chat

پست های مشابه

مزایا و معایب سایپا آریا بخریم یا نه؟ نظرات + ویدیو
saipa.savaran
4 هفته پیش
سهند یا اطلس کدام بهتر است؟ + ویدیو
saipa.savaran
1 ماه پیش
BMW XM غول مرحله آخر و قدرتمندترین خودرو بی ام و
auto.soroush
2 ماه پیش
سایپا شاهین بخریم یا نه؟ بررسی مزایا و معایب شاهین سایپا
saipa.savaran
2 ماه پیش
کوییک بخریم یا نخریم؟ مزایا و معایب و نظرات در مورد کوییک
saipa.savaran
2 ماه پیش
طراحی سانتافه 2024 چطور شده؟ فاجعه نیست؟
miladsx
2 ماه پیش
سایپا سهند بخریم یا نه؟ بررسی مزایا و معایب سهند سایپا
saipa.savaran
2 ماه پیش
میباخ s680 شاهکار بنز رو ببینین قیمت شگفت انگیز
benz
2 ماه پیش
مزایا و معایب اطلس سایپا بخریم یا نه؟ نظرات + ویدیو
saipa.savaran
2 ماه پیش
مزایا و معایب و نظرات در مورد فونیکس fx
mohammad
2 ماه پیش
مزایا و معایب و نظرات در مورد لاماری ایما + ویدیو
lamari_club
2 ماه پیش
نظر در مورد فردا sx5 فاجعه ی چینی + ویدیو
miladsx
2 ماه پیش
من توی کمپر زندگی میکنم + سوال و جواب درباره کمپر
camper
2 ماه پیش
مزایا و معایب خرید پاژن هرور + نظرات
mohammad
2 ماه پیش
فقط 360 آخرش 😂 بعد میگن چرا طرف مرد
peugeot
3 ماه پیش
مزایای خرید و تجربه رانندگی با رانا

مزایای خرید و تجربه رانندگی با رانا


bahrami
3 سال پیش

تولید رانا ، خودروی سدان خانوادگی ایران خودرو از سال 1391 آغاز شد. این خودرو در واقع همان پژو 206 صندوق دار است که از نظر ظاهری و آپشن تغییر کرده است.


0 0
0 نظر

اگر به دنبال مزایای خرید رانا هستید و مایلید از تجربه رانندگی با رانا اطلاعات دقیقی به دست بیاورید ، این مقاله برای شما تهیه شده است تا اطلاعات کاملی درباره مشخصات فنی رانا ، ارزش خرید این خودروی ایرانی و امکانات و تجهیزات نصب شده بر روی رانا به شما بدهد.
رانا سدان کوچک شهری ایران خودرو ، که بر روی پلتفرم پژو 206 SD سوار شده است، سومین خودروی ملی پس از تیبا و سمند محسوب می‌شود. نظر کارشناسان درباره رانا این است که این خودرو فروش موفقی را در بازار تجربه نکرده است ، زیرا رقبای رانا در این بازه قیمتی ، مثل تندر 90 و پژو 206 SD ، از بسیاری جهات انتخاب های منطقی تری به نظر می‌رسند.

خودروشتابسرعتحداکثر توان خروجیمصرف سوخت
رانا12 ثانیه189کیلومتر بر ساعت105 اسب بخار6.9 لیتر
تندر 90 E210.2 ثانیه183 کیلومتر بر ساعت105 اسب بخار6.9 لیتر
پژو 206 SD12.2 ثانیه188 کیلومتر بر ساعت110 اسب بخار6.6 لیتر

رانا به موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپه با 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور مجهز است که به کمک گیربکس 5 دنده دستی این خروجی ها را به جلو ارسال می‌کند. موتور TU5 رانا از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره مند است و مصرف سوخت آن طبق ادعای ایرانخودرو در جاده 5.4 لیتر به ازای هر صد کیلومتر ، و در حالت ترکیبی 6.6 لیتر می‌باشد که البته اگر قصد خرید این خودرو را دارید باید انتظار مصرف سوخت بیشتری را نسبت به اعداد اعلام شده از طرف شرکت سازنده رانا داشته باشید!
این خودرو که جزو سدان های کامپکت دسته بندی می‌شود با طول 4242 میلی متر ، عرض 1684 میلی متر و ارتفاع 2445 میلی متر ، در حالت بدون سرنشین و با مخزن سوخت پر ، وزنی حدود 1109 کیلوگرم دارد.

بعد از آشنایی با اطلاعات کلی درباره رانا و مشخصات فنی این خودرو ایرانی، حال به بررسی مزایای خرید رانا و تجربه رانندگی با آن می‌پردازیم ، بدیهی است که طبق روال همیشگی سایت تندایران، به زودی در مقاله ای دیگر معایب و ایرادات فنی رانا را هم مورد بحث قرار میدهیم و ارزش خرید رانا را به طور دقیق بررسی کرده و این خودروی ایرانی را با رقبای هم رده اش مقایسه خواهیم کرد.

پیشرانه و قدرت موتور رانا

پیشرانه رانا ، همانند پیشرانه سایر محصولات ایران‌خودرو مثل پژو 405 SLX ، پژو 206 و پژو پارس همان موتور TU5 است ، که با توجه به اینکه علاوه بر کم مصرف بودن ، قدرت و شتاب خوبی هم دارد ، نظر بسیاری از مردم و کارشناسان را به خود جلب کرده است. همانطور که پیش تر گفته شد موتور 1.6 لیتری رانا، 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه بوده که قادر است 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید کند. بد نیست این را هم بدانید که در بحث مشخصات فنی رانا ، موتور TU5 آن با سایر محصولات ایرانخودرو تفاوت هایی کرده است و در بخش منیفولد ورودی و محل سنسور منیفولد و نوع جرقه کویل ، تغییراتی کرده است.

طراحی ظاهری رانا

طراحی ظاهری رانا از نظر کارشناسان تندایران ، مثبت و رو به جلو بوده است و با وجود اینکه رانا بر روی پلتفرم پژو 206 صندوق دار سوار شده است اما از بسیار جهات میتوان گفت که طراحی ظاهری رانا از طراحی ظاهری پژو 206 SD هم بهتر است.
رخ خودرو یا همان نمای جلوی رانا ، بسیار زیبا طراحی شده است و زیباترین بخش از طراحی نمای بیرونی رانا هم همین جلوی خودرو می‌باشد. در جایی که جلوپنجره و چراغ ها هماهنگی خوبی با هم دارند و با وجود دو چراغ مه شکن و دریچه ورودی هوایی که بین این دو قرار گرفته چهره باوقار و مطمئنی به رانا بخشیده اند. نمای کناری رانا ، در مقایسه با پژو 206 SD تفاوت چندانی ندارد. البته با دقت بیشتر به نمای کناری رانا و مشاهده نمای کناری چراغ‌های جلو و عقب و رینگ میتوانید متوجه تفاوت اندک این خودرو با 206 شوید.
در نمای عقب رانا هم ، طراحی صندوق خودرو در مقایسه با پژو 206 ارتفاع بیشتری داشته و قسمت بالایی آن طراحی تخت تری دارد. در مجموع می‌توان گفت طراحی ظاهری رانا از زوایای مختلف خوب بوده و یکی از مزایای رانا که ارزش خرید این سدان کوچک خانوادگی را بالاتر میبرد همین طراحی ظاهری ساده و زیبا می‌باشد.

سطح ایمنی رانا

سطح ایمنی رانا هم یکی از مزایای این خودرو ایرانی محسوب می‌شود. هرچند متاسفانه هیچ کدام از خودروهای ایرانی تست تصادف مشخصی ندارند و گواهینامه معتبر و ستاره ایمنی دریافت نکرده اند ، اما با بررسی تجهیزات و امکانات مربوط به بخش ایمنی خودرو در رانا میتوان تشخیص داد که این محصول ایرانخودرو سطح ایمنی بالا و ترمزهای قدرتمندی دارد. به عنوان مثال رانا هم در چرخ‌های جلو و هم در چرخ‌های عقب از ترمز دیسکی استفاده میکند و جالب تر اینکه بدانید ترمزهای جلو رانا از نوع دیسکی خنک شونده هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کیا سراتو آپشنال هم در چرخ های عقب از ترمز کاسه ای بهره میبرد و میتوان گفت در این بخش ، رانا از کیا سراتو بهتر عمل کرده است!
از تجهیزات و امکانات مربوط به بخش ایمنی خودرو در رانا میتوان به کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) ، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس) ، قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و... اشاره کرد.

امکانات رفاهی و آپشن‌های رانا

متاسفیم که صنعت خودروسازی ایران با بیش از 50 سال سابقه و فعالیت ، هنوز در جایگاه نازلی قرار دارد که حتی با کشور چین هم قابل مقایسه نیست و باید بگوییم که امکانات و آپشن های پیش پا افتاده رانا در مقایسه با سایر خودروهای ایرانی بسیار خوب محسوب می‌شود و ارزش خرید رانا را نسبت به سایر خودروهای ایرانی بالا می‌برد.
از جمله این امکانات و آپشن های نصب شده روی رانا میتوان به فرمان هیدرولیک، پخش MP3، بلندگوهای جلو و عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، صفحه نمایشگر روی داشبورد، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل، تنظیم آینه‌های جانبی برقی، آینه روی آفتابگیر سمت شاگرد، شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی، تریم مشکی، رینگ فولادی 14 اینچ، سیستم کنترل بخار بنزین ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل ، پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع، پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی، ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی) ، نمایشگر دمای محیط، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک و... اشاره کرد.

تجربه رانندگی با رانا

خوشبختانه براساس نظر اکثریت مردم ، کیفیت سواری رانا هم در حد مطلوبی قرار دارد و شتاب گیری این خودرو حتی از محصولات پژو 206 نیز یک سر و گردن بالاتر است و در مقایسه رانا با پژو 206 تیپ 5 و یا مقایسه رانا با پژو 206 صندوق دار V8 ، شتاب گیری رانا عملکرد بسیار بهتری دارد و به عنوان مثال یکی از معایب پژو 206 یعنی کپ موتور اولیه ، در رانا وجود ندارد. سیستم تعلیق و گیربکس رانا هم عملکرد خوبی دارند و در سطح مطلوبی قرار گرفته اند. البته از نظر سیستم تعلیق تفاوت چندانی بین رانا و 206 صندوق دار وجود ندارد.

خدمات پس از فروش رانا

در رابطه با خدمات پس از فروش رانا هم میتوان گفت ، با توجه به اینکه بیشتر قطعات مصرفی رانا همان قطعات پژو 206 است ، هیچگاه نگران عدم وجود قطعات خودرو خود در بازار نخواهید بود ، چون همانطور که میدانید در حال حاضر نمایندگی های ایران‌خودرو همه جا هستند! و ایرانخودرو از قطعات استفاده شده در محصولاتی همچون پژو 405 و سمند و... نیز در تولید و طراحی رانا بهره برده است که کار شما را برای تامین قطعات ماشین راحت تر میکند.

کلام آخر

با وجود مطالب گفته شده در مدح و ستایش رانا و بیان مزایای خرید این خودروی ایرانی ، ذکر این نکته هم ضروری است که اگر قصد خرید رانا را دارید تا مقاله بعدی در مورد معایب رانا و دلایلی که برای نخریدن این خودرو وجود دارد دست نگه دارید. ما در این مطلب قصد داشتیم به صورت تخصصی تمامی ویژگی های مثبت فنی و ظاهری رانا را بررسی کنیم، ولی در آینده نه چندان دور، به مبحث ایرادات این خودرو خواهیم پرداخت تا با چشم بازتری تصمیم به خرید یا عدم خرید رانا بگیرید.
ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که از نظر کارشناسان تندایران ، رانا با توجه به قیمت خود در مقایسه با خودروی مشابه اش یعنی پژو 206 صندوق‌دار، از ارزش خرید بالاتری بهره مند است.

نظر شما درباره رانا چیست؟ آیا تجربه رانندگی با این سدان کامپکت ایرانی را داشته اید؟ نقاط قوت و ضعف رانا را در کدام قسمت ها میبینید؟ حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران
هنوز نظری ثبت نشده است
نظر خود را به اشتراک بگذارید