chat

پست های مشابه

مزایا و معایب سایپا آریا بخریم یا نه؟ نظرات + ویدیو
saipa.savaran
4 هفته پیش
سهند یا اطلس کدام بهتر است؟ + ویدیو
saipa.savaran
1 ماه پیش
BMW XM غول مرحله آخر و قدرتمندترین خودرو بی ام و
auto.soroush
2 ماه پیش
سایپا شاهین بخریم یا نه؟ بررسی مزایا و معایب شاهین سایپا
saipa.savaran
2 ماه پیش
کوییک بخریم یا نخریم؟ مزایا و معایب و نظرات در مورد کوییک
saipa.savaran
2 ماه پیش
طراحی سانتافه 2024 چطور شده؟ فاجعه نیست؟
miladsx
2 ماه پیش
سایپا سهند بخریم یا نه؟ بررسی مزایا و معایب سهند سایپا
saipa.savaran
2 ماه پیش
میباخ s680 شاهکار بنز رو ببینین قیمت شگفت انگیز
benz
2 ماه پیش
مزایا و معایب اطلس سایپا بخریم یا نه؟ نظرات + ویدیو
saipa.savaran
2 ماه پیش
مزایا و معایب و نظرات در مورد فونیکس fx
mohammad
2 ماه پیش
مزایا و معایب و نظرات در مورد لاماری ایما + ویدیو
lamari_club
2 ماه پیش
نظر در مورد فردا sx5 فاجعه ی چینی + ویدیو
miladsx
2 ماه پیش
من توی کمپر زندگی میکنم + سوال و جواب درباره کمپر
camper
2 ماه پیش
مزایا و معایب خرید پاژن هرور + نظرات
mohammad
2 ماه پیش
فقط 360 آخرش 😂 بعد میگن چرا طرف مرد
peugeot
3 ماه پیش
عبدل آباد یا چیتگر؟ قبل از خرید و فروش خودرو این مقاله را بخوانید

عبدل آباد یا چیتگر؟ قبل از خرید و فروش خودرو این مقاله را بخوانید


bahrami
3 سال پیش

کم نیستند کسانی که تمام پس انداز خود را به خرید خودرو اختصاص می دهند و به همین دلیل تلاش می کنند تا یک خودروی قابل قبول داشته باشند. بسیاری از افراد مایل اند خودروی خود را به بالاترین قیمت به فروش برسانند و خودرویی جدید را به کمترین قیمت بازار خریداری کنند. ولی چگونه در دام دلالان خودرو گرفتار نشویم؟


0 0
0 نظر

در شهر تهران مراکزی مانند شهر ماشین چیتگر ، عبدل آباد ، پردیس و... فعالان عرصه ی خرید و فروش خودرو را گرد هم آورده است.
شاید شما هم جزو آن دسته از کسانی باشید که مایلند خودروی خود را به گرانترین قیمت ممکن بفروشند و در مقابل خودروی با کیفیت و جدیدشان را با ارزان ترین قیمت از بازار خودرو خریداری کنند! ولی برای رسیدن به این هدف باید اطلاعات خود را از بازار خودرو و مشخصات فنی خودروی مد نظرتان بالا ببرید تا در دام سودجویان و دلالان خودرو گرفتار نشوید.
پس اگر برنامه ی خرید و فروش خودروی خود را در سر دارید این گزارش برای شما تهیه شده است تا با حال و هوای مراکز خرید و فروش خودرو در تهران آشنا شوید و به سادگی سرتان کلاه نرود.

بازار مکاره خودرو و کارشناسان فاقد تخصص فنی:

عبدل آباد یا چیتگر اولین مراکز شهر تهران هستند که به ذهن هر فردی که قصد خرید و فروش خودروی خود را دارد خطور میکنند.
وقتی در اتوبان تهران-کرج به سمت خروجی چیتگر حرکت میکنید چند مرد در گروه های سه و چهار نفره مانند شکارچی های قهار در کمین خریداران و فروشندگان خودرو منتظر ایستاده اند!
تا چشم کار میکند خودروهایی رنگ و وارنگ در طرح ها و مدل های مختلف کنار هم چیده شده اند. مردی با قدم های بلند به سمت خریدار ماشین می رود و میگوید: " خانم برای خودتون ماشین میخواید؟ یه 206 دارم که کاملا برازنده شماست. شما بشین پشتش، یه دوری باهاش بزن، شک ندارم عاشقش میشی."
سر و صدا و دود ماشین ها از یک طرف و همهمه و هیاهوی دلالان از طرف دیگر فضا را کاملا مشوش کرده است. با هر قدم یک دلال جدید خودروی تازه ای را که به گفته ی خودش کاملا برازنده ی شماست با کمترین قیمت بهتان پیشنهاد می دهد!
چند نفر هم به عنوان کارشناس فنی خودرو در محل حضور دارند تا کاملا برای خرید خودرو متقاعدتان کنند! انگار آن ماشین برای شما ساخته شده تا با بهترین وضعیت فنی و کمترین قیمت ممکن در آن لحظه به شما فروخته شود! جوان قد بلندی سمتتان می آید و میگوید اگر قصد خرید خودرو دارید حتما از همکاران فنی ما کمک بگیرید تا سرتان کلاه نرود. ولی مراقب باشید. دلالان در این مرکز، بازار مکاره ای به راه انداخته اند تا خودرویی 200 میلیونی را گاهی تا 20 میلیون گرانتر از قیمت واقعی به شما بفروشند. این افراد گروهی کار میکنند، بیشتر خودرو ها را خریده اند و اینطور وانمود میکنند که خودرو متعلق به کس دیگری است و آنها فقط نقش واسطه در فروش را ایفا میکنند.
کارشناس خودرو
فردی که « پژو 206 سفید رنگ مدل 98 تیپ 5 بدون رنگ » را با ماژیک مشکی بر روی یک مقوا نوشته سریع به سمت مشتری می دود و میگوید: « 206 برازنده ترین و مناسب ترین خودرو برای خانم هاست.» به شما تخفیف هم میدهم! 230 میلیون بده و همین الان ماشین را ببر. لحظه ای سکوت از طرف شما کافیست تا افراد دیگری هم به این نمایش وارد شوند. مردی که انگار هیچ نقشی در این معامله ی پرسود ندارد جوری که فقط شما حرف هایش را بشنوید میگوید: « به خدا مفته! همین پژو 206 را بیرون 240 میلیون تومان به آدم میدن!» و بعد طرف شما در می آید و رو به فروشنده کرده و میگوید: «نمیخوای به خانم یه کم تخفیف بدی؟ پونصد هزار تومن کمتر باهاش حساب کن.»  پسر جوانی نزدیک می آید و میگوید: « من 229 میلیون تومان برش میدارم! چرا فقط به خانم ها تخفیف میدین؟» 
نمایش دلالان همچنان ادامه دارد و قیمت ها را بالا و پایین میکنند و پیشنهاد قیمت های متعددی روانه ی مغزتان میشود تا بالاخره سر قیمتی مشخص به توافق برسید! در اینجا نوبت به کارشناسان فنی می رسد! در نظر داشته باشید که این به اصطلاح کارشناسان، در اکثر مواقع توانایی تشخیص رنگ خودرو و مشکلات فنی موتور و سایر مشکلات فنی خودرو را ندارند. بهتر است حتما برای تست فنی خودرو از یک مکانیک آشنا و قابل اعتماد کمک بگیرید.

درآمدزایی دلالان

بازار خودروی عبدل آباد در جنوب تهران و همجوار یکی از قدیمی ترین و پویاترین بازارهای تهران قرار دارد. منطقه ای دیگر که برای مانور فروشندگان و خریداران خودروهای داخلی و خارجی تدارک دیده شده است. البته بیشتر فعالان در این بازار بر روی خودروهای داخلی تمرکز دارند و برخلاف بازار خودروی چیتگر در اینجا خبری از خودروهای لوکس و رنگارنگ نیست.
صدای دلالان بلند است. مردی کوتاه قد اما با ابهت که بر سمندی سفید رنگ تکیه زده، خود را آقا سعید معرفی میکند و می گوید: « از سال 87 در این مرکز فعالیت میکنم. بیشتر هم خودروهای داخلی خرید و فروش میکنم. سود پراید هم از همه بیشتر است. حمایت از تولید ملی. و بعد بلند میخندد.» وی در رابطه با نحوه درآمدزایی دلالان میگوید: « بستگی به خودروی داخلی و خارجی دارد. بیشتر این دلالان برای نمایشگاه داران کار میکنند. هر نمایشگاه هم قطعا 5 تا 6 دلال دارد که برایشان خرید و فروش میکنند. نمایشگاه دار از کمیسیون خرید و فروش ماشین سود میکند. یعنی هم از دلال شهر ماشین و هم از خریداری که مشتری ماشین است سود می برند.»
به گفته وی نمیتوان برای سود یک دلال رقمی دقیق تعیین کرد! سود هر دلال به ذکاوت و هوشمندی وی باز می گردد. بعد میخندد و میگوید: « و به سادگی خریدار و فروشنده ای که برای معامله ی خودرو به این بازار می آید. دلالی را سراغ دارم که ماهیانه نزدیک به صد میلیون تومان از معاملات ماشین سود می کند.»

چرا دلالی سود دارد؟

بابک رستمی نمایشگاه داری است که پیش از این کار خرید و فروش خودرو را در بازار چیتگر انجام میداد. او دلالی را شغلی پر سودتر از نمایشگاه داری میداند و میگوید: « بهترین مزیت دلال نسبت به نمایشگاه دار این است که نیاز به اجاره دفتر و پرداخت هزینه های نمایشگاه ماشین را ندارد. دلالان از پرداخت مالیات و بیمه و... معاف هستند و حتی الزامی هم ندارند تا قانونی عمل کنند!» بیشتر این افراد آخر هفته ها در شهر ماشین و مراکز حراج حضور پیدا میکنند و با چند معامله ی ساده سود هنگفتی به جیب میزنند. آنها با هر قیمت و هر روشی که دلشان بخواهد معامله می کنند و پیگیری قانونی فعالیت آنها هم کار دشواری است. ریسک دلالان در کمترین درجه قرار دارد و هیچگاه از تورم موجود در جامعه متضرر نمی شوند بلکه مهم ترین گروهی هستند که از محل تورم سود می برند.» 
به گفته ی وی: « ماشین کالایی است که تفاوت بسیار زیادی با مسکن و امثالهم دارد و به دلیل بازار پر رونق خرید و فروش خودرو در اکثر مواقع، فعالان این حوزه در عبدل آباد یا چیتگر و سایر شهر ماشین های سطح کشور خواب سرمایه ندارند.»

شما تا به حال سری به شهر خودرو های تهران زده اید؟
از تجربه ی خرید و فروش ماشین در این بازارها برایمان بگویید.

نظرات کاربران
هنوز نظری ثبت نشده است
نظر خود را به اشتراک بگذارید