search in becharkh جستجو در بچرخ
پروفایل
آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک + نکات و تجربیات مهم

آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک + نکات و تجربیات مهم

آموزش رانندگی با دنده اتومات مثل آب خوردن.
اینجا همه‌چی رو برات ریز به ریز و با زبون ساده توضیح دادم.

  • با مثال واقعی،
  • با دلیل علمی،
  • جوری که همیشه توی ذهنت بمونه.

چون مثلا وقتی بفهمی چرا باید قبل گذاشتن روی P، ترمز دستی رو بکشی، دیگه لازم نیست من ده بار اینو تکرار کنم.
خودت حواست هست چون دلیلشو میدونی.

چطوری با ماشین اتومات رانندگی کنیم؟

همه نکات رو از صفر تا صد برات نوشتم.
اگه سوالی توی ذهنته و اینجا بهش جواب ندادم، حتماً بپرس که با هم حلش کنیم.
اگه هم تجربه رانندگی با ماشین اتومات رو داری، تجربتو این پایین برای بقیه بنویسی.
شاید یه نکته شما به درد من و بقیه دوستان بخوره!

online user 430 نفر آنلاین
نظر خود را بنویسید...
×
تارا اتوماتیک v4 ال ایکس گروه حل مشکلات و تبادل تجربیات کاربران در مورد تارا اتوماتیک v4 ال ایکس ورود به گروه next
3 روز پیش

خیلی از دوستان درباره نحوه استفاده درست از گیربکس جدید فیدلیتی سوال دارن
برای همین جواب یکی از دوستان رو اینجا بازنشر می‌کنم تا برای همه مفید باشه.

روش صحیح رانندگی با گیربکس DCT

به طور کلی در رانندگی با این نوع گیربکس‌ها چه مدل خشک و چه مدل تر نیاز نیست حساسیت خاصی داشته باشید، فقط رعایت دو نکته خیلی مهمه:
هیچ وقت ماشین رو در شرایطی شبیه «نیم‌کلاچ» نگه ندارید.
در سربالایی برای جلوگیری از عقب رفتن ماشین از گاز دادن استفاده نکنید، یعنی نذارید خودرو عقب بره و بعد با گاز گرفتن حرکت کنید.
برای این موضوع، بیشتر خودروهای اتوماتیک مدرن به سیستم‌هایی مثل اتو‌هلد یا ترمز کمکی در سربالایی مجهز شدن
بهتره کار با این امکانات رو یاد بگیرید و ازشون استفاده کنید.
این توصیه فقط مخصوص DCT نیست، بلکه برای همه مدل گیربکس‌های اتومات لازمه
اما در مورد DCT اهمیتش خیلی بیشتره، مخصوصاً اگه بخواید گیربکس تا ۲۰۰ یا حتی ۳۰۰ هزار کیلومتر بدون مشکل براتون کار کنه.

تا وقتی که خودرو زیر گارانتی باشه و سرویس‌ها طبق برنامه نمایندگی انجام بشه که مشکلی نیست
اما بعد از پایان گارانتی حتماً خودتون به تعویض دوره‌ای روغن گیربکس، استفاده از روغن با کیفیت و تعویض به موقع فیلتر روغن توجه کنید، این موارد جزو واجبات هستن.

اتوهلد همیشه روشن باشه مشکلی پیش میاد؟

خیر، به طور کلی مشکلی نداره، فقط در سرازیری‌ها، مخصوصاً وقتی حرکت لاک‌پشتی در ترافیک دارید، ممکنه در وضعیت معلق قرار بگیره صدای خرخر بیاد
برای جلوگیری از این حالت:
یا اتوهلد رو خاموش کنید،
یا موقع توقف کامل پدال ترمز رو تا آخر فشار بدید تا سیستم کامل درگیر بشه.
خود من شخصاً ترجیح میدم در چنین شرایطی اتوهلد رو خاموش کنم.

0 dislike icon
2 ماه پیش

پارک کردن خودرو دنده اتوماتیک در سراشیبی

سلام و عرض ادب، سوالی داشتم از عزیزان.
من قبلا ماشین دنده ی داشتم، وقتی میخواستم تو سرپایینی پارک کنم دنده عقب میزاشتم و چرخ ها رو به سمت جدول
میخواستم بدونم، تو کی ام سی ایکس ۵ هم باید دنده عقب پارک کنم تو سربالایی؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

1 dislike icon
5 ماه پیش
comment image 0 comment image 1

رانندگی با دنده اتومات چگونه است؟

رانندگی با دنده اتومات اصلاً سخت نیست.
اگه اولین باره می‌خوای با ماشین اتومات رانندگی کنی یا هنوز یه کم استرس داری، اصلاً نگران نباش.
تو این صفحه خیلی راحت و روون همه نکات مهم رو برات نوشتم؛
هر چی سوال داشتی، همین‌جا بپرس تا راهنماییت کنم!

معنی حروف دنده اتوماتیک

برای شروع اول معنی حروف دنده‌های ماشین اتوماتیک رو باید یاد بگیریم.
پس دقیق هر کدوم رو اینجا توضیح میدم بعد میریم سراغ رانندگی.

P = Park (پارک)

این حالتیه که وقتی می‌خوای ماشینو پارک کنی استفاده می‌کنی، مثلاً رسیدی خونه، پارک کردی تو کوچه، ماشینو خاموش می‌کنی و دنده رو می‌ذاری روی P.
این حالت چرخ‌ها رو قفل نمی‌کنه، ولی گیربکسو قفل می‌کنه.
یعنی ماشین نمی‌تونه حرکت کنه، ولی بهتره همیشه قبلش ترمز دستی رو هم بکشی.

  • جلوتر دقیقتر گفتم که اگه این کارو نکنی چه مشکلی پیش میاد و کامل نحوه پارک کردن رو توضیح دادم.

N = Neutral (خلاص)

این در واقع همون خلاصِ خودمونه، مثل خلاص ماشین دنده‌ای.
یعنی دنده‌ای در کار نیست، ماشین گاز می‌خوره ولی حرکت نمی‌کنه.
معمولاً موقع یدک‌کش کردن، یا وقتی می‌خوای ماشینو یه‌ذره هول بدی یا جابه‌جا کنی، از این حالت استفاده می‌کنی.

تو رانندگی معمولی هیچ‌وقت از N استفاده نکن.
خیلیا فکر می‌کنن اگه تو سرازیری دنده رو بذارن N مصرف کم میشه، ولی هم خطرناکه هم اشتباه.
ماشین بدون کنترل گیربکس میره جلو و ترمزات ممکنه خوب جواب نده.

R = Reverse (دنده عقب)

وقتی می‌خوای بری عقب، این حالت رو انتخاب می‌کنی. ولی یه قانون خیلی خیلی مهم داره:
ماشین باید کامل وایساده باشه، یعنی تا کامل نایستادی، دنده رو نذار روی R.
چون اگه وقتی ماشین جلو میره یهویی بزاری روی R، گیربکسو نابود می‌کنی.
درست مثل اینه که تو دنده‌ای از پنج یهویی بزنی دنده عقب.

  • پس یادت باشه همیشه اول وایسا، ترمز بگیر، بعد بذار R.

D = Drive (حرکت به جلو)

اینجا جاییه که اکثر وقتا باهاش سروکار داری.
وقتی دنده روی D باشه، ماشین خودش دنده رو بالا و پایین می‌کنه، بسته به سرعت و فشار روی پدال گاز.
تو فقط باید گاز بدی یا ترمز بگیری.

دنده‌های دستی-کمکی

حالا برسیم به یه‌سری دنده‌هایی که شاید کمتر استفاده بشن، ولی وقتی لازمت بشن واقعاً نجاتت میدن.
اگه ماشینت یه مقدار پیشرفته‌تر باشه، احتمالاً دنده‌هایی غیر از P، R، N، D هم داره.

S = Sport (حالت اسپرت)

این واسه وقتاییه که می‌خوای یکم تیزتر رانندگی کنی، مثلاً سبقت بگیری.
توی این حالت، ماشین دنده رو دیرتر عوض می‌کنه.
یعنی میذاره موتور بیشتر بچرخه تا قدرت بیشتری بده.
شتابت بهتر میشه ولی مصرف بنزینت میره بالا.

L = Low (دنده پایین)

حالا برسیم به دنده‌ای که خیلیا نمی‌دونن دقیقاً چیکار می‌کنه.
L یعنی دنده پایین، دقیقاً مثل دنده ۱ تو ماشین دنده‌ای.
چه وقتایی به درد می‌خوره؟

  • توی سرازیری تند که نمیخوای زیاد ترمز بگیری، چون ترمز داغ می‌کنه و می‌بره.
  • وقتی گیر کردی تو برف یا گل و نیاز به قدرت بیشتر و سرعت کمتر داری.
  • موقع بالا رفتن از شیب خیلی تند، که موتور زور بیشتری لازم داره.

تو این حالت، ماشین اجازه نمیده دنده بره بالا، و دور موتور بالا میمونه.

1 و 2 یا + و – یا M

بعضی ماشینا به‌جای L یا S، یه‌سری حالتای عددی یا دستی دارن مثلاً:

  • 1 یعنی فقط دنده یک
  • 2 یعنی تا دنده ۲ بیشتر نره
  • اگه M باشه، یعنی Manual Mode یا حالت دستی.
    می‌تونی با دکمه یا دسته دنده، خودت دنده‌ها رو کم و زیاد کنی (مثلاً با علامت + یا -).

تو بعضی ماشینای اتوماتیک جدید هم پشت فرمون دوتا پدال کوچیک هست که بهشون می‌گن شیفتر (Shifter).
یکی برای دنده بالا، یکی برای پایین. اینا هم تو حالت M یا S فعال میشن و حس رانندگی دستی با راحتی اتوماتو میدن.

روشن کردن ماشین اتوماتیک

خب اولین مرحله، همون چیز ساده‌ایه که خیلیا سرسری ردش می‌کنن ولی یه نکته‌ی مهم توشه.
وقتی سوییچ رو می‌خوای بچرخونی یا دکمه استارت رو بزنی، دنده حتما باید روی P باشه.
حالا پاتو بذار روی پدال ترمز، بعد دکمه استارتو بزن یا سوییچو بچرخون.
پس فرمولش شد:

  1. دنده روی P
  2. ترمز بگیر
  3. بعد استارت بزن

شروع به حرکت با ماشین اتومات

وقتی ماشین روشن شد، حالا وقتشه که راه بیفتی.

  • پات هنوز روی ترمز باشه
  • دنده رو بزن روی D (Drive)
  • ترمز دستی رو آزاد کن
  • پاتو از روی ترمز بردار

وقتی پاتو از روی ترمز برداری ماشین شروع میکنه به حرکت کردن و آروم جلو میره.

  • حالا آروم پاتو بذار روی گاز

نیاز نیست گازو تا ته فشار بدی! ماشینای اتومات با یه فشار کوچیک گاز هم راه می‌افتن.

رانندگی در سربالایی و سرپایینی با دنده اتومات

اینجا جاییه که باید یه ذره فکر کنی، چون رانندگی تو شیب با اتوماتیک یه سری ریزه‌کاری داره.

تو سربالایی، اگه پاتو فقط روی گاز بذاری، ممکنه ماشین زور کم بیاره یا هی دنده عوض کنه.
اگه حالت دستی (مثلاً M یا + / -) یا دنده‌های عددی (1، 2، 3) داری، دنده رو بیار روی عدد پایین‌تر، مثلاً 2 یا حتی 1.
این باعث می‌شه ماشین با دور موتور بالا ولی قدرت بیشتر بره بالا.

تو سرازیری‌ها هم قضیه برعکسه، اگه ماشین رو بزاری روی D و گاز ندی، هی دنده میره بالا و ماشین تند میره پایین.
ولی اگه دنده رو بیاری روی 1 یا L، موتور ماشین میشه یه جور ترمز طبیعی، و باعث می‌شه سرعت نگیره.

ماشینای قدیمی‌تر به‌جای L یا عدد، یه دکمه روی دنده دارن که نوشته O/D OFF (Overdrive Off).
اونو بزنی، ماشین دیگه دنده بالا نمیره. همینم به درد سرازیری می‌خوره.

رانندگی در سربالایی و سرپایینی با دنده اتومات خلاصه‌اش میشه:

  • سربالایی = دنده پایین‌تر برای قدرت
  • سرپایینی = دنده پایین‌تر برای کنترل سرعت

رانندگی در ترافیک و پشت چراغ قرمز با ماشین اتومات

تو ترافیک یا پشت چراغ قرمز طولانی، خیلیا نمیدونن با دنده چی کار کنن.

  • واقعاً هم گیج‌کننده‌ست، ولی بیاین منطقی نگاه کنیم.

وقتی روی D باشی، پاتو روی ترمز نگه‌داری، ماشین نمیره جلو، ولی گیربکس تو حالت درگیره.
اگه مدت زیادی پاتو روی ترمز نگه‌داری، هم خودت خسته میشی هم ممکنه فشار روی گیربکس بیاد.
اینجا دوتا انتخاب داری:

توقف کوتاه (کمتر از 1 دقیقه)

همون پاتو بذار روی ترمز و بذار دنده رو روی D بمونه، استهلاک خاصی نداره.

توقف طولانی (بیشتر از 1 دقیقه)

مثلاً پشت چراغ قرمز طولانی یا ترافیک شدید:

  • دنده رو بذار روی N (خلاص)
  • ترمز دستی رو بکش
  • بعد پاتو از روی ترمز بردار

این کار باعث میشه گیربکس آزاد بشه، فشار کم بشه و خودتم راحت‌تر باشی.
مخصوصاً تو ترافیک‌های شهری مثل تهران که گاهی باید ۳-۴ دقیقه یه جا وایسی!

دنده عقب رفتن با ماشین اتومات

دنده عقب با ماشین اتومات، از اون کاراییه که اگه اصولیشو بدونی خیلی راحت‌تر و امن‌تر میشی.
مرحله به مرحله:

  1. کامل وایسا، یعنی پاتو بذار روی ترمز تا ماشین کامل متوقف بشه
  2. دنده رو بذار روی R (Reverse)
  3. آینه‌ها رو چک کن
  4. آروم پاتو از روی ترمز بردار یا اگه لازم بود خیلی کم گاز بده

یادت باشه که هیچ‌وقت موقع حرکت دنده رو تغییر نده.
یعنی وقتی هنوز عقب میری، یهویی نزن روی D یا برعکس، چون فشار خیلی زیادی میاد به گیربکس و ممکنه آسیب ببینه.

بعضی ماشینای اتومات، وقتی دنده رو میذاری روی R، آینه‌های بغل یه کم پایین میرن تا کف زمینو ببینی، خیلی خوبه برای پارک کردن.

پارک کردن ماشین اتومات

خیلیا پارک کردن ماشین اتومات رو اشتباه انجام میدن و کم‌کم به گیربکس ماشین آسیب میزنن، مخصوصاً توی سرازیری‌ها.
حالا بریم مرحله‌به‌مرحله و یه کوچولو علمی و فنی نحوه پارک کردن با ماشین اتومات رو یاد بگیریم.

پاتو روی ترمز نگه‌دار

ماشینو کامل نگه دار یعنی کاملاً بیار به حالت ایست، هیچ تکونی نخوره! الان هنوز ماشین توی D یا R هست؟ اشکال نداره، پاتو روی ترمز نگه‌دار.

دنده رو بزن روی N

اینجا نکته مهمیه که خیلیا ردش می‌کنن:
وقتی میزنی روی N، عملاً اتصال موتور به چرخ‌ها قطع میشه، یعنی ماشین آزاده.

ترمز دستی رو بکش

حالا که ماشینو روی N گذاشتی و آزاد شده، وقتشه ترمز دستی رو بکشی.
چون اینطوری وزن ماشین می‌افته روی ترمز دستی، نه روی گیربکس!
اگه مستقیم بری روی P، وزن ماشین می‌افته روی یه پین فلزی داخل گیربکس که ممکنه فشار باعث بشه بشکنه یا گیر کنه.

  • جلوتر عکس این قطعه رو گذاشتم.
  • روش کلیک کنید بزرگ میشه.

حالا دنده رو بزن روی P

الان دیگه ماشین ثابته، وزنش روی ترمز دستیه، با خیال راحت می‌تونی بزنی روی P.
اینجوری پین توی گیربکس آروم و بدون فشار درگیر می‌شه، نه با ضربه.

چرا این روش درسته؟

وقتی دنده رو مستقیم از D یا R بزنی P، اون پین فلزی توی گیربکس باید جلو حرکت ماشینو بگیره.

  • این پین طراحی نشده واسه تحمل وزن ماشین.

ولی اگه اول بری روی N → ترمز دستی رو بکشی → بعد بزنی P، اون پین فقط یه قفل کوچیک میزنه، بدون اینکه فشار روش باشه.

اگه مستقیم از D بری روی P چی میشه؟

  • فشار زیاد روی گیربکس می‌افته
  • دنده گیر می‌کنه، بعضی وقتا باید با زور فشار بدی دنده رو آزاد کنی
  • توی بلندمدت به قفل گیربکس آسیب می‌زنه
  • صدای "تق!" موقع خلاص کردن از P می‌شنوی که نشونه فشاره

روش پارک کردن ماشین اتومات

  • پا روی ترمز - ایست کامل
  • دنده → N
  • ترمز دستی رو بکش
  • دنده → P

پارک کردن ماشین اتومات: یکم علمی‌تر و فنی‌تر

تو دنده‌های اتومات، وقتی میذاری روی P (پارک)، یه قطعه مکانیکی کوچیک به اسم Parking Pawl میاد داخل یه شکاف تو گیربکس گیر میکنه و ماشینو قفل میکنه.

  • توی تصویر Parking Pawl رو میبینید که هنوز گیر نکرده.

توی این تصویر Parking Pawl توی جای خودش قرار گرفته.

حالا اگه وزن ماشین کامل روش باشه این قطعه زیر فشار خیلی زیاد قرار می‌گیره، این باعث میشه:

  • اون قطعه زودتر ساییده بشه یا بشکنه (که عوض کردنش هزینه‌داره)
  • وقتی می‌خوای دنده رو از P دربیاری، به زور و صدا درمیاد
  • تو بعضی موارد گیربکس قفل می‌کنه!

ولی وقتی ترمز دستی رو اول میکشی، یه نیروی مکانیکی جدا میاد چرخای عقب رو نگه می‌داره.
اون‌وقت ماشین دیگه حرکت نمی‌کنه، فشاری هم به اون قطعه داخل گیربکس نمیرسه.
بعد راحت می‌تونی بذاری روی P و با خیال راحت ماشینو خاموش کنی.

چگونه از خرابی ماشین دنده اتوماتیک جلوگیری کنیم؟

خیلیا موقع رانندگی با ماشین اتومات اشتباهاتی میکنن که شاید اولش کوچیک به نظر بیاد، ولی کم‌کم گیربکس رو نابود می‌کنه و کلی خرج می‌ذاره رو دست آدم!

دنده رو قبل از توقف کامل میذاری روی P؟

یکی از قاتلای بی‌صدای گیربکس اتومات همینه!
اگه هنوز ماشین کامل واینساده و دنده رو بزاری روی P (پارک)، یه قطعه‌ای توی گیربکس به اسم parking pawl باید حرکت ماشین رو قفل کنه.
حالا اگه ماشین یه ذره در حال حرکته، این قطعه فشار خیلی زیادی رو تحمل می‌کنه و ممکنه با مرور زمان بشکنه یا کلاً قفل کنه.

  • همیشه اول کامل وایسا
  • دنده → N
  • ترمز دستی بکش
  • بعد بذار روی P

تو حرکت میزنی روی N؟

بعضیا فکر می‌کنن با گذاشتن دنده روی N (خلاص) تو حرکت، بنزین کم‌تر مصرف میشه.
ولی این کار خیلی اشتباهه. چون:

  • کنترل ماشین کم میشه (به‌خصوص سرپایینی)
  • سیستم روغن‌کاری گیربکس به‌درستی کار نمیکنه چون با دور موتور در ارتباطه
  • و در طولانی‌مدت به شیرهای برقی و کلاچ داخلی گیربکس اتومات فشار وارد میشه

بهتره همیشه دنده رو روی D بذاری و با ترمز و گاز سرعت رو کنترل کنی.
گیربکس خودش هوشمنده، بیشتر از ما می‌فهمه کی دنده عوض کنه!

حرکت با R یا D قبل از توقف کامل؟

یه اشتباه خطرناک و پرهزینه اینه که مثلاً هنوز ماشین داره عقب می‌ره، یهو بزنی روی D که بره جلو، یا برعکس!
تو این حالت، به‌جای اینکه ترمز کنی، با خود گیربکس جلوی حرکتو می‌گیری.
این فشار خیلی زیادی به کلاچ‌ها و قطعات داخلی گیربکس وارد میکنه و باعث سایش و خرابی جدی می‌شه.

  • اول کامل وایسا
  • بعد دنده رو عوض کن

پشت چراغ قرمز طولانی پاتو روی ترمز نگه میداری و دنده روی D میمونه؟

خب یه کم طبیعیه چون همه این کارو می‌کنن، ولی اگه چراغ واقعاً طولانیه (مثلاً ۲ دقیقه یا بیشتر)، بهتره دنده رو بیاری روی N و ترمز دستی رو بکشی، چون:

  • استهلاک ترمز کم میشه
  • فشار روی تورک‌کانورتر و روغن گیربکس کمتر میشه
  • گیربکس خنک‌تر و سالم‌تر میمونه

تو توقف‌های کوتاه (زیر ۱ دقیقه) مشکلی نیست، ولی برای توقف طولانی، بهتره دنده رو خلاص کنی تا ماشینم یه نفس بکشه!

تعویض دستی دنده‌ها بدون دانش؟

اگه ماشینت قابلیت تعویض دستی داره (مثل حالت M یا + و -)، بدون داری چیکار می‌کنی، اگه نمیدونی بهتره دست نزنی!
مثلاً اگه موقع حرکت با سرعت بالا بزنی دنده رو روی 1، احتمال قفل شدن چرخ‌ها و آسیب به موتور و گیربکس وجود داره.

استفاده درست از این حالت خیلی خوبه، ولی اول باید دقیق بلد باشی.

روغن گیربکس رو عوض نمیکنی؟

گیربکس اتوماتیک مثل قلب ماشینه، روغن داخلش مثل خون‌شه، اگه این روغن بمونه و فاسد بشه:

  • دما بالا میره
  • قطعات سریع‌تر ساییده می‌شن
  • عملکرد گیربکس میاد پایین
  • و در نهایت کار به تعمیرات گرون‌قیمت میکشه

پس دفترچه ماشین رو ببین، ببین نوشته هر چند وقت یا هر چند کیلومتر باید روغن گیربکس عوض شه و بهش عمل کن.

فشار دادن زیاد روی گاز تو حالت P یا N!!!

مثلاً وقتی ماشین پارکه یا رو حالت خلاصه، طرف گاز میده که مثلاً صداشو بشنوه یا موتور گرم بشه.
این کار بازم فشار بی‌خودی به تورک‌کانورتر و گیربکس میاره.
اگه خیلی لازمه، با ملایمت گاز بده، از گاز دادن شدید تو این حالت ها پرهیز کن.

حرکت با لاستیکای ساییده یا باد تنظیم‌نشده

شاید بگی چه ربطی داره؟ ولی با لاستیک خراب، فشار بیشتری روی گیربکس و سیستم تعلیق می‌افته چون کنترل کشش پایین میاد.
مخصوصاً موقع شروع حرکت یا تو جاده‌های لغزنده.
در نتیجه، گیربکس باید زور بیشتری بزنه برای کاری که با لاستیک خوب راحت انجام میشد.

0 dislike icon
مشاهده قیمت و مشخصات shop
2 ماه پیش

رانندگی در سربالایی و سرپایینی

سلام دوستان با فیدلیتی توی سراشیبی چطور باید رانندگی کرد؟
توی سربالایی و سرپایینی‌ آیا بهتره بریم رو دنده دستی یا اجازه بدیم خود ماشین تصمیم بگیره؟
من از کارشناس نمایندگی پرسیدم گفت بهتره دستی عوض کنید
ولی واقعیتش وقتی دستی عوض میکنی هی با فلاش بهت علامت میده دنده رو بالا پایین کنی
انگار از کارت راضی نیست هی دستور میده چیکار کنی!
لطفا دوستان اگر تجریه یا توصیه ای دارند بفرمایند.
اگر ممکنه درباره حالت های اکو و اسپورت و اینکه هر کدوم کجا مناسبترن هم توضیح بفرمایید ممنون میشم.

1 dislike icon
5 ماه پیش

تغییر دنده از D به N در سرعت بالا

سلام وقت بخیر، من با سرعت حدود ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر در حال رانندگی بودم که اشتباهی دنده رو از حالت D به حالت N تغییر دادم.
به‌محض اینکه متوجه شدم، سریعاً دوباره دنده رو به حالت D برگردوندم.
ماشینم پارس اتومات AL4 فابریک کارخونه هست و الان هم ۵۴ هزار کیلومتر کار کرده.
این اتفاق چند روز پیش افتاده، حالا سوالم اینه:
آیا این کار به گیربکس آسیب زده؟ چطور می‌تونم مطمئن بشم؟

0 dislike icon
5 ماه پیش

گير كردن دنده اتومات در حالت پارک

سلام وقت بخیر ببخشید من چند بار در حال حرکت با سرعت خیلی خیلی کم گذاشتم p و الان فهمیدم که مشکل سازه.
الان که میزارم رو حالت پارک دیگه از حالت p در نمیاد تا از سوراخ به شستیش فشار میارم دنده رو عوض میکنم.

  • خرابی دنده P در گیربکس اتومات.
0 dislike icon
5 ماه پیش

رفتن به s در دنده اتوماتیک

توی رانندگی با ماشین اتومات، اگه بخوایم دنده رو از D ببریم روی S، باید ترمز بگیری یا نه؟
نه عزیز! لازم نیست ترمز بگیری.
موقع رانندگی میتونی خیلی راحت و بدون ترمز گرفتن، دنده رو از D به S ببری.
سیستم خودش می‌فهمه چیکار کنه.

دنده‌ی S یه دنده‌ی جدا نیست!

وقتی توی ماشینای اتومات دنده رو از D می‌بری روی S، درواقع ساختار مکانیکی دنده رو عوض نمی‌کنی
فقط الگوی تعویض دنده توسط ECU (کامپیوتر ماشین) رو تغییر میدی.
توی حالت S یا همون Sport Mode:

  • دنده‌ها دیرتر تعویض میشن
  • دور موتور بالاتر نگه داشته میشه
  • شتاب‌گیری قوی‌تر میشه

یعنی یه حالت تهاجمی‌تر و چابک‌تر به ماشین میدی.
ولی این تغییرات همش نرم‌افزاری و کنترلیه، نه اینکه بخوای یه چیز مکانیکی جابه‌جا کنی که نیاز به ترمز گرفتن باشه.

ECU خودش تشخیص میده که ماشین تو حرکته

وقتی در حال حرکتی، ECU داره لحظه‌به‌لحظه بررسی می‌کنه که:

  • سرعت چقدره
  • دور موتور چقدره
  • پدال گاز چقدر فشرده شده

وقتی دنده رو از D میبری روی S، کامپیوتر بدون اینکه بخواد شوک یا ضربه به گیربکس بزنه، نرم و هوشمند حالت رانندگی رو عوض میکنه.

0 dislike icon
توی این پنکه میتونی یخ بریزی!

وقتی یخ بریزی خنکی بادش شبیه کولر گازی میشه
دیگه برق میره هم نگران گرما نباش

  • هم با برق کار می‌کنه
  • هم شارژیه
  • هم میتونی وصل کنی به پاوربانک

خب با این قیمت بدون شک ارزش خرید داره.

مشاهده قیمت و مشخصات shop
5 ماه پیش

روشن کردن ماشین اتومات روی P یا N؟

روشن کردن ماشین اتومات رو باید روی P انجام بدیم یا N؟
درسته و اصولی اینه که ماشین اتومات رو باید تو حالت P (پارک) روشن کنی، نه N.

چرا باید روی P باشه؟

حالت P قفل گیربکسه
وقتی دنده روی P باشه، یه قطعه به اسم پارک پال (Park Pawl) میاد داخل گیربکس و یه زائده مکانیکی میندازه توی چرخ‌دنده داخلی، یعنی گیربکس عملاً قفل میشه و ماشین حرکت نمی‌کنه حتی اگه ترمز ول بشه.
این یعنی امن‌ترین حالت برای روشن کردن ماشین.

حالت N فقط گیربکس رو خلاص میکنه

اگه دنده رو بذاری روی N، ماشین درسته که درگیر با موتور نیست، ولی آزاده.
یعنی اگه تو سربالایی یا سرازیری باشی و ترمز نگه نداری، ماشین میره!
استارت زدن تو N، ممکنه فشار اضافی هم به سیستم ترمز و گیربکس وارد بشه، چون هیچ قفلی روی چرخ‌ها نیست.

کامپیوتر ماشین چک میکنه دنده کجاست

تو ماشینای اتومات امروزی، یه سوئیچ ایمنی هست که بررسی میکنه موقع استارت زدن، دنده روی P یا N هست یا نه.

  • اگه روی P باشه → همه‌چی اوکیه
  • اگه روی N باشه → معمولاً روشن میشه، ولی ایده‌آل نیست
  • اگه روی D یا R باشه → اصلاً استارت نمیزنه، چون خطرناکه
0 dislike icon
5 ماه پیش

بیرون اومدن از پارک با ماشین اتومات

خیلیا تو جابه‌جا کردنای کوچیک مثل پارک دوبل یا جلو-عقب کردن تو فضای تنگ، اشتباه می‌کنن و فکرشم نمی‌کنن چطوری دارن گیربکسو نابود میکنن!
وقتی داری ماشینو هی جلو و عقب می‌کنی (مثلاً داری پارک می‌کنی یا می‌خوای از یه فضای کوچیک دربیای)، آیا لازمه بین دنده R و D، اول بیاریمش روی N بعد ببریم به اون یکی؟ یا مستقیم بزنیم؟

اگه ماشین کاملاً وایساده (ایست کامل)، میتونی مستقیم از R بری D یا برعکس، بدون نیاز به رفتن روی N.
اما...
اگه حتی یه ذره ماشین داره حرکت می‌کنه، حتی خیلی کم، و دنده رو عوض کنی، داری گیربکسو به فنا میدی.

چطوری گیربکس نابود میشه؟

وقتی تو حالت R یا D هستی و ماشین حرکت می‌کنه، چرخ‌دنده‌های داخلی گیربکس درگیرن و دارن کار خودشونو میکنن.
حالا اگه هنوز ماشین کامل نایستاده باشه و تو دنده رو بزنی از D به R یا برعکس، این وسط گیربکس باید زور بزنه و خلاف جهت حرکت رو تحمل کنه!
نتیجه:

  • فشار زیاد روی کلاچ‌های داخلی
  • ضربه به تورک‌کانورتر
  • افزایش دمای روغن گیربکس
  • در درازمدت: خوردگی، لرزش، دنده‌جا‌نرفتن، نیاز به تعمیر کامل

چطوری درست از پارک بیرون بیایم؟

وقتی داری دنده عقب میری و می‌خوای بری جلو:

  1. کامل ترمز بگیر و مطمئن شو ماشین وایساده
  2. صبر کن ۱-۲ ثانیه تا فشار داخلی گیربکس تخلیه شه
  3. بعد دنده رو بزن روی D

وقتی داری جلو میری و می‌خوای بری عقب:

  1. باز هم ترمز → توقف کامل
  2. یه لحظه صبر
  3. بعد دنده رو بذار روی R

لازم نیست حتما بری روی N، اگه ماشین کاملاً ایستاده باشه، ولی اون یه مکث کوچیک خیلی مهمه!

0 dislike icon
مشاهده قیمت و مشخصات shop
× بعدی قبلی
با 1 میلیارد چه ماشینی بخرم + تجربیات کاربران

با 1 میلیارد چه ماشینی بخرم + تجربیات کاربران

-سلام دوستان با ۱ میلیارد و ۲۰۰ چه ماشینی بخرم؟ تارا V4 بگیرم؟لطفا...
چراغ های پشت آمپر خودرو | راهنمای دقیق + توضیحات

چراغ های پشت آمپر خودرو | راهنمای دقیق + توضیحات

-سلام خطای check cornering light چیه؟چطوری برطرفش کنم؟
علت صدای تق تق و جیر جیر از جلوی شیشه ماشین تارا

علت صدای تق تق و جیر جیر از جلوی شیشه ماشین تارا

-سلام این مشکل رو توی تارا خیلیا دارن، اگه صدای تق تق از شیشه جلو...
بهترین لاستیک مناسب تارا اتوماتیک و دنده ای

بهترین لاستیک مناسب تارا اتوماتیک و دنده ای

-سلام خیلی ها این کارو کردن اگه مشکلی پیش میومد حتما میگفتن فکر نک...
خرابی بوق | بوق زدن و نزدن ماشین + علت + حل مشکل

علت و حل مشکل بوق زدن ماشین

-سلام آقا جدیدا من ریموت ماشین رو میزنم خاموش میکنم دو تا بوق میزن...
آیا خرید و فروش حواله خودرو قانونی است؟ خطرات خرید حواله

آیا خرید و فروش حواله خودرو قانونی است؟ خطرات خرید حواله

-می‌تونی حواله رو بفروشی و مالیات هم شاملت نشه درصورتی که تا سه سا...
مزایا و معایب تارا اتوماتیک v4 | تارا v4 بخریم یا نه؟

مالکین تجربشو بگن | مزایا و معایب تارا اتوماتیک چیه؟

-تارا v4 اتوماتیک (تحویل برج سوم 1404). نتیجه تست و بررسی بنده، به...
مشکل کولر تارا که باد نمیزنه رو چطوری حل کنم؟

مشکل کولر تارا که باد نمیزنه رو چطوری حل کنم؟

-سلام دوستاندر مورد کولر تارا خیلی از دوستان سوال میپرسن که خوبه ی...