chat

پست های مشابه

BMW XM غول مرحله آخر و قدرتمندترین خودرو بی ام و
auto.soroush
4 روز پیش
سایپا شاهین بخریم یا نه؟ بررسی مزایا و معایب شاهین سایپا
saipa.savaran
1 هفته پیش
کوییک بخریم یا نخریم؟ مزایا و معایب و نظرات در مورد کوییک
saipa.savaran
1 هفته پیش
طراحی سانتافه 2024 چطور شده؟ فاجعه نیست؟
miladsx
2 هفته پیش
سایپا سهند بخریم یا نه؟ بررسی مزایا و معایب سهند سایپا
saipa.savaran
2 هفته پیش
میباخ s680 شاهکار بنز رو ببینین قیمت شگفت انگیز
benz
2 هفته پیش
مزایا و معایب اطلس سایپا بخریم یا نه؟ نظرات + ویدیو
saipa.savaran
2 هفته پیش
مزایا و معایب و نظرات در مورد فونیکس fx
mohammad
3 هفته پیش
مزایا و معایب و نظرات در مورد لاماری ایما + ویدیو
lamari_club
3 هفته پیش
نظر در مورد فردا sx5 فاجعه ی چینی + ویدیو
miladsx
3 هفته پیش
من توی کمپر زندگی میکنم + سوال و جواب درباره کمپر
camper
4 هفته پیش
مزایا و معایب خرید پاژن هرور + نظرات
mohammad
4 هفته پیش
فقط 360 آخرش 😂 بعد میگن چرا طرف مرد
peugeot
1 ماه پیش
ببین آئودی چطور آلفارومئو , ولوو , بنز و bmw رو نابود میکنه
miladsx
2 ماه پیش
تصادف زنجیره ای جاده برفی ایران
miladsx
2 ماه پیش
راهنمای خرید تیبا 2 و بررسی مزایا و معایب تیبا

راهنمای خرید تیبا 2 و بررسی مزایا و معایب تیبا


تیبا 2 ماشینی پرطرفدار برای قشری است که قصد خرید خودرویی با قیمت مناسب در بازار را ایران دارند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مزایا و معایب خرید تیبا 2 بپردازیم.


0 لایک 0 نظر

تیبا خودروی محبوب سایپا، که بر پایه محصول پرفروش سایپا یعنی پراید تولید شده بود، اولین بار در سال 1387 رونمایی شد. سایپا در آن سال برای تولید تیبا با شرکت‌های آلمانی ، کره ای و ایتالیایی همکاری کرده بود و از برخی قطعات یدکی رنو، تندر و پراید نیز در ساخت تیبا استفاده کرده بود. این خودروی مناسب قشر متوسط جامعه، با پلتفرم X200 که همان پلتفرم ارتقا یافته پراید است تولید شده است. در زیر کاپوت تیبا، موتوری 1500 سی‌سی که مصرف سوختی در حدود 6.4 لیتر دارد قرار داده شده است.
در سال 1392 سایپا ، تیبا 2 را نیز روانه بازار خودروی ایران کرد که در مقایسه با پراید 111 ظاهری جذاب‌تر دارد. جالب است بدانید که تیبا 2 در واقع همان تیبای معمولی است ولی بدون صندوق و هاچ‌بک، و هیچ تغییری از نظر مشخصات فنی و ساختاری نکرده است.
تنها تفاوت تیبا 2 که با شعار رویای جوانی تولید و روانه بازار شد، با تیبای معمولی در فضای بیشتر صندوق عقب ماشین و صندلی‌های عقب است. تیبا به دلیل طراحی عقب خودرو فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان خودرو قرار می‌دهد. با وجود طراحی ظاهری فاقد خلاقیت در تیبا، به دلیل قیمت مناسب، این خودرو از بدو ورود به بازار ایران با واکنش های مثبتی رو به رو شد و فروش بالایی را نیز تجربه کرد.
تیبا 2 نسخه هاچبک تیبا، نسبت به نسخه سدان این خودرو از قیمت بالاتری برخوردار است و اختلاف قیمتی چند میلیونی با تیبای صندوق دار دارد. در ادامه این مقاله کارشناسان وبسایت تندایران به راهنمای خرید تیبا 2 و بررسی مزایا و معایب تیبا خواهند پرداخت.
اگر قصد خرید تیبا 2 را دارید یا از مالکان این خودرو می‌باشید نیز، وبسایت تندایران به تازگی با راه اندازی انجمن خودروی تیبا هاچ‌بک ، فضایی دوستانه برای تبادل نظر درباره مزایا و معایب تیبا2 و به اشتراک گذاشتن مطالب کاربردی درباره خودروی تیبا و بیان تجربیات رانندگی با این خودرو، راه اندازی کرده است که حتما برایتان مفید خواهد بود.

طراحی ظاهری تیبا 2

طراحی ظاهری تیبا 2

تیبا و تیبا 2 پس از حدود یک دهه حضور در جاده‌های ایران تقریبا برای اکثر مردم شناخته شده هستند و غالب افراد درباره طراحی ظاهری این خودرو اتفاق نظر دارند که این خودرو از نظر ظاهری جذابیت خاصی ندارد، ولی دلیل خرید تیبا و تیبا 2 را می‌توان در توقف تولید پراید و تکراری شدن شکل و ظاهر پراید جستجو کرد. در مقایسه تیبا صندوق دار و تیبا 2 میتوان گفت که حذف صندوق عقب تیبا 2 نمای عقب این خودرو را اندکی بهبود بخشیده است. در واقع پلتفرم X200 که سایپا علاوه بر تیبا در ساخت ساینا و کوییک نیز از آن استفاده کرده است از انعطاف کمی برای تغییرات برخوردار است و به همین دلیل مهندسان سایپا با محدودیت های فراوانی در روند ساخت تیبا مواجه بوده اند که در نتیجه آن، وجود ناهماهنگی‌های زیاد بین نمای ظاهری عقب و جلوی تیبا 2 به وجود آمده است. شاید جز نمای عقب تیبا 2 که کمی جذاب‌تر از بخش‌های دیگر این خودرو به نظر می‌رسد، تنها دلیلی که باعث خرید تیبا 2 توسط علاقه‌مندان به خودروهای هاچبک شود، عدم وجود رقبای جدی برای تیبا در این بازه قیمتی باشد.

طراحی داخل کابین و امکانات رفاهی تیبا 2

طراحی کابین تیبا 2

در داخل کابین تیبا 2 نیز مانند نمای خارجی خودرو خبری از جذابیت‌های بصری نیست! داشبورد تیبا 2 همان داشبورد پراید است که هرچند اندکی از نظر ظاهری بهبود یافته است ولی همچنان می‌توان قطعاتی از پراید را درون کابین آن دید، داشبورد ساده ای که به دلیل استفاده از پلاستیک بی‌کیفیت و خشک خیلی زود به سر و صدا خواهد افتاد و در همان نگاه اول اقتصادی بودن خودرو را در گوش سرنشینان فریاد می‌زند.
البته سایپا برای اینکه داخل کابین تیبا 2 را زیباتر از خانواده پراید طراحی کند، در بعضی نقاط از پلاستیک مشکی رنگی نیز استفاده کرده است. وجود دکمه هایی در بخش میانی داشبورد و اهرم کنترلی چراغ‌ها در پشت فرمان نیز تا حدودی از سادگی مفرط کابین کم کرده است. در مقایسه تیبا 2 و پژو 206 تیپ 2 از نظر فضای داخل کابین هم میتوان به فضای بیشتر پاها در تیبا 2 اشاره کرد.
در هرصورت باید بپذیریم که تیبا 2 خودرویی اقتصادی است و خریداران تیبا نباید انتظار تجهیزات و آپشن‌های زیادی را از شرکت سایپا داشته باشند! البته این خودرو در دو تیپ EX و SX به بازار عرضه شده است که تیپ EX تیبا 2 ، تیبا فول محسوب می‌شود و امکاناتی مانند شیشه بالابر برقی عقب، آینه‌های جانبی برقی و رینگ‌های آلومینیومی جزو آپشن‌های اضافه این تیپ محسوب می‌شوند. البته مالک خودروی تیبا میتواند با صرف هزینه، امکانات بیشتری را نیز بر روی خودرو نصب کند، ولی غالبا خریداران تیبا به دنبال خودروی اقتصادی هستند و تمایلی به خرج اضافه و صرف هزینه‌های هنگفت و تغییر وضعیت خودرو ندارند.

مشخصات فنی و قدرت موتور تیبا 2

قدرت موتور تیبا 2

موتور تیبا 2 در مقایسه با پراید اندکی قوی تر به نظر می‌رسد ولی پیشرانه 1503 سی‌سی و 4 سیلندر نصب شده بر روی این خودرو که در واقع، نسخه ارتقا یافته موتور پراید است با 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور حتی برای این خودروی اقتصادی نیز مایوس کننده است. با اینحال تیبا 2 به لطف پیشرانه اش که توسط شرکت مگا موتور توسعه یافته است و شرکت FEV نیز در ساخت آن سهیم بوده، از نظر فنی توان رقابت با خودروهایی مانند MVM 100 و پژو 206 تیپ 2 را دارد.
گیربکس 5 سرعته تیبا 2 نیز مانند موتور خودرو تفاوت چندانی با گیربکس پراید ندارد و فقط برای هماهنگی بهتر با موتور اندکی اصلاح شده است. دیسک و صفحه تیبا 2 نیز اندکی بزرگتر شده اند تا توانایی هندل کردن افزایش قدرت و گشتاور پیشرانه را داشته باشند.
وزن تیبا 2 در حدود 1050 کیلوگرم اعلام شده است که با وجود پیشرانه ضعیف توقع شتاب بالایی از آن نمی‌رود ولی در تست سرعت و شتاب تیبا 2 ، شتاب صفر تا صد این خودرو 13 ثانیه به دست آمد که عدد نسبتا معقولی است.
شرکت سایپا مصرف سوخت ترکیبی تیبا 2 را 6.53 لیتر بنزین به ازای پیمودن هر صد کیلومتر عنوان کرده است که اندکی از مقدار واقعی کمتر است و خریداران تیبا 2 باید انتظار مصرف سوخت ترکیبی تا 7.5 لیتر را از این خودرو داشته باشند.
برای بهبود عملکرد سیستم تعلیق تیبا 2 ، شرکت سایپا قطعات سیستم تعلیق پراید را با سیستم تعلیق ریو مخلوط کرده است و در تیبا معمولی و تیبا 2 از آن بهره گرفته است و به همین دلیل تیبا 2 پایداری بهتری نسبت به پراید دارد و راننده و سرنشینان خودرو احساس اطمینان خاطر بیشتری را حین رانندگی با تیبا تجربه می‌کنند.

بررسی ایمنی تیبا 2

ایمنی تیبا 2

در بررسی ایمنی تیبا 2 ، همانند سایر خودروهای تولید شده در داخل کشور، به دلیل نبود تست ایمنی در هیچ یک از موسسات ایمنی معتبر، راهی برای اطمینان از میزان استحکام و امنیت خودرو وجود ندارد. ولی شرکت سایپا مدعی افزایش ایمنی تیبا 2 در مقایسه با پراید است که اعتماد به این ادعای شرکت سایپا در مورد میزان امنیت تیبا 2 در تصادفات را بر عهده خود شما میگذاریم! البته از نظر کارشناسان تندایران با وجود تجهیزات ایمنی اندک در این خودرو ، که تنها در ایربگ راننده و سرنشین جانبی و سیستم ترمز ABS با ترمزهای دیسکی جلو و ترمز کاسه ای عقب خلاصه می‌شود، حتما در صورت خرید تیبا 2 ، حین رانندگی با آن جوانب احتیاط را رعایت کنید.

تجربه رانندگی با تیبا 2

تجربه رانندگی با تیبا 2

یکی از مزایای تیبا 2 ابعاد و اندازه‌های این خودرو است که برای رانندگی در شهرهای پر ترافیک مانند تهران بسیار مناسب است. البته در مقایسه پراید و تیبا 2 باید گفت که وجود ستون‌های ضخیم در این خودرو دید راننده را حین رانندگی، نسبت به پراید محدودتر کرده است.  از معایب تیبا 2 نیز میتوان به شعاع گردش زیاد آن اشاره کرد که برای یک خودروی شهری مناسب نیست. از مزایای دیگر تیبا 2 نسبت به رقبایش مانند پژو 206 تیپ 2 یا پراید 111 این است که صندلی های آن اندکی مرتفع‌تر است و این قضیه بر دید وسیع‌تر و بهتر راننده اثرگذار است. سیستم فنربندی تیبا 2 نیز نسبت به پژو 206 نرم‌تر بوده و در حین رانندگی با تیبا 2 کوبش کمتری را حس خواهید کرد.
ایرادات بعدی تیبا 2 نیز مربوط به طراحی دسته موتور آن است، دسته موتور ضعیف تیبا 2 سبب می‌شود تا بدنه لرزش زیادی را تجربه کند و سرعت خودرو بیشتر از آنچه که هست به نظر برسد.
خریداران تیبا 2 به روشن ماندن همیشگی چراغ چک آن عادت دارند زیرا سوختن سنسورهای موتور یکی از معایب اصلی تیباست که از ابتدای تولید تیبا تا به امروز همراه این خودرو بوده است!

تیبا 2 کارکرده بخریم یا نه؟

تیبا 2 بخریم یا نه؟

با وجود مزایا و معایب تیبا 2 که در این مقاله به طور کامل عنوان شد، به نظر کارشناسان تندایران، اگر قصد خرید خودروی دست دوم با حداکثر 5 سال کارکرد را دارید تیبا 2 با ظاهری زیبا و عملکرد فنی مناسب به نسبت رقبایش، و در عین حال قیمت کمتر، می‌تواند گزینه ای مناسب برای شما باشد. اغلب کارشناسان خودرو معتقدند که عمر قطعات یدکی تیبا 2 از رقبا و خودروهای هم رده اش بیشتر است و به همین دلیل بازار دست دوم داغ‌تری نیز دارد.
عملکرد فنی، قدرت موتور، شتاب بالا، و مصرف سوخت تیبا 2 از جمله دلایلی است که باعث شده است اغب افراد خرید تیبا 2 را به خرید پژو 206 تیپ 2 و سمند ترجیح بدهند.
البته اگر به دنبال خرید خودروهای هاچبک موجود در بازار کشور هستید، پیش از خرید تیبا 2 حتما پژو 206 تیپ 2 و برلیانس H220 را مورد بررسی قرار دهید.

در پایان از تندایرانی های عزیز خواهشمندیم که اگر مالک تیبا 2 هستید یا در مورد موارد مطرح شده در این مقاله نظری دارید، لطفا ما و سایر دوستان تندایرانی را از تجربیات خود آگاه کنید و سبب بالا بردن آگاهی عمومی در رابطه با تیبا 2 شوید.

قیمت تیبا 2 EX صفر کیلومتر، امروز سه شنبه 16 شهریور سال 1400 ، 159,000,000 میلیون تومان می‌باشد.

نظرات کاربران
هنوز نظری ثبت نشده است
نظر خود را به اشتراک بگذارید

جستجو

هوش