو داشبورد ماشین
این کشتی رو فقط خدا میتونه غرق کنه

توماس اندروز، سازنده تایتانیک گفت: “حتی خدا هم نمی‌تونه این کشتی رو غرق کنه!”
ولی توی اولین سفرش غرق شد!!!🌊😏
این یکی رو خدا می‌تونه ولی شما اگه غرقش کنی جایزه داری!

این کشتی معلق فوق العاده تر از اون چیزیه که تصور میکنی.
میشه ساعت‌ها بهش خیره شد و ازش لذت برد.

  • نماد عشقی که هرگز غرق نشد.
× بعدی قبلی
سوال شما قبلا در انجمن پرسیده نشده است؟
arrow down
سوال جدید +
نظرات در مورد فردا sx5 نظرات در مورد فردا sx5 سلام من تیر ۴۰۳ اس ۵ ثبت نام کردم الان ۲۸ اردیبهشت ۴۰۴ خبری نیست که نیست! نظرات در مورد شیائومی Redmi A3 نظرات در مورد شیائومی Redmi A3 سلام خسته نباشید با گوشی ردمی a3 میخوام به اسپیکر بلوتوث وصل بشم ولی نمیشهمینویسه کد پین میخواد یا ک... نظرات در مورد بهمن موتور فیدلیتی نظرات در مورد بهمن موتور فیدلیتی سلام دوستان من تازگی فیدلیتی پرایم خریدم،چند تا سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنین صدای شر شر آب پشت داشبورد فیدلیتی بهمن موتور + رفع مشکل صدای شر شر آب پشت داشبورد فیدلیتی بهمن موتور + رفع مشکل در کل دوستان که مشکل شر شر آب رو دارناین رو بدونید که فیدلیتی واترپمپ برقی داره نیاز به هواگیری ندار... چرا از پشت داشبورد صدای شرشر آب میاد؟ چرا از پشت داشبورد صدای شرشر آب میاد؟ تقریبا دو ماه صدای شر شر آب از پشت داشبورد میومد، چند روز پیش، سرسیلندر باز کردم، واشر عوض کردم، داغ... نظرات در مورد جک جی 4 نظرات در مورد جک جی 4 ادمین محترم سلام. اگه ترتیبی بدین که تاریخ نظرات قابل دیدن باشه خیلی عالیه، مثلا درباره همین جک j4 م... چطوری با پلاک ماشین شماره طرفو پیدا کنم؟ چطوری با پلاک ماشین شماره طرفو پیدا کنم؟ اگه یه ماشینی جلوی در پارک کرده و نمی‌دونید صاحبش کیه، می‌تونید با شماره ۲۱۸ راهور یا ۱۱۰ تماس بگیری... نظرات در مورد سمند سورن پلاس XU7P نظرات در مورد سمند سورن پلاس XU7P من خودم سورن پلاس دریچه گاز برقی دارم ریمپ هم نزدم تاخیری که میگن بیشتر زمانی حس میشه که در حد توقف.... کسی میدونه علت بد جا رفتن دنده چیه؟ کسی میدونه علت بد جا رفتن دنده چیه؟ سلام آیا برای بد جا رفتن دنده 1 سورن صفر ماشین رو ببرم نمایندگی؟ خسته شدم چرا آخه ماشین روغن کم میکنه؟ خسته شدم چرا آخه ماشین روغن کم میکنه؟ ماشین من سورن پلاس ۲۵۰۰ کار کرده بود روغن کم کرده بود رفتم نمایندگی سرویس اولیه، نگاه کردن فیلتر روغ... نظرات در مورد هایما 8s نظرات در مورد هایما 8s سلام دوستان، موقعی که از یک سطح ناهموار مثل پل یکطرف ماشین بالا میره یه صدای قرچ از عقب ماشین میاد و... مشکل تقه گیربکس هایما 8S و صدای غیرعادی مشکل تقه گیربکس هایما 8S و صدای غیرعادی سلام بزرگوار والا من توی دنده عقب تقه ریز داشتم بعد از آپدیت خیلی بهتر شدمولی برای منم یه تقه رو به.... نظرات در مورد لندرور رنجرور اسپرت نظرات در مورد لندرور رنجرور اسپرت سلام لنت ترمز رو تعویض کردم چگونه هشدار تعویض لنتو خاموش کنم؟ نظرات در مورد سیتروئن زانتیا نظرات در مورد سیتروئن زانتیا زانتیا ۱۵ساله پیش از خط تولیدخارج شده،همون سرعت ونرمی و که زانتیا میخوادبهم بده ومیتونم الان بهترشو... بررسی مزایا و معایب اطلس پلاس اتوماتیک ارزش خرید دارد؟ بررسی مزایا و معایب اطلس پلاس اتوماتیک ارزش خرید دارد؟ آیا با در شرایط جدید سایپا، برای جایگزینی فرسوده باید اولش پول هم واریز کنی یا نه مثل ایران‌خودرو بع... نظرات در مورد سایپا اطلس نظرات در مورد سایپا اطلس موعد تحویلم بهمن بوده هنوز که هنوزه حتی تکمیل وجه هم نکردن. نظرات در مورد فردا fmc 511 نظرات در مورد فردا fmc 511 سلام به همگی کسی از دوستان محترم اگر قصد خرید خودرو های B511 و SX5 داشت بنده خودرو تحویل روز دارمبا.... نظرات در مورد پاژن هرور نظرات در مورد پاژن هرور پاژن V6 موتور بسیار قدرتمند و کم استهلاک میتسوبیشی, که روی هیوندای گالوپر سال ها حساب پس داده.موتور.... نظرات در مورد kmc a5 - آ5 نظرات در مورد kmc a5 - آ5 کی ام سی a5 بسیار عالی جادار نرم و زیباست من شش ماه دارم خیلی راضیم. درامد راننده نیسان وانت چقدر است؟ چگونه بار پیدا کنیم؟ درامد راننده نیسان وانت چقدر است؟ چگونه بار پیدا کنیم؟ از کل درامدت ۳۰ تا ۷۰ درصد درامدت میره واسه تعمیرات ماشین و چیز زیادی نمیمونه برات و این که رنگ خونه... شکایت برای گرفتن پول از فردا موتور شکایت برای گرفتن پول از فردا موتور سلام دوستان عزیز، این مطلبی که میخوام بگم، برادرانه ست و ازتون خواهش میکنم حرکتی متحد بزنید تا از ای... نظرات در مورد کوییک gxl نظرات در مورد کوییک gxl سلام بعد از عید کوییک gxl فاکتور شده؟ مدارک و مراحل مهم برای تعویض پلاک خودرو مدارک و مراحل مهم برای تعویض پلاک خودرو امروز 29/01/1404 مرکز تعویض پلاک الغدیر تهران تقریبا 1ساعته انجام دادم به توضیحات میدم امیدوارم مفید... نظرات در مورد ام وی ام x55 پرو نظرات در مورد ام وی ام x55 پرو سلام متاسفانه خودروی ایکس ۵۵ پرو ام دیروز بعد از طی کردن مسافت ۱۷۰ کیلومتر ابتدا از حالت دنده اتومات... نظرات در مورد زوتی z300 نظرات در مورد زوتی z300 برای پاک کردن دریچه باد بخاری و کولر زوتی z300 چکار کنیمچطوری دریچه باد داشبورد را بیرون بیاریم؟ نظرات در مورد کیا بستا نظرات در مورد کیا بستا سلام دوستان عزیز من جدیدا میخوام یه ون کیا بستا بخرم خواستم نظر شما دوستان رو بدونم. نظرات در مورد ام جی gt نظرات در مورد ام جی gt سلام هنوز نمیدونم چطور اسپرت میشه یا پدال شیفتر چه جوری کار می کنه یا در سربالایی چطور میشه بالا رفت... نظرات در مورد لاماری ایما نظرات در مورد لاماری ایما سلام دوستان وقت همگی بخیرخواستم تجربه خودم رو از ماشین های قبلیم و الانم بگممن یه جک s5 موتور 2000 د... نظرات در مورد ام وی ام 110 نظرات در مورد ام وی ام 110 سلام دوستان وقتتون بخیرمن تازه mvm 110 سه سیلندر خریدم میخواستم اگه تجربه ای دارید برای نگهداری و هر... نظرات در مورد کوییک s دنده ای نظرات در مورد کوییک s دنده ای سلام دوستان من کوییک s دارم موقع تعویض دنده دور موتور پایین میاد و ماشین خاموش میشه بعدش باید چندبار... نظرات در مورد تارا دنده ای v1 پلاس 6 سرعته نظرات در مورد تارا دنده ای v1 پلاس 6 سرعته سلام کسی میدونه علت لرزش پدال ترمز تارا v1p در هنگام گرفتن ترمز چیست؟با وجود بردن نمایندگی می گویند.... نظرات در مورد سایپا سهند نظرات در مورد سایپا سهند سلام دوستانی که تکمیل وجه سهند تحویل بهمن ماه براشون آمده اینجا اعلام کنند علت تاخیر در تحویل اطلس - چرا سایپا اطلس تحویل نمیده؟ علت تاخیر در تحویل اطلس - چرا سایپا اطلس تحویل نمیده؟ مسئولین سایپا، وقتی میبینی گاها بی دلیل پولت رفت، بچه ات مریض شد، زن و بچه ات فاسد شد و بحرفت گوش نک... نظرات در مورد کوییک gxr نظرات در مورد کوییک gxr سلام دوستان من تازه فهمیدم کوییک سمت صندوق اون زیر که چراغ پلاک هست یه دکمه ای داره ک از اون قسمت هم... نظرات در مورد آئودی q5 e tron نظرات در مورد آئودی q5 e tron سلام دوستان من ماشینو دیروز تحویل گرفتم ۲ تا سوال داشتم.این پدال منفی که دور فرمونه به چه دردی میخور... نظرات در مورد تارا اتوماتیک v4 ال ایکس نظرات در مورد تارا اتوماتیک v4 ال ایکس تجربه ۲۵۰۰ کیلومتر رانندگی با تارا V4 سفیدسلام به همگی، ضمن سپاس از دوستانی که قبل و بعد خرید ماشین.... بدعهدی سایپا در تحویل خودروهای ثبت نامی بدعهدی سایپا در تحویل خودروهای ثبت نامی سلام. من هم 30 آبان تحویل ماشین اطلس بوده هنوز نیامده ننایندگی هم می رم جوابگو نیستن و.... مشکل تنظیم آینه بغل پراید مشکل تنظیم آینه بغل پراید خار تنظیم آیینه پیدا کن براش ولی پیشنهاد بهتر اینه کلا عوضش کن چون قیمت همون خار که باید تهیه کنی هم... نظرات در مورد بهمن موتور آواتار 11 نظرات در مورد بهمن موتور آواتار 11 خبر داده‌اند ثبت نام آواتار 11 از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر روز ۲۵ فروردین استاز ساعت ۱۰ صبح برای.... نظرات در مورد پراید 131 نظرات در مورد پراید 131 سلام دوستان وقتتون بخیر، ببخشید پراید ۱۳۱ مدل ۹۶براش پروژکتور نصب کردم سیم کشیش فابریکی کار خونه هست... نظرات در مورد تارا اتوماتیک v2 نظرات در مورد تارا اتوماتیک v2 سنسور باد لاستیک تارا گاهی روشن میشه و گاهی هم خودش خاموش میشه دلیلش چیه؟ ترفند های گلکسی s24 fe سامسونگ + هوش مصنوعی + دوربین ترفند های گلکسی s24 fe سامسونگ + هوش مصنوعی + دوربین تاچ خیلی ضعیفی داره حتما باید دستت باشه تا کار کنه نظرات در مورد بهمن موتور دیگنیتی پرایم نظرات در مورد بهمن موتور دیگنیتی پرایم دوستان یکی راهنمایی کنه دیگنیتی پرایم رنگ سفید یا مشکی در اندازه تو دید عادی موثر هست؟ و اینکه کدوم.... پیگیری تحویل خودرو فردا موتور پیگیری تحویل خودرو فردا موتور این شرکت دیگه روی هرچی دزد هست را سفید کرده الان 15 ماه هست پول گرفته و تو قرارداد هم نوستن ۱۲۰روز ک... چرا ماشین بعد از بستن سوییچ خاموش نمیشه؟ چرا ماشین بعد از بستن سوییچ خاموش نمیشه؟ ببین مهم ترین دلیل هایی که باعث خاموش نشدن ماشین بعد از بستن سوییچ میشه رو براتون مینویسمولی باید دق... نظرات در مورد تویوتا کرونا نظرات در مورد تویوتا کرونا ماشین تویوتا کرونا وقتی سوییچ رو می‌بندم ماشین خاموش نمیشه و انگاری هی دل بزنه اینطور میشه دلیلش چیه... صدای موتور و گاز نخوردن خودرو t5 فردا موتور صدای موتور و گاز نخوردن خودرو t5 فردا موتور این دیگه شانس * آن است وگرنه این ماشین مرگ نداره. مشکل کولر تارا که باد نمیزنه رو چطوری حل کنم؟ مشکل کولر تارا که باد نمیزنه رو چطوری حل کنم؟ راه حل برای ضعیف بودن و مشکل کولر تارا. اول ماشینو خاموش کن، بعد برق پشت آمپر، حالا دکمه‌ی کاهش فن ر... ماشینمو دزدیدن چیکار کنم؟ پیدا میشه؟ ماشینمو دزدیدن چیکار کنم؟ پیدا میشه؟ خیلی دقیق بخون و سریع کارهایی که میگم انجام بدهچون بعضی از دزدا ماشینو همون اول کار می‌برن می‌فروشن.... اطلس GL دیگه چیه؟ تفاوت تیپ های اطلس اطلس GL دیگه چیه؟ تفاوت تیپ های اطلس بر پدر مادر مسئولش لعنت بعد از گذشت ۷ماه از موعد باز گوه ماه بعد رو میخورن چرا سیم کلاچ برید؟ سیم کلاچ پاره شد چیکار کنم؟ چرا سیم کلاچ برید؟ سیم کلاچ پاره شد چیکار کنم؟ باورتون میشه من تو یک هفته ۴ چهار بار سیم کلاچ ماشینم رو عوض کردم!حدس بزنید مشکل از چی بود که همش می... چرا دنده ماشین گیر میکنه؟ چطوری درستش کنم!!! چرا دنده ماشین گیر میکنه؟ چطوری درستش کنم!!! بخدا دنده ماشین دیوونم کرده دنده یک جا نمیره بیخیالش شدم، دنده پنج معکوس میدی گیر می‌کنهشرکت میگه در... خاموش شدن اطلس سایپا در استارت اول خاموش شدن اطلس سایپا در استارت اول سلام، من هم این مشکل رو دارم، چکار کنیم؟ حل مشکل راه نرفتن ماشین در سربالایی حل مشکل راه نرفتن ماشین در سربالایی سلام دوستان ماشینم پراید تو سربالایی کم میاره نهایت تا ۶۰ میره۴ که کم میاره سرعت میاد رو ۶۰ بعد میدم... علت و حل مشکل بوق زدن ماشین علت و حل مشکل بوق زدن ماشین دوستان وقتی کلید قفل ریموت رو میزنم ماشبن شروع میکنه به بوق زدنهمه درا هم قفله اما باز بوق میزنه بنظ... لیف جادویی چرک درار معجزه میکنه + طرز استفاده از لیف جادویی لیف جادویی چرک درار معجزه میکنه + طرز استفاده از لیف جادویی واقعا عالی بود لذت بردم کشتی شناور تایتانیک برای جلو داشبورد ماشین عمرا غرق نمیشه کشتی شناور تایتانیک برای جلو داشبورد ماشین عمرا غرق نمیشه برای دکوری خونه خوبه جلوی ماشین نمیشه. خرید آینه نقطه کور خودرو | بهترین آینه نقطه کور بازار خرید آینه نقطه کور خودرو | بهترین آینه نقطه کور بازار برای سمند گرفتم راضیم، دید خیلی وسیعی میده. بررسی مزایا و معایب گوشی پوکو x7 پرو شیائومی بخریم یا نخریم؟ بررسی مزایا و معایب گوشی پوکو x7 پرو شیائومی بخریم یا نخریم؟ رنگ زردشو من خریدم خیلی شیک و جذابه فقط یکم از بقیه رنگا گرون تره. دستگاه بریزر تنفسی - تقویت تنفس تضمینی - عمرا نفس کم نمیاری دستگاه بریزر تنفسی - تقویت تنفس تضمینی - عمرا نفس کم نمیاری این خیلی باحاله من دارم فقط اگه آماتوری، وسط تمرین نزنیش به صورتت، چون نفس کشیدن سخت می‌شه.ولی جالبی... روغن موتور خودرو فلومکس مدل high tech 10w40 sm کیفیت بی نظیر روغن موتور خودرو فلومکس مدل high tech 10w40 sm کیفیت بی نظیر برای 206 تیپ 5 استفاده کردم واقعا صدای موتور رو کم میکنه، من میخاستم بخاطر صدای موتور ببرم تعمیرگاه.... بررسی مزایا و معایب گلکسی A06 با این مشخصات ارزش خرید داره؟ بررسی مزایا و معایب گلکسی A06 با این مشخصات ارزش خرید داره؟ بازی فری فایر رو ساپورت میکنه بررسی مزایا و معایب گلکسی A16 با این مشخصات ارزش خرید داره؟! بررسی مزایا و معایب گلکسی A16 با این مشخصات ارزش خرید داره؟! یه ماهه گلکسی a16 خریدم خوش دست و روونه صفحه نمایش جذابی داره باتری خیلی خوبی داره.دوربینم ولی خیلی.... بررسی مزایا و معایب گلکسی A55 پادشاه گوشی های میانرده بخریم؟ بررسی مزایا و معایب گلکسی A55 پادشاه گوشی های میانرده بخریم؟ گلکسی a55 گوشی خوبیه تنها مشکلش از نظر من که قبلا شیائومی با فست شارژ ۶۷ واتی داشتم کم بودن سرعت شار... ساعت هوشمند شیائومی مدل redmi watch 5 active + مزایا و معایب ساعت هوشمند شیائومی مدل redmi watch 5 active + مزایا و معایب سلام و عرض ادب من این ساعتو خریدم، اگه قصد خرید این ساعتو دارین صفحه‌نمایش باکیفیت و باتریش نسبت به.... بررسی ردمی A3 شیائومی مزایا و معایب گوشی ارزان ولی کار درست! بررسی ردمی A3 شیائومی مزایا و معایب گوشی ارزان ولی کار درست! من گوشی ردمی a3 رو تازه خریدم، تو این بازه قیمتی، واقعاً یه گوشی همه‌چی تمومه، هر چیزی که تو استفاده...